BMW 518, bwjr 1978
BMW 518, bwjr 1978
Hallo allemaal,
Als jongste broer van Ronny, ben ik al van jongsafaan in contact gekomen met vele unieke oldtimers. Bij een bezoekje aan de werkplaats van Ronny, zag ik er onder de vele die er al staan, toch een die er uitsprong in uiterlijke schoonheid. Een BMW 518, 1800 cc met bouwjaar 1978. Een prachtig exemplaar staan met slechts 30.000 km. Er moest nog wel wat aan gebeuren, roestbehandeling, oplassen, opnieuw spuiten, groot onderhoud,... maar het leek mij een goede kans om een mooie hobby te starten en ondertussen heel wat bij te leren over het renoveren. Mijn broer deelde mijn mening en wilde mij deze kans graag bieden. Hoe onervaren ik ook ben, toch durft hij de uitdaging aan te gaan om mij met raad en daad bij te staan. Wie weet hoe dit zal aflopen ?
Hier zijn alvast een paar eerste foto's van het project.
Hier en daar kan je zien dat er al gewerkt is aan de roestplekken. Door een reinigingsschijf op de slijpschijf te plaatsen, kan je zeer eenvoudig de lak en de oppervlakkige roest wegnemen. Hierbij is het wel belangrijk om niet te lang dezelfde plaats te bewerken maar heen en weergaande bewegingen te maken. Er wordt immers warmte ontwikkeld die het metaal anders zou kunnen vervormen.
Als jongste broer van Ronny, ben ik al van jongsafaan in contact gekomen met vele unieke oldtimers. Bij een bezoekje aan de werkplaats van Ronny, zag ik er onder de vele die er al staan, toch een die er uitsprong in uiterlijke schoonheid. Een BMW 518, 1800 cc met bouwjaar 1978. Een prachtig exemplaar staan met slechts 30.000 km. Er moest nog wel wat aan gebeuren, roestbehandeling, oplassen, opnieuw spuiten, groot onderhoud,... maar het leek mij een goede kans om een mooie hobby te starten en ondertussen heel wat bij te leren over het renoveren. Mijn broer deelde mijn mening en wilde mij deze kans graag bieden. Hoe onervaren ik ook ben, toch durft hij de uitdaging aan te gaan om mij met raad en daad bij te staan. Wie weet hoe dit zal aflopen ?
Hier zijn alvast een paar eerste foto's van het project.
Hier en daar kan je zien dat er al gewerkt is aan de roestplekken. Door een reinigingsschijf op de slijpschijf te plaatsen, kan je zeer eenvoudig de lak en de oppervlakkige roest wegnemen. Hierbij is het wel belangrijk om niet te lang dezelfde plaats te bewerken maar heen en weergaande bewegingen te maken. Er wordt immers warmte ontwikkeld die het metaal anders zou kunnen vervormen.
Laatst gewijzigd door Matthias op 28 aug 2012, 20:04, 16 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW 518, bwjr 1978
Voor mij ook wel plezant om u wat bij te leren (kennen).
Als je hem af krijgt is het de jouwe.
Waar is die foto van de motor?
Als je hem af krijgt is het de jouwe.
Waar is die foto van de motor?
Re: BMW 518, bwjr 1978
awel dat vind ik nu eens mooi se, echte broederliefde niets zo mooi als met je eigen broer je passies te kunnen delen. En wie beter om jouw het vak te leren dan Ronny ?
Kijk ernaar uit dit projectje te volgen. Het is inderdaad een zeer mooie wagen die je daar hebt.
Kijk ernaar uit dit projectje te volgen. Het is inderdaad een zeer mooie wagen die je daar hebt.
Re: BMW 518, bwjr 1978
dan kan em 2 weken nadenken met een pintje
Alpine a110 2019 (besteld)
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Re: BMW 518, bwjr 1978
Ondertussen zijn we een kleine twee maanden en enkele pintjes verder. Er zijn dan ook weer heel wat foto's die dit forum waardig zijn. De wagen is ontdaan van zijn sierstukken en de motor is volledig opgeblonken. De meeste overbodige rutex (kabels, draagarmen, differentieel,...) is ondertussen ook al verwijderd, maar hier zal ik toch nog enkele dagen zoet mee zijn. Nadien krijgen dan onder andere de draagarmen weer een mooi laklaagje.
bij het verwijderen van deze rutex is de naaldbikhamer, zeker bij harde rutex. Helaas had ik dit geluk niet . Ook een vod met thinner op de proper te maken delen laten weken is hierbij handig.De huidige toestand ziet er toch al heel wat anders uit. Hier en daar moet er nog wat aan gewerkt worden, maar het grote werk is hier toch al gedaan. Hier zie je de onderkant vooraan. Hier is evenzeer het meeste werk gedaan. De bevestigingsplaatsen voor de wielen hebben nog wel wat meer aandacht nodig (misschien juist daarom net niet te zien op de foto ). Je kan ook zien dat er sommige delen een bruine kleur hebben. Deze hebben een laagje roestbescherming gekregen, nl rustoleum metaalprimer. De uitlaat heeft ook al zijn beste tijd gehad en zal daarom volledig vervangen worden. En dan nu, speciaal op aanvraag, het pareltje van de wagen, de motor natuurlijk. Het resultaat na dagenlang werk. Dit heeft geen extra uitleg nodig .
Een foto van het interieur zonder hoedenplank en bank.
De plaats voor het reservewiel in de koffer. Hier is een beetje oplaswerk geen overbodige luxe
Bij de volgende foto wordt duidelijk dat er iets te overvloedig gebruik werd gemaakt van rutex. Een handig hulpmiddel bij het verwijderen van deze rutex is de naaldbikhamer, zeker bij harde rutex. Helaas had ik dit geluk niet . Ook een vod met thinner op de proper te maken delen laten weken is hierbij handig.De huidige toestand ziet er toch al heel wat anders uit. Hier en daar moet er nog wat aan gewerkt worden, maar het grote werk is hier toch al gedaan. Hier zie je de onderkant vooraan. Hier is evenzeer het meeste werk gedaan. De bevestigingsplaatsen voor de wielen hebben nog wel wat meer aandacht nodig (misschien juist daarom net niet te zien op de foto ). Je kan ook zien dat er sommige delen een bruine kleur hebben. Deze hebben een laagje roestbescherming gekregen, nl rustoleum metaalprimer. De uitlaat heeft ook al zijn beste tijd gehad en zal daarom volledig vervangen worden. En dan nu, speciaal op aanvraag, het pareltje van de wagen, de motor natuurlijk. Het resultaat na dagenlang werk. Dit heeft geen extra uitleg nodig .
Re: BMW 518, bwjr 1978
Ik ben gisteren eens met m'n vinger in de hoekjes geweest, m'n vinger was vuil.
Je hebt nog niet verteld over het "delco misterie".
Het komt wel goed, ik zie dat je het geduld hebt nu nog doorzetten want aan de onderkant is toch nog wat werk hoor.
Je hebt nog niet verteld over het "delco misterie".
Het komt wel goed, ik zie dat je het geduld hebt nu nog doorzetten want aan de onderkant is toch nog wat werk hoor.
Re: BMW 518, bwjr 1978
Ben je wel zeker dat je je niet van wagen hebt vergist?
Voor een deftig antwoord op de tweede vraag heb ik nog wat meer bedenktijd nodig
Voor een deftig antwoord op de tweede vraag heb ik nog wat meer bedenktijd nodig
Re: BMW 518, bwjr 1978
Na lang wikken en wegen heb is er dan toch besloten in te gaan op het voorstel van Thomas, de achteras er afhalen om hem grondig te kunnen reinigen en hem een nieuwe verflaag te geven. De 2 uur die hier volgens Ronny voor nodig waren zijn er uiteindelijk wel 7 geworden, maar uiteindelijk is het door een kleine stap achteruit te zetten dat je een grote vooruit doet, toch?
Aan de achteras heb ik me nog enkele uren mee kunnen bezighouden om hem volledig proper te krijgen, samen met mijn goede vriend, de naaldbikhamer natuurlijk
Eerst nog eventjes wat pronken met de motor, met de zo goed als nieuwe luchtfilter, waarvoor dank aan de broer.
Aan de achteras heb ik me nog enkele uren mee kunnen bezighouden om hem volledig proper te krijgen, samen met mijn goede vriend, de naaldbikhamer natuurlijk
Eerst nog eventjes wat pronken met de motor, met de zo goed als nieuwe luchtfilter, waarvoor dank aan de broer.