Een topic waar je al je foto's van klassieke motorfietsen kwijt kan. Ook de occasionele moderne motor wordt door de vingers gezien. Leuke weetjes en geschiedenis over bepaalde merken zijn hier uiteraard ook welkom.
Laat ik alvast de aftrap geven met wat boeiend beeldmateriaal:
Sunbeam S7 500
Moto Major 350
Moto Guzzi Gambalunga 500
Gilera Saturno Piuma 500
Rumi Sport 125
Vincent HRD Black Lightning 1000
Matchless G45 500
Vincent HRD Black Knight 1000
AJS 16 MC 350
Aermacchi Chimera 250
AJS 7R "Boy Racer" 350
Norton Manx M30 500
Velocette Vogue
DMW Deemster Police 250
MV Agusta 3 Cilindri 500
MV Agusta 3 Cilindri 500
Greeves Oulton 350
Greeves Oulton 350
BSA-Ariel 3 50
Laverda SFC 750
Konig GP 500
Ducati Super Sport 750
Kreidler Van Veen 50 GP
Bimota HDB1 500
MV Agusta Magni 860
Bimota Tesi 2D 1000
Moto Guzzi MGS-01CORSA 1200
1934 BMW R7
1934 BMW R7
Het grote motorfietsentopic
Re: Het grote motorentopic
Meteen nog twee niet nader te identificeren exemplaren, wie het merk/model weet, graag even mededelen!
Re: Het grote motorentopic
It was an Opel Motoclub, an unusual 500c thumper from between the Wars. This machine was one of the highlights of the 1928 Berlin Automobil und Motorrad show: designed by Ernst Neumann-Neander, one of the pioneers of pressed-steel construction, it looked like no other motorcycle on the market. The metalwork was cadmium plated, and most of the leather and rubber was red—right down to the tires. Even more strangely, Fritz von Opel built a rocket-powered version too. “The rider activated the rockets with a foot pedal, after using the motorcycle’s engine to reach 75mph; Opel calculated that 220km/h (132mph) was then possible”. Opel’s plan to break the world land speed record was unfortunately thwarted by the German authorities, but the more sedate, regular Motoclub lives on.
This is the Cyclone Board Track Racer, a 1915 motorcycle that sold for $520,000 in July 2008 at the inaugural Monterey MidAmerica auctions. Yes, what you see here is the world’s costliest ever bike. The Cyclone was designed by Andrew Strand, a Swedish-born engineer, and made by the Joerns Motor Manufacturing Company of St. Paul, Minnesota. Being a track racer, we’re looking at a very basic and lightweight machine, complete with low, scooping handlebars and no brakes whatsoever. The engine features shaft-and-bevel driven overhead cams, technology that was way ahead of its time in 1915. Some other features are strangely contemporary too, such as the near-hemispherical combustion chambers. The Cyclone also has roller bearings and balls which were properly caged. The V-Twin engine was quite powerful: its maximum power output is given as 45 horses, an amazing figure for almost a century ago.
Re: Het grote motorfietsentopic
Nog eentje die hier niet mag ontbreken, de Majestic New Motorcycle. Franse makelij, design stamt uit '29. Een art deco torpedo die snelheid en moderniteit uitstraalt:
En omdat hij mij er designgewijs aan doet denken, meteen een plaatje van deze Killinger & Freund er achteraan. Duitse makelij, de Amerikaanse WO II soldaat gelooft duidelijk niet wat ie ziet. Een voorwielaangedreven futuristisch ontwerp met 600cc 3 cilinder 2takt blok verstopt in het voorwiel!
En omdat hij mij er designgewijs aan doet denken, meteen een plaatje van deze Killinger & Freund er achteraan. Duitse makelij, de Amerikaanse WO II soldaat gelooft duidelijk niet wat ie ziet. Een voorwielaangedreven futuristisch ontwerp met 600cc 3 cilinder 2takt blok verstopt in het voorwiel!
Re: Het grote motorfietsentopic
Works modified Vincent Black LightningRolland "Rollie" Free (November 11, 1900 – October 11, 1984) was a motorcycle racer best known for breaking the American motorcycle land speed record in 1948 on the Bonneville Salt Flats, Utah. The picture of Free, prone and wearing a bathing suit, has been described as the most famous picture in motorcycling.
To protect himself and allow comfort when in such a position, Free had developed special protective clothing. However, when his leathers tore from early runs at 147 mph (237 km/h), he discarded them and made a final attempt without jacket, pants, gloves, boots or helmet. Free lay flat on the motorcycle wearing only a Speedo bathing suit, a shower cap, and a pair of borrowed sneakers – inspired by friend Ed Kretz. This resulted not only in the record, but also one of the most famous photographs in motorcycling history, the "bathing suit bike" shot taken from a speeding car alongside his run on the Bonneville Salt Flats in Utah.
Re: Het grote motorfietsentopic
Possibly one of the most luxurious scooters built in the 1950s, the Maico-Mobil was an exceptional exercise in streamline styling, carrying the most extraordinary aluminium bodywork and fairings over a tubular space frame. The coachwork alone weighs some 115kg. Built by Maico-Werke in Wurtemberg from 1950, the Maico-Mobil was considered " a motor-car on two wheels!". Early versions had a 150cc two stroke engine, a 175cc engine of 1952 being followed with a 200cc engine in 1954, this producing all of 11hp at 5,000rpm.
In één woord: Teutonisch.
Re: Het grote motorfietsentopic
De Majestic New Motorcycle die eerder in dit topic aan bod kwam, werd destijds ook geleverd met een optionele faux alligator finish. Van de weinige Majestic motoren die gebouwd werden is dit één van de enige overlevenden met de speciale schildertechniek als optie en dan ook nog eens in uitstekende staat.
Iets wat een klein wonder mag heten, een dergelijke techniek is namelijk inherent onstabiel: de motor wordt geschilderd over een incompatibele basislak, waardoor de verf niet mooi kan hechten en het speciale alligatoreffect tot stand komt.
Dit schilderproces is een kunst op zich en lag ver boven de vaardigheden van een gewone fabrieksschilder. Er wordt dan ook gespeculeerd dat deze lak aangebracht werd door een lid van de Franse Gilde der Decoratieve Schilders. Een orde met vele honderden jaren traditie, dit zijn dezelfde mensen die oa. de schitterende plafonds van de vele kathedralen tussen de 11e en 18e eeuw schilderden.
Iets wat een klein wonder mag heten, een dergelijke techniek is namelijk inherent onstabiel: de motor wordt geschilderd over een incompatibele basislak, waardoor de verf niet mooi kan hechten en het speciale alligatoreffect tot stand komt.
Dit schilderproces is een kunst op zich en lag ver boven de vaardigheden van een gewone fabrieksschilder. Er wordt dan ook gespeculeerd dat deze lak aangebracht werd door een lid van de Franse Gilde der Decoratieve Schilders. Een orde met vele honderden jaren traditie, dit zijn dezelfde mensen die oa. de schitterende plafonds van de vele kathedralen tussen de 11e en 18e eeuw schilderden.
Re: Het grote motorfietsentopic
Ik krijg spontaan zin om in maatpak op een olie rondslingerende jaren '20 motorfiets te kruipen. Mmmmm, sartoriale excessen:
Natuurlijk kan het ook zo:
Natuurlijk kan het ook zo: