Velocita tentoonstelling, Turijn, 2008
Geplaatst: 27 apr 2010, 21:07
Eén van de prachtigste klassiekertentoonstellingen van de afgelopen jaren, Velocita te Turijn. Een greep uit het spectaculaire aanbod, hier en daar vergezeld van een paar woorden uitleg:
Fiat Mefistofele
(alle foto's klikbaar voor groter formaat)
De Mefistofele zag het levenslicht in 1908 als een Fiat SB 4 Grand Prix racer, voorzien van een 18 liter motor gebouwd uit twee aan elkaar gelinkte cilinderblokken. Uiteindelijk werd de motor opgeblazen, 1 cilinderblok kwam volledig los van de motor en katapulteerde de halve inhoud van de motorruimte samen met de motorkap de lucht in.
Het wrak werd gekocht door Ernest Eldrigde in 1923, een excentrieke Engelsman met een passie voor snelheid. Na een korte inspectie van de 18 liter motor kwam hij tot de conclusie dat deze nogal krap bemeten was. Geen probleem, al snel werd een 6 cilinder Fiat A12 vliegtuigmotor op de kop getikt, een watergekoelde lijnmotor met een cilinderinhoud van maar liefst 22 liter. Compressie was 1:5, het vermogen bedroeg 320pk bij 1800rpm.
De intenties van Eldridge waren simpel, het World Speed Record inpalmen.
6 juli 1924, zondagochtend, een stoffige openbare weg in Arpajon, Montlhery. Twee teams ontmoeten elkaar, klaar om de strijd aan te gaan: Eldridge en de 22 liter Fiat & René Thomas met zijn V12 Delage La Torpille.
Eldrigde en zijn even gestoorde bijrijder John Ames maakten zich geen zorgen over onbenulligheden als voetgangers en paardenkarren en begonnen aan hun missie. Niet vies van experimenteren had de Engelsman de motor uitgerust met een gasfles pure zuurstof om het vermogen op te krikken. Zijn arme bijrijder Ames moest zich niet alleen vasthouden alsof zijn leven ervan afhing, maar ook de zuurstoffles opendraaien op commando van de manische piloot en met een handpomp de brandstofdruk van de monsterlijke motor op peil houden.
Remmen op de vooras werden voor deze heldendaad als onnodig beschouwd. Eldrigde zou de hele breedte van de weg gebruiken en driftend door de bochten scheuren. Dorpsbewoners werden opgeschrikt door het zicht van een zwarte torpedo die vlammen uit zijn uitlaat spuugde en de grond deed daveren. Het Franse team kon hier onmogelijk tegen opboksen en zo werd in 1924 met een auto zonder voorremmen op een slecht geplaveide, openbare weg een nieuw snelheidsrecord gezet: 230,5km/u
Alfa Romeo Bimotore
1935, 2 8C 3,2L motoren, goed voor een gecombineerde 540pk. In deze auto werd oa. door Tazio Nuvolari een nieuw snelheidsrecord gevestigd: Florence naar Livorno, topsnelheid: 364km/u, gemiddelde snelheid: 323km/u.
Fiat Turbina
De auto die 30 jaar lang het record voor laagste dragcoefficiënt bezat, 0.14
De motor had twee compressor stages en 1 turbine stage, goed voor 300pk en een topsnelheid van 250km/u, dit alles in 1954.
Botafogo
Een tijdsgenoot van de Fiat Mefistofele. Gebaseerd op dezelfde motor.
Mercedes Benz RW 196
In de handen van Fangio en Moss domineerde deze Benz de Formule 1 seizoenen van '54 en '55 met een eerste plaats in 9 van de 12 deelgenomen races.
Abarth Monoposto
1960, snelheidsrecord prototype, 982cc 4 cilinder, 105pk
Tarf Gilera 500cc
Een zogenaamde bisiluro. Geesteskind van niemand minder dan Piero Taruffi:
Itala 11
1924, volledig onafhankelijke ophanging, voorwielaangedreven, V12 met compressor
Moto Guzzi Nibbio 2
Lange afstandsracer, houder van verschillende records op het circuit van Monza, 350cc
Alfa Romeo P2
Geweldig detailshot:
VIttorio Jano design, 1924, 8 in lijn, compressor blazend door 2 carburators.
Lancia Stratos Zero
Bugatti Type 35C
1926 Grand Prix racer
Alfa Romeo Disco Volante
1952, tubulare chassis, getunede 1900 motor, 158pk
Alfa Romeo Aerodynamica
1934, aerodynamische studie
1930's Itala
Hoezo verkeersagressie opwekkende claxon?
Temperino
Houten mal van de Alfa Romeo Giulietta Sprint
Fiat Mefistofele
(alle foto's klikbaar voor groter formaat)
De Mefistofele zag het levenslicht in 1908 als een Fiat SB 4 Grand Prix racer, voorzien van een 18 liter motor gebouwd uit twee aan elkaar gelinkte cilinderblokken. Uiteindelijk werd de motor opgeblazen, 1 cilinderblok kwam volledig los van de motor en katapulteerde de halve inhoud van de motorruimte samen met de motorkap de lucht in.
Het wrak werd gekocht door Ernest Eldrigde in 1923, een excentrieke Engelsman met een passie voor snelheid. Na een korte inspectie van de 18 liter motor kwam hij tot de conclusie dat deze nogal krap bemeten was. Geen probleem, al snel werd een 6 cilinder Fiat A12 vliegtuigmotor op de kop getikt, een watergekoelde lijnmotor met een cilinderinhoud van maar liefst 22 liter. Compressie was 1:5, het vermogen bedroeg 320pk bij 1800rpm.
De intenties van Eldridge waren simpel, het World Speed Record inpalmen.
6 juli 1924, zondagochtend, een stoffige openbare weg in Arpajon, Montlhery. Twee teams ontmoeten elkaar, klaar om de strijd aan te gaan: Eldridge en de 22 liter Fiat & René Thomas met zijn V12 Delage La Torpille.
Eldrigde en zijn even gestoorde bijrijder John Ames maakten zich geen zorgen over onbenulligheden als voetgangers en paardenkarren en begonnen aan hun missie. Niet vies van experimenteren had de Engelsman de motor uitgerust met een gasfles pure zuurstof om het vermogen op te krikken. Zijn arme bijrijder Ames moest zich niet alleen vasthouden alsof zijn leven ervan afhing, maar ook de zuurstoffles opendraaien op commando van de manische piloot en met een handpomp de brandstofdruk van de monsterlijke motor op peil houden.
Remmen op de vooras werden voor deze heldendaad als onnodig beschouwd. Eldrigde zou de hele breedte van de weg gebruiken en driftend door de bochten scheuren. Dorpsbewoners werden opgeschrikt door het zicht van een zwarte torpedo die vlammen uit zijn uitlaat spuugde en de grond deed daveren. Het Franse team kon hier onmogelijk tegen opboksen en zo werd in 1924 met een auto zonder voorremmen op een slecht geplaveide, openbare weg een nieuw snelheidsrecord gezet: 230,5km/u
Alfa Romeo Bimotore
1935, 2 8C 3,2L motoren, goed voor een gecombineerde 540pk. In deze auto werd oa. door Tazio Nuvolari een nieuw snelheidsrecord gevestigd: Florence naar Livorno, topsnelheid: 364km/u, gemiddelde snelheid: 323km/u.
Fiat Turbina
De auto die 30 jaar lang het record voor laagste dragcoefficiënt bezat, 0.14
De motor had twee compressor stages en 1 turbine stage, goed voor 300pk en een topsnelheid van 250km/u, dit alles in 1954.
Botafogo
Een tijdsgenoot van de Fiat Mefistofele. Gebaseerd op dezelfde motor.
Mercedes Benz RW 196
In de handen van Fangio en Moss domineerde deze Benz de Formule 1 seizoenen van '54 en '55 met een eerste plaats in 9 van de 12 deelgenomen races.
Abarth Monoposto
1960, snelheidsrecord prototype, 982cc 4 cilinder, 105pk
Tarf Gilera 500cc
Een zogenaamde bisiluro. Geesteskind van niemand minder dan Piero Taruffi:
‘The importance of my car,’ Taruffi told me after the race, ‘is that it embodies many new principles that will become standard in automobiles ten years from now. It was important, also, for me to prove in a controlled test that my design is feasible because I wish to get financial support to build another, larger double-torpedo – one powered by a four-and-a-half litre Ferrari motor for entry in your Indianapolis classic.’”
Itala 11
1924, volledig onafhankelijke ophanging, voorwielaangedreven, V12 met compressor
Moto Guzzi Nibbio 2
Lange afstandsracer, houder van verschillende records op het circuit van Monza, 350cc
Alfa Romeo P2
Geweldig detailshot:
VIttorio Jano design, 1924, 8 in lijn, compressor blazend door 2 carburators.
Lancia Stratos Zero
Bugatti Type 35C
1926 Grand Prix racer
Alfa Romeo Disco Volante
1952, tubulare chassis, getunede 1900 motor, 158pk
Alfa Romeo Aerodynamica
1934, aerodynamische studie
1930's Itala
Hoezo verkeersagressie opwekkende claxon?
Temperino
Houten mal van de Alfa Romeo Giulietta Sprint