Pagina 1 van 1

1953 IFA F9

Geplaatst: 24 apr 2010, 18:37
door Ronny
Tijd om eens iets anders dan anders aan te pakken, een IFA F9!

Op degenen die hun kinderjaren in de DDR versleten hebben na, is deze auto allicht een vrij mysterieus ding. Wie graag wat meer informatie over de autobouwer IFA wil lezen, kan hier terecht: KLIK

Voor F9-specifieke informatie is dit dan weer een interessanter artikel: KLIK

Nu de theorie uit de weg is, tijd voor de praktijk. Helaas beschikken wij momenteel niet over foto's van voor de restauratie, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met projectfoto's.

Wij begonnen met het volledig demonteren en strippen van de koets:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na dit proces werd waar nodig het slechte metaal uitgeslepen en werden nieuwe stukken carrosserieplaat ingelast. Bij dit exemplaar was het grootste werk wat dat betreft de kofferbakbodem. Op onderstaande fotoreeks kan u zien hoe een nieuwe bodem gevormd en ingelast wordt, respectievelijk gevolgd door een laag roestwerende primer, nadenkit bij overlappende plaatdelen en anti-steenslag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook genoeg kleinere klusjes tussendoor, zoals het schuren en lakken van de velgen:

Afbeelding

Nu de bodem klaar is, kan er alvast aandacht aan de techniek geschonken worden. Het chassis werd alvast geschuurd en van een laag roestwerende verf en Rustoleum voorzien. Ook de diverse ophangingsdelen werden in een nieuw kleedje gestopt en met nieuwe rubbers en bussen gemonteerd:

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien het hier een 2-takt motortje betreft, zagen wij het zitten om deze zelf te reviseren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar voor montage op het chassis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe pedaaltjes:
Afbeelding

Stuurinrichting:
Afbeelding

Ontsteking:
Afbeelding

Versnellingsbak:
Afbeelding

Inlaatzijde motor:
Afbeelding

Detailshot ontsteking:
Afbeelding

Tijd voor het grote moment, het starten van de motor:

Afbeelding

Echter luidt dit grote moment ook een minder amusant deel van de restauratie in, schuurwerk en strakmaken. Eerst zijn kofferklep, motorkap en voorvleugels aan de beurt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uit het zicht wordt er echter ook druk aan de koets geschuurd, uiteindelijk is ook deze klaar voor spuitplamuur:

Afbeelding

Gilbert en Robin druk bezig met het schuren van de motorkap:

Afbeelding

De achterklep wordt alvast gepast (en aangepast waar nodig) om nare verrassingen bij definitieve montage te vermijden. Ook de spuitplamuur wordt uigeschuurd:

Afbeelding

Afbeelding

De binnenkant wordt alvast gespoten, de grondverf een laatste keer geschuurd gevolgd door de lak:

Afbeelding

Afbeelding

Bob - u misschien ook wel bekend als de penningmeester van het het Weekendje Duitsland/Frankrijk (KLIK) - druk aan het bewonderen :geek: :

Afbeelding

Afbeelding

In deze fase is de restauratie intussen al een jaartje of drie blijven steken. Echter niet gevreesd, de ontzettend zeldzame ontbrekende delen die het verdere afbouwen in de weg stonden, werden intussen gevonden. Als we nu ook nog wat tijd zouden vinden, is hij relatief snel af te bouwen.

Wordt zeker nog vervolgd!

Re: 1953 IFA F9

Geplaatst: 10 mei 2010, 12:59
door Scirocco16vGTX
het was mij nog nooit opgevallen dat de IFA vooraan bovenliggende dwarsgeplaatste bladvering heeft!?! hoe gek is dat ni?? :o
en de onderdeeltjes zijn ook al gevonden? tof, weer een gevaarte bij dat volledig gerestaureerd is dan..

Re: 1953 IFA F9

Geplaatst: 11 mei 2010, 19:21
door Adriaan
Scirocco16vGTX schreef:het was mij nog nooit opgevallen dat de IFA vooraan bovenliggende dwarsgeplaatste bladvering heeft!?! hoe gek is dat ni?? :o
en de onderdeeltjes zijn ook al gevonden? tof, weer een gevaarte bij dat volledig gerestaureerd is dan..
Dat is Oost-Duits design van de bovenste plank en verzonnen door dezelfde mens die de radiator achter de motor plaatste. Zo kon je als gehoorzaam partijlid in alle comfort over slechte wegen naar het Stasi hoofdkwartier rijden en je buurman die af en toe een Coca Cola drinkt en een Westerse roman leest, aangeven.

Vijf jaar heropvoedingskamp. Dat zal die vuile non-conformist leren!

Afbeelding

Afbeelding

Re: 1953 IFA F9

Geplaatst: 12 mei 2010, 11:55
door MaSC
Ronny schreef: Afbeelding
Van hier lijkt em net een kevertje :D

Een wagen waar ik nog nooit van gehoord had. Na die eens gezien te hebben in je loods, vind ik hem zeker de moeite.
Waarschijnlijk zullen de looks van een kever er wel voor iets tussen zitten bij mij ;)

Succes met de afwerking

Re: 1953 IFA F9

Geplaatst: 07 nov 2010, 23:01
door Jeroen
Die zeldzame onderdelen die Adriaan gescoord heeft, mogen hier ook eens getoond worden, hé!

Re: 1953 IFA F9

Geplaatst: 09 nov 2010, 22:55
door Ronny
Goed idee Jeroen, ik zorg er voor.

Re: 1953 IFA F9

Geplaatst: 01 sep 2019, 01:13
door Jeroen
Volgens mij is er recent nog een onderdeel op de IFA geschroefd...

Re: 1953 IFA F9

Geplaatst: 02 sep 2019, 00:02
door Ronny
Oepsie, het embleem op de motorkap waar jij voor gezorgd hebt.
IHeb geen foto, ik probeer het niet te vergeten.

Re: 1953 IFA F9

Geplaatst: 06 apr 2020, 15:44
door Jeroen
Jammer, maar het is je niet gelukt het te onthouden :lol: