Pagina 1 van 1

Wärtsilä

Geplaatst: 19 sep 2012, 20:46
door Luk
Nu we toch over grote machines bezig zijn....

Op vraag van Ronny, nog eens iets over motoren. (dit stond ook ooit op zijn vorig forum)
En het zijn grote motoren, serieus grote!
Een turbo Diesel voor een containerschip:

Afbeelding

een beetje uitleg:

The Wartsila-Sulzer RTA96-C turbocharged two-stroke diesel engine is the most powerful and most efficient prime-mover in the world today. The Aioi Works of Japan 's Diesel United, Ltd built the first engines and is where some of these pictures were taken. It is available in 6 through 14 cylinder versions, all are inline engines. These engines were designed primarily for very large container ships. Ship owners like a single engine/single propeller design and the new generation of larger container ships needed a bigger engine to propel them. The cylinder bore is just under 38" and the stroke is just over 98". Each cylinder displaces 111,143 cubic inches (1820 liters) and produces 7780 horsepower. Total displacement comes out to 1,556,002 cubic inches (25,480 liters) for the fourteen cylinder version.

Some facts on the 14 cylinder version:

Total engine weight: 2300 tons (The crankshaft alone weighs 300 tons.)

Length: 89 feet

Height: 44 feet

Maximum power: 108,920 hp at 102 rpm

Maximum torque: 5,608,312 lb/ft at 102rpm

Fuel consumption at maximum power is 0.278 lbs per hp per hour (Brake Specific Fuel Consumption). Fuel consumption at maximum economy is 0.260 lbs/hp/hour. At maximum economy the engine exceeds 50% thermal efficiency. That is, more than 50% of the energy in the fuel in converted to motion.
For comparison, most automotive and small aircraft engines have BSFC figures in the 0.40-0.60 lbs/hp/hr range and 25-30% thermal efficiency range.

Even at its most efficient power setting, the big 14 consumes 1,660 gallons of heavy fuel oil per hour.

Afbeelding

Afbeelding

de 10 cilinder versie:
Afbeelding

iemand een pistonneke nodig?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het 10 cilinder dek
Afbeelding

de grootste ooit, de 12 cilinder
Afbeelding

meer info op: http://www.wartsila.com/en/engines/low- ... RT-flex58T

Re: Wärtsilä

Geplaatst: 19 sep 2012, 22:04
door Ronny
Waauw, fenomenaal.
Jeroen, kan jij geen bedrijfsbezoekje regelen?

Re: Wärtsilä

Geplaatst: 20 sep 2012, 11:00
door Jeroen
Ik kan alles. Blijkbaar hebben ze een fabriek in Zwolle. Maar of er voor ons nog veel interessants te zien is in Holland...geen idee.

Re: Wärtsilä

Geplaatst: 20 sep 2012, 15:43
door Scirocco16vGTX
fenomenaal gigantisch groot :shock:
wij maken iets kleinere motoren, zei het ook traaglopende diesels... max 1000rpm, max 5100bhp!
naar't schijnt zijn we de enige Belgische motorbouwer, zeggen ze mij hier toch!
vooral voor binnenvaartschepen, luxe-plezierbootjes, baggeraars, sleepboten maar ook voor diesel-loco's, krachtcentrales (Afrika) en noodgenerators!

8 cilinder in lijn...
Afbeelding

16 cilinder in V...
Afbeelding

indien genoeg interesse wil ik gerust eens informeren voor een rondleidingske door onze productie zè Ronny ;)
www.abcdiesel.be
we zitten in Gent, op de Wiedauwkaai...

Re: Wärtsilä

Geplaatst: 20 sep 2012, 19:27
door MaSC
Scirocco16vGTX schreef:indien genoeg interesse wil ik gerust eens informeren voor een rondleidingske door onze productie zè Ronny ;)
http://www.abcdiesel.be
we zitten in Gent, op de Wiedauwkaai...
Zeker ! En 't is niet ver voor me :D

Re: Wärtsilä

Geplaatst: 20 sep 2012, 20:33
door Luk
@ Scirocco: Zeker doen! Interessante site trouwens, wist niet dat jullie firma al zo lang bestond.

Re: Wärtsilä

Geplaatst: 20 sep 2012, 21:56
door steven
ik ben nog geweest naar vestiging van wartsila in nederland (geen idee meer welke gemeente). geen motoren gezien, ze maakten daar scheepschroeven: uit één stuk gegoten en dan afgewerkt met reusachtige 5-assige freesmachines. was ook de moeite.

Re: Wärtsilä

Geplaatst: 23 sep 2012, 13:07
door Dirk
Wa ne MEGA motor!!! :shock:

Re: Wärtsilä

Geplaatst: 23 sep 2012, 22:53
door Ronny
Die rondleiding zie ik ook wel zitten.
We zien mekaar binnenkort en spreken dan verder af.