1984 Toyota Tercel 4WD Wagon
Geplaatst: 28 feb 2018, 22:38
Omdat ik minder en minder met moderne wagens heb, werd het tijd een vervanger voor m'n Alfa 166 te zoeken. De 3.0 Busso V6 zal gemist worden, de rest... minder.
Ik wou iets dat mooi aansluit bij m'n Land Cruiser en er was maar 1 optie: een 4WD AL25 Tercel Wagon. Deze zat destijds net onder de Corolla in het gamma, maar in wagon vorm met de 4WD aandrijving, werd deze econobox al snel duurder dan een in een hoger segment concurrerende Corolla. Resultaat: nauwelijks verkocht.
In Japan deed de auto het iets beter onder de naam Sprinter Carib:
https://www.youtube.com/watch?v=BFhzWyjnIhA
Bizarre setup: vooraan verschilt hij niet van een voorwielaangedreven Tercel, in de lengte geplaatste 3AC 1500CC 4 cilinder, maar dan met 6 versnellingen (1 low range). Een transferbak koppelt deze aan de achterwielen via de achteras van een AE86 RWD Corolla. Een hendel naast de versnellingspook kan de wagen tijdens het rijden van FWD naar 4WD schakelen.
Eentje in de gewenste uitvoering in Frankrijk weten opduiken na redelijk wat zoekwerk. Brons en bruin metallic met veel te bruin ruitjesinterieur en het zeldzame elektrische schuifdak. Gekocht van een gepensioneerde Fransoos die het ding 20 jaar lang als tweede auto bij zijn jachthut gebruikte. 249000km op de teller, mechanisch heeft de auto 108000km, motor en bak werden gewisseld na een gebarsten zuiger.
Vooruit, wat plaatjes van het ding. Bruin en goud en héél erg eighties, ik heb hem uiteraard Mr. T gedoopt:
Tot mijn verbazing in 1 keer door de dagelijkse autokeuring geraakt. De CV's zijn tot op de naad versleten, waarschijnlijk wegens schaarse verkrijgbaarheid, ik moest ze in de US bestellen. Bij het vervangen worden ook meteen de stuurkogels, stuurhoezen, ophangingskogels en stabilisatorstangrubbers vervangen. Remleidingen allicht ook. Distributie en kleppen staan ook op het programma.
De koudstart toerentalverhoging en choke werkten niet, na het vervangen van alle vacuumslangen spelen ze weer mooi mee.
Ook wat lampjes in het dash vervangen, de clusterbezel gepolijst en ontdekt dat er heel jaren '80 een hologram in het stuurembleem verscholen zit. Merk ook de blitse inclinometer centraal op het dashboard op.
De originele 13" witte wieltjes konden wat mij betreft minstens 400% periode correcter. tot mijn jolijt bleek een AW11 MR2 dezelfde steek te hebben. Meteen een setje OEM velgen gezocht en opgeknapt:
In de achterklep zit redelijk wat roest en ik heb een paar potten reservelak bij de auto gekregen, na wat zoekwerk in Duitsland een roestvrije klep met wat weg te werken deukjes op de kop getikt:
En als je dan toch in Duitsland bent, meteen een setje wintervelgen op de kop getikt, origineel de Speedlines die op de Golf II Country 4x4 zaten. Komt agressief winterrubber op, setje rally gravelbanden allicht, Fedima of DMACK.
Eens de GTV6 naar de keuring kan, is deze aan de beurt.
Ik wou iets dat mooi aansluit bij m'n Land Cruiser en er was maar 1 optie: een 4WD AL25 Tercel Wagon. Deze zat destijds net onder de Corolla in het gamma, maar in wagon vorm met de 4WD aandrijving, werd deze econobox al snel duurder dan een in een hoger segment concurrerende Corolla. Resultaat: nauwelijks verkocht.
In Japan deed de auto het iets beter onder de naam Sprinter Carib:
https://www.youtube.com/watch?v=BFhzWyjnIhA
Bizarre setup: vooraan verschilt hij niet van een voorwielaangedreven Tercel, in de lengte geplaatste 3AC 1500CC 4 cilinder, maar dan met 6 versnellingen (1 low range). Een transferbak koppelt deze aan de achterwielen via de achteras van een AE86 RWD Corolla. Een hendel naast de versnellingspook kan de wagen tijdens het rijden van FWD naar 4WD schakelen.
Eentje in de gewenste uitvoering in Frankrijk weten opduiken na redelijk wat zoekwerk. Brons en bruin metallic met veel te bruin ruitjesinterieur en het zeldzame elektrische schuifdak. Gekocht van een gepensioneerde Fransoos die het ding 20 jaar lang als tweede auto bij zijn jachthut gebruikte. 249000km op de teller, mechanisch heeft de auto 108000km, motor en bak werden gewisseld na een gebarsten zuiger.
Vooruit, wat plaatjes van het ding. Bruin en goud en héél erg eighties, ik heb hem uiteraard Mr. T gedoopt:
Tot mijn verbazing in 1 keer door de dagelijkse autokeuring geraakt. De CV's zijn tot op de naad versleten, waarschijnlijk wegens schaarse verkrijgbaarheid, ik moest ze in de US bestellen. Bij het vervangen worden ook meteen de stuurkogels, stuurhoezen, ophangingskogels en stabilisatorstangrubbers vervangen. Remleidingen allicht ook. Distributie en kleppen staan ook op het programma.
De koudstart toerentalverhoging en choke werkten niet, na het vervangen van alle vacuumslangen spelen ze weer mooi mee.
Ook wat lampjes in het dash vervangen, de clusterbezel gepolijst en ontdekt dat er heel jaren '80 een hologram in het stuurembleem verscholen zit. Merk ook de blitse inclinometer centraal op het dashboard op.
De originele 13" witte wieltjes konden wat mij betreft minstens 400% periode correcter. tot mijn jolijt bleek een AW11 MR2 dezelfde steek te hebben. Meteen een setje OEM velgen gezocht en opgeknapt:
In de achterklep zit redelijk wat roest en ik heb een paar potten reservelak bij de auto gekregen, na wat zoekwerk in Duitsland een roestvrije klep met wat weg te werken deukjes op de kop getikt:
En als je dan toch in Duitsland bent, meteen een setje wintervelgen op de kop getikt, origineel de Speedlines die op de Golf II Country 4x4 zaten. Komt agressief winterrubber op, setje rally gravelbanden allicht, Fedima of DMACK.
Eens de GTV6 naar de keuring kan, is deze aan de beurt.