1986 Toyota Land Cruiser HJ61
Geplaatst: 20 aug 2017, 18:29
Ergens vorig jaar deze HJ61 in Nederland gekocht, niet echt een restauratieproject, maar na een paar jaar stilstand wel toe aan wat achterstallig onderhoud. Nog steeds geen idee waarom ik plots zo'n ding moest hebben. Ik vermoed dat mijn onderbewustzijn na jaren Alfa Romeo liefhebberij hunkerde naar iets met ongekend goede bouwkwaliteit.
Het betreft een zeldzame eerste serie 4.0 12HT turbodiesel met ronde koplampen en eerst type dash en interieur.
Zo trof ik hem aan:
Een weekje later geleverd en een emmertje water over gegooid:
Vervolgens de printer heet gestookt, het werkplaatshandboek bleek iets uitgebreider dan voorzien:
Begonnen met oliewissel van motor, bak, transferbak en diffs en het vervangen van alle filters en riemen. Deze 4.0 werd in Japan ook in stadsbussen gebruikt, de hoeveelheid olie die in de auto verdween bleek dan ook "iets" meer dan in de Alfa's die ik gewend ben:
Doorgaans zijn de interieurs van deze HJ's volledig afgebeuld in de loop der jaren, in mijn geval was alles compleet en onbeschadigd, maar vuil en modderig. Uiteindelijk alles maar gedemonteerd en gestoomreinigd:
Na een eerste rondje met een zachte borstel de stoomreiniger aangezwengeld, links voor, rechts na:
Onder de middenconsole een troostprijs voor het stoffige werk ontdekt:
Volgende stap was de lakcorrectie van het dak, half dagje vloeken met carrosserieklei, na een paar decennia Zuid-Franse zon en boomhars volledig mat. Voor:
Na:
Na de eerste kilometers kwam nog wat achterstallig onderhoud boven water, stuurkogels waren eerst aan de beurt:
Vervolgens besloot de schroefdraad in de fusee links voor dat het na 400000km tijd was om de remklauw te lossen. Aangezien ze toch gedemonteerd moest worden om nieuwe draad in te tappen en een helicoil in te draaien, meteen maar de Birfields en beide remklauwen gereviseerd, alsook de wiellagers vervangen:
Setje versterkte keerringen in de ashuizen geinstalleerd, met de originele keerringen rechts op de foto durven ze nog wel eens gaan lekken richting voordifferentieel:
Eindresultaat, vrijloopnaven ook maar meteen gereviseerd:
Paar weken later een ander (voor mij toen nog onbekend) veelgezien probleem: de verharde plastic lens kon de hitte van de lamp niet meer verdragen, gelukkig geen brand:
Nieuwe lens besteld en meteen maar de originele fitting verwijderd en een COB LED ingesoldeerd. Deze verlicht moeiteloos het hele interieur, de originele lamp was nagenoeg nutteloos:
Verder de kofferruimte aangepakt. Helaas geen "voor" foto's, maar de stoomreiniger heeft overuren gedraaid:
Verder probleemloos wat kilometers gereden, zoals je van een Toyota verwacht. Ik begon mij meer om meer te storen aan de lelijke en onhandige versnellingspook, geen aftermarket voor leverbaar helaas, dan maar een replica van een jaren '60 Land Cruiser 40 series laten draaien, zwart anodiseren en het correcte schakelpatroon inlaseren. Te veel vrije tijd, noemt men dat...
In het kader van die "tjoening" perikelen ook een set KC Daylighter verstralers voor de voorbumper aangeschaft samen met 2 100watt xenon ballasten, ik twijfel nog steeds over de installatie, de striping op de flanken is allicht al eighties fout genoeg.
Intussen alweer een half jaartje mee geregeld aan het rijden en weinig problemen tegen het lijf gelopen, onlangs de hoofdkoppelcylinder vervangen en dat was het zowat. Het gebrek aan reparatiewerk wordt ingevuld met het bij elkaar sprokkelen van de originele, optionele toolkit, bezigheidstherapie zeg maar:
Nog maar een paar sleuteltjes te gaan. Intussen staat de HJ er zo bij:
Bijna dagelijks moet ik van Ronny horen wat een prachtwagen het is en hij er zijn 356 zo voor wil inruilen, maar ik blijf weigeren. Vooral de felgekleurde striping vindt hij fantastisch.
Het betreft een zeldzame eerste serie 4.0 12HT turbodiesel met ronde koplampen en eerst type dash en interieur.
Zo trof ik hem aan:
Een weekje later geleverd en een emmertje water over gegooid:
Vervolgens de printer heet gestookt, het werkplaatshandboek bleek iets uitgebreider dan voorzien:
Begonnen met oliewissel van motor, bak, transferbak en diffs en het vervangen van alle filters en riemen. Deze 4.0 werd in Japan ook in stadsbussen gebruikt, de hoeveelheid olie die in de auto verdween bleek dan ook "iets" meer dan in de Alfa's die ik gewend ben:
Doorgaans zijn de interieurs van deze HJ's volledig afgebeuld in de loop der jaren, in mijn geval was alles compleet en onbeschadigd, maar vuil en modderig. Uiteindelijk alles maar gedemonteerd en gestoomreinigd:
Na een eerste rondje met een zachte borstel de stoomreiniger aangezwengeld, links voor, rechts na:
Onder de middenconsole een troostprijs voor het stoffige werk ontdekt:
Volgende stap was de lakcorrectie van het dak, half dagje vloeken met carrosserieklei, na een paar decennia Zuid-Franse zon en boomhars volledig mat. Voor:
Na:
Na de eerste kilometers kwam nog wat achterstallig onderhoud boven water, stuurkogels waren eerst aan de beurt:
Vervolgens besloot de schroefdraad in de fusee links voor dat het na 400000km tijd was om de remklauw te lossen. Aangezien ze toch gedemonteerd moest worden om nieuwe draad in te tappen en een helicoil in te draaien, meteen maar de Birfields en beide remklauwen gereviseerd, alsook de wiellagers vervangen:
Setje versterkte keerringen in de ashuizen geinstalleerd, met de originele keerringen rechts op de foto durven ze nog wel eens gaan lekken richting voordifferentieel:
Eindresultaat, vrijloopnaven ook maar meteen gereviseerd:
Paar weken later een ander (voor mij toen nog onbekend) veelgezien probleem: de verharde plastic lens kon de hitte van de lamp niet meer verdragen, gelukkig geen brand:
Nieuwe lens besteld en meteen maar de originele fitting verwijderd en een COB LED ingesoldeerd. Deze verlicht moeiteloos het hele interieur, de originele lamp was nagenoeg nutteloos:
Verder de kofferruimte aangepakt. Helaas geen "voor" foto's, maar de stoomreiniger heeft overuren gedraaid:
Verder probleemloos wat kilometers gereden, zoals je van een Toyota verwacht. Ik begon mij meer om meer te storen aan de lelijke en onhandige versnellingspook, geen aftermarket voor leverbaar helaas, dan maar een replica van een jaren '60 Land Cruiser 40 series laten draaien, zwart anodiseren en het correcte schakelpatroon inlaseren. Te veel vrije tijd, noemt men dat...
In het kader van die "tjoening" perikelen ook een set KC Daylighter verstralers voor de voorbumper aangeschaft samen met 2 100watt xenon ballasten, ik twijfel nog steeds over de installatie, de striping op de flanken is allicht al eighties fout genoeg.
Intussen alweer een half jaartje mee geregeld aan het rijden en weinig problemen tegen het lijf gelopen, onlangs de hoofdkoppelcylinder vervangen en dat was het zowat. Het gebrek aan reparatiewerk wordt ingevuld met het bij elkaar sprokkelen van de originele, optionele toolkit, bezigheidstherapie zeg maar:
Nog maar een paar sleuteltjes te gaan. Intussen staat de HJ er zo bij:
Bijna dagelijks moet ik van Ronny horen wat een prachtwagen het is en hij er zijn 356 zo voor wil inruilen, maar ik blijf weigeren. Vooral de felgekleurde striping vindt hij fantastisch.