Pagina 1 van 1

1984 Toyota Tercel 4WD Wagon

Geplaatst: 28 feb 2018, 22:38
door Adriaan
Omdat ik minder en minder met moderne wagens heb, werd het tijd een vervanger voor m'n Alfa 166 te zoeken. De 3.0 Busso V6 zal gemist worden, de rest... minder.

Ik wou iets dat mooi aansluit bij m'n Land Cruiser en er was maar 1 optie: een 4WD AL25 Tercel Wagon. Deze zat destijds net onder de Corolla in het gamma, maar in wagon vorm met de 4WD aandrijving, werd deze econobox al snel duurder dan een in een hoger segment concurrerende Corolla. Resultaat: nauwelijks verkocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Japan deed de auto het iets beter onder de naam Sprinter Carib:

https://www.youtube.com/watch?v=BFhzWyjnIhA :mrgreen:

Bizarre setup: vooraan verschilt hij niet van een voorwielaangedreven Tercel, in de lengte geplaatste 3AC 1500CC 4 cilinder, maar dan met 6 versnellingen (1 low range). Een transferbak koppelt deze aan de achterwielen via de achteras van een AE86 RWD Corolla. Een hendel naast de versnellingspook kan de wagen tijdens het rijden van FWD naar 4WD schakelen.

Eentje in de gewenste uitvoering in Frankrijk weten opduiken na redelijk wat zoekwerk. Brons en bruin metallic met veel te bruin ruitjesinterieur en het zeldzame elektrische schuifdak. :D Gekocht van een gepensioneerde Fransoos die het ding 20 jaar lang als tweede auto bij zijn jachthut gebruikte. 249000km op de teller, mechanisch heeft de auto 108000km, motor en bak werden gewisseld na een gebarsten zuiger.

Vooruit, wat plaatjes van het ding. Bruin en goud en héél erg eighties, ik heb hem uiteraard Mr. T gedoopt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot mijn verbazing in 1 keer door de dagelijkse autokeuring geraakt. De CV's zijn tot op de naad versleten, waarschijnlijk wegens schaarse verkrijgbaarheid, ik moest ze in de US bestellen. Bij het vervangen worden ook meteen de stuurkogels, stuurhoezen, ophangingskogels en stabilisatorstangrubbers vervangen. Remleidingen allicht ook. Distributie en kleppen staan ook op het programma.

De koudstart toerentalverhoging en choke werkten niet, na het vervangen van alle vacuumslangen spelen ze weer mooi mee.

Afbeelding

Afbeelding

Ook wat lampjes in het dash vervangen, de clusterbezel gepolijst en ontdekt dat er heel jaren '80 een hologram in het stuurembleem verscholen zit. Merk ook de blitse inclinometer centraal op het dashboard op. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De originele 13" witte wieltjes konden wat mij betreft minstens 400% periode correcter. tot mijn jolijt bleek een AW11 MR2 dezelfde steek te hebben. Meteen een setje OEM velgen gezocht en opgeknapt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de achterklep zit redelijk wat roest en ik heb een paar potten reservelak bij de auto gekregen, na wat zoekwerk in Duitsland een roestvrije klep met wat weg te werken deukjes op de kop getikt:

Afbeelding

En als je dan toch in Duitsland bent, meteen een setje wintervelgen op de kop getikt, origineel de Speedlines die op de Golf II Country 4x4 zaten. Komt agressief winterrubber op, setje rally gravelbanden allicht, Fedima of DMACK.

Afbeelding

Eens de GTV6 naar de keuring kan, is deze aan de beurt.

Re: 1984 Toyota Tercel 4WD Wagon

Geplaatst: 28 feb 2018, 22:48
door Adriaan
Een groot deel van de Wagon z'n charme is natuurlijk dat het pure retro is, maar van zodra je wat tijd met de auto doorgebracht hebt, valt snel op dat de Wagon niet zomaar een haastig omgebouwde Tercel sedan is, het hele plaatje klopt.

Ik vond deze designstudies die uit een jaren '80 Japans automagazine komen wel de moeite waard om hier even te plaatsen (klikbaar voor groter formaat):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: 1984 Toyota Tercel 4WD Wagon

Geplaatst: 02 mar 2018, 22:46
door Ronny
Ja, na lang kijken heeft Mr T wel iets, zo lelijk dat het toch nog ergens schoon is. Je moet wel even kijken.
Ik ben benieuwd om de bolide in het echt te zien.

Re: 1984 Toyota Tercel 4WD Wagon

Geplaatst: 12 mar 2018, 11:55
door Jeroen
Haha, ik doorzie de charme en coolness van zo'n wagen (vooral met die zetels neergeklapt :D ), maar het blijft een bizarre en bruskerende zet als je al enkele mooie alfa's hebt. Misschien moet je gewoon eens een alfa body op toyota techniek monteren?