CO-meter ?

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

CO-meter ?

Bericht door kurtvh »

Ik heb zonet een rode kaart gekregen voor de CO van mijn buske :(
Heb dus 2 weken tijd om dat in orde te krijgen...
Mijn geitje was daar destijds ook voor afgekeurd,
dus overweeg maar ineens een meettoestelleke aan te schaffen.
Komt nog wel van pas, maar ik kan mij voorstellen dat daar wel wat verschil in is.
==> Iemand goeie/slechte ervaringen mee? Met welke toestellen?
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
MaSC
Berichten: 202
Lid geworden op: 20 apr 2010, 11:24

Re: CO-meter ?

Bericht door MaSC »

Mijn bus is indertijd er door geraakt voor de CO. Ik zag dat die kerel zijn meetsonde door een doorgeroest gat gestoken had. Jammer genoeg hadden ze op de brug gezien dat er een gat in de uitlaat zat anders hadden ze het nooit geweten :-)
KrisG
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 okt 2014, 20:31

Re: CO-meter ?

Bericht door KrisG »

Dit ga ik volgen, mijn syncro was ook afgekeurd voor CO, de garage heeft 'm toen afgesteld en hij is gekeurd maar de ralenti staat nogal hoog. Ik durf er alleen niet aan draaien :)

Kris
Kris
VW T3 Atlantic - 1990 - 1.6 TD (JX) - hoogdak
VW T3 Enka Syncro - 1989 - 2.1 WBX (DJ)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: CO-meter ?

Bericht door kurtvh »

Dacht t wel dat ik ni de enige was die hier mee geconfronteerd werd...
Als iedereen hier zijn ervaringen wat deelt, krijgen we hier allemaal wa meer ervaring in he.
Ondertussen is mijn buske wel met glans geslaagd.
Had via de Paruzzi VWebMAGazine nr 1, de basisafstelling van mijn carbu nog eens helemaal vanaf nul gedaan, en vervolgens bij ne plaatselijke garagist gevraagd of ik zijn toestel ter plaatse kon huren om zelf co bij te regelen ( gezien hij zelf ook wat oldtimers had, had hij alle begrip en bereidwilligheid)
Ik had hem wel zo ver mogelijk 'dicht' gedraaid om juist voldoende draaiende te houden, en resultaat was verrassend goed:
0,5%, voor een max toegelaten 4,5% (autos < 1986), waar ik de dag voordien rond de 5-6% zat...
Moet er wel bij zeggen dat ik zowel bij garagist als bij herkeuring bijna direkt na rijden heb kunnen testen.
Bij de eerste (slechte) keuring had ik wel lang moeten staan wachten (mss een half u en maar af en toe laten draaien) dus ik denk dat belang van motortemperatuur toch ook echt ni te onderschatten is... !
Enfin, nog altijd geïnteresseerd voor een redelijk meettoestel, zodat ik hem nog wa beter kan afregelen zonder volgende keer met bang hartje naar control te moeten...
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: CO-meter ?

Bericht door Ronny »

Als je de luchtfilter er uit haalt zuigt de motor iets makkelijker lucht binnen en zou de co waarde ook moeten dalen.
De co-schroef indraaien helpt ook natuurlijk maar dat doe je niet graag als uw moteurke draait als een horloge.
Lange tijd stationair laten draaien is natuurlijk ook niet goed voor de co-waarden.
Afbeelding
KrisG
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 okt 2014, 20:31

Re: CO-meter ?

Bericht door KrisG »

Heeft er ondertussen al iemand iets gevonden en/of in gebruik ?

Ik vond in één of ander boekske een 'Laser digitale gastester' aan 180€ excl. BTW, zou dat wat zijn ?
Zoiets dus : http://www.amazon.co.uk/G4125-Laser-GAS ... B005I50COQ

Kris
Kris
VW T3 Atlantic - 1990 - 1.6 TD (JX) - hoogdak
VW T3 Enka Syncro - 1989 - 2.1 WBX (DJ)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: CO-meter ?

Bericht door Ronny »

Laser materiaal is meestal wel degelijk en schappelijk in prijs.
Afbeelding
Plaats reactie