achteruitversnelling pakt niet

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
steven
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 nov 2010, 12:57

achteruitversnelling pakt niet

Bericht door steven »

Heren,

De voorbije dagen waren druk: verhuisd en oldtimer tijdelijk bij de schoonouders gestockeerd. De Fiat jammer genoeg kapot terug gekregen vorig weekend... Ik krijg de pook niet meer in de achteruit geduwd. Eerste, tweede, derde en vierde werken nog perfect.

Heeft het zin om een versnellingsbak te repareren indien iets kapot of vervang ik beter het volledige geval? Ik heb nog 3 ( ja, ik weet het :oops: ) reserve-bakken liggen in de kelder die ik kan reviseren (of de goede stukken die ik nodig heb uithalen).

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Schakelmof om versnelling in te schakelen, tandwiel kapot? Of moet ik alles gewoon eens beter afregelen (in de mate dat je er veel aan kan afregelen)?

Er zit uiteraard nog genoeg olie in de bak, begin dit jaar nieuwe olie in gedaan.

Bedankt voor de hulp!

PS: grote verbouwingen bezig en nog te doen, weinig tijd om 's avonds eens te komen, maar ik volg de werken aan de NSU van op het forum.
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: achteruitversnelling pakt niet

Bericht door Ronny »

Steven, Ik denk dat je eerder moet zoeken in het schakelmechanisme, niet in de versnellingsbak.
Je kijkt sowieso eerst het schakelmechanisme (versnellingspook, stang naar achter, koppelstuk...) na, vooraleer je de versnellingsbak eruit haalt.
Een versnellingsbak zelf reviseren is geen sinecure, als je er nog twee hebt liggen, gewoon een andere bak met verse olie er in.
Afbeelding
steven
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 nov 2010, 12:57

Re: achteruitversnelling pakt niet

Bericht door steven »

Bedankt voor de tip! Ik had sowieso niet veel zin om versnellingsbakken te beginnen wisselen. Zonet even geprobeerd met 2: ik onder de auto om te zien wat er gebeurt, vriendin die schakelt. Als ik het schakelmechanisme een handje hielp met een tang, raakt hij wel in achteruit. Nu ook soms weer zonder hulp. Het schakelmechanisme zal wat verwrongen zijn: ik zal het een deel losvijzen en wat wringen in de richting van de achteruit zodat het weer vlot lukt.

groeten
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: achteruitversnelling pakt niet

Bericht door Ronny »

Zie je wel, kwestie van een keer goed te smeren, wat speling weg te halen en zien dat er niets gewrongen is. ;)
Afbeelding
steven
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 nov 2010, 12:57

Re: achteruitversnelling pakt niet

Bericht door steven »

Gisteren toertje kunnen doen terwijl het zonnetje scheen 8-)
Plaats reactie