1963 Volkswagen Bus
1963 Volkswagen Bus
De meesten onder jullie hebben ze reeds zien staan in het ventix atelier. Het gaat hier over een vw busje van 1963. Het verhaal begint zo’n 6 jaar geleden, een goede vriend wist opeens via via nog zo’n vw busje in een schuur staan dat ik uiteindelijk kon kopen!
Wielen los proberen krijgen na de lange stilstand
Wielen los gekregen dus busje buiten geduwd en het pak stof van de ramen geveegd!
Trekstang en verlichting in orde en wij onderweg. Het was gelukkig niet ver…
Goed thuis geraakt en meteen het busje eens goed bekeken. Toch wel een paar rare dingen opgemerkt zoals een trapje aan de zijdeurtjes en een vreemd soort achterbank waarvan er maar één meer bij was.
Ik dacht eerst dat het trapje er door een zelfbouwer in gezet was, totdat ik op een vw meeting deze folder tegenkwam:
Dus het trapje bleek origineel te zijn en moest dus blijven! Ook het bankje leek te kloppen en heb er achteraf ook nog een originele set banken van op de kop kunnen tikken.
Nog een paar fotokes:
Wielen los proberen krijgen na de lange stilstand
Wielen los gekregen dus busje buiten geduwd en het pak stof van de ramen geveegd!
Trekstang en verlichting in orde en wij onderweg. Het was gelukkig niet ver…
Goed thuis geraakt en meteen het busje eens goed bekeken. Toch wel een paar rare dingen opgemerkt zoals een trapje aan de zijdeurtjes en een vreemd soort achterbank waarvan er maar één meer bij was.
Ik dacht eerst dat het trapje er door een zelfbouwer in gezet was, totdat ik op een vw meeting deze folder tegenkwam:
Dus het trapje bleek origineel te zijn en moest dus blijven! Ook het bankje leek te kloppen en heb er achteraf ook nog een originele set banken van op de kop kunnen tikken.
Nog een paar fotokes:
Re: 1963 Volkswagen Bus
En dan aan de werken begonnen:
Motor eruit halen:
Daarna de bus eens goed gewassen:
Busje proper:
Ruiten eruit:
Vooras en achteras eronderuit en op aanraden van Ronny het busje op autobanden gelegd om de onderkant te doen…
Stukje bij beetje met naaldbikhamer enz proper gemaakt:
laagje roestoleum!
Ondertussen ook vooras en achteras inorde gezet:
Nieuwe remmen:
De vooras:
Remmen vanvoor:
Toen was het tijd om de motor op tafel te leggen:
Motor uit elkaar:
Ondertussen in het bus verhaal zitten we ergens in het jaar 2010 en is mijn project na nog wat laswerken aan de bodem stilgevallen…
Motor eruit halen:
Daarna de bus eens goed gewassen:
Busje proper:
Ruiten eruit:
Vooras en achteras eronderuit en op aanraden van Ronny het busje op autobanden gelegd om de onderkant te doen…
Stukje bij beetje met naaldbikhamer enz proper gemaakt:
laagje roestoleum!
Ondertussen ook vooras en achteras inorde gezet:
Nieuwe remmen:
De vooras:
Remmen vanvoor:
Toen was het tijd om de motor op tafel te leggen:
Motor uit elkaar:
Ondertussen in het bus verhaal zitten we ergens in het jaar 2010 en is mijn project na nog wat laswerken aan de bodem stilgevallen…
Re: 1963 Volkswagen Bus
Het vervolg komt eraan!
Re: 1963 Volkswagen Bus
Weer en splitje bij
Op SBN2012 was er ook iemand met dezelfde trapjes op zijn busje. Hetzelfde verhaal gehoord dat dit origineel zou zijn. Altijd leuk om zulke zeldzame dingen te zien.
Op SBN2012 was er ook iemand met dezelfde trapjes op zijn busje. Hetzelfde verhaal gehoord dat dit origineel zou zijn. Altijd leuk om zulke zeldzame dingen te zien.
Re: 1963 Volkswagen Bus
@ Dirk: Ik heb net met de verkoper van uw bus gesproken. (van toen uw bus nog nieuw was) Jan Vander Elst kent het buske van "de marcel" nog erg goed. Maar Jan heeft dan ook een fantastisch geheugen! En hij is er zeker van dat hij nog een originele sticker heeft liggen zoals op uw achterbumper. Die gaat hij een van de dagen brengen. Dan kunt ge uw bus weer 100 % origineel maken zoals ze ooit in de showroom van Jan stond. Het deed hem een groot plezier om te weten dat die bus nu terug gerestaureerd wordt
Hij zou uw bus natuurlijk erg graag eens zien, maar ik heb hem beloofd dat dit zeker in orde komt!
Hij zou uw bus natuurlijk erg graag eens zien, maar ik heb hem beloofd dat dit zeker in orde komt!
Re: 1963 Volkswagen Bus
@Luk:
Wow, dat is wel super leuk nieuws!!! ooit zoveel auto's verkocht en toch nog die bus herinneren, straf!
dat bezoek wordt geregeld!
thanks! Dirk
Wow, dat is wel super leuk nieuws!!! ooit zoveel auto's verkocht en toch nog die bus herinneren, straf!
dat bezoek wordt geregeld!
thanks! Dirk
Re: 1963 Volkswagen Bus
Heerlijk! Maar aan de carrosserie is precies wel al wat geprutst
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Re: 1963 Volkswagen Bus
Dirk momenteel serieus aan zijn bus bezig, geen tijd om foto's te plaatsen.
Het komt goed, morgen bus in de spuitplamuur zetten.
Het komt goed, morgen bus in de spuitplamuur zetten.
Re: 1963 Volkswagen Bus
hoog tijd voor het vervolg van het verhaal:
restaureer eens een busje voor de trouw van je zusje... deadline 22/12/2012
dus terug vooras en achteras met boite aan de bus gemonteerd en met genoeg volk de bus terug op wielen gezet:
beetje stof...
nadat de deuren enz. verwijdert waren beginnen met rotte stukken eruit te halen:
doglegs er helemaal uit... en nieuwe reparatie plaat passend maken en stukken zelf maken:
neus heeft er ook van dus die moet er ook uit...
met klemmen op z'n plaats zetten en daarna lassen
de 2 helften van de nieuwe doglegs werden aan elkaar gepuntlast !
passen met de nieuwe deur voor alles vast te zetten
voorste vloertjes:
met stalen borstel op de slijpmolen al doe roestplekken al eens behandeld
met cleco plaatklemmen wordt het inlasstuk voor de neus op z'n plaats gehouden:
de vergrendelingspunten van de klapdeurtjes hebben ook betere tijden gekend, uitslijpen en proberen na te maken...
de voorste raamrand heeft ook nog wat aandacht nodig:
restaureer eens een busje voor de trouw van je zusje... deadline 22/12/2012
dus terug vooras en achteras met boite aan de bus gemonteerd en met genoeg volk de bus terug op wielen gezet:
beetje stof...
nadat de deuren enz. verwijdert waren beginnen met rotte stukken eruit te halen:
doglegs er helemaal uit... en nieuwe reparatie plaat passend maken en stukken zelf maken:
neus heeft er ook van dus die moet er ook uit...
met klemmen op z'n plaats zetten en daarna lassen
de 2 helften van de nieuwe doglegs werden aan elkaar gepuntlast !
passen met de nieuwe deur voor alles vast te zetten
voorste vloertjes:
met stalen borstel op de slijpmolen al doe roestplekken al eens behandeld
met cleco plaatklemmen wordt het inlasstuk voor de neus op z'n plaats gehouden:
de vergrendelingspunten van de klapdeurtjes hebben ook betere tijden gekend, uitslijpen en proberen na te maken...
de voorste raamrand heeft ook nog wat aandacht nodig: