Volkswagen Kever Cabrio 1979
Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979
Met onze kever gaat het beter dan met die interceptor.
Zoals je kon zien is de kas van het chassis gescheiden, het viel wel mee maar een katrolletje had handig geweest, gelukkig genoeg handen om te heffen.
Normaal gezien zal het koetswerk tegen woensdag volledig gedemonteerd zijn.
We gaan dan eens goed kijken en nadenken of we dit koetswerk zullen zandstralen, want het is eigenlijk nog een heel gezonde basis. Tot nu toe weet ik dat we de bodemplaat RA zullen vervangen, de bumpersteunen vooraan aandacht vragen en de verwarmingsbuis RA moeten oplassen.
We moeten stilaan ook een staat opmaken van de kever, zodat we kunnen bestellen, veel zal het niet zijn, ik denk aan : de treeplanken, bodemplaat, Europees plaatwerk, de sierstrip van de voorruit (voor Peter ), bevestigingsklipjes voor de sierstrips rondom auto, afsluitrubbers dakmechanisme..., de zijpanelen en zetelbekleding verwacht ik binnen enkele weken.
Maandag zullen we het eerste deel van de les "boven" zitten zodat ik nog wat theorie kan meegeven over de remmen, na de pauze gaan we die remmen van kever in levende lijve bekijken en controleren.
Zoals je kon zien is de kas van het chassis gescheiden, het viel wel mee maar een katrolletje had handig geweest, gelukkig genoeg handen om te heffen.
Normaal gezien zal het koetswerk tegen woensdag volledig gedemonteerd zijn.
We gaan dan eens goed kijken en nadenken of we dit koetswerk zullen zandstralen, want het is eigenlijk nog een heel gezonde basis. Tot nu toe weet ik dat we de bodemplaat RA zullen vervangen, de bumpersteunen vooraan aandacht vragen en de verwarmingsbuis RA moeten oplassen.
We moeten stilaan ook een staat opmaken van de kever, zodat we kunnen bestellen, veel zal het niet zijn, ik denk aan : de treeplanken, bodemplaat, Europees plaatwerk, de sierstrip van de voorruit (voor Peter ), bevestigingsklipjes voor de sierstrips rondom auto, afsluitrubbers dakmechanisme..., de zijpanelen en zetelbekleding verwacht ik binnen enkele weken.
Maandag zullen we het eerste deel van de les "boven" zitten zodat ik nog wat theorie kan meegeven over de remmen, na de pauze gaan we die remmen van kever in levende lijve bekijken en controleren.
Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979
Ondertussen thuis goed doorgewerkt aan chassis en onderdelen. De eerste onderdelen zijn gekuist, het lijstje "te bestellen" wordt groter...
Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979
Ziehier hoe we een roestprobleem aan de onderkant van het kofferdeksel herstellen. Als je kan lassen valt het wel mee, zo niet probeer dit dan niet zelf op uw waardevolle oldtimer.
Die roest moet er uit, een nieuw plaatje inlassen, best zonder overlapping. Het roestige deel uitgeslepen. Nieuw plaatje geknipt, even vast punten om te passen. Meer en meer puntjes zetten...wat bij timmeren...zorgen dat het plaatje mooi gelijk ligt met de basisplaat. Tot het geheel is af gelast, telkens goed koelen met perslucht zodat plaatwerk zo weinig mogelijk kromtrekt. Zorg voor een goede inbranding van de laspuntjes. De laspunten voorzichtig afslijpen, let op dat je niet op de plaat slijpt want deze is al maar 0,8 mm dik. Ook weer koelen met perslucht. Het beste om lasnaden op carrosserie weg te slijpen is deze conische lamellenschijf, "bijt" goed dus minder warmte ontwikkeling en door de conische voet heb je goed zicht op de weg te lijpen lasnaad. Lasnaad volledig weggeslepen en netjes afgewerkt. Een streepje lasprimer erop want hierover komt nog een beugeltje voor de afsluitrubber gelast. Zo hebben we nog redelijk wat plaatjes te lassen, maar t.o.v. het NSU'ke zijn deze werken nog zeer goed te doen.
Ondertussen is het beugeltje er op gelast.
Die roest moet er uit, een nieuw plaatje inlassen, best zonder overlapping. Het roestige deel uitgeslepen. Nieuw plaatje geknipt, even vast punten om te passen. Meer en meer puntjes zetten...wat bij timmeren...zorgen dat het plaatje mooi gelijk ligt met de basisplaat. Tot het geheel is af gelast, telkens goed koelen met perslucht zodat plaatwerk zo weinig mogelijk kromtrekt. Zorg voor een goede inbranding van de laspuntjes. De laspunten voorzichtig afslijpen, let op dat je niet op de plaat slijpt want deze is al maar 0,8 mm dik. Ook weer koelen met perslucht. Het beste om lasnaden op carrosserie weg te slijpen is deze conische lamellenschijf, "bijt" goed dus minder warmte ontwikkeling en door de conische voet heb je goed zicht op de weg te lijpen lasnaad. Lasnaad volledig weggeslepen en netjes afgewerkt. Een streepje lasprimer erop want hierover komt nog een beugeltje voor de afsluitrubber gelast. Zo hebben we nog redelijk wat plaatjes te lassen, maar t.o.v. het NSU'ke zijn deze werken nog zeer goed te doen.
Ondertussen is het beugeltje er op gelast.
Laatst gewijzigd door Ronny op 01 apr 2011, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979
Vandaag aan het chassis van de kever bezig geweest.
De fuseekogels zijn vervangen, de oude wilden er niet makkelijk uit maar we hebben een pers van 20ton en dan lukt het wel.
Een tegenvaller is dat de bodemplaten er terug uit moeten, de zetelgeleiding past niet op deze bodemplaten, ja daar kom ik nu op uit. Op het zicht kan je het moeilijk zien maar als ik begon te meten merkte ik dat er iets niet klopte. Even naar BBT gebeld en idd, dat gaat niet met die halve bodemplaten (vraag me niet waarom ze dat niet tijdens de bestelling gezegd hebben).
Volgende week krijgen ze een container met juiste originele bodemplaten binnen, dus heb ik beslist om er 2 nieuwe volledige te bestellen en terug opnieuw te beginnen. Het kan erger tegenvallen...
De fuseekogels zijn vervangen, de oude wilden er niet makkelijk uit maar we hebben een pers van 20ton en dan lukt het wel.
Een tegenvaller is dat de bodemplaten er terug uit moeten, de zetelgeleiding past niet op deze bodemplaten, ja daar kom ik nu op uit. Op het zicht kan je het moeilijk zien maar als ik begon te meten merkte ik dat er iets niet klopte. Even naar BBT gebeld en idd, dat gaat niet met die halve bodemplaten (vraag me niet waarom ze dat niet tijdens de bestelling gezegd hebben).
Volgende week krijgen ze een container met juiste originele bodemplaten binnen, dus heb ik beslist om er 2 nieuwe volledige te bestellen en terug opnieuw te beginnen. Het kan erger tegenvallen...
Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979
Een gezond koetswerk maar toch overal las-en slijpwerken.
Binnenkant van de verstevigingsbalk achter de kriksteun. Dit wordt trillen met de pneumatische beitel (met stompe punt) langs de buitenkant van de gehele balk zodat vuil en roestschilfers loskomen. Dan alle vuiligheid en roest uitblazen en opzuigen.
Een mooi plaatje gemaakt door Christian, klaar om in te lassen. Binnenkanten netjes klaargemaakt om nieuw plaatjes te lasen.
Laatst gewijzigd door Ronny op 20 mar 2011, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979
Vandaag goed bezig geweest met de kever. Beide bodemplaten zijn er volledig uitgeslepen, klaar om de nieuwe in te lassen.
Allerlei losse stukken (ankerplaten, bumpersteuen, stuurstangen, enz ) gezandstraald, gemetalliseerd, opgeschuurd en mooi zwart gespoten.
Dinsdag verwacht ik een levering van bbt: nieuwe bodemplaten, ruitgeleiding LA, plaatwerk en rubbers van de vering.
Woensdag neem ik het koetswerk mee naar huis om verder op te lassen want we moeten stilaan met de carrosseriewerken beginnen.
Allerlei losse stukken (ankerplaten, bumpersteuen, stuurstangen, enz ) gezandstraald, gemetalliseerd, opgeschuurd en mooi zwart gespoten.
Dinsdag verwacht ik een levering van bbt: nieuwe bodemplaten, ruitgeleiding LA, plaatwerk en rubbers van de vering.
Woensdag neem ik het koetswerk mee naar huis om verder op te lassen want we moeten stilaan met de carrosseriewerken beginnen.
Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979
Mooi werk mannen!
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV