DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Davy
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2012, 20:42

DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door Davy »

Hallo Allemaal;

Ben sinds kort trotse :-) eigenaar van een DODGE WC-51 bj 1945

Afbeelding

en zo zou ze er na restauratie moeten uitzien :

Afbeelding

In mijn zoektocht naar firma's om mijn chassis te zandstralen en metalizeren; ben ik bij dit forum en firma beland...

Nu zit ik met het volgende probleem nl... één van mijn achterste dwarsbalken is doorgeroest (vorige eigenaar heeft dit wel laten zandstralen,maar niet dicht gemaakt)
Afbeelding

Heb ondertussen al een vervangbalk gevonden in perfecte staat...maar mijn vraag is nu of het nog mogelijk is om de nieuwe balk opnieuw te monteren met dezelfde soort van geperste rivetten ? Aangezien ik geen zin heb om bouten te gebruiken of te lassen (wil het zo origineel mogelijk houden)
De rivetten zijn nog steeds verkrijgbaar; enkel het persen ervan in de balk en chassis is een probleem :D
Iemand een idee of tip?

mvg,
Davy
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door Ronny »

Het zien er mij meer klinknagels uit ipv rivetten. Ik heb hier weinig ervaring mee, maar je wekt mijn interesse...
Netjes oplassen zou voor mij evengoed zijn, maar dat is een persoonlijke keuze.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door Luk »

Davy,
Veel succes met de aankoop. Het zijn idd klinknagels. Deze moeten erin geperst worden. Maar dat zal niet makkelijk zijn om iemand met een grote pers te vinden waar je zo een chassis in kan plaatsen... klinknagels komen nog wel voor in een dodge (maar dan in kleinere versie, bv in de remschoenen) Revetten waren dan weer een engelse uitvinding...

De dodge op de 2de foto is geen WC51, maar een redelijk zeldzame versie van een wc52. De wc 52's zijn herkenbaar aan de winch op de bumper, wat een wc51 niet heeft. De wc52 op deze foto heeft een korte laadbak wat het in en uitstappen voor de chauffeur langs zijn kant mogelijk maakt. (vandaar het zeldzame) Bij een gewone wc52 met gewone laadbak kan de alleen maar instappen langs de passagierszijde omdat het reservewiel in de weg staat.

Succes!
union BP
Berichten: 202
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:40

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door union BP »

klinknagels recupereren, gaten boren in je nieuwe dorpel en aan achterzijde weer inlassen... is vals spelen, restaureren is dat in wezen toch... ;)
Davy
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2012, 20:42

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door Davy »

Hallo iedereen,

klinknagels dus... you all got my point ehahahaha

Als nieuwe klinknagels niet moest lukken,ben ik dus inderdaad aan het twijfelen tussen oplassen (als dit uberhaubt nog mogelijk is) of inlassen en klinknagels recupereren zoals union BP zegt.
Liefst van al de nieuwe erin met nieuwe klinknagels natuurlijk :-)... ga van de week bij ons in de buurt is horen bij de "smet" zoals ze aan ons kanten zeggen (regio diest) dieje heeft nogal zwaar materiaal om zoiets te doen :D

@ Luk : de foto is idd van een WC-52 maar was ook maar bedoeld om een indicatie te geven. Wat betreft de laadbak..er zijn blijkbaar 3 types gemaakt 2 langere met en zonder instap mogelijkheid aan bestuurderskant (volledig metaal / begin oorlogsjaren)en dan de derde met houten zijkanten en banken (latere oorlogsjaren omwille van de ijzerschaarste) ik vermoed da die van de WC-52 op foto een later type bak is... Allez zo heb ik me laten wijsmaken en gelezen é... so don't shoot me if im wrong want ik ben nog een komplete dodge rookie :D

Alvast bedankt voor al jullie tips mannen, en ik hou jullie zeker op de hoogte

groeten,
Davy
union BP
Berichten: 202
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:40

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door union BP »

? of toch gaten boren + klinknagels kerserood-stoken en hamer-en maar? Uitproberen op apart stukje....
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door Ronny »

Ja, een klinknagel plaatsen, topje kersrood stoken en dan plat slagen met een hamer, tijdens het afkoelen krimpt de klinknagel en trekt zo de platen tegen elkaar. Like the good old times. Maar de plaat trekt krom door het heet maken van de klinknagel, dus niet aan te raden. Persen zie ik niet zitten, tenzij je zo'n machine hebt waar ze het in de fabriek ook mee deden. :(
Dus zoals union zegt kopje eraan lassen, lijkt me de meest originele oplossing. Maar gewoon netjes oplassen is de makkelijkste, en goede, oplossing.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door Luk »

Davy,
Ik weet niet of je al een werkplaatshandboek van de dodge wc hebt, maar hier kan je hem gratis downloaden.
http://archive.org/details/TechnicalMan ... rucksdodge

binnenkort is er een beurs in Ciney waar je veel onderdelen kan vinden:

http://cineyexpo.be/agenda/evenement.php?id=219

Ik zal daar naar alle waarschijnlijkheid ook rondlopen, heb ook weer wat stukken nodig ;)
Davy
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2012, 20:42

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door Davy »

Hoi Luk,

Bedankt voor de link; maar heb ze zo goed als allemaal geloof ik :-)
nl.

TM9 808
TM9 1808A
TM9 1808B
ORD9 G502 partlist manual

of mis ik er nog een paar

wat betreft de beurs in ciney...kijk er al naar uit :-) heb zelf ook nog een hele resem onderdelen nodig :-)

wss ken je deze online stores ook al ? zoniet... bij deze :

http://www.midwestmilitary.net/
http://www.vintagepowerwagons.com/

Welk type dodge heb jij btw ?

greetz,
Davy

PS : heb ondertussen een nieuwe dwarsbalk gevonden...klinknagels zijn besteld... test volgt binnekort :-)
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: DODGE WC-51 '45 dwarsbalk restauratie vraag

Bericht door Luk »

Davy,

Mijn broer en ik hebben er 2. Een vroege wc52 (ex koning Boudewijn) en een wc 54. Beiden zijn van 1942 en zijn goed in orde, maar geen showroomstaat.
Ik zal er binnenkort wat fotokes van nemen.

De online stores zijn mij bekend, maar we kopen vaak op leboncoin.fr of op de duitse ebay. Onze buurlanden hebben een grote voorraad aan onderdelen.
Plaats reactie