Wanneer Karl Abarth en Giovanni Michelotti de koppen bij elkaar steken, kan er sowieso weinig verkeerd gaan. Abarth nam de techniek voor zijn rekening, Michelotti het ontwerp.
Na zijn ontslag bij Cisitalia, was de 204 racer de eerste creatie van Abarth. Hier werd op verder gebouwd, om zo in '51 op de Autoshow van Turijn de eerste Abarth straatwagen te presenteren, de 205A. In essentie een 204, voorzien van een coupe-koetswerk, een volledig interieur en een motor afgestemd op straatgebruik.
Maar genoeg geluld, in dit geval zijn de foto's meer dan 1000 woorden waard:Fitted with Abarth's tuning kit, which consisted of a revised intake manifold, two Weber carburettors and a bespoke exhaust, the tiny 1089cc engine produced an impressive 83 bhp. The four-speed gearbox was also sourced from Fiat. The potent drivetrain was fitted in a very straightforward box-section steel platform chassis. Alfredo Vignale was commissioned to build the lightweight aluminium body. The beautiful design came from the pen of Giovanni Michelotti. Included, of course, were the three portholes on the front fenders that were typical for Vignale's bodies.
(klikbaar voor groter formaat)