1923 Avions Voisin C6 Course Laboratoire
Geplaatst: 03 mei 2010, 18:36
In een eerder topic heb ik reeds een korte geschiedenis neergepend over Avions Voisin: KLIK
De C6 Course "Laboratoire" werd uit noodzaak geboren: Voisin bouwde al een tijdje briljant ontworpen racers die nipt binnen de regels van de Automobile Club de France vielen.
Zo bestond er bv. een minimum breedte voor deelnemende wagens, geen probleem voor Voisin, hij bouwde een smalle, vlot door de lucht klievende carrosserie die in de middensectie voorzien werd van twee uitstulpingen die nét breed genoeg waren om te mogen racen te Le Mans.
Dit soort handigheidjes werden Voisin niet in dank afgenomen en het volgende jaar werden de regels aangescherpt. Gevolg: Voisin had een volledig nieuwe racer nodig. André Lefebvre werd aangewezen om het project te realiseren.
Lefebvre, een jonge aeronautische ingenieur, werkte reeds in WO I voor Voisin, zijn hoofdtaak was het ontwikkelen van de nacht-bommenwerpers.
Gewapend met zijn kennis van de aeronautica zag hij weinig nut in het heruitvinden van het wiel, hij zou een vliegtuig voor de weg bouwen.
Geen afzonderlijk chassis maar volledig zelfdragend. Constructiemethodes uit de vliegtuigbouw: gepopnagelde aluminium panelen, alle ophangingspunten en uitstulpingen gestroomlijnd. Een volledig vlakke bodem. Een zo laag mogelijk gewicht: 750kg.
De motor was een 6 cylinder schuivenmotor. Geen hoogtoerig blok, maar wel een énorm koppel: de combinatie van de 80pk sterke koppelmotor en het futuristische chassis waren goed voor een snelle acceleratie tot 160km/u. Een realisatie die alle andere contructeurs meteen een achterstand opleverde die ze nog jaren zouden moeten inhalen.
In een tijdspanne van zes maand werden maar liefst 4 C6 exemplaren gebouwd. Helaas gingen ze allen verloren in race-ongelukken, onderstaand exemplaar is een 100% correct replica.
Als ode aan Lefebvre wordt de C6 samen met een DS gefotografeerd, de eerste en laatste wagen van de briljante ontwerper.
Zelfs nu nog kan men met enige verbeelding zien dat de DS zijn oorsprong vond in die eerste, geniale creatie van Lefebvre. Er kan geen twijfel bestaan dat de C5 Laboratoire wel degelijk het testlab voor de DS was.
wind-aangedreven waterpomp
met hout gestroomlijnde ophangingspunten
De C6 Course "Laboratoire" werd uit noodzaak geboren: Voisin bouwde al een tijdje briljant ontworpen racers die nipt binnen de regels van de Automobile Club de France vielen.
Zo bestond er bv. een minimum breedte voor deelnemende wagens, geen probleem voor Voisin, hij bouwde een smalle, vlot door de lucht klievende carrosserie die in de middensectie voorzien werd van twee uitstulpingen die nét breed genoeg waren om te mogen racen te Le Mans.
Dit soort handigheidjes werden Voisin niet in dank afgenomen en het volgende jaar werden de regels aangescherpt. Gevolg: Voisin had een volledig nieuwe racer nodig. André Lefebvre werd aangewezen om het project te realiseren.
Lefebvre, een jonge aeronautische ingenieur, werkte reeds in WO I voor Voisin, zijn hoofdtaak was het ontwikkelen van de nacht-bommenwerpers.
Gewapend met zijn kennis van de aeronautica zag hij weinig nut in het heruitvinden van het wiel, hij zou een vliegtuig voor de weg bouwen.
Geen afzonderlijk chassis maar volledig zelfdragend. Constructiemethodes uit de vliegtuigbouw: gepopnagelde aluminium panelen, alle ophangingspunten en uitstulpingen gestroomlijnd. Een volledig vlakke bodem. Een zo laag mogelijk gewicht: 750kg.
De motor was een 6 cylinder schuivenmotor. Geen hoogtoerig blok, maar wel een énorm koppel: de combinatie van de 80pk sterke koppelmotor en het futuristische chassis waren goed voor een snelle acceleratie tot 160km/u. Een realisatie die alle andere contructeurs meteen een achterstand opleverde die ze nog jaren zouden moeten inhalen.
In een tijdspanne van zes maand werden maar liefst 4 C6 exemplaren gebouwd. Helaas gingen ze allen verloren in race-ongelukken, onderstaand exemplaar is een 100% correct replica.
Als ode aan Lefebvre wordt de C6 samen met een DS gefotografeerd, de eerste en laatste wagen van de briljante ontwerper.
Zelfs nu nog kan men met enige verbeelding zien dat de DS zijn oorsprong vond in die eerste, geniale creatie van Lefebvre. Er kan geen twijfel bestaan dat de C5 Laboratoire wel degelijk het testlab voor de DS was.
wind-aangedreven waterpomp
met hout gestroomlijnde ophangingspunten