1983 Alfa Romeo GTV6

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

1983 Alfa Romeo GTV6

Bericht door Adriaan »

Samen met Ronny's Z3 het tweede voertuig dat na jaren stilstand wordt afgestoft, mijn allereerste auto, een 1983 GTV6.

Alle foto's klikbaar voor groter formaat.

Zo kwam ze na 5+ jaar onder de hoes vandaan:

Afbeelding

Grotendeels roestvrij en optisch in acceptabele staat. De lak staat nogal mat na jaren geschuur van een in de wind flapperende autohoes. De achterremmen lopen aan, de achterste 2 cylinders spelen niet mee en de distributieriem is aan vervanging toe.

Beginnen bij het begin, het kloppende hart, Italiaanse vacuumslang spaghetti:

Afbeelding

Dit wordt iets meer dan een groot onderhoud, op het lijstje staat onder andere: kleppendeksels en het inlaatplenum vaporblasten, alle slangen en slangklemmen vervangen, distributieriem spanner reviseren, waterpomp vervangen, volledige koelvloeistof flush incl. cylinderbanken, motorruimte ontvetten, kleppen stellen, injectoren laten reviseren en oud alarmsysteem verwijderen.

Een dag en een bus ontvetter later zag het er onder de motorkap zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Injectoren klaar voor verwijdering van de rail en verzending naar de injectorboer.

Afbeelding

De velg die tegen de achterband leunt staat wat te marineren terwijl ik twijfel of ik de originele velgen laat zitten of deze set oplap.

Jaren '80 Speedline Racing en PLS Daytona velgen van een Group A racer. Achterste velgen zou ik verbreden naar 9.5J met nieuwe lippen:

Afbeelding

Afbeelding

In afwachting van een berg onderdelen ook even mijn Alfa "magazijntje" ingedoken. Dit kwam onder andere boven water: spaghetti spruitstukken en de remmen setup van mijn oude 75 Turbo: Mazda RX7 Turbo 4 pistons aluminium remklauwen met op maat gemaakte adapters en omgeboorde Toyota Supra remschijven. Als de hoofdremcylinder na jaren stilstand kaduuk blijkt, worden deze meteen gereviseerd en geplaatst incl. een grotere HRC.

Lichtere setup dan de gietijzeren Ate 2 pistons en past nipt in een 15" velg.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens begonnen met het schoonmaken van de gedemonteerde onderdelen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het interieur kon ook een forse poetsbeurt gebruiken, het zwarte leder begon een wit schimmelvachtje te krijgen. Alles gereinigd en opnieuw ingevet:

Afbeelding

Afbeelding

Weer wat dagjes later begon de doffe lak mij meer en meer te storen, polijsten dus.

Ik weet niet wat het met gammel jaren '80 plastic is, maar het spul drinkt polijstpasta alsof het niets is en blijft vervolgens tot het einde der tijden een doffe witte waas houden. Afplakken dus.

Wassen, kleien en afplakken:

Afbeelding

Sticker tuning, +20PK:

Afbeelding

Geïmproviseerde polijstsetup: rolbrug en forse LED bouwlamp:

Afbeelding

De eerste ronde met grove pasta zit er op, in de komende dagen nog drie rondes met fijnere pasta's en een afwerkwax te gaan.

Links van de motorkapbult gepolijst, rechts niet:

Afbeelding

Na het verder polijsten staan de distributie, waterpomp en de kleppen op het programma. Eens ik de GTV met een gerust hart kan starten, rijd ik de auto de loods in om op de brug de remmerij te verwijderen.

Wordt vervolgd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: 1983 Alfa Romeo GTV6

Bericht door Ronny »

Zie ik daar onderdelen liggen op mijn antieke grammofoon speler :evil: :evil: :evil:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: 1983 Alfa Romeo GTV6

Bericht door Adriaan »

Ronny schreef:Zie ik daar onderdelen liggen op mijn antieke grammofoon speler :evil: :evil: :evil:
De onderdelen zijn beduidend properder dan de grammofoonspeler, dus de correcte verwoording is "Oei, raakt mijn stoffige grammofoonspeler die kraaknette onderdelen aan?" :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: 1983 Alfa Romeo GTV6

Bericht door Adriaan »

Even updaten. Het eind is in zicht, even wachten op de beschikbaarheid van de brug om de achterremmen aan te pakken, maar verder loopt de GTV6 mooi.

Kleppendeksels gevaporblast en veel te veel tijd aan lettertjes afplakken gespendeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bosch L-Jetronic volledig vanaf 0 afgesteld, distributie vervangen, kleppen gesteld, hydraulische riem ontspanner gereviseerd, alle vacuumslangen en waterpomp vervangen (inclusief afbrekende boutjes tot ieders jolijt):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel gestrand bij remmerij gepriegel:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: 1983 Alfa Romeo GTV6

Bericht door Jeroen »

Super dat deze bloedmooie wagen wordt aangepakt! Hoe staat het ermee?
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: 1983 Alfa Romeo GTV6

Bericht door Adriaan »

Jeroen, de GTV stond even gestrand wachtend tot de Z3 van de brug was.

Afbeelding

Afbeelding

Typisch 116 probleem na een tijd stilstaan, geblokkeerde achterklauwen, wat bij deze wagen betekent: CV assen los en remschijven verwijderen alvorens de klauwen bereikbaar zijn. Komen uiteraard een paar dozijn bouten bij kijken die notoir zijn om af te breken, wat op zijn beurt betekent: hele achteras en transaxle de wagen uit.

Dat rampscenario tegen sombere verwachtingen in toch kunnen vermijden na dagen kruipolie laten intrekken. Klauwen zijn intussen gangbaar gemaakt en gestraald en gemetalliseerd. Ik wacht nog op een nieuwe set zuigers en dan kunnen ze weer in elkaar. In theorie zou de wagen na dit weekend keuringsklaar kunnen zijn.

Ook de hoofdkoppelingscylinder bleek te lekken, goed voor een namiddag montagegevloek, ding zat on-be-reik-baar weggewerkt. :evil:

Elke cm benzineslang is ook vervangen, volledig verduurd.

Betekent wel niet einde project. De banden zijn sowieso aan vervanging toe en ik vrees dat de hardyschijven van de cardan volledig uitgedroogd zijn, cardan eruit dus, nog zo'n aangenaam werkje.

To do momenteel: klauwen reviseren en spuiten, monteren, afstellen, ontluchten. Verder nog een paar lampjes vervangen en de gasklep regelen.

RX7 klauwen "ontmazda'd":
Afbeelding

Afbeelding

Gestraalde en gemetalliseerde klauwen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Benzineleidingen (inclusief ontluchting). Op z'n Italiaans weer, hele achterbank, kofferbakbekleding en benzinetank er eerst uit...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De totaal onlogische benzineslangen layout vol onnodige bochten:
Afbeelding

De transaxle en boutenoogst om aan de remklauw te raken...
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig heb ik zonet mijn dagelijkse Alfa 166 V6 vervangen voor een Toyota. Niet zo gelukkig is die Toyota een rijdend project. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: 1983 Alfa Romeo GTV6

Bericht door Jeroen »

Toch de moeite waard, heerlijke apparaten!
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Plaats reactie