NSU 41 Sportprinz oldtimer restauratie
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 05 okt 2010, 10:07
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Ronny,
Zoals gevraagd hierbij het overplaatsen van mijn bevindingen :
Ronny, All,
“All hens aan dek”.
Vorige week gaan kijken naar de NSU, toch wel erg verrast hoe slecht een wagen onder de lak eruit kan zien. Tevens blijkt na brainstorming in de lessen het toch niet evident te zijn voor onderdelen te vinden. Sam heeft reeds een pak opzoekwerk gedaan en dingen gevonden, maar blijkbaar zijn we er nog niet, vooral wat de carrosserie betreft (gatenkaas).
Gezien de moeilijkheid van dit project heb ik zitten googlen (tijdens het werk, sssst, niet doorvertellen) en heb volgende sites en gegevens gevonden. Ronny, bovendien staat er eentje te koop in Nevada USA (http://www.microcar.org/blog/category/craigslist/
), samen met een andere voor de prijs van 2500 dollar. Aan jou om te evalueren. Misschien een "longshot".
Dit is reeds wat ik vond (misschien voor Sam reeds bekende wegen):
http://www.microcar.org/blog/category/craigslist/
http://www.nsu-autoteile.de/index.php?c ... 97071028de
http://shop.greenfrog-racing.de/index.p ... orie&cat=5
http://www.nsu-service.de/
http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw=nsu+prinz
http://www.nsuprinz.com/parts.asp
Greenfrog heeft blijkbaar toch wel wat ervaring in restauratie van NSU's, misschien hebben ze tips en ideeën, wie spreekt goed duits ?
Ik zoek nog wel verder op het internet wat ik kan vinden.
Christian
Verder op je vraag zou ik persoonlijk gaan voor donorauto's. Andere keuze heb je niet denk ik. Die van Frankrijk (Steven) valt me tegen. Die van de mobile.de site : hier zou ik voor gaan. Bellen en bieden en kwa afstand binnen de perken en zelf ophalen (lees kosten).
Enfin, de eindbeslissing is aan jou natuurlijk.
Zoals gevraagd hierbij het overplaatsen van mijn bevindingen :
Ronny, All,
“All hens aan dek”.
Vorige week gaan kijken naar de NSU, toch wel erg verrast hoe slecht een wagen onder de lak eruit kan zien. Tevens blijkt na brainstorming in de lessen het toch niet evident te zijn voor onderdelen te vinden. Sam heeft reeds een pak opzoekwerk gedaan en dingen gevonden, maar blijkbaar zijn we er nog niet, vooral wat de carrosserie betreft (gatenkaas).
Gezien de moeilijkheid van dit project heb ik zitten googlen (tijdens het werk, sssst, niet doorvertellen) en heb volgende sites en gegevens gevonden. Ronny, bovendien staat er eentje te koop in Nevada USA (http://www.microcar.org/blog/category/craigslist/
), samen met een andere voor de prijs van 2500 dollar. Aan jou om te evalueren. Misschien een "longshot".
Dit is reeds wat ik vond (misschien voor Sam reeds bekende wegen):
http://www.microcar.org/blog/category/craigslist/
http://www.nsu-autoteile.de/index.php?c ... 97071028de
http://shop.greenfrog-racing.de/index.p ... orie&cat=5
http://www.nsu-service.de/
http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw=nsu+prinz
http://www.nsuprinz.com/parts.asp
Greenfrog heeft blijkbaar toch wel wat ervaring in restauratie van NSU's, misschien hebben ze tips en ideeën, wie spreekt goed duits ?
Ik zoek nog wel verder op het internet wat ik kan vinden.
Christian
Verder op je vraag zou ik persoonlijk gaan voor donorauto's. Andere keuze heb je niet denk ik. Die van Frankrijk (Steven) valt me tegen. Die van de mobile.de site : hier zou ik voor gaan. Bellen en bieden en kwa afstand binnen de perken en zelf ophalen (lees kosten).
Enfin, de eindbeslissing is aan jou natuurlijk.
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Ik vrees ook dat het een onmogelijke zoektocht is om carrosseriedelen te vinden (new old stock of namaak). Wat ik nog ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht voor een schappelijke prijs:
Duitsland: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vi3gcezllqa2
Argentinië (kas is al bloot): http://www.arcar.org/nsu-sport-prinz-28846
Die uit Argentinië is de goedkoopste en mss ook wel de minst roestige...
Duitsland: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vi3gcezllqa2
Argentinië (kas is al bloot): http://www.arcar.org/nsu-sport-prinz-28846
Die uit Argentinië is de goedkoopste en mss ook wel de minst roestige...
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Mijn advies zou zijn, zelf plaatwerken!
Je kunt wel een donor kopen maar dan zit er ook werk aan
en wat als de donor beter is als wat je nu hebt, dan is het weer zonde om te slopen
Ik zie leuke wagens voorbij vliegen in het topic, maar even naar Argentinië vliegen om te kijken of het wat is
doe je ook niet dus zo een wagen komt op de boot naar hier....een surprise dus wat je gaat aantreffen want foto's
laten niet alles zien.
Van wat ik zo zie hebben jullie een prachtige ruimte en voldoende tools tot de beschikking.
Ik weet niet of er een deadline is voor dit project maar die basis die jullie nu hebben is echt zo slecht nog niet.
Plaatstaal is goedkoper als een complete auto erbij kopen voor delen waarvan je op voorhand toch ook niet weet
hoe ze onder de lak vandaan komen. Vergeet niet dat ongelaste en onbewerkte koetsen een zeldzaamheid zijn.
We praten over auto's hier die al 40+ jaar oud zijn en ook al vele eigenaren gehad hebben en ook al heel wat
mishandelingen hebben moeten ondergaan
Ik zou er lekker zelf mee aan de gang gaan, dat maakt het onderscheid tussen de zogenaamde restaurateur en de echte restaurateur
want vervangen kan iedereen maar iets helemaal van niks maken is toch wel andere koek en zoals de titel van het topic
al zegt cursus oldtimer restauratie...
De eerste les is bij deze geleerd, heel wat oldtimers die jullie misschien in een later moment nog eens tegen komen in de werkplaats
komen niet met plaatwerk wat je nog op iedere hoek van de straat kan vinden (dat is ook wel een beetje de magie van oldtimers vindt ik zelf)
Nu is het alleen nog maar een kwestie om met de middelen die je hebt het eindresultaat fabrieks-origineel te laten ogen.
klopperdeklop dat lukt jullie vast wel!
Je kunt wel een donor kopen maar dan zit er ook werk aan
en wat als de donor beter is als wat je nu hebt, dan is het weer zonde om te slopen
Ik zie leuke wagens voorbij vliegen in het topic, maar even naar Argentinië vliegen om te kijken of het wat is
doe je ook niet dus zo een wagen komt op de boot naar hier....een surprise dus wat je gaat aantreffen want foto's
laten niet alles zien.
Van wat ik zo zie hebben jullie een prachtige ruimte en voldoende tools tot de beschikking.
Ik weet niet of er een deadline is voor dit project maar die basis die jullie nu hebben is echt zo slecht nog niet.
Plaatstaal is goedkoper als een complete auto erbij kopen voor delen waarvan je op voorhand toch ook niet weet
hoe ze onder de lak vandaan komen. Vergeet niet dat ongelaste en onbewerkte koetsen een zeldzaamheid zijn.
We praten over auto's hier die al 40+ jaar oud zijn en ook al vele eigenaren gehad hebben en ook al heel wat
mishandelingen hebben moeten ondergaan
Ik zou er lekker zelf mee aan de gang gaan, dat maakt het onderscheid tussen de zogenaamde restaurateur en de echte restaurateur
want vervangen kan iedereen maar iets helemaal van niks maken is toch wel andere koek en zoals de titel van het topic
al zegt cursus oldtimer restauratie...
De eerste les is bij deze geleerd, heel wat oldtimers die jullie misschien in een later moment nog eens tegen komen in de werkplaats
komen niet met plaatwerk wat je nog op iedere hoek van de straat kan vinden (dat is ook wel een beetje de magie van oldtimers vindt ik zelf)
Nu is het alleen nog maar een kwestie om met de middelen die je hebt het eindresultaat fabrieks-origineel te laten ogen.
klopperdeklop dat lukt jullie vast wel!
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Broos klopt er niet op los, of toch? Klop klopper de klopt dit?
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Ik ben niet vies van een beetje klop werk op plaatstaal
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
@ wili Hi back
@ broos cursus betekent dat je aan het leren bent. Het plaatslagen van zo een wagen is een vakwerk niet iets om met een hoop beginners aan te beginnen.
Tenzij je naam Rockefeller is en je zonder job zit(lees dus tijd zat hebben). Rockefellers zitten er wel een paar in de cursus maar de vraag is dan weer willen die dat geld in zo een autoke steken. Ikzelf zou dolgraag met een hamer op die plaat beginnen slagen maar ik denk dat het dan geen nsu meer is maar een vwbus ofzo.
Maar als er een PRO op dit forum zit uw hulp is nodig en welkom.
@ iedereen moeilijke keuzes ik ben blij dat ik ze niet moet maken.
@ broos cursus betekent dat je aan het leren bent. Het plaatslagen van zo een wagen is een vakwerk niet iets om met een hoop beginners aan te beginnen.
Tenzij je naam Rockefeller is en je zonder job zit(lees dus tijd zat hebben). Rockefellers zitten er wel een paar in de cursus maar de vraag is dan weer willen die dat geld in zo een autoke steken. Ikzelf zou dolgraag met een hamer op die plaat beginnen slagen maar ik denk dat het dan geen nsu meer is maar een vwbus ofzo.
Maar als er een PRO op dit forum zit uw hulp is nodig en welkom.
@ iedereen moeilijke keuzes ik ben blij dat ik ze niet moet maken.
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Om even een vrolijkere noot te brengen wat update foto's van de cursus.
1. Vorige maandag was het stralen en hebben we dus in de cursus het chassis van de kever en de NSU beetgenomen.
1. Vorige maandag was het stralen en hebben we dus in de cursus het chassis van de kever en de NSU beetgenomen.
- Bijlagen
-
- Gezellig hoor in zo een straalcabine
- stralen.JPG (49.97 KiB) 17134 keer bekeken
-
- Ronny aan het metaliseren
- metaliseren.JPG (78.39 KiB) 17134 keer bekeken
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Wat er dan naar boven kwam was net iets minder zoals al duidelijk werd in de voorgaande post's.
Er is aan dit wagentje al HEEEEEEEL veel gewerkt wat voor een NSU dan weer niet zo uitzonderlijk is.
NSU is na nader onderzoek niet zo een roestvrij merk.
Het vervolg word dus een spannend verhaal want we zijn nu met man en macht opzoek naar plaatwerk er komt alleen niet zoveel naar boven.
Volgende foto's geven een beeld van wat er na het stralen naar boven kwam.
Er is aan dit wagentje al HEEEEEEEL veel gewerkt wat voor een NSU dan weer niet zo uitzonderlijk is.
NSU is na nader onderzoek niet zo een roestvrij merk.
Het vervolg word dus een spannend verhaal want we zijn nu met man en macht opzoek naar plaatwerk er komt alleen niet zoveel naar boven.
Volgende foto's geven een beeld van wat er na het stralen naar boven kwam.
- Bijlagen
-
- ammaai.JPG (97.84 KiB) 17134 keer bekeken
-
- oeioei.JPG (63.95 KiB) 17134 keer bekeken
-
- aiai.JPG (67.08 KiB) 17134 keer bekeken
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
ik ga het ergste voor jullie ogen besparen Maar laat ons zeggen dat als je in de wagen flits met de camera hij op een discobal lijkt. .
Anyway de volgende Dinsdag zijn we er dan ingevlogen met een klein hartje
Al wat van de onderdelen worden netjes gekuist en nagekeken ondertussen is ook de beton uit de wagen gekapt .
En hebben we de opgelaste plaatjes er terug afgehaald om zo aan het roest ertussen te geraken.
Anyway de volgende Dinsdag zijn we er dan ingevlogen met een klein hartje
Al wat van de onderdelen worden netjes gekuist en nagekeken ondertussen is ook de beton uit de wagen gekapt .
En hebben we de opgelaste plaatjes er terug afgehaald om zo aan het roest ertussen te geraken.
- Bijlagen
-
- Van al dat kijken krijgt een mens dorst
- kijklustigen.JPG (93.4 KiB) 17134 keer bekeken
-
- The Master At Work
- maw.JPG (80.1 KiB) 17134 keer bekeken
Re: NSU 41 Sportprinz cursus oldtimer restauratie
Broos, uw advies ivm alle plaatwerk zelf namaken (kloppen enzo...) is niet realistisch. Als je zin hebt ben je altijd welkom om het autootje te bekijken, je zal er dan waarschijnlijk ook zoals wij over denken.
Ik durf me stilaan professional te noemen, maar dit NSUuke qwa plaatwerk terug fabrieksorigineel krijgen kan ik niet zonder het nodige plaatwerk, en ik vrees eigenlijk dat niemand dit kan...in daden...niet in woorden.
Zelfs met al het nodige plaatwerk zal het nog een zeer lange en moeilijke klus worden.
Dat autooke terug oogelijk in orde krijgen, is niet moeilijk, de mechaniek is ook zo geen probleem. Maar dan is het met kilo's mastiek en nadenkit (en beton ), hier sta ik niet achter, zo kan ik het ook niet leren aan mijn cursisten.
Vanavond bekijk ik de linkjes (behalve die van argentinie ) om zo naar volgende week toe eentje of twee bij te kopen.
Ik durf me stilaan professional te noemen, maar dit NSUuke qwa plaatwerk terug fabrieksorigineel krijgen kan ik niet zonder het nodige plaatwerk, en ik vrees eigenlijk dat niemand dit kan...in daden...niet in woorden.
Zelfs met al het nodige plaatwerk zal het nog een zeer lange en moeilijke klus worden.
Dat autooke terug oogelijk in orde krijgen, is niet moeilijk, de mechaniek is ook zo geen probleem. Maar dan is het met kilo's mastiek en nadenkit (en beton ), hier sta ik niet achter, zo kan ik het ook niet leren aan mijn cursisten.
Vanavond bekijk ik de linkjes (behalve die van argentinie ) om zo naar volgende week toe eentje of twee bij te kopen.