Restauratie VW-bus Kemperink

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Ronny »

De hoeken achteraan uitgeslepen en nieuwe gemaakt, klaar om op te lassen.
IMG_4607.jpg
IMG_4608.jpg
IMG_4609.jpg
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Ronny »

Venijnige gezwellen tussen de dwarsbalkjes van de bodemplaat. Je ziet, toepappen met rutex werkt niet echt herstellend...
IMG_4551.jpg
IMG_4553.jpg
Afbeelding
Hero
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 apr 2010, 01:54

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Hero »

wat inspiratie voor de toogklep...
Schermafbeelding 2012-08-02 om 13.34.16.png
Schermafbeelding 2012-08-02 om 13.26.48.png
Schermafbeelding 2012-08-02 om 13.35.48.png
morris minor traveler 1970
volvo amazone combi 1965
golf II 1300 1988
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Scirocco16vGTX »

gisteren de Kemperink in levende lijve kunnen bewonderen... knap werk, kzou er ni durven aan beginnen!
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Ronny »

Typische roesthaard voor de VW busjes is de voorkant onderaan.

We beginnen met het onderste deel van de frontplaat te verwijderen.
IMG_4614.JPG
IMG_4615.JPG
Natuurlijk is de binnenkant van die balk ook niet "fris" meer, dus hier ook de rotte stukken uitslijpen en nieuwe plaatjes maken. Ondanks we hier achteraf niets meer van zien zijn dit toch wel de belangrijkste laswerken, de fundering van de restauratie...
IMG_4617.JPG
De nieuwe plaatjes gelast, het geheel is terug goed sterk en behandeld tegen roest.
IMG_4621.JPG
IMG_4623.JPG
De nieuwe frontplaat passen en meten.
IMG_4625.JPG
IMG_4626.JPG
Lassen, met puntjes, anders trekt alles krom van de warmte.
IMG_4635.JPG
De laspuntjes mooi afgeslepen, klaar om uit te mastikeren.
IMG_4638.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Ronny »

Deze week staan de dorpels en bodemplaten van de cabine op het programma.

De linkerdorpel en bodemplaat uitgeslepen.
IMG_4602.JPG
IMG_4603.JPG
Oplassen van deurstijl en plaatrand en afwerken van de randen, zodat nieuwe dorpel kan gepast worden.
IMG_4619.JPG
IMG_4620.JPG
De nieuwe dorpel vastgepunt...
IMG_4757.JPG
Dorpel en bodemplaat opgelast en afgewerkt.
IMG_4799.JPG
IMG_4800.JPG
Aan de rechterkant doen we hetzelfde, hier was enkel het onderste gedeelte van de dorpel in slechte toestand.
IMG_4606.JPG
IMG_4633.JPG
IMG_4634.JPG
IMG_4636.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Ronny »

De onderste randen van de voorruitjes waren er slecht aan toe.
Spijtig heb ik geen foto's van deze laswerken. Niet makkelijk, lang moeten over nadenken, maar toch goed gekregen.
IMG_4760.JPG
IMG_4761.JPG
IMG_4795.JPG
IMG_4796.JPG
IMG_4804.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Ronny »

Nu, op verschillende plaatsen, het dak met het gootje aanpakken en dan is de cabine opgelast.
IMG_4793.JPG
IMG_4802.JPG
IMG_4797.JPG
IMG_4803.JPG
IMG_4798.JPG
IMG_4806.JPG
IMG_5054.JPG
IMG_5056.JPG
De cabine is opgelast, nu kunnen we aan de grote werken beginnen, de laadruimte.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Ronny »

We gaan ons nu bezighouden met de funderingen van de laadruimte.
Zoals je op onderstaande foto's ziet moet de structuur van de laadruimte stevig aangepakt worden, eerst en vooral omdat de roestgaten welig tieren, maar ook omdat de eigenaar het dak 17cm hoger wil hebben en meer staanruimte binnenin. Dwz dat onder andere de benzinetank een ander plaats moet krijgen.
Bak is verwijderd, zodat we makkelijk kunnen werken aan de funderingen.
Bak is verwijderd, zodat we makkelijk kunnen werken aan de funderingen.
Balk achteraan waar de scharnieren van de motorklep op zitten, niets meer mee te doen.
Balk achteraan waar de scharnieren van de motorklep op zitten, niets meer mee te doen.
Balk eruit gekapt en geslepen.
Balk eruit gekapt en geslepen.
Nieuwe balk zelf namaken...
Nieuwe balk zelf namaken...
IMG_4786.JPG
IMG_4787.JPG
... en plaatsen.
... en plaatsen.
Passen, meten en nadenken hoe we het achteraan gaan aanpakken.
Zo zag de binnenkant er oorspronkelijk uit.
Zo zag de binnenkant er oorspronkelijk uit.
Benzinetank er uit gehaald en beugels weg geslepen.
Benzinetank er uit gehaald en beugels weg geslepen.
Zware balk (tegen torsen) moet 30cm naar achter
Zware balk (tegen torsen) moet 30cm naar achter
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: Restauratie VW-bus Kemperink

Bericht door Jeroen »

En blijven gaan, zeg! Ik ben benieuwd naar de eerste verflaag om alles eens in zijn geheel te zien.
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Plaats reactie