56 Chevy pickup

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
iceman_70
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 dec 2013, 10:46

56 Chevy pickup

Bericht door iceman_70 »

Belofte maakt schuld … dus toch maar effe tijd genomen om ne build thread op te starten …

Eind 2011 ne Chevy 3100 pickup truck van 1956 gevonden … Naast de typische Chevy truck issues (cab corners / door hinge pockets) was alles nog redelijk goed. Er lag een small block 5.7l in met een TH350 versnellingskast en 12-bolt rear end. Aan de chauffeurs kant was er ook wat schade aan deur en front fender van een aanrijding …

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan stilaan alles uiteen beginnen te halen, en stuk voor stuk terug in orde zetten :

De 12-bolt rear laten zandstralen en metalliseren :
Afbeelding

Vanbinnen proper gemaakt en nieuwe lagers ingezet :
Afbeelding
Afbeelding

Dan de TH350 versnellingskast :
Powerwash om de 3kg Texaanse modder eraf te halen :
Afbeelding

Een korte inspectie vertelde dat deze recent een nazicht had gekregen. Alle friction en steel rings waren nog in perfecte staat … Dus gewoon alle dichtingen vervangen, en terug in elkaar gezet :
Afbeelding

Daarna aan de motor begonnen. Helemaal uit elkaar gehaald, en bij een reviseur binnen gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Het nieuws dat ik daar kreeg was niet zo goed : 1 van de cilinderkoppen was gebarsten, de cilindersgaten waren al .030 overboord en hadden nu terug slijtage, de krukas moest terug geslepen worden, nieuwe kleppen + klep stoters, de intake was op bepaalde plaatsen ingevreten … kortom : de blok had zijne beste tijd gehad … BUMMER !

Effe wat prijzen opgezocht, en het huidige blok opmaken was bijna zo duur als een nieuwe laten overkomen uit Amerika. Dus de knoop doorgehakt, en BAM : nieuwe custom-build small block van 330pk
Afbeelding
Laatst gewijzigd door iceman_70 op 17 apr 2018, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
iceman_70
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 dec 2013, 10:46

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door iceman_70 »

En na al dit dan toch maar aan het plaatwerk begonnen …

De vorige eigenaar had hier een DIN standard radio in gezet, daar ik toch graag terug naar de originele look wil gaan :
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe hinge pocket :
Afbeelding
Afbeelding

Cab corner links :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je duidelijk mijn slecht slijpwerk : van boven naar onder over de las, ipv van links naar rechts met de las mee … Bedankt Ronny voor de tips !!

En rechts :
Afbeelding

In de firewall, alle onnodige gaten dichtgelast, en die afzichtelijke ‘lip’ verwijderd zodat we later een ‘smooth firewall’ kunnen maken :
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto is al van na het stralen/metalliseren … doordat ik in het begin met het verkeerde gas laste, is dit stuk niet zo proper gedaan. Dat is dan uiteindelijk verstevigd met enkele lagen Metalu, en daarna fijn afgewerkt met Polystar :
Afbeelding

En na al het laswerk, de cabine laten zandstralen en metalliseren :
Afbeelding

Het dak kon niet gestraald worden, dus dat dan maar zelf proper gemaakt met een ‘reinigingsschijf’ van uit Ronny zijne shop :
Afbeelding
Afbeelding

Vooraan de ‘bladveren ophanging’ vervangen door een Mustang II IFS :
Afbeelding
Afbeelding

Vermits hierdoor de voorkant een stuk lager komt, achteraan de as op de bladveren gelegd, en een kleine C-notch gemaakt in het frame :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar de cabine gelast is, alles mooi bijgewerkt met Polystar en geschuurd, en geschuurd, en geschu… Spijtig genoeg heb ik daar geen foto’s van … door een probleem met mijn digitale camera zijn deze foto’s te donker en onduidelijk …
De horizontale uitstulping onder het achterraam was ook helemaal gedeukt. Ik kan wel een beetje met mastiek werken, maar om zo een vorm te restaureren heb ik een mal in MDF gemaakt, waardoor de vorm direct goed kwam … dan nog wat geschuurd en twas in orde.
De achterkant en plamuurwerken aan de zijkant overspoten met epoxy (had nog wat over van het dak…) en, al zeg ik het zelf, dat ziet er redelijk goed uit …
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste kan ik nu nog meegeven dat ik nog wat gewerkt heb aan het terug uitlijnen van het voorste plaatwerk …
Afbeelding
Afbeelding

En dat is waar we vandaag staan … heel wat foto’s in mijn eerste posts, maar het is dan ook een samenvatting van 2 jaar werk …
De laatste maanden heb ik geen tijd gehad om in mijn hobby te steken, maar daar zou snel verandering moeten inkomen. Volgende werken die gepland zijn : chauffeur deur + fender herstellen / verder uitlijnen voorkant / motor inbouwen.
Laatst gewijzigd door iceman_70 op 17 apr 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
david
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 nov 2011, 11:25
Locatie: rotselaar

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door david »

ha da's van deze, khad de cabine zien staan in het ronny-atelier.
waar haalt ge al die informatie vandaan van hoe ge wat moet doen met u ophanging? of is dit louter duimzuigen :p
- lexus is200 (2002)
- honda cbf 600cc (2004)
- opel manta a (1972) ready 2 go
- opel gt (1972) in resto
- (ex) opel kadett c (1975) pertotal
- (ex) vw golf 3 (1997)
iceman_70
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 dec 2013, 10:46

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door iceman_70 »

david schreef:ha da's van deze, khad de cabine zien staan in het ronny-atelier.
waar haalt ge al die informatie vandaan van hoe ge wat moet doen met u ophanging? of is dit louter duimzuigen :p
Informatie komt van uren en uren het internet af te schuimen ... Zo komt ge dan op gespecializeerd fora zoals http://67-72chevytrucks.com waar heel veel gasten, juist zoals hier, hun ervaringen delen ...
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door Jeroen »

Zalige bakskes en tof om te volgen! Benieuwd naar het eindresultaat :)
Bijlagen
56 pickup.jpg
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door Ronny »

Die cabine kennen we nog, de werken gaan precies toch goed vooruit. Schoon model.

Jeroen, moet voor u nu werkelijk iedere auto plat op de buik? 8-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door Scirocco16vGTX »

Ronny schreef:Jeroen, moet voor u nu werkelijk iedere auto plat op de buik? 8-)
Das toch de enige mooie manier Ronny :mrgreen: 8-) :mrgreen:
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door Jeroen »

Ronny schreef:Jeroen, moet voor u nu werkelijk iedere auto plat op de buik? 8-)
Jazeker, Ronny
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
iceman_70
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 dec 2013, 10:46

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door iceman_70 »

Zie dat ik al lang geen updates meer gegeven heb (shame on me !!), dus hier nog wat foto's.
De laatste tijd is het hier nogal hectisch, waardoor er zeeeeer weinig tijd overblijft om in de garage te spenderen ... Maar dit zal wel bij velen een probleem zijn, denk ik ...

Ik wil graag het grote originele stuur houden, dus met 2K putty de cracks gerepareerd :
Afbeelding
Afbeelding

Onderkant passagierdeur :
Afbeelding
Afbeelding

Linker deur was te hard beschadigd, dus een nieuwe laten overkomen ...
Deur pastte redelijk ... moest juist de gaps wat bijstellen :
Afbeelding
Afbeelding

Als we dan toch bezig waren, passagier kant ook gedaan :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals ik in het begin al aangaf was er schade links vooraan door een aanrijding ...
Nieuw stuk in de fender gezet :
Afbeelding
Afbeelding

De koplamp area was ook gedeukt. Metaal was te dik om uit te hameren, dus via een US truck forum bij ne gast in Alaske terecht gekomen die nog wat fenders liggen had, en het nodige stuk opstuurde.
Afbeelding
Afbeelding
had eerst geprobeerd om met metalu de schade te herstellen, maar er was te veel kapot ...
Afbeelding
voila, gelast, geslepen en afgewerkt met een dun laagske metalu
Afbeelding
Laatst gewijzigd door iceman_70 op 10 jul 2020, 08:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: 56 Chevy pickup

Bericht door Ronny »

Propere laswerken.
Die Metalu is ideaal voor uw koplampringen, zeer sterke mastiek maar wel hard om te schuren schuren.
Afbeelding
Plaats reactie