wankelmotor/laserontsteking
Geplaatst: 29 jun 2011, 10:52
Mazda zou de bougies achterwege laten en voor laserontsteking gaan:
Mazda staat al jaren bekend voor zijn Wankel-motor techniek. De RX-8 was tot voor kort nog de enige wagen die je kon aanschaffen met dit soort motor. Mazda's wankel blok, de Renesis, is de laatste jaren in een constante evolutie geweest. De ingenieurs onderzoeken manieren om ze zuiniger, groter en lichter te maken. Dit soort motor berust zoals je weet op een totaal ander principe als de conventionele verbrandingsmotor met zuigers. Een algemeen weinig gekende techniek die Mazda niet wil opgeven. En terecht!
De nieuwe wankelmotor die in de maak is zal een grotere cillinder(?)-inhoud hebben. (Van 1300 cc naar 1600 cc) Je denkt misschien "dat is nog steeds maar een slap 1600 cc blokje?" Wel, voor een wankel motor is dit al vrij groot en te vergelijken met een 3.0l V6 benzinemotor. Het spannendste nieuws is dat Mazda de conventionele bougie wil vervangen door een hoge temperatuur-laser. De motor zal hierdoor zachter, zuiniger en sterker door kunnen lopen. De ECU zal de temperatuur van de laser beter kunnen afstemmen op de motor zijn noden.
--> bron: autofans.be
Voor diegene die het interesseert, nog een duidelijk filmken over de werking en opbouw van de wankelmotor
Mazda staat al jaren bekend voor zijn Wankel-motor techniek. De RX-8 was tot voor kort nog de enige wagen die je kon aanschaffen met dit soort motor. Mazda's wankel blok, de Renesis, is de laatste jaren in een constante evolutie geweest. De ingenieurs onderzoeken manieren om ze zuiniger, groter en lichter te maken. Dit soort motor berust zoals je weet op een totaal ander principe als de conventionele verbrandingsmotor met zuigers. Een algemeen weinig gekende techniek die Mazda niet wil opgeven. En terecht!
De nieuwe wankelmotor die in de maak is zal een grotere cillinder(?)-inhoud hebben. (Van 1300 cc naar 1600 cc) Je denkt misschien "dat is nog steeds maar een slap 1600 cc blokje?" Wel, voor een wankel motor is dit al vrij groot en te vergelijken met een 3.0l V6 benzinemotor. Het spannendste nieuws is dat Mazda de conventionele bougie wil vervangen door een hoge temperatuur-laser. De motor zal hierdoor zachter, zuiniger en sterker door kunnen lopen. De ECU zal de temperatuur van de laser beter kunnen afstemmen op de motor zijn noden.
--> bron: autofans.be
Voor diegene die het interesseert, nog een duidelijk filmken over de werking en opbouw van de wankelmotor