1936 Avions Voisin C28 Aerosport
Geplaatst: 30 apr 2010, 05:05
Voor wie niet vertrouwd is met Avions Voisin, eerst een korte geschiedenis:
Gabriel Voisin rechts in beeld
Onder invloed zijn toenmalige zakenpartner had Voisin reeds een aantal auto's ontworpen die een voor die tijd conventioneler koetswerk kregen. Toen de taken echter anders verdeeld werden en Voisin de volledige verantwoordelijkheid over de carrosserie-ontwerpen kreeg, trok hij terug naar zijn luchtvaartroots en ging experimenteren met aerodynamica.
De C28 Aerosport was de boeiendste creatie die uit deze periode voortkwam. De aerodynamische art deco tweezitter was één van de eerste wagens ter wereld met gesloten spatborden die een integraal deel uitmaakten van het koetswerk. Nu de de facto standaard, toen een radicaal concept. Onder het aluminium koetswerk treft men een Knight zes cylinder schuivenmotor aan, goed voor 3,3L en 100pk, voldoende om de bolide vlot op zijn kruissnelheid van 150km/u te brengen. Onder de wagen treffen wij een geavanceerd ladderframe aan en een Cotal semi-automaat. De motor was uitgerust met Voisin's voor die tijd fluisterstille Dynastart starter.
Ook was de C28 uitgerust met geavanceerde snufjes als een vacuum-aangedreven schuifdak.
De prijs van de Aerosport kwam op 92000FF, een nieuwe Bugatti Type 57 kostte 70000FF. Het is dan ook niet verbazend dat het bedrijf niet goed draaide. Veel te revolutionair voor zijn tijd met een veel te hoog prijskaartje. Uiteindelijk werden er slechts 4 Aerosports gebouwd, waarvan men speculeert dat deze de enige overlevende is.
Dit exemplaar werd gekocht door de beroemde Parijse chocolatier Antoine Menier. Hij liet de auto in Frans racing blauw schilderen en installeerde een tweede uitlaatlijn naast de standaard uitlaat die vlot kon gewisseld worden, een stille voor straatgebruik en een demperloze voor het racen. Ook de nummers op de wagen zijn een kenmerk uit deze periode.
Gabriel Voisin rechts in beeld
Nu dan, de auto:Wikipedia schreef:Gabriel Voisin (Belleville (Rhône), 5 februari 1880 – Ozenay, 25 december 1973) was een Franse luchtvaartpionier.
Gabriel Voisin was al jong geïnteresseerd in de techniek en samen met zijn broer Charles ontwikkelde hij voordat hij 20 jaar was onder meer een geweer, een boot en een auto. In 1906 richtte hij samen met zijn broer de eerste luchtvaartonderneming ter wereld op, Les Frères Voisin. De dood van zijn twee jaar jongere broer in 1912 bij een auto-ongeluk was van grote betekenis. Het gebruik van zijn vliegtuigen voor oorlogsdoeleinden (in de Eerste Wereldoorlog) leverde gewetensproblemen op, waardoor hij zich terugtrok in de autoindustrie en het merk Avions Voisin oprichtte.
Hij bouwde auto's van hoge kwaliteit met technische hoogstandjes, zoals de schuivenmotor, waarvan de techniek uit de vliegtuigindustrie afkomstig was. Het mooiste onderdeel van zijn auto's was misschien wel de radiatordop, waarop een glazen beeld van Lalique met twee vleugels was geplaatst.
Onder invloed zijn toenmalige zakenpartner had Voisin reeds een aantal auto's ontworpen die een voor die tijd conventioneler koetswerk kregen. Toen de taken echter anders verdeeld werden en Voisin de volledige verantwoordelijkheid over de carrosserie-ontwerpen kreeg, trok hij terug naar zijn luchtvaartroots en ging experimenteren met aerodynamica.
De C28 Aerosport was de boeiendste creatie die uit deze periode voortkwam. De aerodynamische art deco tweezitter was één van de eerste wagens ter wereld met gesloten spatborden die een integraal deel uitmaakten van het koetswerk. Nu de de facto standaard, toen een radicaal concept. Onder het aluminium koetswerk treft men een Knight zes cylinder schuivenmotor aan, goed voor 3,3L en 100pk, voldoende om de bolide vlot op zijn kruissnelheid van 150km/u te brengen. Onder de wagen treffen wij een geavanceerd ladderframe aan en een Cotal semi-automaat. De motor was uitgerust met Voisin's voor die tijd fluisterstille Dynastart starter.
Ook was de C28 uitgerust met geavanceerde snufjes als een vacuum-aangedreven schuifdak.
De prijs van de Aerosport kwam op 92000FF, een nieuwe Bugatti Type 57 kostte 70000FF. Het is dan ook niet verbazend dat het bedrijf niet goed draaide. Veel te revolutionair voor zijn tijd met een veel te hoog prijskaartje. Uiteindelijk werden er slechts 4 Aerosports gebouwd, waarvan men speculeert dat deze de enige overlevende is.
Dit exemplaar werd gekocht door de beroemde Parijse chocolatier Antoine Menier. Hij liet de auto in Frans racing blauw schilderen en installeerde een tweede uitlaatlijn naast de standaard uitlaat die vlot kon gewisseld worden, een stille voor straatgebruik en een demperloze voor het racen. Ook de nummers op de wagen zijn een kenmerk uit deze periode.