1967 Volkswagen T1 bus
1967 Volkswagen T1 bus
Zo was het busje.
Op deze foto's oogt de bus redelijk fris en dat was hij in zekere zin ook, maar we mogen niet vergeten dat de "lak" eigenlijk een bestickering is die veel verbergt, dus er komt zeker wat carrosseriewerk aan bod. Technisch is de T1 dan weer zeer goed, we verwachten geen grote verrassingen maar maken uiteraard wel gebruik van de demontage om bepaalde zaken te vernieuwen.
De start:
Vervolgens meteen beginnen met een fors klusje, het kaal maken van de bodem:
Uiteraard laat de demontage van de motor ook niet op zich wachten. Deze wordt meteen onderworpen aan een compressietestje en goed bevonden:
De eerste uitgebreide reiniging aan de bodem gebeurt met de naaldbikhamer, een onmisbaar stukje gereedschap voor deze klus:
En zo gaan we nog wel een tijdje door: reinigen, schuren, poetsen, herhalen... tot het resultaat er mag wezen:
Na enkele weken poetsen en schuren wordt het beoogde resultaat bereikt en kan het startschot voor de laswerken gegeven worden:
De slechte delen worden eerst onverbiddelijk verwijderd:
Terwijl dit aan de gang is, reinigt een tweede groep cursisten de motor en versnellingsbak. Hier en daar worden wat losse deeltjes meteen mooi van een nieuw laklaagje voorzien:
Na het verwijderen van de slechte delen worden vervangende plaatjes op maat geknipt en geplooid:
En voor je het weet is de bodem toe aan zijn eerste laagje antiroestverf:
Een reeks detailfoto's van de tot nu toe uitgevoerde laswerken:
Langzaam maar zeker zien we de bodem vorderen:
Uiteraard ook voldoende andere klusjes in tussentijd, hier zien we enkele cursisten het interieur opknappen. Het materiaal zelf was nog in goede staat, dus met het hier en daar herstellen van een gescheurde naad, kunnen de zetels opnieuw bekleed worden met de originele hoezen:
Intussen is de bodem klaar en toe aan een laagje anti-steenslag:
Nu de bodem klaar is, kan eindelijk aan het leukste werk begonnen worden, de montage. Eerst is de ophanging vooraan aan de beurt:
Vervolgens de achterophanging en versnellingsbak:
En dit is de fase waar we nu zitten. Van week tot week wordt er verder gewerkt en kan u hier updates van het project verwachten.
Wordt zeker vervolgd!
Op deze foto's oogt de bus redelijk fris en dat was hij in zekere zin ook, maar we mogen niet vergeten dat de "lak" eigenlijk een bestickering is die veel verbergt, dus er komt zeker wat carrosseriewerk aan bod. Technisch is de T1 dan weer zeer goed, we verwachten geen grote verrassingen maar maken uiteraard wel gebruik van de demontage om bepaalde zaken te vernieuwen.
De start:
Vervolgens meteen beginnen met een fors klusje, het kaal maken van de bodem:
Uiteraard laat de demontage van de motor ook niet op zich wachten. Deze wordt meteen onderworpen aan een compressietestje en goed bevonden:
De eerste uitgebreide reiniging aan de bodem gebeurt met de naaldbikhamer, een onmisbaar stukje gereedschap voor deze klus:
En zo gaan we nog wel een tijdje door: reinigen, schuren, poetsen, herhalen... tot het resultaat er mag wezen:
Na enkele weken poetsen en schuren wordt het beoogde resultaat bereikt en kan het startschot voor de laswerken gegeven worden:
De slechte delen worden eerst onverbiddelijk verwijderd:
Terwijl dit aan de gang is, reinigt een tweede groep cursisten de motor en versnellingsbak. Hier en daar worden wat losse deeltjes meteen mooi van een nieuw laklaagje voorzien:
Na het verwijderen van de slechte delen worden vervangende plaatjes op maat geknipt en geplooid:
En voor je het weet is de bodem toe aan zijn eerste laagje antiroestverf:
Een reeks detailfoto's van de tot nu toe uitgevoerde laswerken:
Langzaam maar zeker zien we de bodem vorderen:
Uiteraard ook voldoende andere klusjes in tussentijd, hier zien we enkele cursisten het interieur opknappen. Het materiaal zelf was nog in goede staat, dus met het hier en daar herstellen van een gescheurde naad, kunnen de zetels opnieuw bekleed worden met de originele hoezen:
Intussen is de bodem klaar en toe aan een laagje anti-steenslag:
Nu de bodem klaar is, kan eindelijk aan het leukste werk begonnen worden, de montage. Eerst is de ophanging vooraan aan de beurt:
Vervolgens de achterophanging en versnellingsbak:
En dit is de fase waar we nu zitten. Van week tot week wordt er verder gewerkt en kan u hier updates van het project verwachten.
Wordt zeker vervolgd!
Re: 1967 Volkswagen T1 bus
Je ziet direct dat door vakmensen gedaan wordt he
Re: 1967 Volkswagen T1 bus
Hier nog enkele fotookes van gisteren
Master @ work
Master @ work
Re: 1967 Volkswagen T1 bus
Het werd stilaan tijd voor de laatste lading foto's, waarmee een officieel punt achter deze restauratie kan gezet worden.
De remmerij werd nagelopen, gemonteerd en afgesteld:
Het was duidelijk dat er wat roest in de onderkant van de schuifdeur zat. Een rondje stralen later begroette de deur ons met een allesbehalve aangenaam klusje:
We begonnen met het wegslijpen en vervangen van de binnenste plaat:
Eens de binnenste plaat op zijn plaats zit, gaan we met de buitenste aan de slag:
Nu de buitenste plaat ook naar wens ingelast is, gaan we de lip van het buitenstuk die over de binnenplaat plooit, vormen:
Hier nog eens voor en na, links het uitgeslepen deel, rechts het nieuwe deel:
Tijd om verder te gaan met de carrosseriewerken. De laswerken zijn voltooid, dus beginnen we met het mat schuren van de oude laklaag:
De carrosserie was in het algemeen nog in goede, deukvrije staat. Weinig behoefte aan lokaal plamuren dus. Hier zien we de bus in spuitplamuur:
De zwarte strepen zijn schuurgids. Op deze manier kan de bus met de lange schuurvijl manueel uitgeschuurd worden. De schuurgids geeft on tijdens het schuren een goed zicht op eventuele overgebleven deukjes of niet volledig strakke stukken plaatwerk. DIe kunnen op deze manier van een extra laagje spuitplamuur voorzien worden om tot een goed, uniform resultaat te komen.
Hier zien we de bus volledig uitgeschuurd en klaar voor grondverf:
Zoals je ziet, is ook het afplakken reeds begonnen. Tijd voor grondverf:
En dan het grote moment, de lak:
Een dergelijke T1 bus is van weinig sierdelen voorzien, het afmonteren is dan ook een vlotte klus:
Bij deze ook een bedankje aan alle cursisten die een jaar lang mee dit project hielpen realiseren. Zonder hun hulp had het werktempo aanzienlijk lager gelegen.
Uiteraard worden er bij gelegenheid nog wat mooie hoge resolutie foto's van de bus in actie geplaatst!
De remmerij werd nagelopen, gemonteerd en afgesteld:
Het was duidelijk dat er wat roest in de onderkant van de schuifdeur zat. Een rondje stralen later begroette de deur ons met een allesbehalve aangenaam klusje:
We begonnen met het wegslijpen en vervangen van de binnenste plaat:
Eens de binnenste plaat op zijn plaats zit, gaan we met de buitenste aan de slag:
Nu de buitenste plaat ook naar wens ingelast is, gaan we de lip van het buitenstuk die over de binnenplaat plooit, vormen:
Hier nog eens voor en na, links het uitgeslepen deel, rechts het nieuwe deel:
Tijd om verder te gaan met de carrosseriewerken. De laswerken zijn voltooid, dus beginnen we met het mat schuren van de oude laklaag:
De carrosserie was in het algemeen nog in goede, deukvrije staat. Weinig behoefte aan lokaal plamuren dus. Hier zien we de bus in spuitplamuur:
De zwarte strepen zijn schuurgids. Op deze manier kan de bus met de lange schuurvijl manueel uitgeschuurd worden. De schuurgids geeft on tijdens het schuren een goed zicht op eventuele overgebleven deukjes of niet volledig strakke stukken plaatwerk. DIe kunnen op deze manier van een extra laagje spuitplamuur voorzien worden om tot een goed, uniform resultaat te komen.
Hier zien we de bus volledig uitgeschuurd en klaar voor grondverf:
Zoals je ziet, is ook het afplakken reeds begonnen. Tijd voor grondverf:
En dan het grote moment, de lak:
Een dergelijke T1 bus is van weinig sierdelen voorzien, het afmonteren is dan ook een vlotte klus:
Bij deze ook een bedankje aan alle cursisten die een jaar lang mee dit project hielpen realiseren. Zonder hun hulp had het werktempo aanzienlijk lager gelegen.
Uiteraard worden er bij gelegenheid nog wat mooie hoge resolutie foto's van de bus in actie geplaatst!
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1967 Volkswagen T1 bus
seg Ronny das weeral ne parel v ne bus die ge hier staan hebt è man!!!
proficiat aan de cursisten.. amai.. de kwaliteit vant werk ligt weer hoog precies!
en ik wil mij anders wel eens aanmelden om ne photoshoot te doen met al uw VW-buskes te samen.
ergens een leuke locatie uitzoeken en een half dagske foto's trekken è
proficiat aan de cursisten.. amai.. de kwaliteit vant werk ligt weer hoog precies!
en ik wil mij anders wel eens aanmelden om ne photoshoot te doen met al uw VW-buskes te samen.
ergens een leuke locatie uitzoeken en een half dagske foto's trekken è
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Re: 1967 Volkswagen T1 bus
Alweer een mooi resultaat! Heb de bus vorige week gezien en die ziet er weer als nieuw uit. Proficiat!
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Re: 1967 Volkswagen T1 bus
Ik kijk al uit naar de volgende lessen.
Re: 1967 Volkswagen T1 bus
Een fotoshoot Chris? Jij in een strak tijgerpakje als model? Oké doen we.
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1967 Volkswagen T1 bus
ik denk niet dat het goed zal komen met de strakke carosserie als ik wulps over die buskes ga liggen kruipen!Ronny schreef:Een fotoshoot Chris? Jij in een strak tijgerpakje als model? Oké doen we.
maar ik sla uiteraard het idee niet af van wat vrouwelijk schoon en dito functioneel naakt bij de buskes te presenteren
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc