1986 Toyota Land Cruiser HJ61

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

1986 Toyota Land Cruiser HJ61

Bericht door Adriaan »

Ergens vorig jaar deze HJ61 in Nederland gekocht, niet echt een restauratieproject, maar na een paar jaar stilstand wel toe aan wat achterstallig onderhoud. Nog steeds geen idee waarom ik plots zo'n ding moest hebben. Ik vermoed dat mijn onderbewustzijn na jaren Alfa Romeo liefhebberij hunkerde naar iets met ongekend goede bouwkwaliteit. :geek:

Het betreft een zeldzame eerste serie 4.0 12HT turbodiesel met ronde koplampen en eerst type dash en interieur.

Zo trof ik hem aan:

Afbeelding

Afbeelding

Een weekje later geleverd en een emmertje water over gegooid:

Afbeelding

Vervolgens de printer heet gestookt, het werkplaatshandboek bleek iets uitgebreider dan voorzien:

Afbeelding

Begonnen met oliewissel van motor, bak, transferbak en diffs en het vervangen van alle filters en riemen. Deze 4.0 werd in Japan ook in stadsbussen gebruikt, de hoeveelheid olie die in de auto verdween bleek dan ook "iets" meer dan in de Alfa's die ik gewend ben:

Afbeelding

Doorgaans zijn de interieurs van deze HJ's volledig afgebeuld in de loop der jaren, in mijn geval was alles compleet en onbeschadigd, maar vuil en modderig. Uiteindelijk alles maar gedemonteerd en gestoomreinigd:

Afbeelding

Na een eerste rondje met een zachte borstel de stoomreiniger aangezwengeld, links voor, rechts na:

Afbeelding

Afbeelding

Onder de middenconsole een troostprijs voor het stoffige werk ontdekt:

Afbeelding

Volgende stap was de lakcorrectie van het dak, half dagje vloeken met carrosserieklei, na een paar decennia Zuid-Franse zon en boomhars volledig mat. Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Na de eerste kilometers kwam nog wat achterstallig onderhoud boven water, stuurkogels waren eerst aan de beurt:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens besloot de schroefdraad in de fusee links voor dat het na 400000km tijd was om de remklauw te lossen. Aangezien ze toch gedemonteerd moest worden om nieuwe draad in te tappen en een helicoil in te draaien, meteen maar de Birfields en beide remklauwen gereviseerd, alsook de wiellagers vervangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Setje versterkte keerringen in de ashuizen geinstalleerd, met de originele keerringen rechts op de foto durven ze nog wel eens gaan lekken richting voordifferentieel:

Afbeelding

Eindresultaat, vrijloopnaven ook maar meteen gereviseerd:

Afbeelding

Paar weken later een ander (voor mij toen nog onbekend) veelgezien probleem: de verharde plastic lens kon de hitte van de lamp niet meer verdragen, gelukkig geen brand:

Afbeelding

Nieuwe lens besteld en meteen maar de originele fitting verwijderd en een COB LED ingesoldeerd. Deze verlicht moeiteloos het hele interieur, de originele lamp was nagenoeg nutteloos:

Afbeelding

Verder de kofferruimte aangepakt. Helaas geen "voor" foto's, maar de stoomreiniger heeft overuren gedraaid:

Afbeelding

Verder probleemloos wat kilometers gereden, zoals je van een Toyota verwacht. Ik begon mij meer om meer te storen aan de lelijke en onhandige versnellingspook, geen aftermarket voor leverbaar helaas, dan maar een replica van een jaren '60 Land Cruiser 40 series laten draaien, zwart anodiseren en het correcte schakelpatroon inlaseren. Te veel vrije tijd, noemt men dat...

Afbeelding

Afbeelding

In het kader van die "tjoening" perikelen ook een set KC Daylighter verstralers voor de voorbumper aangeschaft samen met 2 100watt xenon ballasten, ik twijfel nog steeds over de installatie, de striping op de flanken is allicht al eighties fout genoeg. :mrgreen:

Afbeelding

Intussen alweer een half jaartje mee geregeld aan het rijden en weinig problemen tegen het lijf gelopen, onlangs de hoofdkoppelcylinder vervangen en dat was het zowat. Het gebrek aan reparatiewerk wordt ingevuld met het bij elkaar sprokkelen van de originele, optionele toolkit, bezigheidstherapie zeg maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nog maar een paar sleuteltjes te gaan. Intussen staat de HJ er zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Bijna dagelijks moet ik van Ronny horen wat een prachtwagen het is en hij er zijn 356 zo voor wil inruilen, maar ik blijf weigeren. Vooral de felgekleurde striping vindt hij fantastisch. :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: 1986 Toyota Land Cruiser HJ61

Bericht door Luk »

Mooie 4x4! en die jaren 80 look moet zeker kunnen!
Nu nog banden met witte belettering ( BF Goodrich?) en het is in orde :-)

Ik denk dat dit wel een ideale wagen is om een autoremorque mee te trekken!

En euh ... waar heb je die KC spots gekocht? zie dat ook nog wel zitten!
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: 1986 Toyota Land Cruiser HJ61

Bericht door Ronny »

Ik moet toegeven dat hij (of zij?) mooier wordt met de dagen en wsl zo trekken als een beest.
Een geduchte concurrentie voor de Range, niet voelen dat er een geladen remorque aanhangt.
Mijn BMW'ke voelt het iets harder, maar doet het na al die jaren nog goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: 1986 Toyota Land Cruiser HJ61

Bericht door Adriaan »

Luk: de bandjes met witte letters laten op zich wachten omdat BFG A/T's enkel nog in de KO2 variant geleverd worden (modern profiel op de zijwang vloekt met een oldtimer). Nog steeds op uitkijk naar een goed alternatief.

Wat de KC's betreft: prijs/kwaliteit wat mij betreft maar matig eens je xenon of LED wil. KC koop je voor de oldschool looks. Ik heb de goedkoopste variant gekocht met heldere lens (H1 halogen) en apart een set 100watt H1 ballasten samen met 4300K lampen (gelig licht, niet het moderne xenon wit). Eind van de rit paar honderd euro onderdelen, de HJ is 24V, 12V zal goedkoper zijn).

Meer dan voldoende lichtopbrengst voor een set verstralers, maar als je echt performance wil, kan je beter voor een xenon set met projectorlens gaan (biedt KC niet aan) of een set LEDS (duuuuur).

Mocht je de Lightweight van een forse verlichtingsupgrade willen voorzien, google eens naar HMMV H1 LED koplampen. NSN #: 6220-01-547-9043 , zullen vast varianten met andere NSN bestaan. Is intussen een geupdate variant uit waardoor het Amerikaanse leger er geregeld een lading als surplus op de markt gooit, destijds onder de 100€ per stuk, milspec variant van de Trucklite Gen 1 7" koplamp. Geen geld in 24V land.

Afbeelding

Vond ze op m'n HJ niet passen, maar een militaire LR is wat anders.
Afbeelding
Plaats reactie