1967 Volkswagen T1 bus
Geplaatst: 24 apr 2010, 17:28
Zo was het busje.
Op deze foto's oogt de bus redelijk fris en dat was hij in zekere zin ook, maar we mogen niet vergeten dat de "lak" eigenlijk een bestickering is die veel verbergt, dus er komt zeker wat carrosseriewerk aan bod. Technisch is de T1 dan weer zeer goed, we verwachten geen grote verrassingen maar maken uiteraard wel gebruik van de demontage om bepaalde zaken te vernieuwen.
De start:
Vervolgens meteen beginnen met een fors klusje, het kaal maken van de bodem:
Uiteraard laat de demontage van de motor ook niet op zich wachten. Deze wordt meteen onderworpen aan een compressietestje en goed bevonden:
De eerste uitgebreide reiniging aan de bodem gebeurt met de naaldbikhamer, een onmisbaar stukje gereedschap voor deze klus:
En zo gaan we nog wel een tijdje door: reinigen, schuren, poetsen, herhalen... tot het resultaat er mag wezen:
Na enkele weken poetsen en schuren wordt het beoogde resultaat bereikt en kan het startschot voor de laswerken gegeven worden:
De slechte delen worden eerst onverbiddelijk verwijderd:
Terwijl dit aan de gang is, reinigt een tweede groep cursisten de motor en versnellingsbak. Hier en daar worden wat losse deeltjes meteen mooi van een nieuw laklaagje voorzien:
Na het verwijderen van de slechte delen worden vervangende plaatjes op maat geknipt en geplooid:
En voor je het weet is de bodem toe aan zijn eerste laagje antiroestverf:
Een reeks detailfoto's van de tot nu toe uitgevoerde laswerken:
Langzaam maar zeker zien we de bodem vorderen:
Uiteraard ook voldoende andere klusjes in tussentijd, hier zien we enkele cursisten het interieur opknappen. Het materiaal zelf was nog in goede staat, dus met het hier en daar herstellen van een gescheurde naad, kunnen de zetels opnieuw bekleed worden met de originele hoezen:
Intussen is de bodem klaar en toe aan een laagje anti-steenslag:
Nu de bodem klaar is, kan eindelijk aan het leukste werk begonnen worden, de montage. Eerst is de ophanging vooraan aan de beurt:
Vervolgens de achterophanging en versnellingsbak:
En dit is de fase waar we nu zitten. Van week tot week wordt er verder gewerkt en kan u hier updates van het project verwachten.
Wordt zeker vervolgd!
Op deze foto's oogt de bus redelijk fris en dat was hij in zekere zin ook, maar we mogen niet vergeten dat de "lak" eigenlijk een bestickering is die veel verbergt, dus er komt zeker wat carrosseriewerk aan bod. Technisch is de T1 dan weer zeer goed, we verwachten geen grote verrassingen maar maken uiteraard wel gebruik van de demontage om bepaalde zaken te vernieuwen.
De start:
Vervolgens meteen beginnen met een fors klusje, het kaal maken van de bodem:
Uiteraard laat de demontage van de motor ook niet op zich wachten. Deze wordt meteen onderworpen aan een compressietestje en goed bevonden:
De eerste uitgebreide reiniging aan de bodem gebeurt met de naaldbikhamer, een onmisbaar stukje gereedschap voor deze klus:
En zo gaan we nog wel een tijdje door: reinigen, schuren, poetsen, herhalen... tot het resultaat er mag wezen:
Na enkele weken poetsen en schuren wordt het beoogde resultaat bereikt en kan het startschot voor de laswerken gegeven worden:
De slechte delen worden eerst onverbiddelijk verwijderd:
Terwijl dit aan de gang is, reinigt een tweede groep cursisten de motor en versnellingsbak. Hier en daar worden wat losse deeltjes meteen mooi van een nieuw laklaagje voorzien:
Na het verwijderen van de slechte delen worden vervangende plaatjes op maat geknipt en geplooid:
En voor je het weet is de bodem toe aan zijn eerste laagje antiroestverf:
Een reeks detailfoto's van de tot nu toe uitgevoerde laswerken:
Langzaam maar zeker zien we de bodem vorderen:
Uiteraard ook voldoende andere klusjes in tussentijd, hier zien we enkele cursisten het interieur opknappen. Het materiaal zelf was nog in goede staat, dus met het hier en daar herstellen van een gescheurde naad, kunnen de zetels opnieuw bekleed worden met de originele hoezen:
Intussen is de bodem klaar en toe aan een laagje anti-steenslag:
Nu de bodem klaar is, kan eindelijk aan het leukste werk begonnen worden, de montage. Eerst is de ophanging vooraan aan de beurt:
Vervolgens de achterophanging en versnellingsbak:
En dit is de fase waar we nu zitten. Van week tot week wordt er verder gewerkt en kan u hier updates van het project verwachten.
Wordt zeker vervolgd!