1983 Alfa Romeo GTV6
Geplaatst: 10 sep 2017, 00:32
Samen met Ronny's Z3 het tweede voertuig dat na jaren stilstand wordt afgestoft, mijn allereerste auto, een 1983 GTV6.
Alle foto's klikbaar voor groter formaat.
Zo kwam ze na 5+ jaar onder de hoes vandaan:
Grotendeels roestvrij en optisch in acceptabele staat. De lak staat nogal mat na jaren geschuur van een in de wind flapperende autohoes. De achterremmen lopen aan, de achterste 2 cylinders spelen niet mee en de distributieriem is aan vervanging toe.
Beginnen bij het begin, het kloppende hart, Italiaanse vacuumslang spaghetti:
Dit wordt iets meer dan een groot onderhoud, op het lijstje staat onder andere: kleppendeksels en het inlaatplenum vaporblasten, alle slangen en slangklemmen vervangen, distributieriem spanner reviseren, waterpomp vervangen, volledige koelvloeistof flush incl. cylinderbanken, motorruimte ontvetten, kleppen stellen, injectoren laten reviseren en oud alarmsysteem verwijderen.
Een dag en een bus ontvetter later zag het er onder de motorkap zo uit:
Injectoren klaar voor verwijdering van de rail en verzending naar de injectorboer.
De velg die tegen de achterband leunt staat wat te marineren terwijl ik twijfel of ik de originele velgen laat zitten of deze set oplap.
Jaren '80 Speedline Racing en PLS Daytona velgen van een Group A racer. Achterste velgen zou ik verbreden naar 9.5J met nieuwe lippen:
In afwachting van een berg onderdelen ook even mijn Alfa "magazijntje" ingedoken. Dit kwam onder andere boven water: spaghetti spruitstukken en de remmen setup van mijn oude 75 Turbo: Mazda RX7 Turbo 4 pistons aluminium remklauwen met op maat gemaakte adapters en omgeboorde Toyota Supra remschijven. Als de hoofdremcylinder na jaren stilstand kaduuk blijkt, worden deze meteen gereviseerd en geplaatst incl. een grotere HRC.
Lichtere setup dan de gietijzeren Ate 2 pistons en past nipt in een 15" velg.
Vervolgens begonnen met het schoonmaken van de gedemonteerde onderdelen:
Het interieur kon ook een forse poetsbeurt gebruiken, het zwarte leder begon een wit schimmelvachtje te krijgen. Alles gereinigd en opnieuw ingevet:
Weer wat dagjes later begon de doffe lak mij meer en meer te storen, polijsten dus.
Ik weet niet wat het met gammel jaren '80 plastic is, maar het spul drinkt polijstpasta alsof het niets is en blijft vervolgens tot het einde der tijden een doffe witte waas houden. Afplakken dus.
Wassen, kleien en afplakken:
Sticker tuning, +20PK:
Geïmproviseerde polijstsetup: rolbrug en forse LED bouwlamp:
De eerste ronde met grove pasta zit er op, in de komende dagen nog drie rondes met fijnere pasta's en een afwerkwax te gaan.
Links van de motorkapbult gepolijst, rechts niet:
Na het verder polijsten staan de distributie, waterpomp en de kleppen op het programma. Eens ik de GTV met een gerust hart kan starten, rijd ik de auto de loods in om op de brug de remmerij te verwijderen.
Wordt vervolgd.
Alle foto's klikbaar voor groter formaat.
Zo kwam ze na 5+ jaar onder de hoes vandaan:
Grotendeels roestvrij en optisch in acceptabele staat. De lak staat nogal mat na jaren geschuur van een in de wind flapperende autohoes. De achterremmen lopen aan, de achterste 2 cylinders spelen niet mee en de distributieriem is aan vervanging toe.
Beginnen bij het begin, het kloppende hart, Italiaanse vacuumslang spaghetti:
Dit wordt iets meer dan een groot onderhoud, op het lijstje staat onder andere: kleppendeksels en het inlaatplenum vaporblasten, alle slangen en slangklemmen vervangen, distributieriem spanner reviseren, waterpomp vervangen, volledige koelvloeistof flush incl. cylinderbanken, motorruimte ontvetten, kleppen stellen, injectoren laten reviseren en oud alarmsysteem verwijderen.
Een dag en een bus ontvetter later zag het er onder de motorkap zo uit:
Injectoren klaar voor verwijdering van de rail en verzending naar de injectorboer.
De velg die tegen de achterband leunt staat wat te marineren terwijl ik twijfel of ik de originele velgen laat zitten of deze set oplap.
Jaren '80 Speedline Racing en PLS Daytona velgen van een Group A racer. Achterste velgen zou ik verbreden naar 9.5J met nieuwe lippen:
In afwachting van een berg onderdelen ook even mijn Alfa "magazijntje" ingedoken. Dit kwam onder andere boven water: spaghetti spruitstukken en de remmen setup van mijn oude 75 Turbo: Mazda RX7 Turbo 4 pistons aluminium remklauwen met op maat gemaakte adapters en omgeboorde Toyota Supra remschijven. Als de hoofdremcylinder na jaren stilstand kaduuk blijkt, worden deze meteen gereviseerd en geplaatst incl. een grotere HRC.
Lichtere setup dan de gietijzeren Ate 2 pistons en past nipt in een 15" velg.
Vervolgens begonnen met het schoonmaken van de gedemonteerde onderdelen:
Het interieur kon ook een forse poetsbeurt gebruiken, het zwarte leder begon een wit schimmelvachtje te krijgen. Alles gereinigd en opnieuw ingevet:
Weer wat dagjes later begon de doffe lak mij meer en meer te storen, polijsten dus.
Ik weet niet wat het met gammel jaren '80 plastic is, maar het spul drinkt polijstpasta alsof het niets is en blijft vervolgens tot het einde der tijden een doffe witte waas houden. Afplakken dus.
Wassen, kleien en afplakken:
Sticker tuning, +20PK:
Geïmproviseerde polijstsetup: rolbrug en forse LED bouwlamp:
De eerste ronde met grove pasta zit er op, in de komende dagen nog drie rondes met fijnere pasta's en een afwerkwax te gaan.
Links van de motorkapbult gepolijst, rechts niet:
Na het verder polijsten staan de distributie, waterpomp en de kleppen op het programma. Eens ik de GTV met een gerust hart kan starten, rijd ik de auto de loods in om op de brug de remmerij te verwijderen.
Wordt vervolgd.