Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Bericht door Luk »

Vorige maand een barnfind gedaan in Tremelo city :)
Een Audi coupé GT van 1981, 54000 km, geen roest (op uitlaat enz na) en staat al meer dan 20 jaar stof te vergaren.
Bijlagen
20170819_153704.jpg
IMG-20170819-WA0056.jpg
IMG-20170819-WA0057.jpg
IMG-20170819-WA0052.jpg
IMG-20170819-WA0050.jpg
IMG-20170819-WA0005.jpg
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: barnfind

Bericht door Luk »

geen idee waarom die eerste foto nu ondersteboven moet staan maar ja... de GT is normaal thuis geraakt :-)
Laatst gewijzigd door Luk op 14 okt 2017, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: barnfind

Bericht door Adriaan »

Afbeelding

Als fervent Land Cruiser liefhebber kon ik natuurlijk niet de illusie laten dat Land Rovers ondersteboven kunnen rijden. Ik heb het merk en model ook even in je topictitel gezet, wie weet dat één of andere verdwaalde Audi ziel op het grote, boze internet zo zijn weg naar dit forum vindt.

Ziet er een dankbaar project uit Luk. met die kilometerstand zou ik het niet kunnen laten het ding eerst volledig schoon te maken en te polijsten, ziet er daarna vast als nieuw uit. De keerzijde van die kilometerstand: elk rubbertje intussen al minstens 10 jaar volledig verduurd?

Valt aan de LWB versies nog makkelijk te sleutelen? Uit de Group B dagen kan ik mij herinneren dat de Audi strategie was om een zo betrouwbaar mogelijke wagen te bouwen omdat het ellendig sleutelen was in de motorruimte van de Quattro, zijn grote rivaal de Lancia Delta Integrale S1 hanteerde de exact omgekeerde strategie, onbetrouwbaar als de pest maar ontzettend makkelijk om een motorwissel uit te voeren.

Ik blijf in ieder geval dit topic in de gaten houden, hoeveel échte, onverprutste eighties tijdscapsules zouden er nog overblijven?
Afbeelding
MaSC
Berichten: 202
Lid geworden op: 20 apr 2010, 11:24

Re: Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Bericht door MaSC »

Zaligen auto. Welke motor ligt er in?
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Bericht door Luk »

@ Adriaan, bedankt! dat ziet er al wat realistischer uit!

Er zit een 2.1 5 cilinder in. Spijtig genoeg een 10 klepper zonder turbo en dus geen 20 klepper turbo rally monster. Maar toch nog voldoende om wat sportief mee te rijden. En hierdoor heb je voldoende plaats om er aan te werken.
En ja zo wat alle leidingen, rubbers en dichtingen zijn aan vervanging toe. De motor zit gelukkig nog los, evenals de remmen die zelfs nog werken :-)

De Audi is destijds weg gezet omdat er een probleem was met de koeling (liep warm in de fille) De waterpomp, thermostaat en de kulas zijn toen aangepakt, maar het probleem bleef. Met de quattro (ook een vijf cilinder maar dan 2.3) had ik identiek hetzelfde voor, en na al die stukken vervangen te hebben, bleek de schuldige een temperatuursensor te zijn... Met een beetje geluk heeft deze dame dezelfde oorzaak van haar vapeurkes :-)

Het is momenteel niet de bedoeling om onmiddellijk aan de GT te beginnen. Ik heb haar toevallig gevonden en ze moest weg en de prijs was meer dan goed, dus dat kon ik niet laten gaan. Maar het kriebelt wel. Dus stilletjes aan toch al alles van de koeling aan het kuisen / vervangen.

Ik weet niet of ik ze 100 % origineel ga houden. Jaren 80 Ronal velgen liggen al klaar, originele zwarte achterlichten ook en ik twijfel om er misschien bumpers op te zetten van de latere GT. (jaren 87-88)
We zien wel, wordt zeker vervolgd!
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Bericht door Adriaan »

Wat voor injectiesysteem gebruikt deze Coupe Luk? Gezien de leeftijd vermoed ik Bosch L-Jetronic?

In dat geval zitten we momenteel in hetzelfde schuitje. Mijn GTV6 loopt veel te rijk, een goede troubleshooting gids is hier te vinden: http://www.hiperformancestore.com/ljetronic.htm

Ik ken het systeem intussen door en door en inderdaad, 1 sensortje kan die ECU heel wat parten spelen, alsook slechte connecties in de priegelige Bosch EV1 connector ondingen. Als het L-Jetronic is, zeker even die gids doorlopen. Zelfs bij een op het eerste zicht goed lopende auto valt er vaak een pk'tje of 10 extra uit te halen door alles na 30+ jaar weer even op punt te zetten.

Ben overigens voorstander van je geplande modificaties, zouden dat nogal conservatief ogende bordeaux metallic wat nieuw leven inblazen.

Zijn het driedelige Ronal Racing velgen die je nog hebt liggen? In dat geval ben ik bij deze officieel jaloers, lastig te vinden in 5x98 Alfa steek helaas!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Bericht door Luk »

Adriaan, de injectie is inderdaad van Bosch, maar het is de K-Jetronic. Deze zit ook in de quattro. Bij de quattro heb ik daar nog geen problemen mee gehad, op een benzinelekje na. Dit laatste lag aan een kleine dichting die verduurd was. Ik vrees dat er bij de GT wat meer werk aan is.... op de Duitse Ebay al achter stukken voor de K-Jetronic gekeken, maar die vind je niet zo snel.

Ik zal dit weekend een foto nemen van de Ronal velgen. Die stonden standaard op de (Uhr)Quattro, al dan niet met 5 gaten voor de wielbouten. De GT heeft 4 gaten. Deze vind je nog heel gemakkelijk en zijn niet duur. +/- 25 euro per velg (tweedehands uiteraard)
Voor de Range Rover Classic zoek ik ook een set CSK velgen, maar deze zijn eveneens moeilijk te vinden en véél te duur.
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Bericht door Luk »

Wel een heel interessante link!
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Bericht door Adriaan »

K-Jetronic heeft redelijk wat gelijkenissen met L-Jetronic voor zover ik weet, met iets minder complicaties. Alle vroege elektronische injectiesystemen hebben eigenlijk last van hetzelfde probleem: een zwik elektronica en geen diagnosepoort. Specifieke problemen opsporen duurt doorgaans langer dan gewoon even het volledige systeem weer op punt zetten, wat je toch zal moeten doen. Zou daar dus beginnen ipv naar specifieke problemen te gaan zoeken. Genoeg K-Jetronic te vinden, niet specifiek zoeken naar Audi sites, breed op K-Jetronic zoeken, oa. Ford en Volvo sites met veel uitleg en de systemen zijn identiek.

De OEM Ronal R8 velgen zijn inderdaad niet mis, zeker voor dat geld. Ik had eerder de magnesium Racings in gedachten:

Afbeelding

Afbeelding

Ultieme betaalbare velg voor de GT is voor mij de Compomotirve TH:

Afbeelding

Of de typische Compomotive 5 spaaks:

Afbeelding

Beiden ook nog nieuw te krijgen in maat en offset naar keuze. Mmm, velgen die vanop afstand kunnen doorgaan voor wieldoppen, leve de eighties. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: Barnfind 1981 Audi Coupe GT

Bericht door Luk »

Ik dacht wat meer standaard te blijven :-)
banner1.jpg
We zien, wel, eerst ze terug wakker maken. De laatste foto is wel een zeer leuke kleur voor zo een coupe...
Plaats reactie