Ophanging maakt "tsjilpend" geluid tijdens het rijden

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Ophanging maakt "tsjilpend" geluid tijdens het rijden

Bericht door Ronny »

Dit mailtje kreeg ik van Bruno, een ex-cursist met een Porsche 911. Een interessant topicje op dit forum.

"Ik heb een vraagje over mijn 78 911sc
Heb hem gisteren voor het eerst sinds maanden uit de stal gehaald en het viel mij op dat
(zeker in het begin van de rit) bij elke oneffenheid ik een tsjilpend geluid hoorde komende van ongeveer alle schokbrekers.
Er zit geen mus in dus denk ik dat er misschien iets van de vering smering nodig geeft?
Heb jij enig idee wat dat zou kunnen zijn?"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Ophanging maakt "tsjilpend" geluid tijdens het rijden

Bericht door Ronny »

Die typische piepende geluiden van de ophanging komen waarschijnlijk van de rubbers van de ophanging.
Een goede en snelle remedie is tussen elke rubber van de ophanging, waar wrijving voorkomt (schokdempers, stabilisatiestang...), wat siliconenspray tussen te spuiten. Vaseline of talkpoeder is ook goed maar deze hebben geen "kruipende" eigenschappen, dus dan moet je de rubbers demonteren.
Ik ken het probleem ook bij mijn Porsche, die is wat ouder maar heeft achteraan ook torsievering, net zoals de kevers en VW busjes.
Die torsievering "draait" in rubber blokken, wanneer hier geen smering tussen is (vaseline, talkpoeder of siliconen) heb je dat typische geluid bij iedere oneffenheid op de weg.
Afbeelding
Plaats reactie