Thermostaathuis MGB

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
Jaco
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2010, 22:45

Thermostaathuis MGB

Bericht door Jaco »

Hey de mannen,
Weet er iemand hoe het thermostaathuis van een MGB los te maken van het motorblok???
Heb al van alles geprobeerd (massa's kruipolie op de drie bouten gespoten, koud en warm gemaakt zodat het aluminium zou uitzetten en krimpen, lichtjes tot hard kloppen met een hamer, met een spatel het huis proberen los te wrikken van de motorblok, ...). Niks helpt, door de corrosie is het geheel vastgekoekt op het blok. Ervaringsliteratuur op internet leert me dat dit een veel voorkomend euvel is en dat als allerlaatste middel het huis er gewoon afgeklopt, gezaagd moet worden...
Kent er iemand een ander middel??

Thanks!
Jaco
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Thermostaathuis MGB

Bericht door Ronny »

Oeioei, vervelend probleem, want het MOET los.
Er bestaat een spuitbus die de vijs bevriest als je er op spuit, dit in combinatie met een warme motor is misschien de moeite waard om te proberen.
Als je nadien makkelijk met een boormachine aan de afgebroken vijzen kan, zou ik ze overdraaien en daarna voorzichtig uitboren. (weinig andere keuze en beter dan afslijpen of afkappen) Maar meestal kan je daar niet aan of je moet de radiator of motor er uit halen.
Uitboren en nieuwe draad tappen is niet zo moeilijk als je secuur kan werken, en er uiteraard goed aan kan.
1. Afgebroken bout vlak vijlen.
2. Nét in het midden van de afgebroken bout een puntslag zetten.
3. Eerst voorboren met een niet al te scherpe fijne boor, een scherpe boor kan zo hard "bijten" dat ze durft breken. Niet té diep boren.
4. Met de juiste boor perfect in het midden uitboren, weer erg opletten dat de boor niet afbreekt. Gebruik snijolie.
De juiste diameter van boor, is de binnendiameter van een moer die over deze bout kan draaien.
Zeker bij een aluminium motor blok net in het midden van de bout boren, want zodra je hier naast boort, kiest de boor de makkelijkste weg, aluminium dus.
5. Bij het schroefdraad tappen moet je vooral weten dat de oude resterende schroefdraad uw draadtap kan blokkeren, dus niet forceren, want als de tap afbreekt heb je pas echt een probleem.
Als enkel de schroefdraad beschadigd is of je hebt te groot uitgeboord is de schroefdraad reparatie kit een geschenk uit de hemel.
Succes
Afbeelding
Plaats reactie