De racerij voor 1945
Geplaatst: 04 mei 2010, 20:03
Een nogal summiere topictitel, het is de bedoeling dat hier voornamelijk foto's geplaatst worden van de racerij tijdens het ante- en interbellum. Uiteraard zal de occasionele post '45 foto ook opduiken, maar die blijven grotendeels voor een ander topic gereserveerd.
Uitgebreide verhalen zullen hier niet verschijnen, maar foto's zullen waar mogelijk voorzien worden van data, merk-, model- en bestuurdersnamen. In ieder geval genoeg informatie om via Google een schat aan informatie aan te boren.
Om te beginnen wat Belgische geschiedenis. Helaas lang vergeten door de meesten, maar België bracht in de beginjaren van de racerij enkele van de beste piloten ter wereld voort: Rene De Knijff, Arthur Duray, DeCrawhez, Lucien Houtvast en de allergrootste: Camille Jenatzy.
Rene De Knijff
Arthur Duray
Camille Jenatzy
Meer informatie over Jenatzy's voertuig La Jamais Contente is hier te vinden: KLIK
Uitgebreide verhalen zullen hier niet verschijnen, maar foto's zullen waar mogelijk voorzien worden van data, merk-, model- en bestuurdersnamen. In ieder geval genoeg informatie om via Google een schat aan informatie aan te boren.
Om te beginnen wat Belgische geschiedenis. Helaas lang vergeten door de meesten, maar België bracht in de beginjaren van de racerij enkele van de beste piloten ter wereld voort: Rene De Knijff, Arthur Duray, DeCrawhez, Lucien Houtvast en de allergrootste: Camille Jenatzy.
Rene De Knijff
Wikipedia schreef:Chevalier René de Knyff (December 10, 1865, France - 1954, France) was a French pioneer of car racing and later a president of Commission Sportive Internationale (CSI), now known as FIA.
During his racing career, he was famous for his gentlemanship and sportsmanship. For example, during the Paris-Bordeaux race in 1895 he saw his great rival Fernand Charron who was sitting on the road next to his independable car, tired and desperate. De Knyff stopped, asked Charron if he could help him somehow, gave him a glass of cognac and encouraged him to go on, which Charron did [2]. He was a popular figure also due to his enormous beard, bohemian lifestyle (he knew where to get the best champagne, cigars and Rhine wine) [2] and interest in many other sports, such as tennis, shooting, cycling, and also hunting
Arthur Duray
Camille Jenatzy
Meer informatie over Jenatzy's voertuig La Jamais Contente is hier te vinden: KLIK
Tot zover een stukje Belgische historie, vanaf de volgende posts gaan we de internationale tour op.Wikipedia schreef:Camille Jenatzy (1868, Schaerbeek – 8 December 1913, Habay la Neuve) was a Belgian race car driver. He is known for breaking the land speed record three times and being the first man to break the 100 km/h barrier. He was nicknamed Le Diable Rouge ("The Red Devil") after the colour of his beard .[1]