Dit topic is gewijd aan een ander soort klassieker, de vintage hydroplane.
De hydro wat? Hydroplane! Een raceboot die slechts van het water gebruik maakt voor propulsie en sturen, echt drijven doet een hydroplane niet. De romp is zo ontworpen dat hij op snelheid over het wateroppervlak glijdt.
En zoals wel vaker het geval is, vindt men de meest extravagante voorbeelden van dit soort racers in het verleden, toen de bouwers nog niet geplaagd gingen onder allerlei regeltjes, geluidsnormen, veiligheidsvoorschriften en sandalen dragende milieuhippies.
Ook autobouwers verleenden maar al te graag hun medewerking aan dit soort prestigeprojecten, zo is het niet ongebruikelijk een Alfa Romeo, Maserati of Ferrari motor uit een oudere racewagen in een dergelijk stukje nautische waanzin aan te treffen.
Laat ik de aftrap geven met de Ferrari Arno XI:
Gebouwd door een rijke racer in 1953, de romp kwam van bij Timossi, de motor was een Ferrari Typo 357 Grand Prix V12, voorzien van twee compressors, goed voor een geschatte 550pk, topsnelheid lag boven de 200km/u.
Moschettiere V
800kg, Timossi romp, Alfa Romeo Type 159 8 in lijn racemotor, uitgerust met twee compressors:
Laura 3
Mario Verga's Laura 3, uitgerust met twee 750cc Alfa Romeo motoren, beiden voorzien van een compressor:
Mathea VIII
1957, 800kg, Alfa Romeo Typo 159 8 cilinder Grand prix motor, 1500cc met compressor:
Bizar gevaarte met Alfa Romeo vliegtuigmotor, origine is mij onbekend
Het is misschien opgevallen dat het weer vooral Italiaans speelgoed betreft en ik moet bekennen dat ik daar voor iets tussen zit. De bedoeling is wel dat hier geregeld een hydroplane geplaatst wordt naarmate ik mij wat verder in de materie verdiep.
De vintage hydroplane
Re: De vintage hydroplane
Ferme pingpongtafel op die laatste foto
Prachtige kunstwerken, nog nooit gezien, mooi topic.
Ronny
Prachtige kunstwerken, nog nooit gezien, mooi topic.
Ronny