Stanguellini: een geschiedenis
Stanguellini: een geschiedenis
Dit topic is gewijd aan het Italiaanse automerk Stanguellini. Wie dacht dat Abarth het wiel heruitgevonden had door FIats te gaan modificeren, heeft het verkeerd.
Reeds in het begin van de twintigste eeuw was Francesco Stanguellini bezig met het aanpassen en verbeteren van Fiat-techniek en werd in die passie gevolgd door zijn zoon Vittorio. Uiteindelijk leidde dit tot de geboorte van het automerk Stanguellini, dat gebruik maakte van basiscomponenten van Fiat, maar dan serieus aangepakt en ondersteund door zelf ontwikkelde delen.
De niet-kenner zal dan ook zelden tot nooit een Fiat herkennen in een Stanguellini.
Over de hele geschiedenis kunnen boeken geschreven worden (en dat is ook gebeurd), dus ga ik me zoals gewoonlijk beperken tot een grote reeks foto's, hier en daar ondersteund door korte commentaren. Wie dieper op de materie wenst in te gaan, kan oa. terecht bij http://www.ferrariexperts.com/stanguellini.htm. Echt geinteresseerden kan ik het boek Stanguellini: Piccole Grande Auto Da Corsa aanraden, zowel in het Italiaans als Engels leverbaar via Giorgio Nada Editore: KLIK.
Alle foto's zijn klikbaar voor groter formaat.
Het begin: 1900-1935
Modena, 1908, Francesco Stanguellini aan het stuur van een Fiat Type Zero
Francesco achter het stuur van zijn Scat, hij werd tweede in zijn klasse
De SCAT
1925, Modena, inks een jonge Enzo Ferrari, rechts Francesco met naast hem zijn piepjonge zoon Vittorio, toekomstig Stanguellini zwaargewicht
1927, Tazio Nuvolari poseert met Francesco bij de Bianchi 350F
1925, het Stanguellini motorrace team: Bezzanti, Barbolini en Albertini
1936, 24 Heures de Spa-Francorchamps, Vittorio in een Stanguellini-geprepareerde Fiat Ballila Sport, de Belgische expeditie genoot ondersteuning van de Scuderia Ferrari
1936, Circuito di Modena, Nando Righetti lest zijn dorst na het finishen in zijn Maserati 4CS 1500, een voor die tijd verouderde wagen, nieuw leven ingeblazen door Stanguellini-aanpassingen
Re: Stanguellini: een geschiedenis
1936-1946
6 juni 1937, Coppa d'Ascoli, Ascoli Piceno, Lottario Rangoni in gesprek met VIttorio, de zenuwachtige blikken zouden snel verdwijnen na een succesvolle race
Bijgenaamd "De Vliegende Schildpad", gestroomlijnd FIat 500 Topolino derivaat, de aerodynamica was goed voor vele prestigieuze overwinningen
1938, Modena, de Topolino voor zijn verscheping naar Afrika, waar hij de 1939 Tobruk-Tripoli race zou winnen
Enzo Ferrari en Vittorio in vriendelijk gesprek, beiden geboren en getogen in Modena
21 mei 1939, Parma-Poggio di Berceto, Vittorio en zijn team, de lachende gezichten het gevolg van een zoveelste succes
10 juli 1938, Pontedecimo-Giovi, Franco Bertani laat meteen zijn stempel op de motorsport na tijdens de Genovese heuvelklim in de 1100 Stanguellini
1938, Targa Abruzzo, Pescara, de Secretaris van de Fascistische Partij inspecteert de pits
1939, radicaal getransformeerde Fiat 2800, Vittorio's glimlach verklapt al dat de auto flink wat sneller geworden is
21 mei 1939, Parma-Poggio di Berceto, het Stanguellini team, van links naar rechts: 1100, 2800, 500, 500
11 juni 1939, Circuito dell'Impero, Ostia, Stanguellini 2800 nr. 8 omsingeld door Alfa Romeo's
9 juli 1939, Trento-Bondone, Giacomo Palmieri in Stanguellini 1100
1940, Mille Miglia, de opmerkelijke 1100 Berlinetta van Fioruzzi en Sola, de muurschildering op de achtergrond is een akelige voorbode van wat komen gaat
1937, Mille Miglia, een pitstop uit lang vervlogen tijden
De historische ingang van de Officina Stanguellini in de Via Moreali te Modena, anno 2010 nog steeds aanwezig
1940, Modena, Emilio Fioruzzi's 1100 laat zijn overduidelijke aerodynamische evolutie zien
De Fioruzzi 1100 in actie
De Stanguellini carrosserie ateliers, we zien een 1100 Sport Nazionale in opbouw
19 mei 1946, San Remo Poggio dei Fiori, een van de heuvelklims die het heropstarten van de competitie na WO II aankondigt
23 juni 1946, Circuito Di Campion d'Italia, Mario Angiolini en de Stanguellini 1100 in een haarspeldbocht
Een onvoorstelbaar groepsportret: in het huis van Dr. Ferruccio Testi kon men vaak legendes uit de racerij aantreffen, we zien oa. Tazio Nuvolari, Vittorio Stanguellini, de gebroeders Maserati, Nando Righetti, Renzo Orlandi en Renato Cornia
6 juni 1937, Coppa d'Ascoli, Ascoli Piceno, Lottario Rangoni in gesprek met VIttorio, de zenuwachtige blikken zouden snel verdwijnen na een succesvolle race
Bijgenaamd "De Vliegende Schildpad", gestroomlijnd FIat 500 Topolino derivaat, de aerodynamica was goed voor vele prestigieuze overwinningen
1938, Modena, de Topolino voor zijn verscheping naar Afrika, waar hij de 1939 Tobruk-Tripoli race zou winnen
Enzo Ferrari en Vittorio in vriendelijk gesprek, beiden geboren en getogen in Modena
21 mei 1939, Parma-Poggio di Berceto, Vittorio en zijn team, de lachende gezichten het gevolg van een zoveelste succes
10 juli 1938, Pontedecimo-Giovi, Franco Bertani laat meteen zijn stempel op de motorsport na tijdens de Genovese heuvelklim in de 1100 Stanguellini
1938, Targa Abruzzo, Pescara, de Secretaris van de Fascistische Partij inspecteert de pits
1939, radicaal getransformeerde Fiat 2800, Vittorio's glimlach verklapt al dat de auto flink wat sneller geworden is
21 mei 1939, Parma-Poggio di Berceto, het Stanguellini team, van links naar rechts: 1100, 2800, 500, 500
11 juni 1939, Circuito dell'Impero, Ostia, Stanguellini 2800 nr. 8 omsingeld door Alfa Romeo's
9 juli 1939, Trento-Bondone, Giacomo Palmieri in Stanguellini 1100
1940, Mille Miglia, de opmerkelijke 1100 Berlinetta van Fioruzzi en Sola, de muurschildering op de achtergrond is een akelige voorbode van wat komen gaat
1937, Mille Miglia, een pitstop uit lang vervlogen tijden
De historische ingang van de Officina Stanguellini in de Via Moreali te Modena, anno 2010 nog steeds aanwezig
1940, Modena, Emilio Fioruzzi's 1100 laat zijn overduidelijke aerodynamische evolutie zien
De Fioruzzi 1100 in actie
De Stanguellini carrosserie ateliers, we zien een 1100 Sport Nazionale in opbouw
19 mei 1946, San Remo Poggio dei Fiori, een van de heuvelklims die het heropstarten van de competitie na WO II aankondigt
23 juni 1946, Circuito Di Campion d'Italia, Mario Angiolini en de Stanguellini 1100 in een haarspeldbocht
Een onvoorstelbaar groepsportret: in het huis van Dr. Ferruccio Testi kon men vaak legendes uit de racerij aantreffen, we zien oa. Tazio Nuvolari, Vittorio Stanguellini, de gebroeders Maserati, Nando Righetti, Renzo Orlandi en Renato Cornia
Re: Stanguellini: een geschiedenis
1945-1950
1946, de tuin van de Via Moreali werkplaats, Tazio Nuvolari, Bertani en Vittorio Stanguellini en de mechaniens poseren voor Guido Scagliarini's 1100
1946, Modena, Via Moreali, de aerodynamische 1100 Sport met Bertani aan het stuur
Een Stanguellini 1100 met spider-body voor straatgebruik. Nog verder in de vergetelheid geraakt dan de racewagens, desalniettemin een klassiek gstroomlijnde schoonheid
1946, Francesco "Frinin" Severi poseert bij zijn Stanguellini-geprepareerde Maserati 6CM
Vittorio poseert achter het stuur van Bertani's 1100 Sport Nazionale, body door Renato Torricelli
1947, aerodynamische schets door Vittorio, bedoeld als 1100 body
1947, krantenadvertentie, we zien een 1100 Stanguellini en een onmiskenbare Bertone koets
Vittorio poseert op de inrit van zijn huis naast een geprepareerd 1100 chassis, klaar voor transport naar Bertone voor het koetswerk
Een doorontwikkelde 1100, omsingeld door prominenten, van links naar rechts Renato Cornia, Vittorio Stanguellini, Franco Cornacchia, Nuccio Bertone, Franco Bertani, Piero Taruffi, Roberto Vallone, Dante Guardasoni
Nando Righetti aan het stuur van een 1100 met body die al snel afgeschreven werd voor een doorontwikkeling
1947, het toenemende succes leed tot een samenwerking met carrosseriehuis Ala d'Oro om aan de klantenvraag te kunnen voldoen
1949, eerste versie 1500, weg naar Carpi, niemand minder dan Alberto Ascari achter het stuur, geinteresseerd toekijkend zijn vriend Gigi Villoresi
Een schitterend portret van Sergio Sighinolfi, de dappere Modanese piloot wiens prestigieuze carrière samen met Stanguellini groeide
11 mei 1947, Circuito di Piacenza, Nando Righetti in een 1100 met tubulare chassis
18 mei 1947, Circuito di Asti, wederom Nando Righetti op weg naar de zoveelste overwinning
1949, Aerautodromo di Modena, Sergio Sighinolfi test die nieuwe bialbero motor in de 1100 Sport
1949, Modena, één van de vele beurzen tijdens de post-WO II wederopbouw, we zien oa. een Stanguellini 1400 met op de achtergrond een Ferrari 166MM
1946, de tuin van de Via Moreali werkplaats, Tazio Nuvolari, Bertani en Vittorio Stanguellini en de mechaniens poseren voor Guido Scagliarini's 1100
1946, Modena, Via Moreali, de aerodynamische 1100 Sport met Bertani aan het stuur
Een Stanguellini 1100 met spider-body voor straatgebruik. Nog verder in de vergetelheid geraakt dan de racewagens, desalniettemin een klassiek gstroomlijnde schoonheid
1946, Francesco "Frinin" Severi poseert bij zijn Stanguellini-geprepareerde Maserati 6CM
Vittorio poseert achter het stuur van Bertani's 1100 Sport Nazionale, body door Renato Torricelli
1947, aerodynamische schets door Vittorio, bedoeld als 1100 body
1947, krantenadvertentie, we zien een 1100 Stanguellini en een onmiskenbare Bertone koets
Vittorio poseert op de inrit van zijn huis naast een geprepareerd 1100 chassis, klaar voor transport naar Bertone voor het koetswerk
Een doorontwikkelde 1100, omsingeld door prominenten, van links naar rechts Renato Cornia, Vittorio Stanguellini, Franco Cornacchia, Nuccio Bertone, Franco Bertani, Piero Taruffi, Roberto Vallone, Dante Guardasoni
Nando Righetti aan het stuur van een 1100 met body die al snel afgeschreven werd voor een doorontwikkeling
1947, het toenemende succes leed tot een samenwerking met carrosseriehuis Ala d'Oro om aan de klantenvraag te kunnen voldoen
1949, eerste versie 1500, weg naar Carpi, niemand minder dan Alberto Ascari achter het stuur, geinteresseerd toekijkend zijn vriend Gigi Villoresi
Een schitterend portret van Sergio Sighinolfi, de dappere Modanese piloot wiens prestigieuze carrière samen met Stanguellini groeide
11 mei 1947, Circuito di Piacenza, Nando Righetti in een 1100 met tubulare chassis
18 mei 1947, Circuito di Asti, wederom Nando Righetti op weg naar de zoveelste overwinning
1949, Aerautodromo di Modena, Sergio Sighinolfi test die nieuwe bialbero motor in de 1100 Sport
1949, Modena, één van de vele beurzen tijdens de post-WO II wederopbouw, we zien oa. een Stanguellini 1400 met op de achtergrond een Ferrari 166MM
Re: Stanguellini: een geschiedenis
1950-1957
1950, the man himself, druk sleutelend aan zijn geweldige 1100 met dubbele bovenliggende nokkenas
1950, één van de laatste keren dat de Via Moreali werkplaats als achtergrond fungeert wegens verhuis naar een grotere locatie
16 juli 1950, Coppa d'Oro delle Dolomiti, Cortina d'Ampezzo, de overwinning ging naar Sighinolfi, de auto op de foto is een oudere 1100 uitgerust met een Ermini-motor
1951, de nieuwe werkplaats in de Via Schedoni, we zien Vittorio met zijn zoon Francesco, gezeten in een door Vittorio gebouwd pedaalwagentje
1950, Coppa delle Dolomiti, Sighinolfi's 1100, de Modanese 26-jarige vernielde het oude record met een 4 minuten snellere tijd
1950, Modena, Grand Prix dell'Aerautodromo, we zien Sighinolfi's 1100 achtervolgd door een OSCA in een door Stanguellini ontwikkelde chicane die zijn naam draagt
15 oktober 1950, Circuito del Garda, Salo, een door haarspeldbochten scheurende Sighinolfi
18 mei 1952, Circuito de Ferrara, we zien een met spatschermen uitgeruste 750, Casella achter het stuur, Stanguellini achter de auto vergezeld door Giorgio Meyer, motoren ontwerper Oberdan Gofieri, helemaal rechts een jonge Franco Goldoni
26 april 1953, Mille Miglia, Brescia, kleur! De 1100 van Devani en Poletti
26 april 1953, Mille Miglia, LWB 1100 van Giorgetti en Felcini
De nieuwe carrosserie ateliers in de Via Schedoni, we zien een 750
21 oktober 1956, 6 uur van Castelfusano, de immer elegante Anna Maria Peduzzi poseert naast de 1100 Sport van Francesco Siracusa
1954, Modena, Aerautodromo, de lauwerenkrans voor Umberto Agnelli, winnar van de universiteitskampioenschappen in een door Stanguellini geprepareerde 1100
26 april 1956, Mille Miglia, 750
1956, Coppa della Consuma, jonge Toscaan Andrea Fraschetti wordt tweede in de 750 klasse
23 maart 1957, Florida, Sebring 12 Hours, nieuwe carrosseriestijl voor de 750
1957, Stanguellini's nieuwe Formula Junior
Goede vriend Juan Manuel Fangio biedt technisch advies als testpiloot voor Stanguellini
1960, Modena, de Formula Junior had succes, hier zien we een lading op weg naar de haven van Genoa, klaar voor competitie in de Havana Grand Prix te Cuba
Prototype Formula Junior
1950, the man himself, druk sleutelend aan zijn geweldige 1100 met dubbele bovenliggende nokkenas
1950, één van de laatste keren dat de Via Moreali werkplaats als achtergrond fungeert wegens verhuis naar een grotere locatie
16 juli 1950, Coppa d'Oro delle Dolomiti, Cortina d'Ampezzo, de overwinning ging naar Sighinolfi, de auto op de foto is een oudere 1100 uitgerust met een Ermini-motor
1951, de nieuwe werkplaats in de Via Schedoni, we zien Vittorio met zijn zoon Francesco, gezeten in een door Vittorio gebouwd pedaalwagentje
1950, Coppa delle Dolomiti, Sighinolfi's 1100, de Modanese 26-jarige vernielde het oude record met een 4 minuten snellere tijd
1950, Modena, Grand Prix dell'Aerautodromo, we zien Sighinolfi's 1100 achtervolgd door een OSCA in een door Stanguellini ontwikkelde chicane die zijn naam draagt
15 oktober 1950, Circuito del Garda, Salo, een door haarspeldbochten scheurende Sighinolfi
18 mei 1952, Circuito de Ferrara, we zien een met spatschermen uitgeruste 750, Casella achter het stuur, Stanguellini achter de auto vergezeld door Giorgio Meyer, motoren ontwerper Oberdan Gofieri, helemaal rechts een jonge Franco Goldoni
26 april 1953, Mille Miglia, Brescia, kleur! De 1100 van Devani en Poletti
26 april 1953, Mille Miglia, LWB 1100 van Giorgetti en Felcini
De nieuwe carrosserie ateliers in de Via Schedoni, we zien een 750
21 oktober 1956, 6 uur van Castelfusano, de immer elegante Anna Maria Peduzzi poseert naast de 1100 Sport van Francesco Siracusa
1954, Modena, Aerautodromo, de lauwerenkrans voor Umberto Agnelli, winnar van de universiteitskampioenschappen in een door Stanguellini geprepareerde 1100
26 april 1956, Mille Miglia, 750
1956, Coppa della Consuma, jonge Toscaan Andrea Fraschetti wordt tweede in de 750 klasse
23 maart 1957, Florida, Sebring 12 Hours, nieuwe carrosseriestijl voor de 750
1957, Stanguellini's nieuwe Formula Junior
Goede vriend Juan Manuel Fangio biedt technisch advies als testpiloot voor Stanguellini
1960, Modena, de Formula Junior had succes, hier zien we een lading op weg naar de haven van Genoa, klaar voor competitie in de Havana Grand Prix te Cuba
Prototype Formula Junior
Re: Stanguellini: een geschiedenis
1958-1971
1958, Modena, Trofeo Quattroruote, een trio Formula Juniors
1959, Modena, Via Schedoni werkplaats, schare Juniors klaar voor levering in Venezuela
Op naar Amerika
1959, Nurburgring, overwinning voor Wolfgang Berge Von Trips in een Junior
1959, Monaco GP
1959, Geneva Motor Show, Prins Vittorio Emanuele Di Savola bewondert samen met Stanguellini de nieuwe Junior
1959, G.P. Icecar, een race op sneeuw en ijs, zomaar, omdat het kan. Laat Michel Vandenbosch en zijn GAIA boomknuffelaars er maar een traantje om weg pinken
1959, Autodromo di Monza, Marcello Mastroianni gaat gretig in op het aanbod om een Junior te testen
1960, Monza, Trofeo Vigorelli
1960, 24 uur van Le Mans
1960, Cuba, Havana G.P.
1960, G.P. di Pescara, Bandin in zijn Junior
1959, Monza, Stanguellini modified Nibbio IV recordwagen die verscheidene lange afstandsrecords brak, Volpini F3 chassis, Moto Guzzi 350cc motor, Ghia carrosserie
963, Monza, Stanguellini Colibri, houder van maar liefst 6 wereldrecords
De Colibri vandaag, wat een lijn!
1962, Monza, Colin Davis test de nieuwe Delfino, helaas kon Stanguellini hem niet veroorloven als works driver
De Delfino vandaag
Franco Locci domineert Vallelunga
Stanguellini wou na al die jaren in de racerij terug de automarkt in duiken. Hij speelde in op de Amerikaanse markt en bouwde deze met 5300cc getunede Chevrolet motor uitgeruste coupe, carrosserie door Pietro Frua, helaas stak de energiecrisis een stokje voor zijn plannen
1958, Modena, Trofeo Quattroruote, een trio Formula Juniors
1959, Modena, Via Schedoni werkplaats, schare Juniors klaar voor levering in Venezuela
Op naar Amerika
1959, Nurburgring, overwinning voor Wolfgang Berge Von Trips in een Junior
1959, Monaco GP
1959, Geneva Motor Show, Prins Vittorio Emanuele Di Savola bewondert samen met Stanguellini de nieuwe Junior
1959, G.P. Icecar, een race op sneeuw en ijs, zomaar, omdat het kan. Laat Michel Vandenbosch en zijn GAIA boomknuffelaars er maar een traantje om weg pinken
1959, Autodromo di Monza, Marcello Mastroianni gaat gretig in op het aanbod om een Junior te testen
1960, Monza, Trofeo Vigorelli
1960, 24 uur van Le Mans
1960, Cuba, Havana G.P.
1960, G.P. di Pescara, Bandin in zijn Junior
1959, Monza, Stanguellini modified Nibbio IV recordwagen die verscheidene lange afstandsrecords brak, Volpini F3 chassis, Moto Guzzi 350cc motor, Ghia carrosserie
963, Monza, Stanguellini Colibri, houder van maar liefst 6 wereldrecords
De Colibri vandaag, wat een lijn!
1962, Monza, Colin Davis test de nieuwe Delfino, helaas kon Stanguellini hem niet veroorloven als works driver
De Delfino vandaag
Franco Locci domineert Vallelunga
Stanguellini wou na al die jaren in de racerij terug de automarkt in duiken. Hij speelde in op de Amerikaanse markt en bouwde deze met 5300cc getunede Chevrolet motor uitgeruste coupe, carrosserie door Pietro Frua, helaas stak de energiecrisis een stokje voor zijn plannen
Re: Stanguellini: een geschiedenis
1972-heden
1984, Modena, Vittorio Stanguellini samen met goede vriend Enzo Ferrari
De familie Stanguelli vandaag, vergezeld door hun golden retriever die luistert naar de bijnaam "De Ingenieur"
Verder nog een reeks foto's van Stanguellini's tijdens allerlei evenementen in de jaren '80 en '90:
1984, Modena, Vittorio Stanguellini samen met goede vriend Enzo Ferrari
De familie Stanguelli vandaag, vergezeld door hun golden retriever die luistert naar de bijnaam "De Ingenieur"
Verder nog een reeks foto's van Stanguellini's tijdens allerlei evenementen in de jaren '80 en '90: