Pegaso was een onderdeel van het Spaanse staatsbedrijf Enasa en een bekende producent van bussen en vrachtwagens. Des te groter de verbazing toen ze tijdens een 7-jarige periode plots sportwagens gingen bouwen die tot de beste van Europa mochten gerekend worden. Sterker nog, gedurende een korte tijd begin jaren '50 kwam de snelste sportwagen niet uit Italië, Engeland of Duitsland, maar Spanje.
In retrospectieve niet zo heel onverwacht als we wat dieper op de materie in gaan: Pegaso was verder gebouwd op de restanten van het vroegere Hispano-Suiza en hun topdesigner was niemand minder dan Wilfredo Ricart, voormalig designer bij Alfa Romeo in de jaren '30.
Zijn geesteskind was de Z-102, een tweezitter sportwagen die boordevol techniek uit de racerij zat: geperst stalen chassis, aluminium body en geboorde dwarsbalken voor gewichtsbesparing, een volledig aluminium V8 32-klepper met vier bovenliggende nokkenassen, droog carter en desmodromische kleppenbediening, gekoppeld aan een 5-bak transaxle. Optioneel was de motor met supercharger leverbaar.
De fenomenale krachtbron begon als een 2500cc motor, doorheen de jaren groeide ze uit tot 3200cc, de lichtste variant had 175pk, goed voor een top van 192km/u, het topmodel was een 360pk sterke bruut met een top van 256km/u!
De prototypes waren voorzien van een door Pegaso zelf ontwikkelde carrosserie, de klanten konden kiezen tussen drie Carrozzeria's: Touring, Serra of Saoutchik. Het zal niemand verbazen dat deze money no object aanpak van sportwagens bouwen al gauw een financiële aderlating werd voor het bedrijf, uiteindelijk rolden 86 Z-102's uit hun ateliers.
Pegaso Z102 B 3.2 Touring Berlinetta
Pegaso Z102 B 2.8 Touring 'Thrill'
Pegaso Z102 B 2.8 Saoutchik Coupe
Pegaso Z102 BS 2.5 'Cupola' Coupe
Pegaso Z102 BS 3.2 Touring Spyder