opel gt 1972
Re: opel gt 1972
Vervolgens de gt: hieraan heb ik wat vanalles gedaan, om te beginnen, de achterkant ineen gezet qua verlichting, bumpers en ramen, alsook de naftbak en wat andere kleine dingen achteraan in de auto
de gt is maar een 2zitter, toen ik de auto kocht zaten er nog 2 reserve zetels bij wat volgens de eigenaar wel nodig was
hij heeft niet gelogen, het kantelmechanisme was stuk van 1 zetel, de andere had wel een goed frame maar de zetelbekleding zelf liet de wensen over enzovoort..
bij deze heb ik dus van 4 zetels er 2 fatsoenlijke van gemaakt, frame van dieje, bekleding van de andere en dan nog kijken welke mousche er nog het beste uit kwam dan, kwestie vuile bekleding nieuw leven in blazen.. het is zelf ook wel blazen geblazen, schrobben, schrobben en schrobben en terug ineen zetten, ook de hendel en omgeving netjes spuiten! de zetels heb ik ook ingesmeerd met lederolie, houd het leder soepel en voed het ook.
de rest zet ik er morgen op want ik heb nog afgesproken met ene voor een avondritje met de moto..
tot later!
vooraan heeft hij er mistlichten bij gekregen de grille zal nog even op zich moeten laten wachten, door het nodige laswerk eraan is het niet mogelijk om een originele grille erin te krijgen, de vorm is iets verandert..
next job, het interieur, met name de zetelsde gt is maar een 2zitter, toen ik de auto kocht zaten er nog 2 reserve zetels bij wat volgens de eigenaar wel nodig was
hij heeft niet gelogen, het kantelmechanisme was stuk van 1 zetel, de andere had wel een goed frame maar de zetelbekleding zelf liet de wensen over enzovoort..
bij deze heb ik dus van 4 zetels er 2 fatsoenlijke van gemaakt, frame van dieje, bekleding van de andere en dan nog kijken welke mousche er nog het beste uit kwam dan, kwestie vuile bekleding nieuw leven in blazen.. het is zelf ook wel blazen geblazen, schrobben, schrobben en schrobben en terug ineen zetten, ook de hendel en omgeving netjes spuiten! de zetels heb ik ook ingesmeerd met lederolie, houd het leder soepel en voed het ook.
de rest zet ik er morgen op want ik heb nog afgesproken met ene voor een avondritje met de moto..
tot later!
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Re: opel gt 1972
Terug goed ingevlogen, netjes gedaan die zetels.
Maar uw grilletje vooraan had je moeten passen tijdens de laswerken.
Maar uw grilletje vooraan had je moeten passen tijdens de laswerken.
Re: opel gt 1972
Bedankt! ja ik weet het, nochtans heb ik in de opening van de grille niet echt laswerk gehad, de bodem daaronder wel.. het zal er wel mee te maken hebben dat het nu niet past maar ik fix dat wel, eerst andere zaken op orde stellen
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Re: opel gt 1972
Deel 2 van de werkzaamheden, je zou wel kunnen zeggen, allemaal goed en wel, maar hoe zit het met de peekaas?
Awel, die zijn er nog niet maar ze komen wel terug, en met ietsje meer dan voorheen.
zo heb ik mij een motorsteun aangeschaft enige tijd geleden en zelf op het gemakje de motor uiteen halen, genoeg foto's trekken! en stukje bij beetje raken we dieper in de motor.
Wat foto's ik heb toen besloten om eerst de culasse in orde te brengen voor alleer dat ik de rest van de motor uiteen zwier, kwestie van het alles terug ineen te krijgen en proper maken, ook de in en uitlaatkanalen wat betere flow geven.. vervolgens de culasse binnen gedaan voor de klepzittingen te slijpen, lektest, kuisen en vlakken dan de blok zelf, aangezien dat deze er nog vrij goed uitzag, had ik geen grote kosten verwacht maar toch een kleine revisie ervan kan nooit geen kwaad
dus ook maar demonteren! kwestie revisie, omdat ik bij de motor van de manta en deze juist dezelfde, is het wat copy- paste op de motor..
de krukas opmeten om nieuwe lagerschelpen te meten, deze kun je in 2 overmaten verkrijgen, dus goed meten! de axiale speling van de krukas moet je ook te weten komen, daarvoor moet je de breedte van de 5e kruktap opmeten dan de slotspeling van de segmenten, deze moet je eerst verwijderen van de pistons, handig tooltje ervoor gekocht! na dit alles is het bestellen van onderdelen, kan nooit niet snel genoeg hier zijn
dus dan maar alles beetje opkuisen eh de pistons zelf zijn nog in prima staat, ik vermoed dat de blok ooit een revisie heeft gehad want er steekt al een overmaat piston in, ook de lagerschelpen waren niet al te versleten maar voor die 200€, inclusief segmenten, kun je niet sukkelen en de oude hergebruiken
tot zover dat we zitten, het komt allemaal wel in orde
Awel, die zijn er nog niet maar ze komen wel terug, en met ietsje meer dan voorheen.
zo heb ik mij een motorsteun aangeschaft enige tijd geleden en zelf op het gemakje de motor uiteen halen, genoeg foto's trekken! en stukje bij beetje raken we dieper in de motor.
Wat foto's ik heb toen besloten om eerst de culasse in orde te brengen voor alleer dat ik de rest van de motor uiteen zwier, kwestie van het alles terug ineen te krijgen en proper maken, ook de in en uitlaatkanalen wat betere flow geven.. vervolgens de culasse binnen gedaan voor de klepzittingen te slijpen, lektest, kuisen en vlakken dan de blok zelf, aangezien dat deze er nog vrij goed uitzag, had ik geen grote kosten verwacht maar toch een kleine revisie ervan kan nooit geen kwaad
dus ook maar demonteren! kwestie revisie, omdat ik bij de motor van de manta en deze juist dezelfde, is het wat copy- paste op de motor..
de krukas opmeten om nieuwe lagerschelpen te meten, deze kun je in 2 overmaten verkrijgen, dus goed meten! de axiale speling van de krukas moet je ook te weten komen, daarvoor moet je de breedte van de 5e kruktap opmeten dan de slotspeling van de segmenten, deze moet je eerst verwijderen van de pistons, handig tooltje ervoor gekocht! na dit alles is het bestellen van onderdelen, kan nooit niet snel genoeg hier zijn
dus dan maar alles beetje opkuisen eh de pistons zelf zijn nog in prima staat, ik vermoed dat de blok ooit een revisie heeft gehad want er steekt al een overmaat piston in, ook de lagerschelpen waren niet al te versleten maar voor die 200€, inclusief segmenten, kun je niet sukkelen en de oude hergebruiken
tot zover dat we zitten, het komt allemaal wel in orde
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Re: opel gt 1972
terug single én gelukkig
maar ondertussen ook wel wat ander werk erbij gekregen, ben peter geworden van mijn oudste zus hare Lenno sinds een week
en ook wat nieuwe "klanten" voor naar hun auto te laten kijken en werken..
maar ondertussen ook wel wat ander werk erbij gekregen, ben peter geworden van mijn oudste zus hare Lenno sinds een week
en ook wat nieuwe "klanten" voor naar hun auto te laten kijken en werken..
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Re: opel gt 1972
we gaan er nog eens een update van maken
de laatste tijd is er wat aan de motor gebeurt, hij is terug in elkaar geraakt
te beginnen met de motorblok te laten honen, buiten een kleine stootrand was het niet nodig om deze te laten boren (er staken al overmaat pistons in) en deze hadden amper sporen van slijtage.. vervolgens de krukas terug monteren, de oude lagers waren niet versleten maar heb deze toch maar vervangen, het is een heel werkje om ze achteraf toch nog te vervangen daarna de krukas erin leggen en de hoofdlagerkappen monteren, ook met zo een half lagerschaaltje in gemonteerd. hierna dient de krukas vrij vlot rond te draaien als je met een sleutel aan de krukaspoelie draait.. was niet het geval de lagerschelp die ervoor zorgt dat de axiale speling van de krukas opvangt, bleek fout geleverd te zijn dus bij de laatste kruktap dan maar terug de oude lagerschelp in geplaatst en tadzaaam.. de krukas draait soepel rond vervolgens de pistons erin, deze met nieuwe segmenten en voldoende olie eraan en dan heb je toch al de onderblok terug ineen
de laatste tijd is er wat aan de motor gebeurt, hij is terug in elkaar geraakt
te beginnen met de motorblok te laten honen, buiten een kleine stootrand was het niet nodig om deze te laten boren (er staken al overmaat pistons in) en deze hadden amper sporen van slijtage.. vervolgens de krukas terug monteren, de oude lagers waren niet versleten maar heb deze toch maar vervangen, het is een heel werkje om ze achteraf toch nog te vervangen daarna de krukas erin leggen en de hoofdlagerkappen monteren, ook met zo een half lagerschaaltje in gemonteerd. hierna dient de krukas vrij vlot rond te draaien als je met een sleutel aan de krukaspoelie draait.. was niet het geval de lagerschelp die ervoor zorgt dat de axiale speling van de krukas opvangt, bleek fout geleverd te zijn dus bij de laatste kruktap dan maar terug de oude lagerschelp in geplaatst en tadzaaam.. de krukas draait soepel rond vervolgens de pistons erin, deze met nieuwe segmenten en voldoende olie eraan en dan heb je toch al de onderblok terug ineen
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Re: opel gt 1972
met alleen de onderblok kant en klaar kom je niet ver, dus de cilinderkop moet er ook bij op
na een beetje zoekwerk hoe je dat het beste klaarspeelt zonder schade toe te richten aan kleppen bvb, had ik het genieus plan van de cilinderkop met nokkenas en alle reutemeteut gemonteerd op de blok te zetten, maar de kleppen zodanig 'los' gezet, dat je de nokkenas nog kon draaien om deze op zijn punt te leggen voor de distributieketting te plaatsen
het is allemaal snel uitgelegd, maar niet zo snel uitgevoerd, althans dat het geheel degelijk ineen zit en niet een tandje op de distributie mist
fotoke, hier zie je wat ik bedoel met losse kleppen, je vijst de moeren los waarmee je de kleppen regelt, dat ze gewoon allemaal dicht zijn.. easy as fuck in feite en de ketting die bij deze nog niet gespannen is, het nokje op de krukas dient als blokkage van de poelie, maar ook al merkteken om de ketting te spannen zit er in het distributiecarter een kettingspanner, dus eerst het carter monteren om dan eigenlijk blindelings de distributie te spannen. de spanner zelf heeft altijd dezelfde spanning dus is er geen probleem dat je het niet ziet spannen op de foto is tevens ook de nieuwe waterpomp gemonteerd, waar ik ook nog miserie had met 1 boutje, bij het reinigen van het draadgat is het mis gegaan en de draad beschadigd gelukkig beetje handige harry en zet je er een m8 in ipv m7.. maar toch heb je het liever niet voor
om de motor wat te 'sparen' heb ik een plug in de cilinderkop gezet, waardoor er altijd een dikke centimer olie blijft in de cilinderkop staan ipv dat ie terug naar het carter loopt over het carter gesproken, om dit fatsoenlijk dicht te krijgen heb ik de dichtingen met kit vast gelijmd en vast gezet met klemmen om deze te laten drogen op de plaats dat ze moeten komen want het is nogal onhandig om dit in 1 keer te monteren met carter en al erbij
de kurken dichting dient dus voor een stukje onder het distributiecarter te zitten.. heel handig om dan een rubberen dichting over het carter en de hoofdlagertap te leggen als alles goed droog is, heb ik het carter zelf, ook met afdichtingskit ertussen, gemonteerd het is een heel simpel om dit alles voor elkaar te krijgen, maar ik check liever 10x en zie dat alles naar behoren dicht en vast staat, dan na montage van de motor in de auto voor verassingen komen te staan waar je soms heel de boel kunt opnieuw doen
er dienen nog wat kleinere onderdelen geplaatst te worden, maar het hart hemzelve zit toch al terug ineen, waar ik zeker blij om ben, de eerste totale revisie van de motor door mijzelf uitgevoerd
na een beetje zoekwerk hoe je dat het beste klaarspeelt zonder schade toe te richten aan kleppen bvb, had ik het genieus plan van de cilinderkop met nokkenas en alle reutemeteut gemonteerd op de blok te zetten, maar de kleppen zodanig 'los' gezet, dat je de nokkenas nog kon draaien om deze op zijn punt te leggen voor de distributieketting te plaatsen
het is allemaal snel uitgelegd, maar niet zo snel uitgevoerd, althans dat het geheel degelijk ineen zit en niet een tandje op de distributie mist
fotoke, hier zie je wat ik bedoel met losse kleppen, je vijst de moeren los waarmee je de kleppen regelt, dat ze gewoon allemaal dicht zijn.. easy as fuck in feite en de ketting die bij deze nog niet gespannen is, het nokje op de krukas dient als blokkage van de poelie, maar ook al merkteken om de ketting te spannen zit er in het distributiecarter een kettingspanner, dus eerst het carter monteren om dan eigenlijk blindelings de distributie te spannen. de spanner zelf heeft altijd dezelfde spanning dus is er geen probleem dat je het niet ziet spannen op de foto is tevens ook de nieuwe waterpomp gemonteerd, waar ik ook nog miserie had met 1 boutje, bij het reinigen van het draadgat is het mis gegaan en de draad beschadigd gelukkig beetje handige harry en zet je er een m8 in ipv m7.. maar toch heb je het liever niet voor
om de motor wat te 'sparen' heb ik een plug in de cilinderkop gezet, waardoor er altijd een dikke centimer olie blijft in de cilinderkop staan ipv dat ie terug naar het carter loopt over het carter gesproken, om dit fatsoenlijk dicht te krijgen heb ik de dichtingen met kit vast gelijmd en vast gezet met klemmen om deze te laten drogen op de plaats dat ze moeten komen want het is nogal onhandig om dit in 1 keer te monteren met carter en al erbij
de kurken dichting dient dus voor een stukje onder het distributiecarter te zitten.. heel handig om dan een rubberen dichting over het carter en de hoofdlagertap te leggen als alles goed droog is, heb ik het carter zelf, ook met afdichtingskit ertussen, gemonteerd het is een heel simpel om dit alles voor elkaar te krijgen, maar ik check liever 10x en zie dat alles naar behoren dicht en vast staat, dan na montage van de motor in de auto voor verassingen komen te staan waar je soms heel de boel kunt opnieuw doen
er dienen nog wat kleinere onderdelen geplaatst te worden, maar het hart hemzelve zit toch al terug ineen, waar ik zeker blij om ben, de eerste totale revisie van de motor door mijzelf uitgevoerd
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Re: opel gt 1972
we zijn nog ietskes verder geraakt met de motor! op wat aanbouw stukken na is hij klaar, gisteren de motor van de steun gehaald en op een karretje geplaatst zodanig dat ik het vliegwiel en koppeling kan plaatsen en de vitessebak ertegen.. en onder de auto kan plaatsen
alvorens we zo ver zijn gekomen waren er nog wat nodige zaken te doen dan de motor van het statief halen, omgekeerde wijze als we hem er tegen hebben geplaatst eh met de twingo, een zeel en een haak in het plafond.. en verder nog wat dingen proper gemaakt, zoals en de binnenkant natuurlijk ook het vuile spruitstuk is dat van de manta nog btw, daar heb ik webers op gezet en kun je het originele spruitstuk niet meer voor gebruiken.. het vliegwiel, drukgroep en koppeling heb ik ook reeds proper gemaakt, deze gaan ergens deze dagen tegen de motor worden gevezen
alvorens we zo ver zijn gekomen waren er nog wat nodige zaken te doen dan de motor van het statief halen, omgekeerde wijze als we hem er tegen hebben geplaatst eh met de twingo, een zeel en een haak in het plafond.. en verder nog wat dingen proper gemaakt, zoals en de binnenkant natuurlijk ook het vuile spruitstuk is dat van de manta nog btw, daar heb ik webers op gezet en kun je het originele spruitstuk niet meer voor gebruiken.. het vliegwiel, drukgroep en koppeling heb ik ook reeds proper gemaakt, deze gaan ergens deze dagen tegen de motor worden gevezen
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)