opel gt 1972

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: opel gt 1972

Bericht door david »

Vervolgens de gt: hieraan heb ik wat vanalles gedaan, om te beginnen, de achterkant ineen gezet qua verlichting, bumpers en ramen, alsook de naftbak en wat andere kleine dingen achteraan in de auto
bumpers gemonteerd
bumpers gemonteerd
40646295_2113937665284606_3626470423950000128_n.jpg (36.94 KiB) 26290 keer bekeken
achterruit geplaatst
achterruit geplaatst
vooraan heeft hij er mistlichten bij gekregen :) de grille zal nog even op zich moeten laten wachten, door het nodige laswerk eraan is het niet mogelijk om een originele grille erin te krijgen, de vorm is iets verandert.. :roll:
mistlampen
mistlampen
40597570_242999796397602_3545197367693148160_n.jpg (38.12 KiB) 26290 keer bekeken
next job, het interieur, met name de zetels
de gt is maar een 2zitter, toen ik de auto kocht zaten er nog 2 reserve zetels bij wat volgens de eigenaar wel nodig was :roll:
hij heeft niet gelogen, het kantelmechanisme was stuk van 1 zetel, de andere had wel een goed frame maar de zetelbekleding zelf liet de wensen over enzovoort..
bij deze heb ik dus van 4 zetels er 2 fatsoenlijke van gemaakt, frame van dieje, bekleding van de andere en dan nog kijken welke mousche er nog het beste uit kwam :P
strippen!
strippen!
nog wat kaler
nog wat kaler
een kale zetel
een kale zetel
40591317_2216881051891692_416593539741253632_n.jpg (32.1 KiB) 26290 keer bekeken
dan, kwestie vuile bekleding nieuw leven in blazen.. het is zelf ook wel blazen geblazen, schrobben, schrobben en schrobben
voor het kuisen
voor het kuisen
voor het kuisen
voor het kuisen
erna
erna
erna
erna
en terug ineen zetten, ook de hendel en omgeving netjes spuiten!
finito! zijn als nieuw!
finito! zijn als nieuw!
40590780_583722908709014_4451314860172509184_n.jpg
de zetels heb ik ook ingesmeerd met lederolie, houd het leder soepel en voed het ook.

de rest zet ik er morgen op want ik heb nog afgesproken met ene voor een avondritje met de moto.. :D
tot later!
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: opel gt 1972

Bericht door Ronny »

Terug goed ingevlogen, netjes gedaan die zetels.
Maar uw grilletje vooraan had je moeten passen tijdens de laswerken.
Afbeelding
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: opel gt 1972

Bericht door david »

Bedankt! ja ik weet het, nochtans heb ik in de opening van de grille niet echt laswerk gehad, de bodem daaronder wel.. het zal er wel mee te maken hebben dat het nu niet past :roll: maar ik fix dat wel, eerst andere zaken op orde stellen
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: opel gt 1972

Bericht door david »

Deel 2 van de werkzaamheden, je zou wel kunnen zeggen, allemaal goed en wel, maar hoe zit het met de peekaas?
Awel, die zijn er nog niet :| maar ze komen wel terug, en met ietsje meer dan voorheen.
zo heb ik mij een motorsteun aangeschaft enige tijd geleden en zelf op het gemakje de motor uiteen halen, genoeg foto's trekken! en stukje bij beetje raken we dieper in de motor.
Wat foto's :P
de motor eerst is grondig afspuiten!
de motor eerst is grondig afspuiten!
op de motorsteun geplaatst
op de motorsteun geplaatst
waterpomp en distributiedeksel er vanaf halen
waterpomp en distributiedeksel er vanaf halen
cilinderkop eraf
cilinderkop eraf
cilinderwanden zien er nog goed uit!
cilinderwanden zien er nog goed uit!
de cilinderkop
de cilinderkop
ik heb toen besloten om eerst de culasse in orde te brengen voor alleer dat ik de rest van de motor uiteen zwier, kwestie van het alles terug ineen te krijgen ;)
culasse kaal maken
culasse kaal maken
en proper maken, ook de in en uitlaatkanalen wat betere flow geven..
40676874_1108314609334894_1803506155419336704_n.jpg
40644315_323128611592862_696820506329874432_n.jpg
vervolgens de culasse binnen gedaan voor de klepzittingen te slijpen, lektest, kuisen en vlakken
culasse terug toppie!
culasse terug toppie!
dan de blok zelf, aangezien dat deze er nog vrij goed uitzag, had ik geen grote kosten verwacht maar toch een kleine revisie ervan kan nooit geen kwaad
dus ook maar demonteren!
de onderkant van de motor
de onderkant van de motor
pistons eruit
pistons eruit
merken!
merken!
40613236_331668587578894_207500530178588672_n.jpg
de krukas
de krukas
kwestie revisie, omdat ik bij de motor van de manta en deze juist dezelfde, is het wat copy- paste op de motor..
de krukas opmeten om nieuwe lagerschelpen te meten, deze kun je in 2 overmaten verkrijgen, dus goed meten!
krukas opmeten
krukas opmeten
de axiale speling van de krukas moet je ook te weten komen, daarvoor moet je de breedte van de 5e kruktap opmeten
laatste kruktap opmeten
laatste kruktap opmeten
dan de slotspeling van de segmenten, deze moet je eerst verwijderen van de pistons, handig tooltje ervoor gekocht!
segmenten verwijderd
segmenten verwijderd
na dit alles is het bestellen van onderdelen, kan nooit niet snel genoeg hier zijn :roll:
dus dan maar alles beetje opkuisen eh
proper pistonneke!
proper pistonneke!
de pistons zelf zijn nog in prima staat, ik vermoed dat de blok ooit een revisie heeft gehad want er steekt al een overmaat piston in, ook de lagerschelpen waren niet al te versleten maar voor die 200€, inclusief segmenten, kun je niet sukkelen en de oude hergebruiken :P
tot zover dat we zitten, het komt allemaal wel in orde :D
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: opel gt 1972

Bericht door Ronny »

Goed bezig, interessant.
Precies terug wat tijd :)
Afbeelding
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: opel gt 1972

Bericht door david »

terug single én gelukkig ;)
maar ondertussen ook wel wat ander werk erbij gekregen, ben peter geworden van mijn oudste zus hare Lenno sinds een week :D
en ook wat nieuwe "klanten" voor naar hun auto te laten kijken en werken..
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: opel gt 1972

Bericht door david »

we gaan er nog eens een update van maken ;)
de laatste tijd is er wat aan de motor gebeurt, hij is terug in elkaar geraakt :shock:
te beginnen met de motorblok te laten honen, buiten een kleine stootrand was het niet nodig om deze te laten boren (er staken al overmaat pistons in) en deze hadden amper sporen van slijtage..
blokje gehoond
blokje gehoond
48389652_541985152937088_6564264381247389696_n.jpg (44.16 KiB) 25983 keer bekeken
vervolgens de krukas terug monteren, de oude lagers waren niet versleten maar heb deze toch maar vervangen, het is een heel werkje om ze achteraf toch nog te vervangen ;)
de onderste lagers van de krukas
de onderste lagers van de krukas
daarna de krukas erin leggen en de hoofdlagerkappen monteren, ook met zo een half lagerschaaltje in gemonteerd. hierna dient de krukas vrij vlot rond te draaien als je met een sleutel aan de krukaspoelie draait.. was niet het geval :cry: de lagerschelp die ervoor zorgt dat de axiale speling van de krukas opvangt, bleek fout geleverd te zijn :roll: dus bij de laatste kruktap dan maar terug de oude lagerschelp in geplaatst en tadzaaam.. de krukas draait soepel rond :o :D :D
krukas gemonteerd met de krukaslagerkappen
krukas gemonteerd met de krukaslagerkappen
48378705_378838755993168_8621525996312461312_n.jpg (42.43 KiB) 25983 keer bekeken
vervolgens de pistons erin, deze met nieuwe segmenten en voldoende olie eraan
met de hamer beuken! lichtjes tikken volstaat hoor
met de hamer beuken! lichtjes tikken volstaat hoor
en dan heb je toch al de onderblok terug ineen :D
krukas met pistons gemonteerd
krukas met pistons gemonteerd
48412910_377344636370296_6397523498729734144_n.jpg (47.5 KiB) 25983 keer bekeken
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: opel gt 1972

Bericht door david »

met alleen de onderblok kant en klaar kom je niet ver, dus de cilinderkop moet er ook bij op
na een beetje zoekwerk hoe je dat het beste klaarspeelt zonder schade toe te richten aan kleppen bvb, had ik het genieus plan van de cilinderkop met nokkenas en alle reutemeteut gemonteerd op de blok te zetten, maar de kleppen zodanig 'los' gezet, dat je de nokkenas nog kon draaien om deze op zijn punt te leggen voor de distributieketting te plaatsen :ugeek:
het is allemaal snel uitgelegd, maar niet zo snel uitgevoerd, althans dat het geheel degelijk ineen zit en niet een tandje op de distributie mist :roll:
fotoke, hier zie je wat ik bedoel met losse kleppen, je vijst de moeren los waarmee je de kleppen regelt, dat ze gewoon allemaal dicht zijn.. easy as fuck in feite :|
cilinderkop gemonteerd
cilinderkop gemonteerd
en de ketting die bij deze nog niet gespannen is, het nokje op de krukas dient als blokkage van de poelie, maar ook al merkteken
distributieketting
distributieketting
om de ketting te spannen zit er in het distributiecarter een kettingspanner, dus eerst het carter monteren om dan eigenlijk blindelings de distributie te spannen. de spanner zelf heeft altijd dezelfde spanning dus is er geen probleem dat je het niet ziet spannen
distributiecarter geplaats
distributiecarter geplaats
48380467_567906513680184_2038704440063557632_n.jpg (40.27 KiB) 25982 keer bekeken
op de foto is tevens ook de nieuwe waterpomp gemonteerd, waar ik ook nog miserie had met 1 boutje, bij het reinigen van het draadgat is het mis gegaan en de draad beschadigd :evil: gelukkig beetje handige harry en zet je er een m8 in ipv m7.. maar toch heb je het liever niet voor :roll:
om de motor wat te 'sparen' heb ik een plug in de cilinderkop gezet, waardoor er altijd een dikke centimer olie blijft in de cilinderkop staan ipv dat ie terug naar het carter loopt
olieplug
olieplug
over het carter gesproken, om dit fatsoenlijk dicht te krijgen heb ik de dichtingen met kit vast gelijmd en vast gezet met klemmen om deze te laten drogen op de plaats dat ze moeten komen want het is nogal onhandig om dit in 1 keer te monteren met carter en al erbij :?
de kurken dichting dient dus voor een stukje onder het distributiecarter te zitten.. heel handig :|
dichting carter
dichting carter
om dan een rubberen dichting over het carter en de hoofdlagertap te leggen
rubberen dichting vast maken
rubberen dichting vast maken
48363664_2196087917325275_599661375362433024_n.jpg (58.19 KiB) 25982 keer bekeken
de carterdichting op zijn plaats
de carterdichting op zijn plaats
48412766_1146363495518978_7199657427791249408_n.jpg (52.39 KiB) 25982 keer bekeken
als alles goed droog is, heb ik het carter zelf, ook met afdichtingskit ertussen, gemonteerd
carterpan gemonteerd
carterpan gemonteerd
48417353_2213297098715374_8936929951941132288_n.jpg (47.8 KiB) 25982 keer bekeken
het is een heel simpel om dit alles voor elkaar te krijgen, maar ik check liever 10x en zie dat alles naar behoren dicht en vast staat, dan na montage van de motor in de auto voor verassingen komen te staan waar je soms heel de boel kunt opnieuw doen :shock:
er dienen nog wat kleinere onderdelen geplaatst te worden, maar het hart hemzelve zit toch al terug ineen, waar ik zeker blij om ben, de eerste totale revisie van de motor door mijzelf uitgevoerd :D :D
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: opel gt 1972

Bericht door Ronny »

Waauw, allemaal zelf gedaan? Knap.
Afbeelding
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: opel gt 1972

Bericht door david »

we zijn nog ietskes verder geraakt met de motor! op wat aanbouw stukken na is hij klaar, gisteren de motor van de steun gehaald en op een karretje geplaatst zodanig dat ik het vliegwiel en koppeling kan plaatsen en de vitessebak ertegen.. en onder de auto kan plaatsen :D
alvorens we zo ver zijn gekomen waren er nog wat nodige zaken te doen
de oliepomp monteren
de oliepomp monteren
50301116_289770598349268_5007561683904757760_n.jpg (44.06 KiB) 25731 keer bekeken
oliepomp deksel erop en oliefilter
oliepomp deksel erop en oliefilter
50724763_313040499396258_716541432785010688_n.jpg (41.27 KiB) 25731 keer bekeken
motor is klaar!
motor is klaar!
49752959_447439769412744_3879736205784383488_n.jpg (48.01 KiB) 25731 keer bekeken
dan de motor van het statief halen, omgekeerde wijze als we hem er tegen hebben geplaatst eh ;) met de twingo, een zeel en een haak in het plafond..
motor nog op statief
motor nog op statief
motor op karretje met wieltjes onder
motor op karretje met wieltjes onder
en verder nog wat dingen proper gemaakt, zoals
het inlaatspruitstuk
het inlaatspruitstuk
en de binnenkant natuurlijk ook :) het vuile spruitstuk is dat van de manta nog btw, daar heb ik webers op gezet en kun je het originele spruitstuk niet meer voor gebruiken..
beetje flowen
beetje flowen
het vliegwiel, drukgroep en koppeling heb ik ook reeds proper gemaakt, deze gaan ergens deze dagen tegen de motor worden gevezen :)
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Plaats reactie