Het automerk Pontiac is niet meer. Na 84 jaar is de hit uit de jaren 60 niet meer levensvatbaar.
Het noodlijdende Pontiac werd vorig jaar al door General Motors terminaal verklaard. Zondag liep het contract tussen GM en de Pontiac-dealers af en het wordt niet meer verlengd, zo was al langer geweten.
Pontiac, in het leven geroepen in 1926, ging al bijna een keer eerder failliet. In de jaren 50 was de verkoop te laag. Maar door het merk te verbinden aan autoracing kwam het er weer helemaal bovenop. Op zijn hoogtepunt in 1968, toen bijna een miljoen exemplaren van de band rolden, doken de vinnige wagens voortdurend op in Hollywoodfilms. Het bekendste Pontiacmodel was de GTO, de 'Gran Turismo Omologato', een kleine wagen met een sterke V8-motor.
Tegen het einde van de jaren 80 koos het merk opnieuw een andere weg: het ruilde zijn sportieve imago voor de meer klassieke uitstraling van andere GM-auto's. Maar die zet luidde de definitieve ondergang in.
In 2008 werden slechts 267.000 Pontiacs verkocht, minder dan een derde van zijn hoogtepunt in 1968. In mei van dit jaar is de laatste Pontiac gemaakt.
(Uit het nieuwsblad.be)
Pontiac is niet meer
Re: Pontiac is niet meer
Wat beeldmateriaal om bij het artikel aan te sluiten, haal de nekmatten en blikken Budweiser al maar boven:
1969 Pontiac GTO "The Judge"
1967 GTO
1959 Bonneville
1978 Trans Am
1969 Pontiac GTO "The Judge"
1967 GTO
1959 Bonneville
1978 Trans Am
Re: Pontiac is niet meer
Eén van de knapste was toch wel de Firebird 'Trans-Am', wit met blauwe strepen, en een instrumentenbord
in aluminium, afgewerkt met ronde machine-cirkels. Ik heb er ooit enkele uren kunnen mee mogen cruisen.
Enkele dagen na het bericht van het einde van Pontiac, heb ik m'n dokumentatie nog n's geraadpleegd.
Uit de jaren 1969-70-71-72, alles van de Ventura, Esprit, Formula, Firebird, Catalina, Le Mans enz. in de
super-luxueuse 'verkoops'boeken voor de dealers! Bovendien 8 grootformaat fotopanelen die in de
toonzaal hingen. Fenomenaal, wat voor automobielen er toen gemaakt werden!
Woolf
in aluminium, afgewerkt met ronde machine-cirkels. Ik heb er ooit enkele uren kunnen mee mogen cruisen.
Enkele dagen na het bericht van het einde van Pontiac, heb ik m'n dokumentatie nog n's geraadpleegd.
Uit de jaren 1969-70-71-72, alles van de Ventura, Esprit, Formula, Firebird, Catalina, Le Mans enz. in de
super-luxueuse 'verkoops'boeken voor de dealers! Bovendien 8 grootformaat fotopanelen die in de
toonzaal hingen. Fenomenaal, wat voor automobielen er toen gemaakt werden!
Woolf