Tijd om eens iets anders dan anders aan te pakken, een IFA F9!
Op degenen die hun kinderjaren in de DDR versleten hebben na, is deze auto allicht een vrij mysterieus ding. Wie graag wat meer informatie over de autobouwer IFA wil lezen, kan hier terecht: KLIK
Voor F9-specifieke informatie is dit dan weer een interessanter artikel: KLIK
Nu de theorie uit de weg is, tijd voor de praktijk. Helaas beschikken wij momenteel niet over foto's van voor de restauratie, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met projectfoto's.
Wij begonnen met het volledig demonteren en strippen van de koets:
Na dit proces werd waar nodig het slechte metaal uitgeslepen en werden nieuwe stukken carrosserieplaat ingelast. Bij dit exemplaar was het grootste werk wat dat betreft de kofferbakbodem. Op onderstaande fotoreeks kan u zien hoe een nieuwe bodem gevormd en ingelast wordt, respectievelijk gevolgd door een laag roestwerende primer, nadenkit bij overlappende plaatdelen en anti-steenslag:
Ook genoeg kleinere klusjes tussendoor, zoals het schuren en lakken van de velgen:
Nu de bodem klaar is, kan er alvast aandacht aan de techniek geschonken worden. Het chassis werd alvast geschuurd en van een laag roestwerende verf en Rustoleum voorzien. Ook de diverse ophangingsdelen werden in een nieuw kleedje gestopt en met nieuwe rubbers en bussen gemonteerd:
Aangezien het hier een 2-takt motortje betreft, zagen wij het zitten om deze zelf te reviseren:
Klaar voor montage op het chassis:
De nieuwe pedaaltjes:
Stuurinrichting:
Ontsteking:
Versnellingsbak:
Inlaatzijde motor:
Detailshot ontsteking:
Tijd voor het grote moment, het starten van de motor:
Echter luidt dit grote moment ook een minder amusant deel van de restauratie in, schuurwerk en strakmaken. Eerst zijn kofferklep, motorkap en voorvleugels aan de beurt:
Uit het zicht wordt er echter ook druk aan de koets geschuurd, uiteindelijk is ook deze klaar voor spuitplamuur:
Gilbert en Robin druk bezig met het schuren van de motorkap:
De achterklep wordt alvast gepast (en aangepast waar nodig) om nare verrassingen bij definitieve montage te vermijden. Ook de spuitplamuur wordt uigeschuurd:
De binnenkant wordt alvast gespoten, de grondverf een laatste keer geschuurd gevolgd door de lak:
Bob - u misschien ook wel bekend als de penningmeester van het het Weekendje Duitsland/Frankrijk (KLIK) - druk aan het bewonderen :
In deze fase is de restauratie intussen al een jaartje of drie blijven steken. Echter niet gevreesd, de ontzettend zeldzame ontbrekende delen die het verdere afbouwen in de weg stonden, werden intussen gevonden. Als we nu ook nog wat tijd zouden vinden, is hij relatief snel af te bouwen.
Wordt zeker nog vervolgd!
1953 IFA F9
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1953 IFA F9
het was mij nog nooit opgevallen dat de IFA vooraan bovenliggende dwarsgeplaatste bladvering heeft!?! hoe gek is dat ni??
en de onderdeeltjes zijn ook al gevonden? tof, weer een gevaarte bij dat volledig gerestaureerd is dan..
en de onderdeeltjes zijn ook al gevonden? tof, weer een gevaarte bij dat volledig gerestaureerd is dan..
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Re: 1953 IFA F9
Dat is Oost-Duits design van de bovenste plank en verzonnen door dezelfde mens die de radiator achter de motor plaatste. Zo kon je als gehoorzaam partijlid in alle comfort over slechte wegen naar het Stasi hoofdkwartier rijden en je buurman die af en toe een Coca Cola drinkt en een Westerse roman leest, aangeven.Scirocco16vGTX schreef:het was mij nog nooit opgevallen dat de IFA vooraan bovenliggende dwarsgeplaatste bladvering heeft!?! hoe gek is dat ni??
en de onderdeeltjes zijn ook al gevonden? tof, weer een gevaarte bij dat volledig gerestaureerd is dan..
Vijf jaar heropvoedingskamp. Dat zal die vuile non-conformist leren!
Re: 1953 IFA F9
Van hier lijkt em net een kevertjeRonny schreef:
Een wagen waar ik nog nooit van gehoord had. Na die eens gezien te hebben in je loods, vind ik hem zeker de moeite.
Waarschijnlijk zullen de looks van een kever er wel voor iets tussen zitten bij mij
Succes met de afwerking
Re: 1953 IFA F9
Die zeldzame onderdelen die Adriaan gescoord heeft, mogen hier ook eens getoond worden, hé!
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Re: 1953 IFA F9
Volgens mij is er recent nog een onderdeel op de IFA geschroefd...
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Re: 1953 IFA F9
Oepsie, het embleem op de motorkap waar jij voor gezorgd hebt.
IHeb geen foto, ik probeer het niet te vergeten.
IHeb geen foto, ik probeer het niet te vergeten.
Re: 1953 IFA F9
Jammer, maar het is je niet gelukt het te onthouden
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV