Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Voor alle technische vragen en tips over uw klassieker
Plaats reactie
steven
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 nov 2010, 12:57

Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Bericht door steven »

Ik kan een heleboel wisselstukken voor mijn oldtimer kopen van een mecanicien. Een beetje van alles: Carrosserie-onderdelen, alle ramen, mecaniek (bijna alles, waaronder ook een volledig motorblok, motorblok zonder culasse, versnellingsbak,...). Ik vind die collectie wel interessant omdat ik in België moeilijk wisselstukken vind en zijn prijs is fair (het ligt in zijn weg).

Die persoon heeft die collectie zelf opgekocht, maar heeft er eigenlijk niet zo goed voor gezorgd. Het motorblok kon draaien toen hij het kocht (zegt hij), maar is nu wrsnlk vastgeroest. Het heeft enkele jaren in een loods gelegen, sinds 2 jaar ligt alles op en over elkaar in een onverwarmde garagebox.

Mijn vraag: Is het een goed idee om die vastgeroeste grote motordelen (versnellingsbak, motorblokken) te kopen of is het sowieso waardeloos oud ijzer? Geen idee hoeveel km ze al gelopen hebben. Indien nog schoon te maken en te gebruiken: hoe bewaar je zoiets best na schoonmaak?

Nu eerst nog plaats maken om alles te kunnen leggen...
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Bericht door Adriaan »

Persoonlijk zou ik eerst even héél goed uitzoeken hoe het zit met de onderdelenvoorziening online en wat gangbare prijzen zijn. Ik neem aan dat het over je Fiat 133 gaat, ik vermoed dat die onderdelen niet echt duur zullen zijn. Een vastzittend motorblok kan sowieso meestal wel gereviseerd worden, maar hoeft niet noodzakelijk meteen afgeschreven te zijn voor gebruik, wel is belangrijk dat er olie in gezeten heeft en het blok niet al jaren kurkdroog staat, dan zou ik me namelijk toch wel zorgen maken over de lagers.

Je kan de bougies verwijderen en in elke cylinder een minimum aan diesel of WD40 spuiten.Vooral geen kruipolie gebruiken, deze heeft een snijdende werking en dit lijkt me niet gezond voor de zuigerveren en cylinderbussen eens het blok voor het eerst gestart wordt. Kleppendeksel verwijderen, wat olie gieten op de nokkenasgallerij/kleppentrein, blok zelf vullen met de goedkoopste motorolie die je kan vinden. Geduldig laten intrekken en om de paar weken eens aan de krukas proberen te draaien. Hou er wel rekening mee dat de klepzetelrubbers kunnen uitgedroogd zijn, gevolg is een blok dat een flink slokje olie lust en blauwe rookpluimen produceert. Als de motorblokken zoals je zegt al de nodige km's achter de kiezen hebben en je ze ziet als "te reviseren", dan zijn ze momenteel inderdaad niet veel meer waard dan de oud ijzer prijs. De 850cc blokjes zijn in menig model gebruikt en niet echt schaars te noemen.

Een versnellingsbak die kurkdroog in opslag gestaan heeft, heb ik eerlijk gezegd geen zicht op en ook geen goed gevoel bij, zeker niet voor een auto als een Fiat 133, waar de revisiekost de waarde van de auto niet ver zal ontlopen. Wederom, kijken of er nog olie in zit, zal allicht waterig zijn na jaren onverwarmde opslag, dus aflaten en vullen met zeer goedkope bakolie.

Losse motoronderdelen kan je best van een laagje motorolie voorzien of voor langere opslag, een laagje spuitvet. Zolang ze maar van de lucht afgesloten worden en vliegroest voorkomen wordt.

Maar goed, uiteindelijk is techniek van een courant Fiatje altijd wel te reviseren, interessantere new old stock onderdelen voor een youngtimer zijn voor mij zaken als plaatwerk, sierdelen en interieurdelen. Youngtimers vallen wat deze onderdelenvoorziening betreft vaak buiten de boot, te oud voor het reguliere onderdelencircuit, te "nieuw" om al replica delen voor te vinden. Dus als de prijs gunstig is en je hebt er plaats voor, waarom niet. Hou er wel rekening mee dat eens je de oldtimermicrobe goed te pakken hebt, er nog meer dan genoeg momenten zullen komen waarbij je denkt "had ik de plaats maar...". ;)
Afbeelding
sambamans
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 okt 2010, 07:58

Re: Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Bericht door sambamans »

inderdaad :) of ... 'had ik de microob maar niet' :?
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Bericht door Adriaan »

Even een bijkomend weetje dat hier ook wel past en eigenlijk wat meer aandacht verdient elders op het forum, zeker nu het winter is: mensen die een stilstaande motor weer tot leven willen wekken of problemen hebben om hun carburatormotor gestart te krijgen in de winterkoude: NOOIT Start Pilot gebruiken, grootste rommel die er bestaat.

Dit product moet in het slechtste geval zelfs een antieke scheepsdiesel bij -10°C op gang krijgen. Allemaal goed en wel, maar om dit te verwezelijken heeft het een zeer vroeg ontbrandingspunt. Het gevolg is dat ontbranding in de motor plaatsvindt nog voor de zuiger op zijn bovenste dode punt staat, waardoor de drijfstanglagers een enorme opdoffer te verwerken krijgen. Zeker bij lang stilstaande motoren nefast voor de lagers.

Oplossing is simpel en nog eens stukken goedkoper ook: remmenreiniger. Ontbrandingspunt van de vloeistof is nagenoeg genoeg gelijk aan benzine en dat van het draaggas komt min of meer overeen met LPG, ideaal dus.

Tenzij je ergens in een Kievse buitenwijk de winterkou staat te trotseren omdat je Zaz-968 Zaporozhets weer eens niet wil starten, altijd opteren voor remmenreiniger!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Bericht door Scirocco16vGTX »

Adriaan schreef:...een minimum aan WD40 spuiten. Vooral geen kruipolie gebruiken...
correct me if I'm wrong Adriaan maar is WD40 geen kruipolie?
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Bericht door Adriaan »

Scirocco16vGTX schreef:
Adriaan schreef:...een minimum aan WD40 spuiten. Vooral geen kruipolie gebruiken...
correct me if I'm wrong Adriaan maar is WD40 geen kruipolie?
Oei, nu heb ik weer iets snugger gezegd natuurlijk waar eindeloos over gedebatteerd kan worden. Maar als antwoord: ja en nee. WD40 is een manusje-van-alles, neem het busje er maar eens bij, "goed voor 1001 dingen en heeft ook een smerende werking". WD40 heeft inderdaad penetrerende eigenschappen en zou je dus kruipolie kunnen noemen, maar er bestaan ook legio gespecialiseerde producten die énkel gericht zijn op agressieve roestoplossing en penetratie, dan heb ik het over de producten die je niet meer gebruikt om ook even de scharnieren van grootmoeder's tuinhek te smeren. ;)

In dat licht moet je mijn opmerking dan ook zien, WD40 is mild en heeft een smerende werking, kan je dus weinig verkeerd mee doen. Of het wel of niet de titel "kruipolie" moet krijgen, laat ik bij deze verder wijselijk in het midden. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1112
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Bericht door Ronny »

Steven, als je die onderdelen aan maximum een paar 100euro's kan kopen én je hebt de plaats om deze voor lange tijd te stockeren zou ik kopen.
Iets bewaren doe je door het af te sluiten van lucht, bv laagje vet, vaseline of dinitrol over spuiten, ook op letten dat de binnenkant vol olie zit, wat olie in bougie gaten doen en de bougie er terug in draaien natuurlijk.
Maar Adriaan is op zoek naar een oplossing voor ons probleem, nl iets dat je in de plaats van uw bougies in de motor draait, dat "ding" zorgt ervoor dat de vochtigheid graad IN uw motor optimaal is. Veelbelovend...
Klopt wel wat Adriaan zegt, je hebt kruipolie én kruipolie, maar dat die agressieve kruipolie "bijt" in het materiaal en zodoende onze cilinderwanden kan beschadigen wist ik niet...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Reservestukken kopen goed idee? Hoe bewaren?

Bericht door Adriaan »

Ronny schreef:Klopt wel wat Adriaan zegt, je hebt kruipolie én kruipolie, maar dat die agressieve kruipolie "bijt" in het materiaal en zodoende onze cilinderwanden kan beschadigen wist ik niet...
Ik doelde eigenlijk eerder op de combinatie van een niet-smerende kruipolie en de zuigersnelheid van de gemiddelde motor. Zie het als snijolie voor een boormachine, het is de combinatie met de snel draaiende boor die het hem doet. De agressieve roestoplossing van een dergelijk product draagt ook weinig bij in dit geval, de segmenten schrapen de bussen bij de eerste keer draaien toch schoon.

Misschien leest de kerstman dit forum ook en brengt hij ons dit jaar een setje Nikasil-gecoate bussen en pistons voorzien van keramische plasmacoating, dan is er geen reden tot zorgen maken meer. :geek:

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie