VW T2B Westfalia '74

Stel hier uw klassieker voor
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

koplampen

Bericht door kurtvh »

H4 halogeen lampekes stonden al even op verlanglijstje, en via een of ander forum (weet al ni meer welk) ontdekt dat koplampen van een oud golfke ook kunnen dienen voor mijn buske :)
Op een 2e hands site op ene in de buurt gebotst die massa's gebruikte golf onderdelen had liggen, en voor de prijs van (hooguit) een set lampekes om erin te steken, een setje gevonden met de juiste bevestigingsring EN de lampekes.
Hieronder fotokes voor en na :D
Bijlagen
candlelight op garagepoort
candlelight op garagepoort
da nieuw licht ziet er toch heel wa beter uit he
da nieuw licht ziet er toch heel wa beter uit he
de ouwe lampen, gene vette, zelfs eentje met verroeste spiegel
de ouwe lampen, gene vette, zelfs eentje met verroeste spiegel
golf lampekes, glas en spiegel proper opgeblonken
golf lampekes, glas en spiegel proper opgeblonken
Laatst gewijzigd door kurtvh op 03 nov 2014, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: Koplampen

Bericht door kurtvh »

en nu 't beste van al:
ik moest er toch stilaan mee gaan, maar was nu te curieus om te weten da'k mijn lampen wel goe afgeregeld had...
Deze morgen naar de control geweest, en lekker geslaagd (1 opmerkingske over olie lekkage, maar terecht)
Wel grappig en zeer plezant om te merken dat die mannen op de control precies wel open stonden voor de charme van pompoentje:
Ik werd ineens uit de rij gehaald en mocht als eerste een andere poort binnen, waar pompoentje met het nodige respect behandeld werd, uiteindelijk was ik wel maar even rap buiten wegens uitgebreid klapke :D
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door Ronny »

Wat een verschil van lichtsterkte, zeer interessante foto's daar tegen de poort.
Stel je voor dat uw busje afgekeurd wordt voor de koplampen. :P
Afbeelding
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door david »

ja u lichtbundel ziet er wel vele beter uit zo! veel afstelwerk zal het niet echt nodig hebben gehad, zo op het eerste zicht staan ze al mooi, mss wat te hoog-laag.
waar bent ge naar de keuring geweest? ik heb daar altijd miserie mee :evil:
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Dat is wel een fotoke van nà het afregelen he :geek:
Zou nogal straf zijn als die zo recht uit een golfke op een T2 ineens goe staan :o
Ivm keuring:
ik ben in Mechelen geweest. Op ne maandag voormiddag rond 8u.
T was heel rustig op de keuring toen (ze hebben ne webcam op de site waar ge een idee van wachtrij buiten kunt krijgen, wel handig).
Bovendien ook nog goe weer, da zal ook geen kwaad kunnen he.
En ni te negeren, die schoon bloemekes op mijn deur maken altijd veel (glim-)lachende gezichten onderweg hoor :lol:
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Gebruikersavatar
Jils
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2014, 16:09

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door Jils »

Ik snap wel dat mensen gaan glimlachen, je wordt toch ook blij van zo´n bus! :)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Zoals 't klokje in m'n busje tikt...

Bericht door kurtvh »

Hallo,
tijd om nog eens een beetje vooruitgang te delen met de liefhebbers:
Ik was al lang dat half verroest ijzeren plaatje in't dashbord beu gezien, waar bij sommige buskes een VDO klokske zit.
Aangezien zo'n dingen nieuw moeilijk te vinden zijn, en vooral nogal prijzig, was ik wat aan 't rondzien geweest.
Ontdekt dat er 2 soorten zijn, waarvan de oudere versie het makkelijkst te repareren is en bovendien bij te regelen om juist te lopen: http://www.pelicanparts.com/techarticle ... repair.htm
En zo eentje gevonden dat "nie meer werkte" voor een zeer mild prijske.
Was wel van een fastback van enkele jaren ouder dan mijn buske, maar diameter was 't zelfde dus maar geriskeerd he.
Hierna volgen wat fotokes met de verschillende stapjes en het resultaat :D
Bijlagen
zo zag 't er eerst uit, ni echt fris...
zo zag 't er eerst uit, ni echt fris...
klokje.jpg (38.49 KiB) 21790 keer bekeken
voorkant opengehaald om glas, wijzerkes etc goe proper te krijgen, en vervolgens meten en snijden om het de juiste diepte te geven om te passen.
voorkant opengehaald om glas, wijzerkes etc goe proper te krijgen, en vervolgens meten en snijden om het de juiste diepte te geven om te passen.
achterkant opengemaakt, electrisch reageerde het, dus zekering was 't ni.<br />tandwieltjes bewogen, maar na starten viel 't altijd snel terug stil.<br />Dan maar gedacht da't misschien wat stroef liep door stof etc tussen de tandwieltjes en jawel zenne:<br />Een streepje WD40 ertussen gespoten, direct goe met perslucht uitgeblazen, en tiktaktiktaktiktak :-)
achterkant opengemaakt, electrisch reageerde het, dus zekering was 't ni.
tandwieltjes bewogen, maar na starten viel 't altijd snel terug stil.
Dan maar gedacht da't misschien wat stroef liep door stof etc tussen de tandwieltjes en jawel zenne:
Een streepje WD40 ertussen gespoten, direct goe met perslucht uitgeblazen, en tiktaktiktaktiktak :-)
beugeltje geknipt en geplooid om het op de plaats van da plaatje te monteren, en nog n klein beugelke dat ontbrak om het geheel deftig in dashbord te monteren
beugeltje geknipt en geplooid om het op de plaats van da plaatje te monteren, en nog n klein beugelke dat ontbrak om het geheel deftig in dashbord te monteren
tadaa, tevreden met 't resultaat zenne, zeker als ge naar 't verschil kijkt met dat half verroest ex-plaatje dat ik er bij heb liggen.<br />Is op de foto ni goe te zien door de flash, maar verlichting en alles netjes mee aangesloten (volgens orgineel bedradingsschema natuurlijk)
tadaa, tevreden met 't resultaat zenne, zeker als ge naar 't verschil kijkt met dat half verroest ex-plaatje dat ik er bij heb liggen.
Is op de foto ni goe te zien door de flash, maar verlichting en alles netjes mee aangesloten (volgens orgineel bedradingsschema natuurlijk)
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

motorbeurt

Bericht door kurtvh »

Ondertussen ben ik aan de motor begonnen.
Aangezien hij toch redelijk lekte heb ik hem er uit gehaald, om goed te kunnen zien waar het overal vandaan kon komen.
De verdachte plaatsen zijn allemaal bij dichtingen van aanbouw stukken: alternatorsteun, olieaflaatdeksel, lijkt ni zo erg.
Toch maar ineens volledig setje dichtingen in huis gehaald, alles ontvet (witte tovenaar :-)) en afgespoten en nu alles netjes aant vervangen (en mooi op juiste moment vastzetten)
Moest hij dan toch nog ergens lekken kan ik beter zien waar he...

Wel 1 dingske vastgesteld dat niet zo tof was: koelkleppen, thermostaat etc waren er uit gegooid.
Is (volgens vw fora) blijkbaar heel populair om meer koeling te garanderen.
Maar ik wil het terug origineel, zeker omdat ik vond dat de olie verschrikkelijk traag op temperatuur kwam.
Ambetantste nu: blijkbaar niet allemaal meer nieuw te krijgen en wordt vaak gewoon bij oud ijzer gegooid omdat er niet echt vraag naar is :-( ...
Kleppen heb ik ondertussen wel gevonden, maar nu nog thermostaatbevestiging en verbindingsstang naar de kleppen.

... Heeft toevallig nog iemand zo'n dingen liggen?
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door Ronny »

Misschien heb ik nog zo'n thermostaat met toebehoren liggen, ik zal er morgen eens naar kijken.
Afbeelding
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Motorbeurt

Bericht door kurtvh »

Dikke merci voor de hulp met het laatste ontbrekende stukske (stangetje) Ronny :)
Samen met de andere gerecupereerde stukken en ne nieuwe thermostaat, is het geheel al ne keer gemonteerd en getest (met warmeluchtpistool :geek: ) : klepjes gaan mooi open en dicht, k heb gezorgd dat het bedieningsstangetje mooi kan passeren tussen de cilinders, zodat het ni zomaar ergens kan tegen vastlopen.

Ondertussen is ook al het gestraalde en gemetaliseerde (koel)plaatwerk ne keer gemonteerd om mooi aan te passen, bij te kloppen, en hier en daar toch wat scheurtjes te lassen. Op sommige plaatsen echt wel nodig, maar weer geamuseerd zenne :D
Enfin, alles klaar voor een van de dagen netjes in de rustoleum te zetten...
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Plaats reactie