VW T2B Westfalia '74

Stel hier uw klassieker voor
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Zoals al gezegd bij de introductie van mijn geitje (http://www.forum.ventix.be/viewtopic.php?f=11&t=4754) deed ik mijn eerste rij-ervaringen op vanaf mijn 9 jaar in een afgedankt VW T2'ke.
En zo'n T2'ke heeft dus altijd nostalgische gevoelens bij mij blijven opwekken...

Ik was al een tijdje verschillende websites in de gaten aan het houden, met het idee van "het maakt ni uit wanneer, maar het zou toch wel tof zijn als ik zo ne camper kan vinden".
Voorwaarden waren:
- 5 zitplaatsen, om met het gezinneke vakanties en korte uitstapjes kunnen te doen.
(zo heeft iedereen hier eens iets aan de papa zijn oldtimer obsessie...)
(met 4 zitplaatsen vind ge er genoeg te koop, maar 5 was toch al iets moeilijker)
- In redelijke staat, zodat we er direct kunnen mee rijden,
zonder dat het eerst helemaal uit elkaar moet,
en vervolgens 10 jaar onder het stof ligt tot ik er eens tijd voor vind (... I learned the hard way...)
want dan zijn de kinderen misschien bijna het huis uit en waren die 5 plaatsen ni nodig...
- Maar niet perfect, zodat mijnen bruine het nog ziet zitten,
en zodat we er later misschien toch nog eens werk kunnen van maken (als ik wel tijd heb) .
- Efkes nen T1 overwogen omdat dat toch zo knap is, maar T2 zou toch mat meer rij- en slaap-comfort moeten bieden, dus moest het dat zijn.
- T2B omdat die een deftig bed onder het dak hebben, T2A is ook weer schoon maar zo'n hangmatje lijkt me ook weer ni zo geweldig om in te slapen...

Vorige week ineens toch op ene opgelopen, op internet gevonden en stond vlak bij mijn werk :)
Buske leek te voldoen aan alle voorwaarden en prijs was niet te zot :shock:
Bovendien bleven de reacties op internet niet uit, en werd er redelijk snel op geboden, zelfs boven de vraagprijs.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik was de rapste ! :lol:
Vandaag is naar de keuring geweest voor verkoop, en naar verluid is het buske geslaagd met grootste onderscheiding: geen enkele opmerking ?!

Dit weekend komt ze thuis, dus zonet de garage opgeruimd :P
Bijlagen
P1070229.JPG
P1070232.JPG
P1070237.JPG
P1070281.JPG
P1070282.JPG
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Qua werkzaamheden zijn de eerste plannen:
- technisch nazicht, en in orde brengen wat eventueel nodig is voor de gemoedsrust.
- wat roestplekjes stabiliseren voor ze verder uitzaaien
- zetels terug opvullen voor beetje meer rijcomfort, want daar schiet ni veel van over...
(Iemand goeie suggesties waar ik voor onderdelen best ga?)

En uiteraard nummerplaten en verzekering, zodat we kunnen gaan rondbollen...
Iemand interessante ervaringen (zowel goede als slechte zijn welkom) met oldtimerverzekeringen?
Ik merk toch grote prijsverschillen tussen mijne vertrouwde makelaar (en waarvan ik weet dat ik er kan op rekenen) en bv wat ik op oldtimerweb vind (verzerk. Erard of zoiets) of via online offertes.
Beetje afwegen nog voor we platen aanvragen dus...
Het is toch nog geen weer om er direct mee op uit te trekken.
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door Jeroen »

De max, Kurt! Zalig oranje en met een hefdak, dus ge kunt er met 4 in slapen, zelfs volwassenen. Sowieso voor O-platen gaan, want alle beperkingen zijn nu weggevallen. Ik betaal iets van een 100 euro voor mijne kever bij DVV. Een T2B heeft natuurlijk de lelijkere lichten en pinkers, maar kijk wat je ervan kunt maken 8-)
Bijlagen
T2B westy.jpg
T2B.jpg
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door Ronny »

Allé Jeroen, dat is nu toch geen zicht zo'n buske verlagen, brrr.
Laat ze zo maar schoon op haar pootjes staan Kurt. Het buske ziet er redelijk goed uit, ik zie wat roestplekjes maar zoals je zegt, tegenhouden voor een tijd.
Ik moet wel zeggen dat een T1 busje even goed en soepel rijdt als een T2, qua vermogen ook hetzelfde. Ik heb een T1 en T2 dus met allebei al vele km's gebold en het liefst rij ik met een T1.
Veel succes ermee.
Afbeelding
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Hehe, zowel de reactie van de Jeroen als die van de Ronny net wat ik dacht:
De Jeroen ziet 'em al lekker gepimpt, en de Ronny zijn haar komt ervan recht :D.
Ik vind het vaak wel iets hebben zo van die oldtimers met hun buik over de grond,
maar ik hou het toch liever zo origineel mogelijk.
Het enige wat ik wel al overweeg is 2-tone: met oranje vanonder en wit van boven, tot net onder de ruiten.
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
MaSC
Berichten: 202
Lid geworden op: 20 apr 2010, 11:24

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door MaSC »

Zo'n Westfalia is zalig om mee rond te bollen. Zelf rijden we met een T2b Doka en T3 Westfalia. Als ik moet kiezen rij ik het liefste met m'n doka maar om te camperen is zo'n hefdak wel een gemak. Deze zomer hebben we er een 4000km mee rondgetrokken. En dat was dan enkel in België :lol: . Ieder weekend reden we wel ergens naartoe.
Wat dat pimpen betreft is iedereen daar vrij in maar ik heb ze ook leiver origineel. Enkel wat meer bloemen erop 8-)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door Jeroen »

Ronny schreef:Allé Jeroen, dat is nu toch geen zicht zo'n buske verlagen, brrr.
Laat ze zo maar schoon op haar pootjes staan Kurt.


Allez mannekes, we zijn toch nog geen oude van dagen e! It's all about the stance! Kurt, bekijk nog maar veel fotokes van two-tone buskes, want 1 kleur blijft toch het mooist!
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Re: VW T2B Westfalia '74

Bericht door kurtvh »

Voila se, buske thuis, ikke blij :D
Heb al op het gemakske een pintje gedronken met ne kameraad aan het tafeltje vanachter.
Het genieten is al begonnen ;)
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

Eerste kleine prutskes opgelost

Bericht door kurtvh »

Eerst al een paar mankementjes opgelost waar ik dankzij de vorige eigenaar al van wist:
- balk van motorophanging zat niet goed vast aan chassis --> ondertussen netjes vastgezet.
- radio zou niet spelen --> eens achter dashbord gekeken en de stekker van antenne ingestoken :lol:
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
kurtvh
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 jan 2013, 00:10

mysterieuze claxon

Bericht door kurtvh »

De claxon, die had toch wel wat kuren blijkbaar, want was afgekoppeld toen ik voor 1e testrit ging.
Voor de keuring nog eerst naar garage, en "in orde" volgens garagist.
Dezelfde dag nog stond de bus vrolijk te claxoneren... Terug afgekoppeld ontvangen dus.
En ikke natuurlijk thuis terug aangekoppeld uit curieuziteit.
Onderweg naar de dinsdagse avondles begon mijn buske vrolijk te claxoneren.
Beetje lastig als ge net een rood licht nadert met andere auto's voor u... :oops:
Onmiddelijk terug uitgetrokken dan maar, en vastgesteld dat dat ding bijna constant spanning kreeg :?
Enfin, verschillende avonden zoekwerk, contacten nakijken, kabels volgen en uiteindelijk gezien dat er ergens ne kabel met wat bricolage afgetakt was.
Die bleek naar een schakelaar op de Westfalia kast achter de chauffeur te gaan :?:
... En vervolgens naar een slecht massa contact :roll:
Massa vastgezet en probleem opgelost,
Maar blijft dus een mysterie waarom de kinderen achteraan ne schakelaar gekregen hebben om te claxoneren als ze goesting hebben :lol:
... Voorlopig laat ik het zitten, de kinderen hebben het nog ni gevonden :mrgreen:
Als er ooit iemand nog zo'n schakelaarke op die plaats gezien heeft...
alle hulp welkom om dit mysterie op te lossen.
Bijlagen
P1070506.JPG
P1070506.JPG (71.62 KiB) 22638 keer bekeken
'74 VW T2B Westfalia (niet perfect, maar wel lekker rijdend)
'85 Citroen 2CV (zeeeer langzaam beetje in resto)
Plaats reactie