56 Chevy pickup
56 Chevy pickup
Belofte maakt schuld … dus toch maar effe tijd genomen om ne build thread op te starten …
Eind 2011 ne Chevy 3100 pickup truck van 1956 gevonden … Naast de typische Chevy truck issues (cab corners / door hinge pockets) was alles nog redelijk goed. Er lag een small block 5.7l in met een TH350 versnellingskast en 12-bolt rear end. Aan de chauffeurs kant was er ook wat schade aan deur en front fender van een aanrijding …
En dan stilaan alles uiteen beginnen te halen, en stuk voor stuk terug in orde zetten :
De 12-bolt rear laten zandstralen en metalliseren :
Vanbinnen proper gemaakt en nieuwe lagers ingezet :
Dan de TH350 versnellingskast :
Powerwash om de 3kg Texaanse modder eraf te halen :
Een korte inspectie vertelde dat deze recent een nazicht had gekregen. Alle friction en steel rings waren nog in perfecte staat … Dus gewoon alle dichtingen vervangen, en terug in elkaar gezet :
Daarna aan de motor begonnen. Helemaal uit elkaar gehaald, en bij een reviseur binnen gedaan.
Het nieuws dat ik daar kreeg was niet zo goed : 1 van de cilinderkoppen was gebarsten, de cilindersgaten waren al .030 overboord en hadden nu terug slijtage, de krukas moest terug geslepen worden, nieuwe kleppen + klep stoters, de intake was op bepaalde plaatsen ingevreten … kortom : de blok had zijne beste tijd gehad … BUMMER !
Effe wat prijzen opgezocht, en het huidige blok opmaken was bijna zo duur als een nieuwe laten overkomen uit Amerika. Dus de knoop doorgehakt, en BAM : nieuwe custom-build small block van 330pk
Eind 2011 ne Chevy 3100 pickup truck van 1956 gevonden … Naast de typische Chevy truck issues (cab corners / door hinge pockets) was alles nog redelijk goed. Er lag een small block 5.7l in met een TH350 versnellingskast en 12-bolt rear end. Aan de chauffeurs kant was er ook wat schade aan deur en front fender van een aanrijding …
En dan stilaan alles uiteen beginnen te halen, en stuk voor stuk terug in orde zetten :
De 12-bolt rear laten zandstralen en metalliseren :
Vanbinnen proper gemaakt en nieuwe lagers ingezet :
Dan de TH350 versnellingskast :
Powerwash om de 3kg Texaanse modder eraf te halen :
Een korte inspectie vertelde dat deze recent een nazicht had gekregen. Alle friction en steel rings waren nog in perfecte staat … Dus gewoon alle dichtingen vervangen, en terug in elkaar gezet :
Daarna aan de motor begonnen. Helemaal uit elkaar gehaald, en bij een reviseur binnen gedaan.
Het nieuws dat ik daar kreeg was niet zo goed : 1 van de cilinderkoppen was gebarsten, de cilindersgaten waren al .030 overboord en hadden nu terug slijtage, de krukas moest terug geslepen worden, nieuwe kleppen + klep stoters, de intake was op bepaalde plaatsen ingevreten … kortom : de blok had zijne beste tijd gehad … BUMMER !
Effe wat prijzen opgezocht, en het huidige blok opmaken was bijna zo duur als een nieuwe laten overkomen uit Amerika. Dus de knoop doorgehakt, en BAM : nieuwe custom-build small block van 330pk
Laatst gewijzigd door iceman_70 op 17 apr 2018, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 56 Chevy pickup
En na al dit dan toch maar aan het plaatwerk begonnen …
De vorige eigenaar had hier een DIN standard radio in gezet, daar ik toch graag terug naar de originele look wil gaan :
Nieuwe hinge pocket :
Cab corner links :
Hier zie je duidelijk mijn slecht slijpwerk : van boven naar onder over de las, ipv van links naar rechts met de las mee … Bedankt Ronny voor de tips !!
En rechts :
In de firewall, alle onnodige gaten dichtgelast, en die afzichtelijke ‘lip’ verwijderd zodat we later een ‘smooth firewall’ kunnen maken :
Deze foto is al van na het stralen/metalliseren … doordat ik in het begin met het verkeerde gas laste, is dit stuk niet zo proper gedaan. Dat is dan uiteindelijk verstevigd met enkele lagen Metalu, en daarna fijn afgewerkt met Polystar :
En na al het laswerk, de cabine laten zandstralen en metalliseren :
Het dak kon niet gestraald worden, dus dat dan maar zelf proper gemaakt met een ‘reinigingsschijf’ van uit Ronny zijne shop :
Vooraan de ‘bladveren ophanging’ vervangen door een Mustang II IFS :
Vermits hierdoor de voorkant een stuk lager komt, achteraan de as op de bladveren gelegd, en een kleine C-notch gemaakt in het frame :
Waar de cabine gelast is, alles mooi bijgewerkt met Polystar en geschuurd, en geschuurd, en geschu… Spijtig genoeg heb ik daar geen foto’s van … door een probleem met mijn digitale camera zijn deze foto’s te donker en onduidelijk …
De horizontale uitstulping onder het achterraam was ook helemaal gedeukt. Ik kan wel een beetje met mastiek werken, maar om zo een vorm te restaureren heb ik een mal in MDF gemaakt, waardoor de vorm direct goed kwam … dan nog wat geschuurd en twas in orde.
De achterkant en plamuurwerken aan de zijkant overspoten met epoxy (had nog wat over van het dak…) en, al zeg ik het zelf, dat ziet er redelijk goed uit …
Als laatste kan ik nu nog meegeven dat ik nog wat gewerkt heb aan het terug uitlijnen van het voorste plaatwerk …
En dat is waar we vandaag staan … heel wat foto’s in mijn eerste posts, maar het is dan ook een samenvatting van 2 jaar werk …
De laatste maanden heb ik geen tijd gehad om in mijn hobby te steken, maar daar zou snel verandering moeten inkomen. Volgende werken die gepland zijn : chauffeur deur + fender herstellen / verder uitlijnen voorkant / motor inbouwen.
De vorige eigenaar had hier een DIN standard radio in gezet, daar ik toch graag terug naar de originele look wil gaan :
Nieuwe hinge pocket :
Cab corner links :
Hier zie je duidelijk mijn slecht slijpwerk : van boven naar onder over de las, ipv van links naar rechts met de las mee … Bedankt Ronny voor de tips !!
En rechts :
In de firewall, alle onnodige gaten dichtgelast, en die afzichtelijke ‘lip’ verwijderd zodat we later een ‘smooth firewall’ kunnen maken :
Deze foto is al van na het stralen/metalliseren … doordat ik in het begin met het verkeerde gas laste, is dit stuk niet zo proper gedaan. Dat is dan uiteindelijk verstevigd met enkele lagen Metalu, en daarna fijn afgewerkt met Polystar :
En na al het laswerk, de cabine laten zandstralen en metalliseren :
Het dak kon niet gestraald worden, dus dat dan maar zelf proper gemaakt met een ‘reinigingsschijf’ van uit Ronny zijne shop :
Vooraan de ‘bladveren ophanging’ vervangen door een Mustang II IFS :
Vermits hierdoor de voorkant een stuk lager komt, achteraan de as op de bladveren gelegd, en een kleine C-notch gemaakt in het frame :
Waar de cabine gelast is, alles mooi bijgewerkt met Polystar en geschuurd, en geschuurd, en geschu… Spijtig genoeg heb ik daar geen foto’s van … door een probleem met mijn digitale camera zijn deze foto’s te donker en onduidelijk …
De horizontale uitstulping onder het achterraam was ook helemaal gedeukt. Ik kan wel een beetje met mastiek werken, maar om zo een vorm te restaureren heb ik een mal in MDF gemaakt, waardoor de vorm direct goed kwam … dan nog wat geschuurd en twas in orde.
De achterkant en plamuurwerken aan de zijkant overspoten met epoxy (had nog wat over van het dak…) en, al zeg ik het zelf, dat ziet er redelijk goed uit …
Als laatste kan ik nu nog meegeven dat ik nog wat gewerkt heb aan het terug uitlijnen van het voorste plaatwerk …
En dat is waar we vandaag staan … heel wat foto’s in mijn eerste posts, maar het is dan ook een samenvatting van 2 jaar werk …
De laatste maanden heb ik geen tijd gehad om in mijn hobby te steken, maar daar zou snel verandering moeten inkomen. Volgende werken die gepland zijn : chauffeur deur + fender herstellen / verder uitlijnen voorkant / motor inbouwen.
Laatst gewijzigd door iceman_70 op 17 apr 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 56 Chevy pickup
ha da's van deze, khad de cabine zien staan in het ronny-atelier.
waar haalt ge al die informatie vandaan van hoe ge wat moet doen met u ophanging? of is dit louter duimzuigen :p
waar haalt ge al die informatie vandaan van hoe ge wat moet doen met u ophanging? of is dit louter duimzuigen :p
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
Re: 56 Chevy pickup
Informatie komt van uren en uren het internet af te schuimen ... Zo komt ge dan op gespecializeerd fora zoals http://67-72chevytrucks.com waar heel veel gasten, juist zoals hier, hun ervaringen delen ...david schreef:ha da's van deze, khad de cabine zien staan in het ronny-atelier.
waar haalt ge al die informatie vandaan van hoe ge wat moet doen met u ophanging? of is dit louter duimzuigen :p
Re: 56 Chevy pickup
Zalige bakskes en tof om te volgen! Benieuwd naar het eindresultaat
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Re: 56 Chevy pickup
Die cabine kennen we nog, de werken gaan precies toch goed vooruit. Schoon model.
Jeroen, moet voor u nu werkelijk iedere auto plat op de buik?
Jeroen, moet voor u nu werkelijk iedere auto plat op de buik?
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 56 Chevy pickup
Das toch de enige mooie manier RonnyRonny schreef:Jeroen, moet voor u nu werkelijk iedere auto plat op de buik?
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Re: 56 Chevy pickup
Jazeker, RonnyRonny schreef:Jeroen, moet voor u nu werkelijk iedere auto plat op de buik?
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Re: 56 Chevy pickup
Zie dat ik al lang geen updates meer gegeven heb (shame on me !!), dus hier nog wat foto's.
De laatste tijd is het hier nogal hectisch, waardoor er zeeeeer weinig tijd overblijft om in de garage te spenderen ... Maar dit zal wel bij velen een probleem zijn, denk ik ...
Ik wil graag het grote originele stuur houden, dus met 2K putty de cracks gerepareerd :
Onderkant passagierdeur :
Linker deur was te hard beschadigd, dus een nieuwe laten overkomen ...
Deur pastte redelijk ... moest juist de gaps wat bijstellen :
Als we dan toch bezig waren, passagier kant ook gedaan :
Zoals ik in het begin al aangaf was er schade links vooraan door een aanrijding ...
Nieuw stuk in de fender gezet :
De koplamp area was ook gedeukt. Metaal was te dik om uit te hameren, dus via een US truck forum bij ne gast in Alaske terecht gekomen die nog wat fenders liggen had, en het nodige stuk opstuurde.
had eerst geprobeerd om met metalu de schade te herstellen, maar er was te veel kapot ...
voila, gelast, geslepen en afgewerkt met een dun laagske metalu
De laatste tijd is het hier nogal hectisch, waardoor er zeeeeer weinig tijd overblijft om in de garage te spenderen ... Maar dit zal wel bij velen een probleem zijn, denk ik ...
Ik wil graag het grote originele stuur houden, dus met 2K putty de cracks gerepareerd :
Onderkant passagierdeur :
Linker deur was te hard beschadigd, dus een nieuwe laten overkomen ...
Deur pastte redelijk ... moest juist de gaps wat bijstellen :
Als we dan toch bezig waren, passagier kant ook gedaan :
Zoals ik in het begin al aangaf was er schade links vooraan door een aanrijding ...
Nieuw stuk in de fender gezet :
De koplamp area was ook gedeukt. Metaal was te dik om uit te hameren, dus via een US truck forum bij ne gast in Alaske terecht gekomen die nog wat fenders liggen had, en het nodige stuk opstuurde.
had eerst geprobeerd om met metalu de schade te herstellen, maar er was te veel kapot ...
voila, gelast, geslepen en afgewerkt met een dun laagske metalu
Laatst gewijzigd door iceman_70 op 10 jul 2020, 08:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: 56 Chevy pickup
Propere laswerken.
Die Metalu is ideaal voor uw koplampringen, zeer sterke mastiek maar wel hard om te schuren schuren.
Die Metalu is ideaal voor uw koplampringen, zeer sterke mastiek maar wel hard om te schuren schuren.