1975 Fiat 133
Geplaatst: 28 nov 2010, 20:46
Om mij niet te veel te ontmoedigen op mijn eerste stappen in het restaureren van oldtimers, was ik op zoek naar iets met weinig werk: goede carrosserie, goedkope techniek en liefst ook een kleine wagen. Als het restaureren/onderhouden mij nu bevalt, dan kijk ik ooit wel uit naar iets uitdagenders.
Mijn oog is gevallen op deze Fiat 133 uit 1975. In de jaren '70 werkten Fiat en Seat nauw samen, deze auto is dan ook eigenlijk een Seat 133. De carrosserie is getekend door Seat en werd gebouwd door Seat, maar het overgrote deel van de export uit Spanje werd verkocht onder de merknaam Fiat. De techniek en het onderstel zijn die van de oudere Fiat 850. De identiteitscrisis van dit stadswagentje merk je aan sommige details: op de sleutels staat er Seat, maar de sleutelhanger is er wel één van Fiat. Op sommige motoronderdelen zie je ook nog de Seat-merknaam staan.
41000 km op de teller en dat kan wel eens kloppen: interieur is in prima staat, rubbers allemaal ok, weinig ernstige roest aan de carrosserie, autootje rijdt vlot en remt (als een auto uit de jaren '70). Auto is ooit eens herspoten (zie je aan de rubbers). Wat is er niet in orde: gat in uitlaat, een deurknop blijft wat haperen waardoor deur moeilijk sluit, remmen eens nazien, onderkant eens grondig behandelen. Problemen die ik graag nog wil verbeteren: stuurspeling wegwerken, onderkant is wat vettig. Daarna naar de autokeuring...
Technische details:
motor achterin, 850cc, 25kW, topsnelheid 120 km/u
Mijn oog is gevallen op deze Fiat 133 uit 1975. In de jaren '70 werkten Fiat en Seat nauw samen, deze auto is dan ook eigenlijk een Seat 133. De carrosserie is getekend door Seat en werd gebouwd door Seat, maar het overgrote deel van de export uit Spanje werd verkocht onder de merknaam Fiat. De techniek en het onderstel zijn die van de oudere Fiat 850. De identiteitscrisis van dit stadswagentje merk je aan sommige details: op de sleutels staat er Seat, maar de sleutelhanger is er wel één van Fiat. Op sommige motoronderdelen zie je ook nog de Seat-merknaam staan.
41000 km op de teller en dat kan wel eens kloppen: interieur is in prima staat, rubbers allemaal ok, weinig ernstige roest aan de carrosserie, autootje rijdt vlot en remt (als een auto uit de jaren '70). Auto is ooit eens herspoten (zie je aan de rubbers). Wat is er niet in orde: gat in uitlaat, een deurknop blijft wat haperen waardoor deur moeilijk sluit, remmen eens nazien, onderkant eens grondig behandelen. Problemen die ik graag nog wil verbeteren: stuurspeling wegwerken, onderkant is wat vettig. Daarna naar de autokeuring...
Technische details:
motor achterin, 850cc, 25kW, topsnelheid 120 km/u