Mercedes W116 280SE uit 1975
Mercedes W116 280SE uit 1975
Hallo allemaal!
Het hing sinds augustus in de lucht, en de beslissing is genomen.
Vanaf eind volgende week ben ik in het bezit van een Mercedes 280SE van het type 116 uit 1975.
De auto is oorspronkelijk in Nederland aangekocht door Mr. Hoe (Engelsman uit 1930), die vervolgens samen met de auto naar Engeland is verhuisd in 1990. In 1997 is de auto in Engeland gerestaureerd geweest (foto's zitten bij de auto), om vervolgens na in totaal 340.000km gereden te hebben sinds 2004 aan de kant te staan.
In 2010 heeft de vader van Ronny de auto aangekocht in Engeland om er vervolgens een tijdje mee te rijden. Sinds eind vorig jaar staat de auto echter stil (en stond buiten). En sinds gisteren heb ik hem overgekocht.
De Mercedes is in een goede staat om mee te rijden, motor draait als een klok, de automaat schakelt vlot en het valt op dat alle elementen uiteindelijk sinds de restauratie in 1997 niet veel gereden hebben. Gezien de leeftijd van de man die ermee reed, zal er ook zacht mee gereden zijn.
Er zijn wat roestvlekken aan de deuren en het dak, de bodemplaat heeft door vochtinsijpeling de afgelopen maanden afgezien maar dit is allemaal bij te werken.
Voor mij is het vooral belangrijk dat ik een goed rijdende auto heb om met mooi weer een toertje te doen en geregeld deel te nemen aan een rally.
En nu: de foto's!
Voor meer info over het model:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W116
En nu dinsdag gaan we wat bubbels drinken om dit te vieren!
Het hing sinds augustus in de lucht, en de beslissing is genomen.
Vanaf eind volgende week ben ik in het bezit van een Mercedes 280SE van het type 116 uit 1975.
De auto is oorspronkelijk in Nederland aangekocht door Mr. Hoe (Engelsman uit 1930), die vervolgens samen met de auto naar Engeland is verhuisd in 1990. In 1997 is de auto in Engeland gerestaureerd geweest (foto's zitten bij de auto), om vervolgens na in totaal 340.000km gereden te hebben sinds 2004 aan de kant te staan.
In 2010 heeft de vader van Ronny de auto aangekocht in Engeland om er vervolgens een tijdje mee te rijden. Sinds eind vorig jaar staat de auto echter stil (en stond buiten). En sinds gisteren heb ik hem overgekocht.
De Mercedes is in een goede staat om mee te rijden, motor draait als een klok, de automaat schakelt vlot en het valt op dat alle elementen uiteindelijk sinds de restauratie in 1997 niet veel gereden hebben. Gezien de leeftijd van de man die ermee reed, zal er ook zacht mee gereden zijn.
Er zijn wat roestvlekken aan de deuren en het dak, de bodemplaat heeft door vochtinsijpeling de afgelopen maanden afgezien maar dit is allemaal bij te werken.
Voor mij is het vooral belangrijk dat ik een goed rijdende auto heb om met mooi weer een toertje te doen en geregeld deel te nemen aan een rally.
En nu: de foto's!
Voor meer info over het model:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W116
En nu dinsdag gaan we wat bubbels drinken om dit te vieren!
Laatst gewijzigd door Filip_G op 29 sep 2011, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpine a110 2019 (besteld)
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Re: Mercedes W116 280SE uit 1975
Haha, zo hebben we allemaal wel eens iets te vieren
Ik denk dat je een goede auto gekocht hebt, succes ermee...
Ik denk dat je een goede auto gekocht hebt, succes ermee...
Re: Mercedes W116 280SE uit 1975
proficiat mooi ding. vond het al meteen als ik het zag. op naar de 1.000.000 km zou ik zeggen
Re: Mercedes W116 280SE uit 1975
Van een goed jaar! Succes er mee
Re: Mercedes W116 280SE uit 1975
doet de toeter het?
morris minor traveler 1970
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988
Re: Mercedes W116 280SE uit 1975
ja hoor! Thomas is er nog altijd doof vanHero schreef:doet de toeter het?
Hierbij een foto van de bodemplaat voor we eropgingen met de naaldbikhamer:
Laatst gewijzigd door Filip_G op 29 sep 2011, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpine a110 2019 (besteld)
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Re: Mercedes W116 280SE uit 1975
Laatst gewijzigd door ThomasVD op 01 okt 2011, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
'12 Volvo C30
'04 BMW R850R
'04 BMW R850R
Re: Mercedes W116 280SE uit 1975
straf dat hij daar weer voor afgekeurd is ?? Ma bon nu is het wel gemaakt dus niet slecht dat de jongens dat gedaan hebben.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Re: Mercedes W116 280SE uit 1975
Gisterennamiddag verdergewerkt aan de Mercedes.
Eerst nog een fotootje genomen van de opening die we dinsdag gemaakt hebben:
Dinsdagavond hebben we de bodemplaat langs de binnenkant goed met de naaldbikhamer onder handen genomen. Dat werkt schitterend! Op rotte plaat neemt het alle smeerlapperij prachtig weg, kom je op goede plaat doet het niets. op die manier kan je zorgeloos alles proper maken.
aan de onderkant zat er rutex op de plaats waar het gat zich gevormd had, dit heb ik weggenomen met een terco-schijf op een boormachine. opnieuw impressionant om te zien hoe snel je die dikke laag rutex wegkrijgt op die manier.
Wat is er dan allemaal gedaan op woesndagnamiddag:
eerst een plaatje klaargemaakt op het formaat van het gat. hiervoor heb ik gebruik gemaakt van het staal van de slechte bodemplaat van de NSU. wel het plaatje goed proper maken met de stalen borstel zodat het bloot metaal is voor het lassen.
dan de randen van de onderkant goed proper gemaakt met de stalen borstel zodat het metaal bloot komt te liggen. dit doen we om te vermijden dat de overgebleven rutex zou beginnen smeulen met de nodige rook en geur tot gevolg.
hetzelfde gedaan aan de binnenkant. zo hebben we goed contact met het stalen plaatje en de bodemplaat.
En dan is Ronny aan het lassen gegaan (terwijl ik de onderkant goed bekeek om te zien of er niets in brand vloog):
Vermits er een klein gaatje in de uitlaat zat, is dit ook meteen opgelast. door proper te maken met de stalen borstel was dat gaatje net iets groter geworden en werd 1 gaatje nog een gaatje en bleek de tweede pijp ook nog een gaatje te hebben dat nog een gaatje werd,...
soit: om het simpel te houden => twee plaatje uitgesneden en erop gelast (goed lucht- en waterdicht):
Dan nog roestomvormer (Hammerite) op de bodemplaat gesmeerd zodat het roestproces goed stopgezet wordt. De foto is van donderdag, de roestomvormer in lopende vorm is melkachtig van kleur en wordt zwart bij het opdrogen.
Eerst nog een fotootje genomen van de opening die we dinsdag gemaakt hebben:
Dinsdagavond hebben we de bodemplaat langs de binnenkant goed met de naaldbikhamer onder handen genomen. Dat werkt schitterend! Op rotte plaat neemt het alle smeerlapperij prachtig weg, kom je op goede plaat doet het niets. op die manier kan je zorgeloos alles proper maken.
aan de onderkant zat er rutex op de plaats waar het gat zich gevormd had, dit heb ik weggenomen met een terco-schijf op een boormachine. opnieuw impressionant om te zien hoe snel je die dikke laag rutex wegkrijgt op die manier.
Wat is er dan allemaal gedaan op woesndagnamiddag:
eerst een plaatje klaargemaakt op het formaat van het gat. hiervoor heb ik gebruik gemaakt van het staal van de slechte bodemplaat van de NSU. wel het plaatje goed proper maken met de stalen borstel zodat het bloot metaal is voor het lassen.
dan de randen van de onderkant goed proper gemaakt met de stalen borstel zodat het metaal bloot komt te liggen. dit doen we om te vermijden dat de overgebleven rutex zou beginnen smeulen met de nodige rook en geur tot gevolg.
hetzelfde gedaan aan de binnenkant. zo hebben we goed contact met het stalen plaatje en de bodemplaat.
En dan is Ronny aan het lassen gegaan (terwijl ik de onderkant goed bekeek om te zien of er niets in brand vloog):
Vermits er een klein gaatje in de uitlaat zat, is dit ook meteen opgelast. door proper te maken met de stalen borstel was dat gaatje net iets groter geworden en werd 1 gaatje nog een gaatje en bleek de tweede pijp ook nog een gaatje te hebben dat nog een gaatje werd,...
soit: om het simpel te houden => twee plaatje uitgesneden en erop gelast (goed lucht- en waterdicht):
Dan nog roestomvormer (Hammerite) op de bodemplaat gesmeerd zodat het roestproces goed stopgezet wordt. De foto is van donderdag, de roestomvormer in lopende vorm is melkachtig van kleur en wordt zwart bij het opdrogen.
Laatst gewijzigd door Filip_G op 29 sep 2011, 22:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Alpine a110 2019 (besteld)
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957
Mazda MX-5 1.6 1991
Honda Civic Coupé 1.5Lsi 1994
Porsche 911 SC 1979
Vespa VBC Super 150 1968
VW Kever Ovali 1957