1986 VW Scirocco 16V

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

1986 VW Scirocco 16V

Bericht door Scirocco16vGTX »

kweet het tis ni echt wat iedereen zou verstaan onder ne oldtimer, maar ondertussen is dit beestje toch ook al 24j oud dus quasie ne échte oldtimer è! ;)

VW Scirocco 1986
1800 16V
type KR (139pk)
OEM opties: Recaro interieur, electrische ramen, centrale vergrendeling,stuurbekrachtiging, getinte ramen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


wat staat er op het programma? gezien de km-stand (282.000km & still rollin') heb ik geopteerd voor een complete revisie van de motor.
tevens staat er een upgrade in de startblokken!dus; boren tot 81mm, gesmede KS-zuigers, CatCams nokkenassen met verstelbare tandwielen (intern én extern), cilinderkop vlakken, kleppen meervlaks slijpen,... dat is de revisie. dan gaat de cilinderkop nog verder bewerkt worden, lees flowen, ...! een eigen contructie 'cold air intake' komt er ook aan! alsook de short-shift! de inlaatcollector is al vervangen door een 50mm exemplaar! de gasklep wordt ook bewerkt. om vrij te kunnen ademen heb ik gekozen voor Supersprint uitlaat; 4-2-1-collector en complete uitlaatlijn... het onderstel krijgt ook een upgrade: Powerflex-bussen. verder versterkte draagarmen, boven- én onderliggendeveerpootbruggen, ... voor de rest komt de wagen in de originele kleur te staan... niet omdat die enkel mooi is (donkergrijs metallic) maar ook om de waarde vd wagen enigzins hoog te houden!

daarnaast heb ik al een set US-headlights liggen die in combinatie met zwarte pinkers een lekkere duister neusje zullen geven!
tussen de koplampen komt een originele zender-grille... zijpinkers zijn weggewerkt, stootstrips heb ik niet!
de achterlichten krijgen een schuurbeurt, worden gevlakt en krijgen een rode toplaag. een setje chinese klinken (in de stijl van Golf 3) heb ik ook al. het interieur blijft origineel, jah wat had je gedacht met een recaro-interieur??? audio heb ik niet nodig... enkel wat extra meters die in een zelfgemaakte middenconsole komen! én een rolkooi staat ook op het programma.
de velgen worden voorlopig opgeknapte BBS RA's: velgster wordt meegelakt inkoetswerkkleur en de randjes worden gepolierd!
voor later staan er BBS RS'en op het programma... zo dit is denk ik ongeveer in een notendop uitgelegd waar ik mee bezig ben! 8)

K-Jetronic gedemonteerd:
Afbeelding

de verdeelblok wordt es gekuisd want euhm... da kleurke?!? en mijn vuile gasklep:
Afbeelding
opkuisen, randjes wegwerken en polieren!

cilinderkop is ook gedemonteerd vh blok:
Afbeelding
vooral die extreem witte klep lijkt mij wat raar...
Afbeelding

de zwarte koek is niet meer dan "normaal" na 280d km:
Afbeelding

zeg eens "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh":
Afbeelding
opkuisen, flowen en afstellen op de 50mm-inlaatcollector!

hey!!! wie heeft men motor gestolen???
Afbeelding

aha... OK, gevonden... :wink:
Afbeelding
een dezer de gesmede zuigers bestellen bij Kolbensmidt en dan kan de revisie van startgaan! :twisted:

effe wat pics van het opkuisen vd K-jet... 8)

VUIL:
Afbeelding
khad em hier wel al ingespoten met ontvetter, daarom da alles zo vloeibaar lijktop de foto. twas eig een dik, zwart, pekkerig koekske!

PROPER:
Afbeelding
Afbeelding

GEMONTEERD:
Afbeelding

foto's van de nokkenassen, verstelbare tandwielen,... :twisted: :!: :twisted:

de scherpe nokkenassen:
Afbeelding

verstelbaar binnentandwiel (dus geen vaste kettingoverbrenging meer tsn inlaaten uitlaat!)
Afbeelding

verstelbaar buitentandwiel om de perfecte fijnafstelling te verkrijgen! :twisted:
Afbeelding

8) gisteren effe tussendoor wa geklungeld aan de US-headlights...beetje (véééél) gekuist (met sop én mega-krachtige ontvetter) en geschrobd!

vaneengevezen, alles dus opgekuist, kaders licht geschuurd en al wat delen inprimer gespoten...
Afbeelding
Afbeelding
satijn komt het beste over; niet té hard bling bling, maar net proper genoeg!

nog wat gaan puzzelen aan de rocco... de lak was goeduitgehard, dus heb ik 1 koplamp gemonteerd. waaaaaaaaw... wat en verbluffendresultaat, al zeg ik het zelf! :wink:

achterkader in satijn:
Afbeelding
Afbeelding

de vijskes in primer:
Afbeelding

de lichten in hittebestendige lak:
Afbeelding

voor én na:
Afbeelding
Afbeelding
kvind het bij-zon-der goed geslaagd... heb na de montage hier en daar nog wat moeten bijwerken, maar het is héél goed gelukt! 8) 8) 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

das de B-stijl (aan de bestuurderskant) en die is dus deftig roestig... :cry:
nu heb ik de ramen eruit gehaald en tot de vaststelling gekomen dat de gehele rand waar het raam inligt roestig is.
de hoek die je op de foto ziet is het ergste; de plaat is tot gatenkaas herleid! :?
ik heb nog een donor-scirocco staan en daar kan ik dus een deftig stukuitsnijden.
Laatst gewijzigd door Scirocco16vGTX op 06 mei 2010, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: VW Scirocco 1986

Bericht door Scirocco16vGTX »

volledige omvang vh roestprobleem op de flank te tonen...
de lasnaden zijn dus niet optimaal gelast, ze zijn niet 'naar de regels vd kunst afgewerkt én ze zijn zeker niet naar behoren nabehandeld! wat de roestvorming allemaal in de hand werkt.. :x ik heb er dan ook het raden naar hoe de lasnaad onderaan, tegen de drempel, er zou kunnen uitzien! maar ik vrees eigenlijk voor het ergste...

de lasnaad die net achter de wielboog naar beneden loopt, ook v bedenkelijke kwaliteit...
Afbeelding

de roestige lasnaad...
Afbeelding

nog roest die ik ondertussen ontdekt heb (ik laat de foto's voor zichzelf spreken...)

drempel passagierszijde - achteraan
Afbeelding

drempel bestuurderszijde - vooraan
Afbeelding

wat foto's.. laten we beginnen met de carterpan! die heb ik langs de binnenzijde ontdaan vd zwarte koolafzetting zodat deze weer mooi blinkt! en dan aan de buitenzijde 2 anti-roestbeurten, 2 schuurbeurten (met slijptol en stalen borstel), 3 kleurlagen en 2 vernislagen... 8) mjah, ik weet het al.. als ik het doe, doe ik het... GOED!

om uit te eten...
Afbeelding

just goe ingesmeerd. ier ziet ge alle roest nog goe...
Afbeelding

na de eerste anti-roest behandeling...
Afbeelding

na de eerste laag anti-roest...
Afbeelding

na de 2e laag anti-roest (efkes reklame maken voor het beste product ter wereld)...
Afbeelding

de eerste kleur staat erop...
Afbeelding

en het eind is in zicht!

droog na 3 kleurlagen, gereed om devernis erop te spuiten...
Afbeelding

en voila! zoals nieuw!!!
Afbeelding

hihi... toing ka-toing! hihi :)
Afbeelding

deze kwam ik tegen opt net en kon ik on-mo-ge-lijk laten liggen!!! een dure grap, maar als ik ze zelf had moeten maken, had het mij minstens evenveel gekost. :roll:

snel uit de doos genomen om een fotootje te nemen...
Afbeelding

sneak peak op de scirocco!
Afbeelding

en het oliefilterelement heb ik natuurlijk ook es onder handen genomen!

ervoor:
Afbeelding

effe tussendoor een sfeerfoto...
Afbeelding

en erna!
Afbeelding

en nog een klein kadootje voor mijzelf... alhoewel, zo klein zijn die dingen nu ook weer niet :oops:

die zal lekker knallen én vooral wat extra horsies loskietelen!!!
Afbeelding

jep, je leest het goed! SUPERSPRINT all the way...
Afbeelding

mooier dan die 2 gigantische dikke eindpijpen die ze nu bij supersprint aanbieden vind ik!
Afbeelding

de K-jet was een tijdje geleden es gekuist, die heb ik nu uiteindelijk ook gelakt in antraciet!

ervoor:
Afbeelding

erna:
Afbeelding
wat 2 kleurlagen en 2 vernislagen al niet als resultaat kunnen hebben è! 8)

opgekuist:
Afbeelding

gelakt:
Afbeelding

en als laatste vernis op:
Afbeelding

en zo komt het einde vh motorproject stilletjes in zicht!
volgende maand gaat het blok gereviseerd worden, het vliegwiel is al afgedraaid (moet ik nog ophalen dus pics volgen)... :wink:

een lekker krokante radiatorkap! :cry:

Afbeelding

al es met de stalen borstel de meeste roestbrokken verwijderd
Afbeelding

na een eerste behandeling met roestomvormer
Afbeelding

en weer mte de stalen borstel erop gezeten, zo zie je dat de erosie echt wel diep zit!
Afbeelding

verder gewerkt aan de radiatorkap. de roest is nu voor 90% verwijderd! oef dus... het einde (vd roest) is in zicht (op dit onderdeel alleszins!)...

Afbeelding


één héél vuile warmdraairegelaar :oops:
Afbeelding

warmdraairegelaar gekuist en gereed om te spuiten
Afbeelding

morge meer foto's.. de verf was ni droog en dan geeft da een verkeerd beeld als ge dat fotografeert.. :mad:
EDIT: kijkt ne keer hier zè... :)
Afbeelding
als da ni mooi is weet ik het ook ni!

en de injectieblok ook es onder handen genomen:

Afbeelding

en een laagje roestomvormer erop, nu nachtje laten weken...
Afbeelding

morge zet ik deze ook in hittebestendige verf... :) en dan is de injectie compleet!!! 8)

EDIT: ziehier het resultaat, weer 2 lagen kleur en 2 lagen vernis!
Afbeelding


Afbeelding

jazeker: een scirocco uit 1993 met kantelschuifdak, in antraciet-grijs én last but not least: (bitter)weinig roest! 8)
meer foto's volgen... hij staat nu zij aan zij in de werkplaats naast de 16V..

nogmaals 10.000.000.000.000x dank aan Dennis!!!!!!!!
en natuurlijk nog veel véél meer aan mijn pa die een dagje met mij willen rijden heeft, de trailer gehuurd heeft, de verstookte diesel betaalde én mijn nieuwe aanwinst ook nog es wou financieren!!! ;-)

vrijdag mijn vliegwiel al gaan ophalen.. looking nice guys!!! ;-)
Afbeelding

en vandaag of morgen komen de zuigertjes v Kolbensmidt ook binnen..
we zijn er bijna!


zij aan zij... :D 16V en donor-16V

Afbeelding


in afwachting v/e spit hebben we het even zo opgelost.. :)

Afbeelding

hier moet ik de meeste aandacht aan besteden qua bodemwerken
Afbeelding

De foto's!!! roestige kriksteun...

Afbeelding

deze is er het ergst aan toe moet ik eerlijk toegeven, de andere zijn gewoon wat omgeplooid. maar hier had ik complete doorroesting!
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: VW Scirocco 1986

Bericht door Scirocco16vGTX »

mijn trots (en tevens de grootste investering totnutoe...), mijn fantastisch gereviseerd onderblok!!! :twisted:

de 81.48mm overmaat zuigers v KolbenSchmidt
Afbeelding

kijk es naar dat mooie hoonpatroon
Afbeelding

zie dit juweeltje es blinken!
Afbeelding
mijn beter als nieuw onderblok.. 8)

vandaag heb ik de achteras vd 16V onder handen genomen.. een karweitje waar ik iets langer dan gepland mee bezig was (ben). :mad:

zoals hij was
Afbeelding

volledig ontdaan v alle losse delen
Afbeelding

moet je es kijken hoeveel blubber daar vanaf komt!!! en neen, het is geen verf.. het is een bruine kleverige substantie die wss bestaat uit olie, vet, modder en euhm... olie!
Afbeelding

ondertussen (na een zwaar avondje/nacht kuisen) zit ik al zover. het begint te komen, bijna proper... bijna.. :s
Afbeelding
nu nog es hardhandig afstomen met de Kärcher en het zaakje zou moeten klaar zijn om een laagje Rust-oleum te krijgen!

verder gekuist aan de achteras. :mad:

na een korte trip naar de self carwash was de achteras eindelijk proper
Afbeelding

en na de eerste laag rust-oleum
Afbeelding

de achteras - het eindresultaat met rust-oleum
Afbeelding
als deze ooit nog begint te roesten weet ik het niet meer... :shock:

de voorste stabilo-stang zoals hij onder de wagen stak
Afbeelding

na de verplichte laagjes rust-oleum (onduidelijke foto maar kom..)
Afbeelding

en dan al wat onderdelen die nieuw binnen gekomen zijn...
toplagers vooraan
Afbeelding

stuurstangkogels (of hoe heet dat?)
Afbeelding

en last but not least, nieuwe driehoeken met alle rubbers enzo
Afbeelding

ondertussen wacht ik nog op de rubbers voor de stabilo's en mijn nieuw bestelde astappen (jaaah, de speling op de as was té groot, je kan er de verse lagers gewoon over laten vallen!!!)

ook nog es snel een fotootje van mijn nieuw aangekochte OEM middendemper
Afbeelding

stabilisatorstang achteraan opgekuist:

ervoor
Afbeelding

erna:
Afbeelding

pics van mijn laatste bestelling... 8)

astap vd 16V achteras
Afbeelding

ophangingsrubber vd achteras
Afbeelding

nieuwe cardanboutjes + dikteplaatjes
Afbeelding
en
Afbeelding

stabilo-klemmen
Afbeelding
de grote klemmen zijn spijtig genoeg sinds maart 2008 geschrapt uit de onderdeellijst bij vw...

stopkapjes die achter de astappen zitten
Afbeelding

achterste veerpootrubbers
Afbeelding
en
Afbeelding

in totaal 397,55 euro waard! :roll:

eerst mss een sfeerfoto vh zandstralen:
Afbeelding
het is wss overbodig om te moeten zeggen wat de vuile kant is en welk stuk al gezandstraald is??? :smile:

en wat onderdelen die ik ondertsn al verder aant afwerken ben, om de achteras af te krijgen... na het zandstralen en het schuren:
Afbeelding

en na een laagje zinkspray:
Afbeelding
hier moet nu nog 1 kleurlaag op en dan de vernis. (let ook op de talloze doorroesting! hahaha tis precies gatenkaas! maar kheb besloten om er niks aan te doen.. realistisch blijven! anders blijf ik bezig)

de radiator is afgewerkt:
Afbeelding

zo zag hij er vroeger uit:
Afbeelding

het kleppendeksel heb ik ook een frisse kleur gegeven :roll:

ervoor:
Afbeelding

en het resultaat van 2 rode kleurlagen:
Afbeelding

en de inlaatcollector stond ook te wachten om een laklaag te krijgen...

een foto uit een ver verleden
Afbeelding

stap 1:
Afbeelding
het boeltje afkleven en het materiaal rondom de letters VOORZICHTIG invetten

stap 2:
Afbeelding
een fijne laag vernevelen, die zal dienen als hechtingslaag voor de volle kleurlaag

stap 3:
Afbeelding
de volle kleurlaag moet de letters als het ware 'opvullen'..

uw boelke laten drogen.. geduld hebben en niet te nieuwsgierig zijn naar het resultaat!

stap 4:
Afbeelding
de dag erna VOORZICHTIG met een krasnaald de vetlaag wegkrabben (dat gaat vrij vlot aangezien om de vetlaag een velletje verf opgedroogd hangt)

stap 5:
Afbeelding
een 10-tal minuutjes later... het resultaat wordt duidelijk!

en voila.. zo ziet het er nu uit:
Afbeelding
ik ben uiterst uiterst uiterst tevreden! voor de eerste keer dat ik zoiets onderneem is het bijzonder goed gelukt.

en dit speeltje ligt ook gereed om de cilinderkop te bewerken (lees: portmatching, flowing, polishing)

Afbeelding

nog nieuwe onderdelen gaan ophalen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de achteras.. in het stadium vd montage. eindelijk mag ik eens iets monteren!!! dat doet deugd! :)

astap op zijn plaats
Afbeelding

nieuwe asrubber ertegen
Afbeelding

old VS new
Afbeelding

8)
gisteren ben ik nog wat parts gaan bestellen bij vw voor het onderstel, vandaag bij mijn dealer remmerij gaan bestellen en dit weekend laat ik mijn remleidingen plooien.. druk druk druk! :lol:

dezer dagen ben ik druk bezig met de cilinderkop te bewerken... hier het resultaat, of toch deels! 8)

de uitlaatpoorten, VOOR DE BEWERKING
Afbeelding

Afbeelding

vuil boelke hè! 280000km aan roet en olie doen geen goed! hehe dan maar vlug de kleppen eruit gesmeten en begonnen.. eerst met de steen de gietranden wegwerken, portmatching, enz. dan schuren met 40, dan 80, dan 120 en dan met 2 soorten poliertollen.. hier een foto van het polieren met de blauwe tol, de voorlaatste stap:
Afbeelding

en het resultaat:
Afbeelding
gladder zou belachelijk zijn! :lol: dan zou je dagenlang moeten polieren!

en dan aan de inlaatpoorten begonnen (iets meer werk qua portmatching).. hier zie je dat ik de dichting afgetekend heb op de cilinderkop.. alles wat binnen de kras valt is eig een restrictie op de instromende lucht!!! :x
Afbeelding

en dan een stapje verder... het meeste is nu al verwijderd en dus gelijk gezet met de dichting!
Afbeelding

nu nog intern alle gietranden wegvijlen en glad zetten tot korrel 80.. :mad:

wat ze dan portmatching noemen, duidelijk te zien op de volgende 2 afbeeldingen

VOOR
Afbeelding

NA
Afbeelding

de gietranden en kijk vooral ook es naar de ronding vd rib tussen de 2 kamers
Afbeelding

Afbeelding

het eindresultaat aan inlaatzijde:
Afbeelding

zo, die werken zijn ook al gepasseerd! nu kan ik mij terug concentreren op mijn chassis.. ik ga er de neus afhalen want die is in een ver verleden geaccidenteerd geweest en heeft hier en daar toch wat kromme zones die ik er niet kan uitslaan. dus: andere neus erop! 8)

mijn fusees onder handen genomen :s

voor:
Afbeelding

na zandstralen:
Afbeelding

spijtig genoeg was ook het persvlak voor de lagers gezandstraald, ook al had ik ze uitdrukkelijk gewaarschuwd van het ALSTUBLIEFT niet te doen.. :-?
Afbeelding

dan maar enkele blaadjes schuurpapier uit de kas getrokken:
Afbeelding

en als laatste stap voor de montage 2 likjes verf ertegen gesmeerd:
Afbeelding

gisteren kreeg ik een pakje in handen.. JOEHOE mijn bestelling v claus von essen was er al!! :rolleyes: :finga: :rolleyes:

de motorsteunen:
Afbeelding

Afbeelding

stabilo-rubbers VOORAAN:
Afbeelding

stabilo-rubbers ACHTER:
Afbeelding

stuurhuisrubbers:
Afbeelding

allemaal in prachtige zwarte Poly-eruthaan uitvoering! lekker strak en extreem hard!

de cilinderkop.. kostprijs 520 euro ALL IN!
Afbeelding
en ALL IN wil echt wel zeggen ALL IN: zijnde gevlakt, nieuwe klepgeleiders, nieuwe klepzittingen, ...

Afbeelding

de nieuwe injectoren.. old VS new! aan u de eer om er de nieuwe uit te halen :lol:
Afbeelding
én aan een héél lekkere prijs kunnen aankopen --> 200 euro voor 4 injectoren! :disco:

dan de achterste stabilo-rubbers erop geduwd
Afbeelding

en de voorste natuurlijk ook al erover gewrongen
Afbeelding

Afbeelding

de laswerken, hier al vertint (en nu staat er al ruthex over ook)
Afbeelding

en ondertussen ook al mijn remkleuwen beginnen afborstelen en lakken.. en daarnaast ook het stuurhuis al onder handen genomen! 'goe bezig' zeggen ze dan bij ons!

de achteras, nu al met de remklauw gemonteerd
Afbeelding

Afbeelding

het redelijk rotte boeltje vd benzinepomp en aanverwanten :s
Afbeelding

de laswerken na afpunten, vertinnen en ruthex
Afbeelding

de fusees heb ik vandaag in elkaar laten persen, met nieuwe lagers in (foto v eindresultaat komt nog)
hier zie je de voorste astappen in een nieuw laklaagje...
Afbeelding

het kleppendeksel nogmaals gelakt
Afbeelding

en de remklauw, voor én na
Afbeelding

Afbeelding

de remleidingen onder de wagen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterste stabilisatorstang op de achteras gemonteerd, een aardig str*ntwerk aangezien de PU-rubbers niet helemaal op maat waren zoals ik verwachtte.. dus de dremel maar boven gehaald, en hier en daar wat uitgevijld! :rolleyes:
Afbeelding

de fusees afgewerkt met nieuwe dubbelrij-kogellagers van SKF
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nog wat "kleindelen" gekocht bij de VW-onderdelenboer, weer es 167 euro armer!
Afbeelding
Afbeelding
daarmee zou de brandstoftoevoer volledig vernieuwd moeten zijn..

de onderliggende veerpootbrug ook al op zijn plek
Afbeelding

het 'euvel' met de remleiding is ook al verholpen.. :oops: :oops:
Afbeelding

de volledige voortrein
Afbeelding
en een detail vd nieuwe triangel (ophangingsdriehoek)
Afbeelding

gisterenavond het stuurhuis voorzien v nieuwe stofkappen, overal vet ingesmeerd en het boeltje in de kas gemonteerd. en weer hetzelfde probleem met die PU-rubbers!! :cry: langs alle zijden en kanten zijn ze net iets te groot, waardoor ze net niet passen en het stuurhuis net niet gemonteerd kan worden!!
Afbeelding

tijdrovend karwijtje: altijd wat uitvijlen, rubber monteren en passen. niet genoeg? weer alles demonteren, uitvijlen, passen enz enz enz dus ongeveer 1u liggen passen en proberen met die rubbers uit te vijlen.. nog een geluk ik die dremel op luchtdruk gekocht heb voor de cil.kop bewerking! 8)
Afbeelding
uiteindelijk is het toch gelukt en is het stuurhuis netjes op zijn plek geraakt!

en als laatste de stuurstangen voorzien van nieuwe koppen en het boeltje gemonteerd op de fusees.
Afbeelding

Afbeelding

de remleidingen liggen nu kompleet onder de wagen :finga:
zo plooi ik ze, gewoon de oude als "mal" gebruiken, handig!
Afbeelding

detail vd leidingen op de rembekrachtiger
Afbeelding

de benzineleidingen zijn er ook onder geraakt:
Afbeelding

en omwille v wat re-organisatie in de werkplaats kwam de scirocco voor het eerst in 3j in contact met buitenlucht en direct zonlicht! 8)
Afbeelding

en een wat troebel totaalbeeld v wat er buitenstond, van L naar R: opel zafira (vreemde bijt die niet v ons was), VW Golf 2 GTI in opbouw, VW Golf 4 (mijn daily), VW Golf 1 GTI in opbouw en natuurlijk de scirocco 16V!
Afbeelding

de hoofdremcilinder + rembekrachtiger hebben een laklaagje gekregen:
Afbeelding

de benzinetank heb ik ook wat 'opgeschmukt' in de zin van alle roest tot bloot ijzer afgevijld en dan weer metaalverf opgezet:
Afbeelding

Afbeelding

voortgewerkt aan de benzinetoevoer (met dank aan Henri voor de formitastische bracket!!).
Old VS New.. zoek de 7 verschillen!
Afbeelding

de bracket v Henri, echt een juweeltje!
Afbeelding

en gemonteerd met de nieuwe isolatiemousse, fittings en drukaccumulator. je wilt niet weten om hoeveel euro daar bij elkaar ligt :mad:
Afbeelding

Afbeelding

de injectie is een hoofdstuk dat ik kan afsluiten! het hele boelke hangt onder de scirocco, alles mooi op zijn plek, alles mooi aangespannen.. -oef- :roll:

Afbeelding

de koffer is ook al gedeeltelijk geschuurd. woensdag de achteras terug monteren zè! 8)

Wiechers-pics :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

foto's vd schuurwerken:

de kofferbak werd onder handen genomen door 2 vrienden v me 8)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kofferdeksel geschuurd
Afbeelding

1e stukken vd scala-lijsten zijn ook al geschuurd (hier tov de originele nog gelakte delen als contrast)
Afbeelding

Nog foto's vh schuren
Afbeelding

Afbeelding

scala-lijsten zijn geschuurd, 2 vleugels ook 8) donderdag komt de carossier om de eerste stukken!

vleugels mat geschuurd.. redelijk wa moeten kaalschuren op den boog want der zat wa vliegroest onder!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zijlijsten, alle vlekken compleet uitschuren
Afbeelding

Afbeelding

de meester aant werk :roll:
Afbeelding

ondertussen nog wat schurfoto's posten (hoe saai het ook mag lijken):

mijn 2 goedkope werkpaardjes die zich uitleven op alle kleine foefelwerkjes 8)
Afbeelding

halve linkerflank geschuurd
Afbeelding

de goot vh schuifdak aan het schuren (is ondertussen al volledig gedaan)
Afbeelding

het dak volledig geschuurd, mooie schuurtekening niet? :mrgreen:
Afbeelding

zo, nu moet ik eerst nog om een nieuwe caramelschijf zodat ik de siliconen op de wielbogen kan verwijderen. en dan verderschuren aan de flanken! en dat is het ongeveer tot nu toe! volop int stadium v schuren...

voila, dat is het Scirocco-project in een notendopje.. ik wacht nu tot de carossier de kas komt ophalen om het boelke dan in 1 vlaag te spuiten. en dan kunnen we verder beginnen monteren! ik twijfel nog steeds of ik de kabelboom ga hertrekken, tis een k*twerk en kheb er eerlijk gezegd géén zin in :) dus misschien meet ik de bestaande gewoon uit (è Ronny.. meten is weten zeker?)..
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Adriaan
Site Admin
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 apr 2010, 21:13

Re: 1986 VW Scirocco 16V

Bericht door Adriaan »

Die lijkt intussen serieus aangepakt, ik ga het topic meteen even kopiëren naar Restauratieprojecten, dat zal je leren de boel zo grondig aan te pakken. ;)

Vooral de eerste serie Scirocco heb ik altijd wel kunnen waarderen. De Scirocco was eigenlijk Giugiaro's eerste ontwerp voor de Alfa GTV maar werd door Alfa Romeo niet goed bevonden, ik vermoed omdat het te sterk leek op de Alfa Sprint. Stiekem een beetje de Duitse GTV, dat kan niet slecht zijn.

Mooie zeteltjes ook, Recaro Classic C, ik heb identieke in mijn 75 V6 zitten, bekleed in een ander stofje.

Ziet er goed uit. Heb je de in- en uitlaatpoorten daadwerkelijk verruimd of vooral de gietranden weggewerkt en geportmatched met de spruitstukken? Lift en duratie van de nokken? Nieuwe compressieverhouding? Enig idee hoeveel pk alle aanpassingen opleveren?

Met al die tuningspeeltjes ontbreekt eigenlijk gewoon nog een aftermarket ECU, K-Jetronic naar de eeuwige jachtvelden verbannen en megasquirt met wideband lambda er op! Geen idee hoe simpel dat kan bij deze blokken, het mag duidelijk zijn dat ik voornamelijk een alfagek ben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Luk
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 dec 2010, 13:40

Re: 1986 VW Scirocco 16V

Bericht door Luk »

Knap werk! petje af!!!
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: 1986 VW Scirocco 16V

Bericht door Ronny »

Chris,
Me dunkt dat je uw fototoestel meer vast hebt dan sleutels en tangen. :mrgreen:
Merci voor dit interessante topic en de vele foto's.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: 1986 VW Scirocco 16V

Bericht door Scirocco16vGTX »

Adriaan schreef:Heb je de in- en uitlaatpoorten daadwerkelijk verruimd of vooral de gietranden weggewerkt en geportmatched met de spruitstukken? Nieuwe compressieverhouding? Enig idee hoeveel pk alle aanpassingen opleveren?
in eerste instantie de gietranden weggevijld, dan alle scherpe hoeken weggevijld en dan geportmatched. inlaatpoorten opgeschuurd en gepolierd tot spiegelglans 8-) compressie zal hoger liggen, zowel het onderblok als de cil.kop is -minimaal- gevlakt. geen idee hoeveel pk's ik ga krijgen. eens ze uit rodage is, zet ik ze eens op een vermogenbank om de uitdraai te weten.. hopelijk ergens rond de 175pk HOOP IK ALTHANS!
Adriaan schreef:Met al die tuningspeeltjes ontbreekt eigenlijk gewoon nog een aftermarket ECU
Indeed Adriaan, Megasquirt zou leuk zijn.. of op ITB's, dan overstijg ik zonder verpinken de 210pk. spijtig genoeg is de GOCA niet zo happig op deze aanpassingen :cry: maar ik ga eens uitkijken of het niet de moeite loont om de Scirocco te keuren als Rally-voertuig via de VAS. Dan kunnen er plots een heleboel technische aanpassingen wél gekeurd worden... maar voor wat hoort wat en de speciale keuring kost op jaarbasis wat extra geld. dat wordt informeren en afwegen dus.
Ronny schreef:Me dunkt dat je uw fototoestel meer vast hebt dan sleutels en tangen
héla héla Ronny, vergeet ni dat het dank zij mijn foto's is dat er tenminste een fotoboek vd Monaquattre gekomen is 8-)



zonet heb ik ook een pakje mogen ontvangen vanuit Duitsland.. pakje van Koni weliswaar!
hardheid-verstelbare dempers & kortere veren -joepie!!! kindje is blij!!!
deze week eens bij de carossier gaan en kijken hoe ver hij ermee staat...
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: 1986 VW Scirocco 16V

Bericht door Scirocco16vGTX »

tijdje geleden dat hier nog iets gebeurd is, maar er wordt langzaam aan verder gedaan...

begonnen de motor terug op te bouwen... tandwielen op nokkenassen gepersd, en deze gemonteerd in de cil.kop...
en nieuwe rubberdarmen besteld voor 't koelcircuit! 2.0L mk3 oliepomp gemonteerd, incl spatplaat en OEM 16V olieplaat
oliecarter en nieuwe carterbout vasrgevezen. oliekoeler al eens vanonder het stof gehaald, deze zou moeten passen (mk1 GTI oliekoeler zonder de warmtewisselaar, dus echte oliekoeler en geen water/oliekoeler)

Afbeelding

Afbeelding

en gisteren een bezoekje gebracht aan mijne nieuwe carossier (lang verhaal kort gehouden: de eerste carossier heeft te veel werk met reparaties dus heeft me doorverwezen naar een collega-vriend die hoofdzakelijk oldtimers doet). foto's staan nog op de gsm :| maar het ziet er goed uit... er komt schot in de zaak! ikke blij :mrgreen:
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Scirocco16vGTX
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
Locatie: Oilsjt - Aalst

Re: 1986 VW Scirocco 16V

Bericht door Scirocco16vGTX »

zo staat de carosserie er nu al bij...

losse stukken in zuurbad gestoken en in den epoxy gezet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

originele uitlaat-uitsparing terug ingelast, de vorige eigenaar had gewoon met de disque een groot gat uitgeslepen om een giga-tuning-uitlaat te steken.
Afbeelding

nieuwe wielbogen naadloos ingelast (binnen en buitenplaat)
Afbeelding

Afbeelding

het frontje dat Ronny gezandstraald heeft, proper ingelast en gans de carosserie gericht op de richtbank.
Afbeelding

Afbeelding

nu zijn ze achteraan aan plamuren om alle oneffenheden weg te werken.
Afbeelding

nog een detailke vd nieuwe wielbogen
Afbeelding
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 367
Lid geworden op: 30 aug 2010, 20:12

Re: 1986 VW Scirocco 16V

Bericht door Jeroen »

Kwijl kwijl
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Plaats reactie