Na de IFA F9 nog zo'n vreemde eend in de bijt, een Renault Monaquatre.
Voor een auto van 1932 was deze zowel qua chassis, koetswerk en houtwerk in zeer goede staat. Netjes was hij zeker niet, maar wel een uitstekende basis.
De auto heeft de laatste 20+ jaar van zijn leven in een garage doorgebracht, jaarlijks werd hij even van stal gehaald om in de carnavalstoet van Aalst mee te rijden.
Aanvankelijk zag hij er zo uit:
Zoals gewoonlijk beginnen wij met de volledige demontage. Een dergelijk oude klassieker zit nog zeer simpel in elkaar, dus dit wijst zichzelf uit. Minpuntje is dan weer dan bouten en moeren na 75 jaar wel héél vast kunnen zitten:
Uiteindelijk komen we op het punt dat koetswerk en chassis van elkaar kunnen gescheiden worden en de eerste diepgaande inspectie kan beginnen. Op het eerste zicht geen nare verrassingen. Het hout blijkt op bepaalde plaatsen toch wat minder goed, maar ook dit valt goed te herstellen. Wat de koets betreft: veel oppervlakkige roest, weinig echte narigheid.
Mechanisch is het een ander verhaal - zoals te verwachten valt na 75 jaar trouwe dienst - een compressietest geeft aan dat de motor zelf nog goed is, maar op alle bewegende delen zit serieuze speling. Ook de elektrische bekabeling in onherroepelijk aan vervanging toe:
Zo komen we op het punt dat de koets van alle lak ontdaan kan worden met behulp van paarse 3M sponsjes op de haakse slijper. Dit heeft 2 avonden geduurd met vijf mensen aan het werk. Dit wordt opgevolgd door een 2K epoxylaag, een zeer goed hechtende, roestwerende primer. Losse delen en worden niet met de haakse slijper kaal gemaakt maar worden verder in het project gezandstraald:
Eens we klaar zijn met de koets is het chassis aan de beurt. Dit wordt nagenoeg volledig gedemonteerd en kaalgeschuurd. Hier hebben een vijftal mensen gewapend met naaldbikhamer, staalborstel, thinner, schuurpapier, enz... flink wat avonden over gedaan, maar het resultaat mag er wezen. Waar is het chassis niet gestraald? Ten eerste vroeg dit om nog verdere demontage, ten tweede is een dergelijk jaren '30 chassis geconstrueerd uit cortenstaal, kwalitatief zeer hoogwaardig en dus uitzonderlijk roestbestendig:
Nu het chassis gedemonteerd is, maken we van de gelegenheid gebruik om alle losse deeltjes en scharnierpunten op te frissen. Zo werden er ondere andere nieuwe bussen en asjes voor de stuurinrichting gedraaid en nieuwe houten frictieplaten gemaakt voor de schokdempers:
Montage van de remmerij. Het laten herbekleden van de remschoenen bleek een dure grap, om en nabij de 300 euro:
Een mooi moment om de tussenstand eens op te nemen met wat voor en na foto's:
VOOR
NA
Zoals reeds gezegd was de compressie van de motor zeer goed. Er werd dus niet voor een revisie gekozen, wel werd de carterpan verwijderd om de krukaslagerschalen zorgvuldig te inspecteren. Ook hier zag alles er piekfijn uit, dus na wat verfraaiingswerken mag de motor weer op het chassis:
Vervolgens waren alle losse delen aan de beurt voor een rondje zandstralen. De koets zelf werd niet gestraald om beschadiging aan het houtwerk te vermijden:
Na het stralen werden de losse delen meteen in de 2K epoxy gespoten. Verder zie je ook het uitvoeren van de weinige benodigde laswerken en het wegslijpen van de lasnaden:
Het startschot voor de carrosseriewerken is bij deze gegeven. Op de foto's zie je oa. het plamuur- en schuurwerk:
Plamuur- en schuurwerken klaar, tijd voor spuitplamuur om de laatste oneffenheden weg te werken:
Na het uitschuren van de spuitplamuur, was het tijd voor een laagje grondverf, nog een laatste rondje schuren en tijd voor het aanbrengen van de basiskleur van het gekozen two tone lakschema:
Na het aanbrengen van het basiskleurtje, wordt alles zorgvuldig afgeplakt. Uiteindelijk is het de spuiter die na tien minuutjes in de cabine met alle eer gaat lopen:
Voordat de auto naar de stoffeerder kon, moest eerst een nieuw houten dakframe gemaakt worden:
Terwijl de gelakte koets bij de stoffeerder staat, kunnen wij ons concentreren op het spuiten van de losse delen. Wederom veel afplakwerk vanwege het two tone kleurenschema:
Verder is het nu een goed moment om de onderkant van de delen in de anti-steenslag te zetten. Eens gemonteerd komt hier immers veel meer afplakwerk bij kijken:
Ook aan de volledige uitlaatlijn zaten nog enkele laswerkjes:
Revisie startmotor:
Eindelijk hebben de auto terug met herbeklede zetels, zijpanelen en dakhemel. De stoffeerder heeft zijn werk goed gedaan, echter was de domper op de pret het prijskaartje van maar liefst 6000 euro. Het mag duidelijk zijn dat ik het hier niet eens mee was en dit volledige bedrag niet betaald is!
Uiteindelijk zijn we toe aan de definitieve montage. Dit ging voor het grootste deel zeer vlot dankzij de goede voorbereiding, echter zorgden de deuren toch voor wat kopzorgen qua passing. We vermoeden dat het hout zich lichtjes ontzet heeft:
Het lederen dak wordt weer op zijn plaats gelijmd:
De eindstreep is in zicht...
Tijd om de nieuwe kabelboom in te bouwen. Het mag duidelijk zijn dat dit bij een auto uit 1932 geen enorme onderneming is. De originele kleurcodes werden gerespecteerd en alles werkte van de eerste keer:
Op wat kleinigheden na kunnen we deze restauratie als een afgesloten hoofdstuk beschouwen! Nog te doen: zijruitjes plaatsen, een paar raamrubbers vervangen, de passing van de deuren wat beter krijgen, nieuwe bandjes monteren, enz...
Van zodra de laatste puntjes op de i gezet zijn, verschijnen er uiteraard nog een serie mooie hoge resolutie foto's in dit topic!
1932 Renault Monaquatre
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1932 Renault Monaquatre
aaaaaaaaaah zie.. de oude bekende!
veel plezier gehad aan het projectje.. véél plezier! en heel veel gelachen.. en het een en het ander bijgeleerd
veel plezier gehad aan het projectje.. véél plezier! en heel veel gelachen.. en het een en het ander bijgeleerd
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
Re: 1932 Renault Monaquatre
Was inderdaad de max! Ronny, tijd om hier eens mee op de baan te komen!
'72 VW Kever Ragtop
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
'89 VW T3 Katastrophen-Einsatzwagen
'80 VW Golf GTI (in resto)
'95 Alfa GTV
Re: 1932 Renault Monaquatre
Prachtig gewoon
Re: 1932 Renault Monaquatre
Je hebt gelijk Jeroen, zo dicht bij "af", de voorruit en zijpanelen monteren, nog wat kleine prutskes en klaar.
Maar nu andere dingen te doen, Renault, en ook IFA, moeten nog even wachten.
Het was idd een plezant jaar, we zouden eens een reünie moeten doen...
Maar nu andere dingen te doen, Renault, en ook IFA, moeten nog even wachten.
Het was idd een plezant jaar, we zouden eens een reünie moeten doen...
- Scirocco16vGTX
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:07
- Locatie: Oilsjt - Aalst
Re: 1932 Renault Monaquatre
top idee!Ronny schreef:Het was idd een plezant jaar, we zouden eens een reünie moeten doen...
VW Passat 1.9TDI
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc
VW Scirocco II 1800cc 16V
VW Scirocco II Phase 1 1600cc GTI
VW Jetta II 1300cc