1953 IFA F9
Geplaatst: 24 apr 2010, 18:37
Tijd om eens iets anders dan anders aan te pakken, een IFA F9!
Op degenen die hun kinderjaren in de DDR versleten hebben na, is deze auto allicht een vrij mysterieus ding. Wie graag wat meer informatie over de autobouwer IFA wil lezen, kan hier terecht: KLIK
Voor F9-specifieke informatie is dit dan weer een interessanter artikel: KLIK
Nu de theorie uit de weg is, tijd voor de praktijk. Helaas beschikken wij momenteel niet over foto's van voor de restauratie, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met projectfoto's.
Wij begonnen met het volledig demonteren en strippen van de koets:
Na dit proces werd waar nodig het slechte metaal uitgeslepen en werden nieuwe stukken carrosserieplaat ingelast. Bij dit exemplaar was het grootste werk wat dat betreft de kofferbakbodem. Op onderstaande fotoreeks kan u zien hoe een nieuwe bodem gevormd en ingelast wordt, respectievelijk gevolgd door een laag roestwerende primer, nadenkit bij overlappende plaatdelen en anti-steenslag:
Ook genoeg kleinere klusjes tussendoor, zoals het schuren en lakken van de velgen:
Nu de bodem klaar is, kan er alvast aandacht aan de techniek geschonken worden. Het chassis werd alvast geschuurd en van een laag roestwerende verf en Rustoleum voorzien. Ook de diverse ophangingsdelen werden in een nieuw kleedje gestopt en met nieuwe rubbers en bussen gemonteerd:
Aangezien het hier een 2-takt motortje betreft, zagen wij het zitten om deze zelf te reviseren:
Klaar voor montage op het chassis:
De nieuwe pedaaltjes:
Stuurinrichting:
Ontsteking:
Versnellingsbak:
Inlaatzijde motor:
Detailshot ontsteking:
Tijd voor het grote moment, het starten van de motor:
Echter luidt dit grote moment ook een minder amusant deel van de restauratie in, schuurwerk en strakmaken. Eerst zijn kofferklep, motorkap en voorvleugels aan de beurt:
Uit het zicht wordt er echter ook druk aan de koets geschuurd, uiteindelijk is ook deze klaar voor spuitplamuur:
Gilbert en Robin druk bezig met het schuren van de motorkap:
De achterklep wordt alvast gepast (en aangepast waar nodig) om nare verrassingen bij definitieve montage te vermijden. Ook de spuitplamuur wordt uigeschuurd:
De binnenkant wordt alvast gespoten, de grondverf een laatste keer geschuurd gevolgd door de lak:
Bob - u misschien ook wel bekend als de penningmeester van het het Weekendje Duitsland/Frankrijk (KLIK) - druk aan het bewonderen :
In deze fase is de restauratie intussen al een jaartje of drie blijven steken. Echter niet gevreesd, de ontzettend zeldzame ontbrekende delen die het verdere afbouwen in de weg stonden, werden intussen gevonden. Als we nu ook nog wat tijd zouden vinden, is hij relatief snel af te bouwen.
Wordt zeker nog vervolgd!
Op degenen die hun kinderjaren in de DDR versleten hebben na, is deze auto allicht een vrij mysterieus ding. Wie graag wat meer informatie over de autobouwer IFA wil lezen, kan hier terecht: KLIK
Voor F9-specifieke informatie is dit dan weer een interessanter artikel: KLIK
Nu de theorie uit de weg is, tijd voor de praktijk. Helaas beschikken wij momenteel niet over foto's van voor de restauratie, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met projectfoto's.
Wij begonnen met het volledig demonteren en strippen van de koets:
Na dit proces werd waar nodig het slechte metaal uitgeslepen en werden nieuwe stukken carrosserieplaat ingelast. Bij dit exemplaar was het grootste werk wat dat betreft de kofferbakbodem. Op onderstaande fotoreeks kan u zien hoe een nieuwe bodem gevormd en ingelast wordt, respectievelijk gevolgd door een laag roestwerende primer, nadenkit bij overlappende plaatdelen en anti-steenslag:
Ook genoeg kleinere klusjes tussendoor, zoals het schuren en lakken van de velgen:
Nu de bodem klaar is, kan er alvast aandacht aan de techniek geschonken worden. Het chassis werd alvast geschuurd en van een laag roestwerende verf en Rustoleum voorzien. Ook de diverse ophangingsdelen werden in een nieuw kleedje gestopt en met nieuwe rubbers en bussen gemonteerd:
Aangezien het hier een 2-takt motortje betreft, zagen wij het zitten om deze zelf te reviseren:
Klaar voor montage op het chassis:
De nieuwe pedaaltjes:
Stuurinrichting:
Ontsteking:
Versnellingsbak:
Inlaatzijde motor:
Detailshot ontsteking:
Tijd voor het grote moment, het starten van de motor:
Echter luidt dit grote moment ook een minder amusant deel van de restauratie in, schuurwerk en strakmaken. Eerst zijn kofferklep, motorkap en voorvleugels aan de beurt:
Uit het zicht wordt er echter ook druk aan de koets geschuurd, uiteindelijk is ook deze klaar voor spuitplamuur:
Gilbert en Robin druk bezig met het schuren van de motorkap:
De achterklep wordt alvast gepast (en aangepast waar nodig) om nare verrassingen bij definitieve montage te vermijden. Ook de spuitplamuur wordt uigeschuurd:
De binnenkant wordt alvast gespoten, de grondverf een laatste keer geschuurd gevolgd door de lak:
Bob - u misschien ook wel bekend als de penningmeester van het het Weekendje Duitsland/Frankrijk (KLIK) - druk aan het bewonderen :
In deze fase is de restauratie intussen al een jaartje of drie blijven steken. Echter niet gevreesd, de ontzettend zeldzame ontbrekende delen die het verdere afbouwen in de weg stonden, werden intussen gevonden. Als we nu ook nog wat tijd zouden vinden, is hij relatief snel af te bouwen.
Wordt zeker nog vervolgd!