blauwe rook Triumph TR6?

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
hans
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2010, 13:41

blauwe rook Triumph TR6?

Bericht door hans »

Ik ben in het bezit van een triumph tr6 uit 1973. Deze geeft blauwe rook nadat hij een tijdje stationair heeft gedraaid bv. voor een stoplicht of of als ik hem opstart nadat een korte tijd stil heeft gestaan. Heel vervelend. Bij een gerenormeerde garage de koppakking laten vervangen. Dit heeft niet geholpen. Sommigen zeggen nu zuigerveren. Hoe kan ik dit uitvinden. Ik wil weer niet een dure reparatie. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem te lijf kan gaan.
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: blawue rook Triumph TR6?

Bericht door Ronny »

Hallo Hans,

Blauwe rook duidt op olie die verbrandt in de verbrandingskamer boven de zuigers. Door gebrekkige afdichting tussen zuigers en cylinderwanden komt er olie van onder de zuigers langs de cylinderwanden gekropen en bovenop de zuigers te liggen en die olie verbrandt samen met het ontbrandend benzine/lucht mengsel tijdens de arbeidsslag.

Dit verschijnsel wijst in de richting van (in het minst erge geval) te vervangen zuigerveren. In het slechtste geval kan het ook wijzen op bijvoorbeeld "ovaliteit "van de cylinders (de cylinderdoorsnede is niet meer mooi cirkelvormig maar licht ovaal), wat maakt dat de zuigers niet meer mooi passen in de cylinders en olie vrije toegang heeft tot de verbrandingskamer.
In het eerste geval volstaat het meestal om de cylinders te honen en de zuigerveren te vervangen. In het laatste geval moeten de cylinders uitgeboord worden en nadien dienen overmaatse zuigers worden geplaatst.

Het vervangen van een koppakking verhelpt mijns inziens weinig aan de oorzaak van de blauwe rook. Bij een defecte koppakking zal eerder water uit de koelingsgalerijen rondom de cylinders in de verbrandingsruimte komen met het typische verschijnsel van witte uitlaatrook (die wijst op stoom - waterdamp dus - in de uitlaatgassen).

Ik raad je aan om contact te nemen met een betrouwbare garagist...

Nog even algemeen:

Je hebt 3 soorten (kleuren) rook die uit je uitlaat kunnen komen.

1, Witte rook: dit is waterdamp en kan van alles betekenen in het slechtste geval de koppakking stuk, wat ze dus aan uw auto vervangen hebben. Het kan natuurlijk ook gewoon condensatie van je uitlaat zijn omdat er bv enkel korte ritjes gedaan worden of hij buiten staat. Als de uitlaat witte rook blaast en je vermoedt dat de koppakking stuk is, geeft uw temperatuurmeter en eventueel pruttelen van koelvloeistof in radiator uitsluitsel.

2. Blauw/grijze rook: geeft aan dat het benzinemengsel te rijk staat, er zitten dan onverbrande benzinedeeltjes bij de rook. De motor draait dan ook niet levendig.
Dit is meestal een kwestie van de carburator eens goed af te regelen. In elk werkplaatshandboek staat wel hoe je een carburator moet afstellen. Uiteraard moet je zeker zijn dat de choke afstaat.

3. Blauw/zwarte rook: Dat is het slechtste nieuws, verbranding van olie. Oliesschraapveer, en waarschijnlijk ook de zuigerveren (segmenten) en cylinderwanden versleten en bekrast.

Je zou zeggen als em olie verbruikt moet het oliepeill zakken, dat klopt, maar dat is niet altijd zo, want als er olie boven de zuiger geraakt dan geraakt er ook benzine onder de zuiger. Dit kan je ruiken aan de peilstok.

Als je vreest dat de zuigerveren versleten zijn, kan je best eerst een compressie test (laten) uitvoeren om uitsluitsel te geven.
Het is dus eerst zaak om te weten of het een te rijk mengsel is of verbrande olie is.
Afbeelding
tc1driver
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2011, 13:06

Re: blauwe rook Triumph TR6?

Bericht door tc1driver »

hallo hans,

versleten klepsteelrubbers of klepgeleiders zou volgens mij ook nog een mogenlijkheid zijn.
mvg
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: blauwe rook Triumph TR6?

Bericht door Ronny »

Versleten klep rubbers of klep geleiding is inderdaad ook mogelijk.
Makkelijk te herkennen (en onderscheiden) bij kevertjes en andere boxermotoren, een walm rook als je ze start..., dit omdat bij deze motors de cilinders horizontaal liggen.
Afbeelding
Plaats reactie