snow cruiser
Geplaatst: 12 feb 2015, 16:53
Net nog een boek gelezen waar een oude snow cat een zeer belangrijke rol in speelde. Het gaat hier over de Antartic Snow Cruiser. In 1937-1939 gebouwd door Thomas Poulter. Met als doel de zuidpool te verkennen. Een kolos met alles op en aan, zelfs een vliegtuig op het dak. Spijtig genoeg was het een mislukking. De twee Cummins motoren waren sterk genoeg en het voertuig kon zichzelf opheffen / laten zakken om over kloven en barsten in het poolijs te kunnen glijden. Maar de speciaal voor deze mastodont ontworpen Goodyear banden waren niet gemaakt om op ijs te rijden. Het waren banden zonder profiel… Een extra set terreinbanden is nooit gemaakt, anders hadden ze het zeker eens kunnen proberen.
Na de 2de WO hebben de snow cruiser terug onder een dik pak sneeuw gevonden en na een klein onderhoud werkte alles terug zoals voorzien. Het was dus zeer degelijk gebouwd. Maar ook toen zijn er geen terreinbanden opgestoken en is het niet meer gebruikt. Misschien staat de mastodont er nog onder een dik pak ijs, of is het al lang op de zeebodem of hebben de Russen ze meegenomen. Wat er ooit mee gebeurd is, we zullen het nooit weten, maar in ieder geval verdient het wel een plaatsje hier!
• Lengte: 17.0 meter
• breedte: 6.06 meter
• Hoogte (met de wielen ingetrokken): 3.7 meter
• Hoogte (met de wielen omlaag): 4.9 meter
• Gewicht (geladen): 34000 kg
• Rijbereik : 8000 km
• Max snelheid 48 km/ uur
• Onderhoud: om het jaar (onder de meest extreme weerssituaties)
• Benzinecapaciteit: 9,463 liter (benzinetank onder de vloer)
• Eventuele extra benzinecapaciteit: 3,785 liter (opgeslagen op het dak, voor het vliegtuig)
• bemanning: 5 man
• Compartimenten: bestuurderscabine, machine shop, keuken / donkere kamer, stockage voor benzine, voedsel en 2 reserve banden
• Motoren: Diesel-Electric Hybrid (2 diesel motoren, 2 generatoren, 4 elektrische motoren)
• Diesel motor: Cummins H-6 engine (inlijn motor), 150 PK @ 1800 rpm 300PK voor beide motoren samen
• Elektrische motor: 75 PK- 300 PK voor de 4 motoren samen
• Banden: Goodyear Dims: 3 meter diameter
en zo gaan we over een kloof
Na de 2de WO hebben de snow cruiser terug onder een dik pak sneeuw gevonden en na een klein onderhoud werkte alles terug zoals voorzien. Het was dus zeer degelijk gebouwd. Maar ook toen zijn er geen terreinbanden opgestoken en is het niet meer gebruikt. Misschien staat de mastodont er nog onder een dik pak ijs, of is het al lang op de zeebodem of hebben de Russen ze meegenomen. Wat er ooit mee gebeurd is, we zullen het nooit weten, maar in ieder geval verdient het wel een plaatsje hier!
• Lengte: 17.0 meter
• breedte: 6.06 meter
• Hoogte (met de wielen ingetrokken): 3.7 meter
• Hoogte (met de wielen omlaag): 4.9 meter
• Gewicht (geladen): 34000 kg
• Rijbereik : 8000 km
• Max snelheid 48 km/ uur
• Onderhoud: om het jaar (onder de meest extreme weerssituaties)
• Benzinecapaciteit: 9,463 liter (benzinetank onder de vloer)
• Eventuele extra benzinecapaciteit: 3,785 liter (opgeslagen op het dak, voor het vliegtuig)
• bemanning: 5 man
• Compartimenten: bestuurderscabine, machine shop, keuken / donkere kamer, stockage voor benzine, voedsel en 2 reserve banden
• Motoren: Diesel-Electric Hybrid (2 diesel motoren, 2 generatoren, 4 elektrische motoren)
• Diesel motor: Cummins H-6 engine (inlijn motor), 150 PK @ 1800 rpm 300PK voor beide motoren samen
• Elektrische motor: 75 PK- 300 PK voor de 4 motoren samen
• Banden: Goodyear Dims: 3 meter diameter
en zo gaan we over een kloof