1986 VW Scirocco 16V
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
1986 VW Scirocco 16V
kweet het tis ni echt wat iedereen zou verstaan onder ne oldtimer, maar ondertussen is dit beestje toch ook al 24j oud dus quasie ne échte oldtimer è!
VW Scirocco 1986
1800 16V
type KR (139pk)
OEM opties: Recaro interieur, electrische ramen, centrale vergrendeling,stuurbekrachtiging, getinte ramen
wat staat er op het programma? gezien de km-stand (282.000km & still rollin') heb ik geopteerd voor een complete revisie van de motor.
tevens staat er een upgrade in de startblokken!dus; boren tot 81mm, gesmede KS-zuigers, CatCams nokkenassen met verstelbare tandwielen (intern én extern), cilinderkop vlakken, kleppen meervlaks slijpen,... dat is de revisie. dan gaat de cilinderkop nog verder bewerkt worden, lees flowen, ...! een eigen contructie 'cold air intake' komt er ook aan! alsook de short-shift! de inlaatcollector is al vervangen door een 50mm exemplaar! de gasklep wordt ook bewerkt. om vrij te kunnen ademen heb ik gekozen voor Supersprint uitlaat; 4-2-1-collector en complete uitlaatlijn... het onderstel krijgt ook een upgrade: Powerflex-bussen. verder versterkte draagarmen, boven- én onderliggendeveerpootbruggen, ... voor de rest komt de wagen in de originele kleur te staan... niet omdat die enkel mooi is (donkergrijs metallic) maar ook om de waarde vd wagen enigzins hoog te houden!
daarnaast heb ik al een set US-headlights liggen die in combinatie met zwarte pinkers een lekkere duister neusje zullen geven!
tussen de koplampen komt een originele zender-grille... zijpinkers zijn weggewerkt, stootstrips heb ik niet!
de achterlichten krijgen een schuurbeurt, worden gevlakt en krijgen een rode toplaag. een setje chinese klinken (in de stijl van Golf 3) heb ik ook al. het interieur blijft origineel, jah wat had je gedacht met een recaro-interieur??? audio heb ik niet nodig... enkel wat extra meters die in een zelfgemaakte middenconsole komen! én een rolkooi staat ook op het programma.
de velgen worden voorlopig opgeknapte BBS RA's: velgster wordt meegelakt inkoetswerkkleur en de randjes worden gepolierd!
voor later staan er BBS RS'en op het programma... zo dit is denk ik ongeveer in een notendop uitgelegd waar ik mee bezig ben! 8)
K-Jetronic gedemonteerd:
de verdeelblok wordt es gekuisd want euhm... da kleurke?!? en mijn vuile gasklep:
opkuisen, randjes wegwerken en polieren!
cilinderkop is ook gedemonteerd vh blok:
vooral die extreem witte klep lijkt mij wat raar...
de zwarte koek is niet meer dan "normaal" na 280d km:
zeg eens "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh":
opkuisen, flowen en afstellen op de 50mm-inlaatcollector!
hey!!! wie heeft men motor gestolen???
aha... OK, gevonden...
een dezer de gesmede zuigers bestellen bij Kolbensmidt en dan kan de revisie van startgaan!
effe wat pics van het opkuisen vd K-jet... 8)
VUIL:
khad em hier wel al ingespoten met ontvetter, daarom da alles zo vloeibaar lijktop de foto. twas eig een dik, zwart, pekkerig koekske!
PROPER:
GEMONTEERD:
foto's van de nokkenassen, verstelbare tandwielen,...
de scherpe nokkenassen:
verstelbaar binnentandwiel (dus geen vaste kettingoverbrenging meer tsn inlaaten uitlaat!)
verstelbaar buitentandwiel om de perfecte fijnafstelling te verkrijgen!
8) gisteren effe tussendoor wa geklungeld aan de US-headlights...beetje (véééél) gekuist (met sop én mega-krachtige ontvetter) en geschrobd!
vaneengevezen, alles dus opgekuist, kaders licht geschuurd en al wat delen inprimer gespoten...
satijn komt het beste over; niet té hard bling bling, maar net proper genoeg!
nog wat gaan puzzelen aan de rocco... de lak was goeduitgehard, dus heb ik 1 koplamp gemonteerd. waaaaaaaaw... wat en verbluffendresultaat, al zeg ik het zelf!
achterkader in satijn:
de vijskes in primer:
de lichten in hittebestendige lak:
voor én na:
kvind het bij-zon-der goed geslaagd... heb na de montage hier en daar nog wat moeten bijwerken, maar het is héél goed gelukt! 8) 8) 8)
das de B-stijl (aan de bestuurderskant) en die is dus deftig roestig...
nu heb ik de ramen eruit gehaald en tot de vaststelling gekomen dat de gehele rand waar het raam inligt roestig is.
de hoek die je op de foto ziet is het ergste; de plaat is tot gatenkaas herleid!
ik heb nog een donor-scirocco staan en daar kan ik dus een deftig stukuitsnijden.
VW Scirocco 1986
1800 16V
type KR (139pk)
OEM opties: Recaro interieur, electrische ramen, centrale vergrendeling,stuurbekrachtiging, getinte ramen
wat staat er op het programma? gezien de km-stand (282.000km & still rollin') heb ik geopteerd voor een complete revisie van de motor.
tevens staat er een upgrade in de startblokken!dus; boren tot 81mm, gesmede KS-zuigers, CatCams nokkenassen met verstelbare tandwielen (intern én extern), cilinderkop vlakken, kleppen meervlaks slijpen,... dat is de revisie. dan gaat de cilinderkop nog verder bewerkt worden, lees flowen, ...! een eigen contructie 'cold air intake' komt er ook aan! alsook de short-shift! de inlaatcollector is al vervangen door een 50mm exemplaar! de gasklep wordt ook bewerkt. om vrij te kunnen ademen heb ik gekozen voor Supersprint uitlaat; 4-2-1-collector en complete uitlaatlijn... het onderstel krijgt ook een upgrade: Powerflex-bussen. verder versterkte draagarmen, boven- én onderliggendeveerpootbruggen, ... voor de rest komt de wagen in de originele kleur te staan... niet omdat die enkel mooi is (donkergrijs metallic) maar ook om de waarde vd wagen enigzins hoog te houden!
daarnaast heb ik al een set US-headlights liggen die in combinatie met zwarte pinkers een lekkere duister neusje zullen geven!
tussen de koplampen komt een originele zender-grille... zijpinkers zijn weggewerkt, stootstrips heb ik niet!
de achterlichten krijgen een schuurbeurt, worden gevlakt en krijgen een rode toplaag. een setje chinese klinken (in de stijl van Golf 3) heb ik ook al. het interieur blijft origineel, jah wat had je gedacht met een recaro-interieur??? audio heb ik niet nodig... enkel wat extra meters die in een zelfgemaakte middenconsole komen! én een rolkooi staat ook op het programma.
de velgen worden voorlopig opgeknapte BBS RA's: velgster wordt meegelakt inkoetswerkkleur en de randjes worden gepolierd!
voor later staan er BBS RS'en op het programma... zo dit is denk ik ongeveer in een notendop uitgelegd waar ik mee bezig ben! 8)
K-Jetronic gedemonteerd:
de verdeelblok wordt es gekuisd want euhm... da kleurke?!? en mijn vuile gasklep:
opkuisen, randjes wegwerken en polieren!
cilinderkop is ook gedemonteerd vh blok:
vooral die extreem witte klep lijkt mij wat raar...
de zwarte koek is niet meer dan "normaal" na 280d km:
zeg eens "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh":
opkuisen, flowen en afstellen op de 50mm-inlaatcollector!
hey!!! wie heeft men motor gestolen???
aha... OK, gevonden...
een dezer de gesmede zuigers bestellen bij Kolbensmidt en dan kan de revisie van startgaan!
effe wat pics van het opkuisen vd K-jet... 8)
VUIL:
khad em hier wel al ingespoten met ontvetter, daarom da alles zo vloeibaar lijktop de foto. twas eig een dik, zwart, pekkerig koekske!
PROPER:
GEMONTEERD:
foto's van de nokkenassen, verstelbare tandwielen,...
de scherpe nokkenassen:
verstelbaar binnentandwiel (dus geen vaste kettingoverbrenging meer tsn inlaaten uitlaat!)
verstelbaar buitentandwiel om de perfecte fijnafstelling te verkrijgen!
8) gisteren effe tussendoor wa geklungeld aan de US-headlights...beetje (véééél) gekuist (met sop én mega-krachtige ontvetter) en geschrobd!
vaneengevezen, alles dus opgekuist, kaders licht geschuurd en al wat delen inprimer gespoten...
satijn komt het beste over; niet té hard bling bling, maar net proper genoeg!
nog wat gaan puzzelen aan de rocco... de lak was goeduitgehard, dus heb ik 1 koplamp gemonteerd. waaaaaaaaw... wat en verbluffendresultaat, al zeg ik het zelf!
achterkader in satijn:
de vijskes in primer:
de lichten in hittebestendige lak:
voor én na:
kvind het bij-zon-der goed geslaagd... heb na de montage hier en daar nog wat moeten bijwerken, maar het is héél goed gelukt! 8) 8) 8)
das de B-stijl (aan de bestuurderskant) en die is dus deftig roestig...
nu heb ik de ramen eruit gehaald en tot de vaststelling gekomen dat de gehele rand waar het raam inligt roestig is.
de hoek die je op de foto ziet is het ergste; de plaat is tot gatenkaas herleid!
ik heb nog een donor-scirocco staan en daar kan ik dus een deftig stukuitsnijden.
Laatst gewijzigd door Scirocco16vGTX op 06 mei 2010, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: VW Scirocco 1986
volledige omvang vh roestprobleem op de flank te tonen...
de lasnaden zijn dus niet optimaal gelast, ze zijn niet 'naar de regels vd kunst afgewerkt én ze zijn zeker niet naar behoren nabehandeld! wat de roestvorming allemaal in de hand werkt.. ik heb er dan ook het raden naar hoe de lasnaad onderaan, tegen de drempel, er zou kunnen uitzien! maar ik vrees eigenlijk voor het ergste...
de lasnaad die net achter de wielboog naar beneden loopt, ook v bedenkelijke kwaliteit...
de roestige lasnaad...
nog roest die ik ondertussen ontdekt heb (ik laat de foto's voor zichzelf spreken...)
drempel passagierszijde - achteraan
drempel bestuurderszijde - vooraan
wat foto's.. laten we beginnen met de carterpan! die heb ik langs de binnenzijde ontdaan vd zwarte koolafzetting zodat deze weer mooi blinkt! en dan aan de buitenzijde 2 anti-roestbeurten, 2 schuurbeurten (met slijptol en stalen borstel), 3 kleurlagen en 2 vernislagen... 8) mjah, ik weet het al.. als ik het doe, doe ik het... GOED!
om uit te eten...
just goe ingesmeerd. ier ziet ge alle roest nog goe...
na de eerste anti-roest behandeling...
na de eerste laag anti-roest...
na de 2e laag anti-roest (efkes reklame maken voor het beste product ter wereld)...
de eerste kleur staat erop...
en het eind is in zicht!
droog na 3 kleurlagen, gereed om devernis erop te spuiten...
en voila! zoals nieuw!!!
hihi... toing ka-toing! hihi
deze kwam ik tegen opt net en kon ik on-mo-ge-lijk laten liggen!!! een dure grap, maar als ik ze zelf had moeten maken, had het mij minstens evenveel gekost.
snel uit de doos genomen om een fotootje te nemen...
sneak peak op de scirocco!
en het oliefilterelement heb ik natuurlijk ook es onder handen genomen!
ervoor:
effe tussendoor een sfeerfoto...
en erna!
en nog een klein kadootje voor mijzelf... alhoewel, zo klein zijn die dingen nu ook weer niet
die zal lekker knallen én vooral wat extra horsies loskietelen!!!
jep, je leest het goed! SUPERSPRINT all the way...
mooier dan die 2 gigantische dikke eindpijpen die ze nu bij supersprint aanbieden vind ik!
de K-jet was een tijdje geleden es gekuist, die heb ik nu uiteindelijk ook gelakt in antraciet!
ervoor:
erna:
wat 2 kleurlagen en 2 vernislagen al niet als resultaat kunnen hebben è! 8)
opgekuist:
gelakt:
en als laatste vernis op:
en zo komt het einde vh motorproject stilletjes in zicht!
volgende maand gaat het blok gereviseerd worden, het vliegwiel is al afgedraaid (moet ik nog ophalen dus pics volgen)...
een lekker krokante radiatorkap!
al es met de stalen borstel de meeste roestbrokken verwijderd
na een eerste behandeling met roestomvormer
en weer mte de stalen borstel erop gezeten, zo zie je dat de erosie echt wel diep zit!
verder gewerkt aan de radiatorkap. de roest is nu voor 90% verwijderd! oef dus... het einde (vd roest) is in zicht (op dit onderdeel alleszins!)...
één héél vuile warmdraairegelaar
warmdraairegelaar gekuist en gereed om te spuiten
morge meer foto's.. de verf was ni droog en dan geeft da een verkeerd beeld als ge dat fotografeert..
EDIT: kijkt ne keer hier zè...
als da ni mooi is weet ik het ook ni!
en de injectieblok ook es onder handen genomen:
en een laagje roestomvormer erop, nu nachtje laten weken...
morge zet ik deze ook in hittebestendige verf... en dan is de injectie compleet!!! 8)
EDIT: ziehier het resultaat, weer 2 lagen kleur en 2 lagen vernis!
jazeker: een scirocco uit 1993 met kantelschuifdak, in antraciet-grijs én last but not least: (bitter)weinig roest! 8)
meer foto's volgen... hij staat nu zij aan zij in de werkplaats naast de 16V..
nogmaals 10.000.000.000.000x dank aan Dennis!!!!!!!!
en natuurlijk nog veel véél meer aan mijn pa die een dagje met mij willen rijden heeft, de trailer gehuurd heeft, de verstookte diesel betaalde én mijn nieuwe aanwinst ook nog es wou financieren!!!
vrijdag mijn vliegwiel al gaan ophalen.. looking nice guys!!!
en vandaag of morgen komen de zuigertjes v Kolbensmidt ook binnen..
we zijn er bijna!
zij aan zij... 16V en donor-16V
in afwachting v/e spit hebben we het even zo opgelost..
hier moet ik de meeste aandacht aan besteden qua bodemwerken
De foto's!!! roestige kriksteun...
deze is er het ergst aan toe moet ik eerlijk toegeven, de andere zijn gewoon wat omgeplooid. maar hier had ik complete doorroesting!
de lasnaden zijn dus niet optimaal gelast, ze zijn niet 'naar de regels vd kunst afgewerkt én ze zijn zeker niet naar behoren nabehandeld! wat de roestvorming allemaal in de hand werkt.. ik heb er dan ook het raden naar hoe de lasnaad onderaan, tegen de drempel, er zou kunnen uitzien! maar ik vrees eigenlijk voor het ergste...
de lasnaad die net achter de wielboog naar beneden loopt, ook v bedenkelijke kwaliteit...
de roestige lasnaad...
nog roest die ik ondertussen ontdekt heb (ik laat de foto's voor zichzelf spreken...)
drempel passagierszijde - achteraan
drempel bestuurderszijde - vooraan
wat foto's.. laten we beginnen met de carterpan! die heb ik langs de binnenzijde ontdaan vd zwarte koolafzetting zodat deze weer mooi blinkt! en dan aan de buitenzijde 2 anti-roestbeurten, 2 schuurbeurten (met slijptol en stalen borstel), 3 kleurlagen en 2 vernislagen... 8) mjah, ik weet het al.. als ik het doe, doe ik het... GOED!
om uit te eten...
just goe ingesmeerd. ier ziet ge alle roest nog goe...
na de eerste anti-roest behandeling...
na de eerste laag anti-roest...
na de 2e laag anti-roest (efkes reklame maken voor het beste product ter wereld)...
de eerste kleur staat erop...
en het eind is in zicht!
droog na 3 kleurlagen, gereed om devernis erop te spuiten...
en voila! zoals nieuw!!!
hihi... toing ka-toing! hihi
deze kwam ik tegen opt net en kon ik on-mo-ge-lijk laten liggen!!! een dure grap, maar als ik ze zelf had moeten maken, had het mij minstens evenveel gekost.
snel uit de doos genomen om een fotootje te nemen...
sneak peak op de scirocco!
en het oliefilterelement heb ik natuurlijk ook es onder handen genomen!
ervoor:
effe tussendoor een sfeerfoto...
en erna!
en nog een klein kadootje voor mijzelf... alhoewel, zo klein zijn die dingen nu ook weer niet
die zal lekker knallen én vooral wat extra horsies loskietelen!!!
jep, je leest het goed! SUPERSPRINT all the way...
mooier dan die 2 gigantische dikke eindpijpen die ze nu bij supersprint aanbieden vind ik!
de K-jet was een tijdje geleden es gekuist, die heb ik nu uiteindelijk ook gelakt in antraciet!
ervoor:
erna:
wat 2 kleurlagen en 2 vernislagen al niet als resultaat kunnen hebben è! 8)
opgekuist:
gelakt:
en als laatste vernis op:
en zo komt het einde vh motorproject stilletjes in zicht!
volgende maand gaat het blok gereviseerd worden, het vliegwiel is al afgedraaid (moet ik nog ophalen dus pics volgen)...
een lekker krokante radiatorkap!
al es met de stalen borstel de meeste roestbrokken verwijderd
na een eerste behandeling met roestomvormer
en weer mte de stalen borstel erop gezeten, zo zie je dat de erosie echt wel diep zit!
verder gewerkt aan de radiatorkap. de roest is nu voor 90% verwijderd! oef dus... het einde (vd roest) is in zicht (op dit onderdeel alleszins!)...
één héél vuile warmdraairegelaar
warmdraairegelaar gekuist en gereed om te spuiten
morge meer foto's.. de verf was ni droog en dan geeft da een verkeerd beeld als ge dat fotografeert..
EDIT: kijkt ne keer hier zè...
als da ni mooi is weet ik het ook ni!
en de injectieblok ook es onder handen genomen:
en een laagje roestomvormer erop, nu nachtje laten weken...
morge zet ik deze ook in hittebestendige verf... en dan is de injectie compleet!!! 8)
EDIT: ziehier het resultaat, weer 2 lagen kleur en 2 lagen vernis!
jazeker: een scirocco uit 1993 met kantelschuifdak, in antraciet-grijs én last but not least: (bitter)weinig roest! 8)
meer foto's volgen... hij staat nu zij aan zij in de werkplaats naast de 16V..
nogmaals 10.000.000.000.000x dank aan Dennis!!!!!!!!
en natuurlijk nog veel véél meer aan mijn pa die een dagje met mij willen rijden heeft, de trailer gehuurd heeft, de verstookte diesel betaalde én mijn nieuwe aanwinst ook nog es wou financieren!!!
vrijdag mijn vliegwiel al gaan ophalen.. looking nice guys!!!
en vandaag of morgen komen de zuigertjes v Kolbensmidt ook binnen..
we zijn er bijna!
zij aan zij... 16V en donor-16V
in afwachting v/e spit hebben we het even zo opgelost..
hier moet ik de meeste aandacht aan besteden qua bodemwerken
De foto's!!! roestige kriksteun...
deze is er het ergst aan toe moet ik eerlijk toegeven, de andere zijn gewoon wat omgeplooid. maar hier had ik complete doorroesting!
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: VW Scirocco 1986
mijn trots (en tevens de grootste investering totnutoe...), mijn fantastisch gereviseerd onderblok!!!
de 81.48mm overmaat zuigers v KolbenSchmidt
kijk es naar dat mooie hoonpatroon
zie dit juweeltje es blinken!
mijn beter als nieuw onderblok.. 8)
vandaag heb ik de achteras vd 16V onder handen genomen.. een karweitje waar ik iets langer dan gepland mee bezig was (ben).
zoals hij was
volledig ontdaan v alle losse delen
moet je es kijken hoeveel blubber daar vanaf komt!!! en neen, het is geen verf.. het is een bruine kleverige substantie die wss bestaat uit olie, vet, modder en euhm... olie!
ondertussen (na een zwaar avondje/nacht kuisen) zit ik al zover. het begint te komen, bijna proper... bijna.. :s
nu nog es hardhandig afstomen met de Kärcher en het zaakje zou moeten klaar zijn om een laagje Rust-oleum te krijgen!
verder gekuist aan de achteras.
na een korte trip naar de self carwash was de achteras eindelijk proper
en na de eerste laag rust-oleum
de achteras - het eindresultaat met rust-oleum
als deze ooit nog begint te roesten weet ik het niet meer...
de voorste stabilo-stang zoals hij onder de wagen stak
na de verplichte laagjes rust-oleum (onduidelijke foto maar kom..)
en dan al wat onderdelen die nieuw binnen gekomen zijn...
toplagers vooraan
stuurstangkogels (of hoe heet dat?)
en last but not least, nieuwe driehoeken met alle rubbers enzo
ondertussen wacht ik nog op de rubbers voor de stabilo's en mijn nieuw bestelde astappen (jaaah, de speling op de as was té groot, je kan er de verse lagers gewoon over laten vallen!!!)
ook nog es snel een fotootje van mijn nieuw aangekochte OEM middendemper
stabilisatorstang achteraan opgekuist:
ervoor
erna:
pics van mijn laatste bestelling... 8)
astap vd 16V achteras
ophangingsrubber vd achteras
nieuwe cardanboutjes + dikteplaatjes
en
stabilo-klemmen
de grote klemmen zijn spijtig genoeg sinds maart 2008 geschrapt uit de onderdeellijst bij vw...
stopkapjes die achter de astappen zitten
achterste veerpootrubbers
en
in totaal 397,55 euro waard!
eerst mss een sfeerfoto vh zandstralen:
het is wss overbodig om te moeten zeggen wat de vuile kant is en welk stuk al gezandstraald is???
en wat onderdelen die ik ondertsn al verder aant afwerken ben, om de achteras af te krijgen... na het zandstralen en het schuren:
en na een laagje zinkspray:
hier moet nu nog 1 kleurlaag op en dan de vernis. (let ook op de talloze doorroesting! hahaha tis precies gatenkaas! maar kheb besloten om er niks aan te doen.. realistisch blijven! anders blijf ik bezig)
de radiator is afgewerkt:
zo zag hij er vroeger uit:
het kleppendeksel heb ik ook een frisse kleur gegeven
ervoor:
en het resultaat van 2 rode kleurlagen:
en de inlaatcollector stond ook te wachten om een laklaag te krijgen...
een foto uit een ver verleden
stap 1:
het boeltje afkleven en het materiaal rondom de letters VOORZICHTIG invetten
stap 2:
een fijne laag vernevelen, die zal dienen als hechtingslaag voor de volle kleurlaag
stap 3:
de volle kleurlaag moet de letters als het ware 'opvullen'..
uw boelke laten drogen.. geduld hebben en niet te nieuwsgierig zijn naar het resultaat!
stap 4:
de dag erna VOORZICHTIG met een krasnaald de vetlaag wegkrabben (dat gaat vrij vlot aangezien om de vetlaag een velletje verf opgedroogd hangt)
stap 5:
een 10-tal minuutjes later... het resultaat wordt duidelijk!
en voila.. zo ziet het er nu uit:
ik ben uiterst uiterst uiterst tevreden! voor de eerste keer dat ik zoiets onderneem is het bijzonder goed gelukt.
en dit speeltje ligt ook gereed om de cilinderkop te bewerken (lees: portmatching, flowing, polishing)
nog nieuwe onderdelen gaan ophalen
de achteras.. in het stadium vd montage. eindelijk mag ik eens iets monteren!!! dat doet deugd!
astap op zijn plaats
nieuwe asrubber ertegen
old VS new
8)
gisteren ben ik nog wat parts gaan bestellen bij vw voor het onderstel, vandaag bij mijn dealer remmerij gaan bestellen en dit weekend laat ik mijn remleidingen plooien.. druk druk druk!
dezer dagen ben ik druk bezig met de cilinderkop te bewerken... hier het resultaat, of toch deels! 8)
de uitlaatpoorten, VOOR DE BEWERKING
vuil boelke hè! 280000km aan roet en olie doen geen goed! hehe dan maar vlug de kleppen eruit gesmeten en begonnen.. eerst met de steen de gietranden wegwerken, portmatching, enz. dan schuren met 40, dan 80, dan 120 en dan met 2 soorten poliertollen.. hier een foto van het polieren met de blauwe tol, de voorlaatste stap:
en het resultaat:
gladder zou belachelijk zijn! dan zou je dagenlang moeten polieren!
en dan aan de inlaatpoorten begonnen (iets meer werk qua portmatching).. hier zie je dat ik de dichting afgetekend heb op de cilinderkop.. alles wat binnen de kras valt is eig een restrictie op de instromende lucht!!!
en dan een stapje verder... het meeste is nu al verwijderd en dus gelijk gezet met de dichting!
nu nog intern alle gietranden wegvijlen en glad zetten tot korrel 80..
wat ze dan portmatching noemen, duidelijk te zien op de volgende 2 afbeeldingen
VOOR
NA
de gietranden en kijk vooral ook es naar de ronding vd rib tussen de 2 kamers
het eindresultaat aan inlaatzijde:
zo, die werken zijn ook al gepasseerd! nu kan ik mij terug concentreren op mijn chassis.. ik ga er de neus afhalen want die is in een ver verleden geaccidenteerd geweest en heeft hier en daar toch wat kromme zones die ik er niet kan uitslaan. dus: andere neus erop! 8)
mijn fusees onder handen genomen :s
voor:
na zandstralen:
spijtig genoeg was ook het persvlak voor de lagers gezandstraald, ook al had ik ze uitdrukkelijk gewaarschuwd van het ALSTUBLIEFT niet te doen..
dan maar enkele blaadjes schuurpapier uit de kas getrokken:
en als laatste stap voor de montage 2 likjes verf ertegen gesmeerd:
gisteren kreeg ik een pakje in handen.. JOEHOE mijn bestelling v claus von essen was er al!! :rolleyes: :finga: :rolleyes:
de motorsteunen:
stabilo-rubbers VOORAAN:
stabilo-rubbers ACHTER:
stuurhuisrubbers:
allemaal in prachtige zwarte Poly-eruthaan uitvoering! lekker strak en extreem hard!
de cilinderkop.. kostprijs 520 euro ALL IN!
en ALL IN wil echt wel zeggen ALL IN: zijnde gevlakt, nieuwe klepgeleiders, nieuwe klepzittingen, ...
de nieuwe injectoren.. old VS new! aan u de eer om er de nieuwe uit te halen
én aan een héél lekkere prijs kunnen aankopen --> 200 euro voor 4 injectoren! :disco:
dan de achterste stabilo-rubbers erop geduwd
en de voorste natuurlijk ook al erover gewrongen
de laswerken, hier al vertint (en nu staat er al ruthex over ook)
en ondertussen ook al mijn remkleuwen beginnen afborstelen en lakken.. en daarnaast ook het stuurhuis al onder handen genomen! 'goe bezig' zeggen ze dan bij ons!
de achteras, nu al met de remklauw gemonteerd
het redelijk rotte boeltje vd benzinepomp en aanverwanten :s
de laswerken na afpunten, vertinnen en ruthex
de fusees heb ik vandaag in elkaar laten persen, met nieuwe lagers in (foto v eindresultaat komt nog)
hier zie je de voorste astappen in een nieuw laklaagje...
het kleppendeksel nogmaals gelakt
en de remklauw, voor én na
de remleidingen onder de wagen
Achterste stabilisatorstang op de achteras gemonteerd, een aardig str*ntwerk aangezien de PU-rubbers niet helemaal op maat waren zoals ik verwachtte.. dus de dremel maar boven gehaald, en hier en daar wat uitgevijld! :rolleyes:
de fusees afgewerkt met nieuwe dubbelrij-kogellagers van SKF
en nog wat "kleindelen" gekocht bij de VW-onderdelenboer, weer es 167 euro armer!
daarmee zou de brandstoftoevoer volledig vernieuwd moeten zijn..
de onderliggende veerpootbrug ook al op zijn plek
het 'euvel' met de remleiding is ook al verholpen..
de volledige voortrein
en een detail vd nieuwe triangel (ophangingsdriehoek)
gisterenavond het stuurhuis voorzien v nieuwe stofkappen, overal vet ingesmeerd en het boeltje in de kas gemonteerd. en weer hetzelfde probleem met die PU-rubbers!! langs alle zijden en kanten zijn ze net iets te groot, waardoor ze net niet passen en het stuurhuis net niet gemonteerd kan worden!!
tijdrovend karwijtje: altijd wat uitvijlen, rubber monteren en passen. niet genoeg? weer alles demonteren, uitvijlen, passen enz enz enz dus ongeveer 1u liggen passen en proberen met die rubbers uit te vijlen.. nog een geluk ik die dremel op luchtdruk gekocht heb voor de cil.kop bewerking! 8)
uiteindelijk is het toch gelukt en is het stuurhuis netjes op zijn plek geraakt!
en als laatste de stuurstangen voorzien van nieuwe koppen en het boeltje gemonteerd op de fusees.
de remleidingen liggen nu kompleet onder de wagen :finga:
zo plooi ik ze, gewoon de oude als "mal" gebruiken, handig!
detail vd leidingen op de rembekrachtiger
de benzineleidingen zijn er ook onder geraakt:
en omwille v wat re-organisatie in de werkplaats kwam de scirocco voor het eerst in 3j in contact met buitenlucht en direct zonlicht! 8)
en een wat troebel totaalbeeld v wat er buitenstond, van L naar R: opel zafira (vreemde bijt die niet v ons was), VW Golf 2 GTI in opbouw, VW Golf 4 (mijn daily), VW Golf 1 GTI in opbouw en natuurlijk de scirocco 16V!
de hoofdremcilinder + rembekrachtiger hebben een laklaagje gekregen:
de benzinetank heb ik ook wat 'opgeschmukt' in de zin van alle roest tot bloot ijzer afgevijld en dan weer metaalverf opgezet:
voortgewerkt aan de benzinetoevoer (met dank aan Henri voor de formitastische bracket!!).
Old VS New.. zoek de 7 verschillen!
de bracket v Henri, echt een juweeltje!
en gemonteerd met de nieuwe isolatiemousse, fittings en drukaccumulator. je wilt niet weten om hoeveel euro daar bij elkaar ligt
de injectie is een hoofdstuk dat ik kan afsluiten! het hele boelke hangt onder de scirocco, alles mooi op zijn plek, alles mooi aangespannen.. -oef-
de koffer is ook al gedeeltelijk geschuurd. woensdag de achteras terug monteren zè! 8)
Wiechers-pics
foto's vd schuurwerken:
de kofferbak werd onder handen genomen door 2 vrienden v me 8)
kofferdeksel geschuurd
1e stukken vd scala-lijsten zijn ook al geschuurd (hier tov de originele nog gelakte delen als contrast)
Nog foto's vh schuren
scala-lijsten zijn geschuurd, 2 vleugels ook 8) donderdag komt de carossier om de eerste stukken!
vleugels mat geschuurd.. redelijk wa moeten kaalschuren op den boog want der zat wa vliegroest onder!
zijlijsten, alle vlekken compleet uitschuren
de meester aant werk
ondertussen nog wat schurfoto's posten (hoe saai het ook mag lijken):
mijn 2 goedkope werkpaardjes die zich uitleven op alle kleine foefelwerkjes 8)
halve linkerflank geschuurd
de goot vh schuifdak aan het schuren (is ondertussen al volledig gedaan)
het dak volledig geschuurd, mooie schuurtekening niet?
zo, nu moet ik eerst nog om een nieuwe caramelschijf zodat ik de siliconen op de wielbogen kan verwijderen. en dan verderschuren aan de flanken! en dat is het ongeveer tot nu toe! volop int stadium v schuren...
voila, dat is het Scirocco-project in een notendopje.. ik wacht nu tot de carossier de kas komt ophalen om het boelke dan in 1 vlaag te spuiten. en dan kunnen we verder beginnen monteren! ik twijfel nog steeds of ik de kabelboom ga hertrekken, tis een k*twerk en kheb er eerlijk gezegd géén zin in dus misschien meet ik de bestaande gewoon uit (è Ronny.. meten is weten zeker?)..
de 81.48mm overmaat zuigers v KolbenSchmidt
kijk es naar dat mooie hoonpatroon
zie dit juweeltje es blinken!
mijn beter als nieuw onderblok.. 8)
vandaag heb ik de achteras vd 16V onder handen genomen.. een karweitje waar ik iets langer dan gepland mee bezig was (ben).
zoals hij was
volledig ontdaan v alle losse delen
moet je es kijken hoeveel blubber daar vanaf komt!!! en neen, het is geen verf.. het is een bruine kleverige substantie die wss bestaat uit olie, vet, modder en euhm... olie!
ondertussen (na een zwaar avondje/nacht kuisen) zit ik al zover. het begint te komen, bijna proper... bijna.. :s
nu nog es hardhandig afstomen met de Kärcher en het zaakje zou moeten klaar zijn om een laagje Rust-oleum te krijgen!
verder gekuist aan de achteras.
na een korte trip naar de self carwash was de achteras eindelijk proper
en na de eerste laag rust-oleum
de achteras - het eindresultaat met rust-oleum
als deze ooit nog begint te roesten weet ik het niet meer...
de voorste stabilo-stang zoals hij onder de wagen stak
na de verplichte laagjes rust-oleum (onduidelijke foto maar kom..)
en dan al wat onderdelen die nieuw binnen gekomen zijn...
toplagers vooraan
stuurstangkogels (of hoe heet dat?)
en last but not least, nieuwe driehoeken met alle rubbers enzo
ondertussen wacht ik nog op de rubbers voor de stabilo's en mijn nieuw bestelde astappen (jaaah, de speling op de as was té groot, je kan er de verse lagers gewoon over laten vallen!!!)
ook nog es snel een fotootje van mijn nieuw aangekochte OEM middendemper
stabilisatorstang achteraan opgekuist:
ervoor
erna:
pics van mijn laatste bestelling... 8)
astap vd 16V achteras
ophangingsrubber vd achteras
nieuwe cardanboutjes + dikteplaatjes
en
stabilo-klemmen
de grote klemmen zijn spijtig genoeg sinds maart 2008 geschrapt uit de onderdeellijst bij vw...
stopkapjes die achter de astappen zitten
achterste veerpootrubbers
en
in totaal 397,55 euro waard!
eerst mss een sfeerfoto vh zandstralen:
het is wss overbodig om te moeten zeggen wat de vuile kant is en welk stuk al gezandstraald is???
en wat onderdelen die ik ondertsn al verder aant afwerken ben, om de achteras af te krijgen... na het zandstralen en het schuren:
en na een laagje zinkspray:
hier moet nu nog 1 kleurlaag op en dan de vernis. (let ook op de talloze doorroesting! hahaha tis precies gatenkaas! maar kheb besloten om er niks aan te doen.. realistisch blijven! anders blijf ik bezig)
de radiator is afgewerkt:
zo zag hij er vroeger uit:
het kleppendeksel heb ik ook een frisse kleur gegeven
ervoor:
en het resultaat van 2 rode kleurlagen:
en de inlaatcollector stond ook te wachten om een laklaag te krijgen...
een foto uit een ver verleden
stap 1:
het boeltje afkleven en het materiaal rondom de letters VOORZICHTIG invetten
stap 2:
een fijne laag vernevelen, die zal dienen als hechtingslaag voor de volle kleurlaag
stap 3:
de volle kleurlaag moet de letters als het ware 'opvullen'..
uw boelke laten drogen.. geduld hebben en niet te nieuwsgierig zijn naar het resultaat!
stap 4:
de dag erna VOORZICHTIG met een krasnaald de vetlaag wegkrabben (dat gaat vrij vlot aangezien om de vetlaag een velletje verf opgedroogd hangt)
stap 5:
een 10-tal minuutjes later... het resultaat wordt duidelijk!
en voila.. zo ziet het er nu uit:
ik ben uiterst uiterst uiterst tevreden! voor de eerste keer dat ik zoiets onderneem is het bijzonder goed gelukt.
en dit speeltje ligt ook gereed om de cilinderkop te bewerken (lees: portmatching, flowing, polishing)
nog nieuwe onderdelen gaan ophalen
de achteras.. in het stadium vd montage. eindelijk mag ik eens iets monteren!!! dat doet deugd!
astap op zijn plaats
nieuwe asrubber ertegen
old VS new
8)
gisteren ben ik nog wat parts gaan bestellen bij vw voor het onderstel, vandaag bij mijn dealer remmerij gaan bestellen en dit weekend laat ik mijn remleidingen plooien.. druk druk druk!
dezer dagen ben ik druk bezig met de cilinderkop te bewerken... hier het resultaat, of toch deels! 8)
de uitlaatpoorten, VOOR DE BEWERKING
vuil boelke hè! 280000km aan roet en olie doen geen goed! hehe dan maar vlug de kleppen eruit gesmeten en begonnen.. eerst met de steen de gietranden wegwerken, portmatching, enz. dan schuren met 40, dan 80, dan 120 en dan met 2 soorten poliertollen.. hier een foto van het polieren met de blauwe tol, de voorlaatste stap:
en het resultaat:
gladder zou belachelijk zijn! dan zou je dagenlang moeten polieren!
en dan aan de inlaatpoorten begonnen (iets meer werk qua portmatching).. hier zie je dat ik de dichting afgetekend heb op de cilinderkop.. alles wat binnen de kras valt is eig een restrictie op de instromende lucht!!!
en dan een stapje verder... het meeste is nu al verwijderd en dus gelijk gezet met de dichting!
nu nog intern alle gietranden wegvijlen en glad zetten tot korrel 80..
wat ze dan portmatching noemen, duidelijk te zien op de volgende 2 afbeeldingen
VOOR
NA
de gietranden en kijk vooral ook es naar de ronding vd rib tussen de 2 kamers
het eindresultaat aan inlaatzijde:
zo, die werken zijn ook al gepasseerd! nu kan ik mij terug concentreren op mijn chassis.. ik ga er de neus afhalen want die is in een ver verleden geaccidenteerd geweest en heeft hier en daar toch wat kromme zones die ik er niet kan uitslaan. dus: andere neus erop! 8)
mijn fusees onder handen genomen :s
voor:
na zandstralen:
spijtig genoeg was ook het persvlak voor de lagers gezandstraald, ook al had ik ze uitdrukkelijk gewaarschuwd van het ALSTUBLIEFT niet te doen..
dan maar enkele blaadjes schuurpapier uit de kas getrokken:
en als laatste stap voor de montage 2 likjes verf ertegen gesmeerd:
gisteren kreeg ik een pakje in handen.. JOEHOE mijn bestelling v claus von essen was er al!! :rolleyes: :finga: :rolleyes:
de motorsteunen:
stabilo-rubbers VOORAAN:
stabilo-rubbers ACHTER:
stuurhuisrubbers:
allemaal in prachtige zwarte Poly-eruthaan uitvoering! lekker strak en extreem hard!
de cilinderkop.. kostprijs 520 euro ALL IN!
en ALL IN wil echt wel zeggen ALL IN: zijnde gevlakt, nieuwe klepgeleiders, nieuwe klepzittingen, ...
de nieuwe injectoren.. old VS new! aan u de eer om er de nieuwe uit te halen
én aan een héél lekkere prijs kunnen aankopen --> 200 euro voor 4 injectoren! :disco:
dan de achterste stabilo-rubbers erop geduwd
en de voorste natuurlijk ook al erover gewrongen
de laswerken, hier al vertint (en nu staat er al ruthex over ook)
en ondertussen ook al mijn remkleuwen beginnen afborstelen en lakken.. en daarnaast ook het stuurhuis al onder handen genomen! 'goe bezig' zeggen ze dan bij ons!
de achteras, nu al met de remklauw gemonteerd
het redelijk rotte boeltje vd benzinepomp en aanverwanten :s
de laswerken na afpunten, vertinnen en ruthex
de fusees heb ik vandaag in elkaar laten persen, met nieuwe lagers in (foto v eindresultaat komt nog)
hier zie je de voorste astappen in een nieuw laklaagje...
het kleppendeksel nogmaals gelakt
en de remklauw, voor én na
de remleidingen onder de wagen
Achterste stabilisatorstang op de achteras gemonteerd, een aardig str*ntwerk aangezien de PU-rubbers niet helemaal op maat waren zoals ik verwachtte.. dus de dremel maar boven gehaald, en hier en daar wat uitgevijld! :rolleyes:
de fusees afgewerkt met nieuwe dubbelrij-kogellagers van SKF
en nog wat "kleindelen" gekocht bij de VW-onderdelenboer, weer es 167 euro armer!
daarmee zou de brandstoftoevoer volledig vernieuwd moeten zijn..
de onderliggende veerpootbrug ook al op zijn plek
het 'euvel' met de remleiding is ook al verholpen..
de volledige voortrein
en een detail vd nieuwe triangel (ophangingsdriehoek)
gisterenavond het stuurhuis voorzien v nieuwe stofkappen, overal vet ingesmeerd en het boeltje in de kas gemonteerd. en weer hetzelfde probleem met die PU-rubbers!! langs alle zijden en kanten zijn ze net iets te groot, waardoor ze net niet passen en het stuurhuis net niet gemonteerd kan worden!!
tijdrovend karwijtje: altijd wat uitvijlen, rubber monteren en passen. niet genoeg? weer alles demonteren, uitvijlen, passen enz enz enz dus ongeveer 1u liggen passen en proberen met die rubbers uit te vijlen.. nog een geluk ik die dremel op luchtdruk gekocht heb voor de cil.kop bewerking! 8)
uiteindelijk is het toch gelukt en is het stuurhuis netjes op zijn plek geraakt!
en als laatste de stuurstangen voorzien van nieuwe koppen en het boeltje gemonteerd op de fusees.
de remleidingen liggen nu kompleet onder de wagen :finga:
zo plooi ik ze, gewoon de oude als "mal" gebruiken, handig!
detail vd leidingen op de rembekrachtiger
de benzineleidingen zijn er ook onder geraakt:
en omwille v wat re-organisatie in de werkplaats kwam de scirocco voor het eerst in 3j in contact met buitenlucht en direct zonlicht! 8)
en een wat troebel totaalbeeld v wat er buitenstond, van L naar R: opel zafira (vreemde bijt die niet v ons was), VW Golf 2 GTI in opbouw, VW Golf 4 (mijn daily), VW Golf 1 GTI in opbouw en natuurlijk de scirocco 16V!
de hoofdremcilinder + rembekrachtiger hebben een laklaagje gekregen:
de benzinetank heb ik ook wat 'opgeschmukt' in de zin van alle roest tot bloot ijzer afgevijld en dan weer metaalverf opgezet:
voortgewerkt aan de benzinetoevoer (met dank aan Henri voor de formitastische bracket!!).
Old VS New.. zoek de 7 verschillen!
de bracket v Henri, echt een juweeltje!
en gemonteerd met de nieuwe isolatiemousse, fittings en drukaccumulator. je wilt niet weten om hoeveel euro daar bij elkaar ligt
de injectie is een hoofdstuk dat ik kan afsluiten! het hele boelke hangt onder de scirocco, alles mooi op zijn plek, alles mooi aangespannen.. -oef-
de koffer is ook al gedeeltelijk geschuurd. woensdag de achteras terug monteren zè! 8)
Wiechers-pics
foto's vd schuurwerken:
de kofferbak werd onder handen genomen door 2 vrienden v me 8)
kofferdeksel geschuurd
1e stukken vd scala-lijsten zijn ook al geschuurd (hier tov de originele nog gelakte delen als contrast)
Nog foto's vh schuren
scala-lijsten zijn geschuurd, 2 vleugels ook 8) donderdag komt de carossier om de eerste stukken!
vleugels mat geschuurd.. redelijk wa moeten kaalschuren op den boog want der zat wa vliegroest onder!
zijlijsten, alle vlekken compleet uitschuren
de meester aant werk
ondertussen nog wat schurfoto's posten (hoe saai het ook mag lijken):
mijn 2 goedkope werkpaardjes die zich uitleven op alle kleine foefelwerkjes 8)
halve linkerflank geschuurd
de goot vh schuifdak aan het schuren (is ondertussen al volledig gedaan)
het dak volledig geschuurd, mooie schuurtekening niet?
zo, nu moet ik eerst nog om een nieuwe caramelschijf zodat ik de siliconen op de wielbogen kan verwijderen. en dan verderschuren aan de flanken! en dat is het ongeveer tot nu toe! volop int stadium v schuren...
voila, dat is het Scirocco-project in een notendopje.. ik wacht nu tot de carossier de kas komt ophalen om het boelke dan in 1 vlaag te spuiten. en dan kunnen we verder beginnen monteren! ik twijfel nog steeds of ik de kabelboom ga hertrekken, tis een k*twerk en kheb er eerlijk gezegd géén zin in dus misschien meet ik de bestaande gewoon uit (è Ronny.. meten is weten zeker?)..
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Re: 1986 VW Scirocco 16V
Die lijkt intussen serieus aangepakt, ik ga het topic meteen even kopiëren naar Restauratieprojecten, dat zal je leren de boel zo grondig aan te pakken.
Vooral de eerste serie Scirocco heb ik altijd wel kunnen waarderen. De Scirocco was eigenlijk Giugiaro's eerste ontwerp voor de Alfa GTV maar werd door Alfa Romeo niet goed bevonden, ik vermoed omdat het te sterk leek op de Alfa Sprint. Stiekem een beetje de Duitse GTV, dat kan niet slecht zijn.
Mooie zeteltjes ook, Recaro Classic C, ik heb identieke in mijn 75 V6 zitten, bekleed in een ander stofje.
Ziet er goed uit. Heb je de in- en uitlaatpoorten daadwerkelijk verruimd of vooral de gietranden weggewerkt en geportmatched met de spruitstukken? Lift en duratie van de nokken? Nieuwe compressieverhouding? Enig idee hoeveel pk alle aanpassingen opleveren?
Met al die tuningspeeltjes ontbreekt eigenlijk gewoon nog een aftermarket ECU, K-Jetronic naar de eeuwige jachtvelden verbannen en megasquirt met wideband lambda er op! Geen idee hoe simpel dat kan bij deze blokken, het mag duidelijk zijn dat ik voornamelijk een alfagek ben.
Vooral de eerste serie Scirocco heb ik altijd wel kunnen waarderen. De Scirocco was eigenlijk Giugiaro's eerste ontwerp voor de Alfa GTV maar werd door Alfa Romeo niet goed bevonden, ik vermoed omdat het te sterk leek op de Alfa Sprint. Stiekem een beetje de Duitse GTV, dat kan niet slecht zijn.
Mooie zeteltjes ook, Recaro Classic C, ik heb identieke in mijn 75 V6 zitten, bekleed in een ander stofje.
Ziet er goed uit. Heb je de in- en uitlaatpoorten daadwerkelijk verruimd of vooral de gietranden weggewerkt en geportmatched met de spruitstukken? Lift en duratie van de nokken? Nieuwe compressieverhouding? Enig idee hoeveel pk alle aanpassingen opleveren?
Met al die tuningspeeltjes ontbreekt eigenlijk gewoon nog een aftermarket ECU, K-Jetronic naar de eeuwige jachtvelden verbannen en megasquirt met wideband lambda er op! Geen idee hoe simpel dat kan bij deze blokken, het mag duidelijk zijn dat ik voornamelijk een alfagek ben.
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1986 VW Scirocco 16V
thx Adriaan! hier wordt inderdaad weinig onaangeroerd gelaten..
De scirocco I is in principe een italiaanse wolf onder een duitse schaapshuid maar kheb het altijd meer gehad voor de type II, iets modernere looks. ik ben een kind vd 80's hè!!
aan de cilinderkop heb ik vooral de gietranden weggewerkt, ribben scherper gemaakt, hoeken vlakker gezet enz.. echt geruimd niet neen. dan moet je de poorten al gaan afmeten tov elkaar dat de allemaal dezelfde inhoud hebben en dat brengt me te ver v huis denk ik dus het ging er vooral om het klungelige gietwerk v VW anno 1986 te optimaliseren. portmatching was een must, als je bekijkt hoeveel verschil er op zit!! verder is de cilinderkop gevlakt, alsook het onderblok dus de compressie zal ook weer wat hoger liggen dan origineel.. mooi meegenomen! in een notendop zijn de inlaatpoorten vlak maar ruw (turbulentie) en de uitlaatpoorten extreem glad (zo min mogelijk restrictie)!
de timinggegevens vd nokkenassen ken ik niet zo uit het hoofd, maar die moet ik wel ergens op papier staan hebben. tis een vrij agressief profiel met hogere lift, doch nog met een redelijk stationair verloop. ik haat het als een motor moet staan pruttelen als een soepketel en de stationair op 1200RPM leggen is ook zo dwaas
megasquirt met wideband lambda is een droom die misschien ooit wel zal werkelijkheid worden. op ITB's kunde veeeeeel verder gaan in motortuning. de K-jet is nu de motor zijn grootste restrictie, ik dacht dat VW Motorsport zelf tot ongeveer 185pk gegaan is op een geboord onderblok. dat is de maximum, verder kan de K-jetronic niet volgen gewoonweg. dus als ik echt hàrd-extreem-ver wil gaan zal ik ooit de mechanische injectie wel moeten dumpen! voorlopig laat ik de motor daar op draaien, we kunnen nog genoeg aan de verschildrukken prutsen zodat de K-jet toch nog iets meer geeft dan normaal. goh, qua eindresultaat ben ik zelf héél benieuwd.. ik tast in het duister eigenlijk.. ik weet niet op hoeveel BHP de 16V zal draaien. ik hoop toch ergens rond de 170pk te bekomen met al deze werken! uitlaatlijn zelf moet volgens supersprint al 11pk opleveren, dan geboord onderblok, hogere compressie, agressieve nokkenassen, gepolierde poorten, 50mm inlaatcollector (ipv standaard 42mm wat het aanzuigen in hoge RPM goed moet doen),.. het één bij het ander è! en het één versterkt mss nog het ander!! maar ik heb echt geen flauw idee. als het blok gerodeerd is, gaan we wel eens naar de rollenbank om een uitdraai te meten!
De scirocco I is in principe een italiaanse wolf onder een duitse schaapshuid maar kheb het altijd meer gehad voor de type II, iets modernere looks. ik ben een kind vd 80's hè!!
aan de cilinderkop heb ik vooral de gietranden weggewerkt, ribben scherper gemaakt, hoeken vlakker gezet enz.. echt geruimd niet neen. dan moet je de poorten al gaan afmeten tov elkaar dat de allemaal dezelfde inhoud hebben en dat brengt me te ver v huis denk ik dus het ging er vooral om het klungelige gietwerk v VW anno 1986 te optimaliseren. portmatching was een must, als je bekijkt hoeveel verschil er op zit!! verder is de cilinderkop gevlakt, alsook het onderblok dus de compressie zal ook weer wat hoger liggen dan origineel.. mooi meegenomen! in een notendop zijn de inlaatpoorten vlak maar ruw (turbulentie) en de uitlaatpoorten extreem glad (zo min mogelijk restrictie)!
de timinggegevens vd nokkenassen ken ik niet zo uit het hoofd, maar die moet ik wel ergens op papier staan hebben. tis een vrij agressief profiel met hogere lift, doch nog met een redelijk stationair verloop. ik haat het als een motor moet staan pruttelen als een soepketel en de stationair op 1200RPM leggen is ook zo dwaas
megasquirt met wideband lambda is een droom die misschien ooit wel zal werkelijkheid worden. op ITB's kunde veeeeeel verder gaan in motortuning. de K-jet is nu de motor zijn grootste restrictie, ik dacht dat VW Motorsport zelf tot ongeveer 185pk gegaan is op een geboord onderblok. dat is de maximum, verder kan de K-jetronic niet volgen gewoonweg. dus als ik echt hàrd-extreem-ver wil gaan zal ik ooit de mechanische injectie wel moeten dumpen! voorlopig laat ik de motor daar op draaien, we kunnen nog genoeg aan de verschildrukken prutsen zodat de K-jet toch nog iets meer geeft dan normaal. goh, qua eindresultaat ben ik zelf héél benieuwd.. ik tast in het duister eigenlijk.. ik weet niet op hoeveel BHP de 16V zal draaien. ik hoop toch ergens rond de 170pk te bekomen met al deze werken! uitlaatlijn zelf moet volgens supersprint al 11pk opleveren, dan geboord onderblok, hogere compressie, agressieve nokkenassen, gepolierde poorten, 50mm inlaatcollector (ipv standaard 42mm wat het aanzuigen in hoge RPM goed moet doen),.. het één bij het ander è! en het één versterkt mss nog het ander!! maar ik heb echt geen flauw idee. als het blok gerodeerd is, gaan we wel eens naar de rollenbank om een uitdraai te meten!
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1986 VW Scirocco 16V
INLAAT
klepspeling 0mm
duratie 266°
duratie 228°
klep lift 10.90mm
nok lift -
klep spreiding 110°
timing 4/44°
lift in BDP 1.45mm
UITLAAT
klepspeling 0mm
duratie 262°
duratie 229°
klep lift 10.90mm
nok lift -
klep spreiding 110°
timing 45/4°
lift in BDP 1.40mm
klepspeling 0mm
duratie 266°
duratie 228°
klep lift 10.90mm
nok lift -
klep spreiding 110°
timing 4/44°
lift in BDP 1.45mm
UITLAAT
klepspeling 0mm
duratie 262°
duratie 229°
klep lift 10.90mm
nok lift -
klep spreiding 110°
timing 45/4°
lift in BDP 1.40mm
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Re: 1986 VW Scirocco 16V
Die nokken specs zijn inderdaad nog vrij beschaafd voor een iets getunede motor, mooi compromis voor straatgebruik.
Wat megasquirt betreft: ik ben ab-so-luut geen kenner van mechanische injectiesystemen (bij het horen van het woord "Kugelfischer" begin ik al spontaan te schuimbekken), maar ik vermoed dat er tussen luchtfilter en gasklep een luchthoeveelheidsmeter zit, of werkt dit systeem enkel met krukas-aangedreven injectiepomp die inspuiting regelt op toerental?
Met megasquirt zou je in ieder geval de LMM kunnen weglaten en vervangen door een MAP sensor. Verder neem ik gemakkelijkheidshalve even aan dat deze motor ook in een variant met elektronische injectie geleverd is? In dat geval even een inlaatspruitstuk en injectorrail van een dergelijk blok regelen en je bent er al.
Dit zou de gasrespons enorm ten goede komen en gecombineerd met de mogelijkheden van de ECU zou je best wat paardjes uit het blok kunnen toveren, zonder meteen te investeren in throttlebodies. Triggerwheeltje, paar sensoren (desnoods rondje sloop) en een MS kitje, ben je aan onderdelen voor een paar honderdjes klaar! Als je geen elektronische held bent, moet je eens kijken naar http://k-data.org/pages/index.php/page.60/kdFi.html
KdFi levert voor een paar honderd euro kant en klare, aangepaste Megasquirt II bordjes voorzien van een onboard wideband lambda controller die werkt met een standaard bosch lambda sensor van 50 euro. Voordeel hiervan is dat je met een basismap de ECU een acceptabele mapping kan laten inleren en zo veel te prijzige rollenbank uren beperken.
Eventueel vis je nog even voor een appel en een ei de EDIS4 ontsteking uit een oude Ford en Megasquirt kan naast inspuiting ook meteen ontsteking regelen.
Maar goed, nogmaals, ik ben absoluut geen VW kenner dus wie weet kraam ik onzin uit of vertel ik niks dat je nog niet wist. Mijn kennis van Megasquirt ligt vooral in de toepasbaarheid op de Alfa Romeo 4 cylinder twincam en de Busso V6.
Wat megasquirt betreft: ik ben ab-so-luut geen kenner van mechanische injectiesystemen (bij het horen van het woord "Kugelfischer" begin ik al spontaan te schuimbekken), maar ik vermoed dat er tussen luchtfilter en gasklep een luchthoeveelheidsmeter zit, of werkt dit systeem enkel met krukas-aangedreven injectiepomp die inspuiting regelt op toerental?
Met megasquirt zou je in ieder geval de LMM kunnen weglaten en vervangen door een MAP sensor. Verder neem ik gemakkelijkheidshalve even aan dat deze motor ook in een variant met elektronische injectie geleverd is? In dat geval even een inlaatspruitstuk en injectorrail van een dergelijk blok regelen en je bent er al.
Dit zou de gasrespons enorm ten goede komen en gecombineerd met de mogelijkheden van de ECU zou je best wat paardjes uit het blok kunnen toveren, zonder meteen te investeren in throttlebodies. Triggerwheeltje, paar sensoren (desnoods rondje sloop) en een MS kitje, ben je aan onderdelen voor een paar honderdjes klaar! Als je geen elektronische held bent, moet je eens kijken naar http://k-data.org/pages/index.php/page.60/kdFi.html
KdFi levert voor een paar honderd euro kant en klare, aangepaste Megasquirt II bordjes voorzien van een onboard wideband lambda controller die werkt met een standaard bosch lambda sensor van 50 euro. Voordeel hiervan is dat je met een basismap de ECU een acceptabele mapping kan laten inleren en zo veel te prijzige rollenbank uren beperken.
Eventueel vis je nog even voor een appel en een ei de EDIS4 ontsteking uit een oude Ford en Megasquirt kan naast inspuiting ook meteen ontsteking regelen.
Maar goed, nogmaals, ik ben absoluut geen VW kenner dus wie weet kraam ik onzin uit of vertel ik niks dat je nog niet wist. Mijn kennis van Megasquirt ligt vooral in de toepasbaarheid op de Alfa Romeo 4 cylinder twincam en de Busso V6.
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1986 VW Scirocco 16V
dat was idd het basis-idee: ne deftige, betrouwbare setup voor straatgebruik! mijne maat rijdt ook met ne scirocco (8V GTI) en zijn cams zijn zodanig agressief dat hij op ralenti continu moet bijgassen of da kot valt stil das precies of hij draait maar op 2 poten ipv 4!! daar heb ik géén zin in!Adriaan schreef:Die nokken specs zijn inderdaad nog vrij beschaafd voor een iets getunede motor, mooi compromis voor straatgebruik.
wat betreft K-Jetronic, er zit idd een meet- en regeleenheid tussen gasklep en luchtfilter; de luchtweger. tis eigenlijk ne trechter met een platte schijf int midden. hoe meer lucht er passeert, des te hoger wordt de schijf gelift (wordt meegetrokken door de lucht die passeert). en hoe hoger de schijf gelift wordt, des te meer benzine door de injectoren gaat. de injectoren zelf zijn ook simpele druk-bediende verstuivers die dus openen bij een bepaalde druk. allemaal vree mechanisch dus dat maakt het systeem zodanig sterk, maar tegelijkertijd is het ook de motor zijn grootste restrictie zoals eerder al gezegd...
de 1800cc 16V is nooit geleverd met electr. injectie. de golf III GTI had een electr. injectie maar dat was dan een 2000cc 16V, net als de passat 35i. als ik mij niet vergis kunt ge wel bepaalde stukken vd G60-injectie gebruiken. G60 gebruikt de digifant-injectie v VW, vol electronisch met electrisch bediende verstuivers, die op ne MAP-sensor werkt.
met zelfbouw-dingen kunde idd ver geraken, ALS ge 99% weet wat ge doet.. of iemand u het al voorgedaan heeft
mijne maat v hierboven met zijne scirocco had ook ne corrado G60, G-lader eraf - Garett turbo erop. zelfgeschreven injectie-chip, wideband lambda en een setje andere injectoren. resultaat: ipv 160pk 234pk!!! torque steering tot in 3e versnelling!!! die corrado is nu al weg, nu is hij bezig om voor zijn scirocco iets speciaals te maken.. 2000cc 16V Turbo. hij zou de 250pk willen overstijgen en deze keer gaat hij wel een sper-diff steken, anders valt daar niet mee te rijden!
ma kom, genoeg over zijn speelgoed, terug naar het mijne..!!! deze week of volgende week komt normaal gezien de carossier mijn beestje ophalen om te spuiten. en dan zalt allemaal snel moeten gaan, dat hij zo snel mogelijk buitenkomt!!! 2 be continued....
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Re: 1986 VW Scirocco 16V
Hier moet ik toch nog even gepost hebben nu ik lees dat je maat verstand heeft van aftermarket ECU's!
Je weet dat je het wil.
Mocht de motor nog uit de wagen liggen en je Megasquirt overweegt in de toekomst, kan je misschien al een getande krukaspoelie monteren met het oog op later? Iets zegt me dat dat niet zo'n fijn klusje is in een volgebouwde Scirocco motorruimte?
Als de auto terug is van de carrossier, zie je nieuwe topic in Restauratieprojecten. Foto's zijn goed, meer foto's zijn beter natuurlijk.
Je weet dat je het wil.
Mocht de motor nog uit de wagen liggen en je Megasquirt overweegt in de toekomst, kan je misschien al een getande krukaspoelie monteren met het oog op later? Iets zegt me dat dat niet zo'n fijn klusje is in een volgebouwde Scirocco motorruimte?
Als de auto terug is van de carrossier, zie je nieuwe topic in Restauratieprojecten. Foto's zijn goed, meer foto's zijn beter natuurlijk.
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1986 VW Scirocco 16V
komt in orde!Adriaan schreef:Foto's zijn goed, meer foto's zijn beter natuurlijk.
foto's trekken doe ik sowieso tot vervelens toe
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc