Restauratie tractor
Restauratie tractor
Onlangs heb ik via een vriend een tractor kunnen kopen voor de prijs van 2000euro. Niet te veel voor een werkende tractor maar hij is zo schandalig slecht onderhouden. Niets mocht geld kosten, zo werd de stoel omhoog gehouden door 2 versleten schoenen ipv een rubber.
Deze tractor is van de jaren '60 en heeft waarschijnlijk nooit een deftig onderhoud gehad. De olie van de hydroliek zag pekzwart, uit het stuurhuis kwam slijk ipv olie. Dat mechaniek onder deze omstandigheden nog kan werken is ongeloofelijk.
Door dit slechte onderhoud veel speling op het stuurhuis, kogelgewrichten en fuseepennen.
Helaas weinig foto's genomen van hoe deze tractor eruit zag... We zijn begonnen met de grove slijk-en vetbrokken eraf te halen met grof geschut. Het is wel zo dat dank zij deze kilo's er niet te veel roest aan is, deze vetbrokken hebben een beschermende werking gehad. Ondertussen de motor ook netjes opgekuist, kleppen geregeld, mazoutpomp gesmeerd, olie en filters vervangen. En natuurlijk ook de kleppedekseltjes opgepolierd
Deze tractor is van de jaren '60 en heeft waarschijnlijk nooit een deftig onderhoud gehad. De olie van de hydroliek zag pekzwart, uit het stuurhuis kwam slijk ipv olie. Dat mechaniek onder deze omstandigheden nog kan werken is ongeloofelijk.
Door dit slechte onderhoud veel speling op het stuurhuis, kogelgewrichten en fuseepennen.
Helaas weinig foto's genomen van hoe deze tractor eruit zag... We zijn begonnen met de grove slijk-en vetbrokken eraf te halen met grof geschut. Het is wel zo dat dank zij deze kilo's er niet te veel roest aan is, deze vetbrokken hebben een beschermende werking gehad. Ondertussen de motor ook netjes opgekuist, kleppen geregeld, mazoutpomp gesmeerd, olie en filters vervangen. En natuurlijk ook de kleppedekseltjes opgepolierd
- Scirocco16vGTX
Re: Restauratie tractor
aaaah nen droom van mij voor op mijne oude dag eens te restaureren!
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Jetta II 1300cc
De koppeling werkte extreem stroef, dus, nu we de vijzen terug kunnen zien, hebben we de motor gedemonteerd.
Wel speciaal zo een tractor, om aan de koppeling te kunnen moet de tractor letterlijk in 2 delen.
Gelukkig hebben we een rolbrug en vorklift, anders zou dit een moeilijke en gevaarlijke klus zijn.
Wel speciaal zo een tractor, om aan de koppeling te kunnen moet de tractor letterlijk in 2 delen.
Gelukkig hebben we een rolbrug en vorklift, anders zou dit een moeilijke en gevaarlijke klus zijn.
En nog wat verder demonteren want ik heb dan toch beslist om het mechanische gedeelte ook te spuiten.
Tot in de puntjes gekuist dan afgeplakt, klaar om te spuiten.
Voila, eerst dagen kuisen, demonteren en sakkeren, daarna 10 minuten spuiten
De losse onderdelen aflakken en klaarmaken voor montage.
Vieze troep uit het stuurhuis gehaald, netjes opgekuisd, gevuld met verse olie en haarfijn afgeregeld, het zal deugd doen...
Na de scharnierpunten van de koppeling goed gesmeerd te hebben, kunnen we de motor terug monteren.
Plaatsen van de voorophanging.
Amai, ge vliegt er weer goed in! Komt die terug in originele kleuren? Dikwijls wordt bij die oude tractoren de volledige motorruimte in dezelfde kleur geschilderd, maar mooi is dat toch ni he...
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Jeroen, het zijn min of meer de originele kleuren. Een kwalitatief goede ijzerverf is in elke RAL-kleur te krijgen ( bv Herbol protector), geen autolak, het is een tractor.
Zonder las- en carrosseriewerken gaat een restauratie snel vooruit.
Nu is het wachten op de voorste wielen (er stonden 2 verschillende velgen op) zodat ik het stuurhuis kan regelen en dan kan hij stilaan afgewerkt worden.
Zonder las- en carrosseriewerken gaat een restauratie snel vooruit.
Nu is het wachten op de voorste wielen (er stonden 2 verschillende velgen op) zodat ik het stuurhuis kan regelen en dan kan hij stilaan afgewerkt worden.
- Scirocco16vGTX
alè Ronny, geen streepke plamuur op die vleugels getrokken om ze lekker strak te zettenRonny schreef:Zonder las- en carrosseriewerken gaat een restauratie snel vooruit.
tzieter wel vreeeee proper uit! Damn, kben jaloers op uwe tractor!
VW Passat 1.9TDI
VW Jetta II 1300cc
VW Jetta II 1300cc
hey Ronny
ik heb een paar links naar handleidingen gevonden maar ze zijn in het duits of deutz .
misschien weet iemand hoe dit gemakkelijk af te drukken.
ik kan hier en daar wel wat vertalen
http://www.deutz-traktoren.de/bedienung ... 1136-2.pdf
http://www.deutz-traktoren.de/werkstatt ... 1099-7.pdf
groeten en succes
H.
ik heb een paar links naar handleidingen gevonden maar ze zijn in het duits of deutz .
misschien weet iemand hoe dit gemakkelijk af te drukken.
ik kan hier en daar wel wat vertalen
http://www.deutz-traktoren.de/bedienung ... 1136-2.pdf
http://www.deutz-traktoren.de/werkstatt ... 1099-7.pdf
groeten en succes
H.
morris minor traveler 1970
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988