Volkswagen Kever Cabrio 1979

Hou medeliefhebbers hier op de hoogte over de gang van zaken van uw restauratieproject
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

De binnenkant rechts achter is bijna opgelast, nog even aflassen, opkuisen en afkitten en dan kan de buitenste plaat gelast worden.
Het aflassen en nabehandelen is zo niet het werk, veel tijd kruipt in het oude plaatwerk te verwijderen en nieuwe plaatjes te maken.
IMG_2940.JPG
IMG_2941.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

Vandaag echt geen zin om aan de kever te werken, dus wat tijd om jullie op de hoogte te houden van de werkzaamheden.
Lang geleden, ik weet het, maar ik ben buiten mijn dagelijkse werkzaamheden eigenlijk dag en nacht bezig met de kever, dit mag je letterlijk nemen...een auto tot in de puntjes restaureren op een half jaar tijd is beulenwerk.
Maar we zitten ver, morgen nog wat afwerken en afplakken en overmorgen spuiten.

Hieronder foto's en uitleg over de voorbije werkzaamheden.

Na het stralen hebben we gemerkt dat de dorpel links achter ook in slechte toestand was (zie eerdere berichten).
Op de foto's zie je dat alle rotte plaatwerk er is uitgeslepen. We hebben de kever helemaal achteraan onderstut zodat de achterkant, nu dat alles er uitgeslepen is, niet in mekaar zou plooien.
IMG_2943.JPG
IMG_2944.JPG
IMG_2945.JPG
IMG_2947.JPG
Laatst gewijzigd door Ronny op 30 mei 2011, 01:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

Op de volgende foto's zie je hoe we de dorpel links achter tot in de diepste hoekjes van het plaatwerk oplassen. Veel pas en meetwerk, een hele operatie maar een prachtig resultaat, oordeel zelf...

Op de eerste foto's zie je de zelf gemaakte dwarsplaat, vast gepunt, klaar om de dorpel te plaatsen.
IMG_3257.JPG
IMG_3259.JPG
We gebruiken een complete dorpel om het achterste stuk te gebruiken voor onze kever. Na veel passen, meten, hameren en slijpen lukt het om het nieuwe stuk mooi laten aan te sluiten. Klaar om het buitenste paneel te passen.
IMG_3260.JPG
IMG_3261.JPG
IMG_3262.JPG
IMG_3263.JPG
IMG_3264.JPG
IMG_3265.JPG
Met een verzettang maken we een randje in onze originele plaat zodat de nieuwe plaat hier netjes in ligt en er zo geen verdikking is die achteraf moet uitgemastikeerd worden.
IMG_3267.JPG
IMG_3268.JPG
De buitenste plaat met laspuntjes gelast, de puntjes dicht bij mekaar zodat achteraf de mastiek niet kan barsten. Zeker niet volledig of in streepjes aflassen want de plaat zal onherroepelijk krom trekken. Op de laatste foto zie je de lasnaden mooi afgewerkt, klaar voor een streepje vezelmastiek, maar eerst de kas volledig oplassen.
IMG_3269.JPG
IMG_3271.JPG
IMG_3272.JPG
Als laatste het hoekje aanpassen en inlassen. Klaar, hop, de volgende roesthaard bestrijden...
IMG_3273.JPG
IMG_3274.JPG
IMG_3275.JPG
IMG_3276.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

Allerlei kleinere laswerken, hieronder enkele foto's van de strip achteraan, waar de kap op vastkomt, die we gedeeltelijk vervangen hebben.
IMG_3301.JPG
IMG_3302.JPG
IMG_3303.JPG
IMG_3304.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

De laswerken zijn achter de rug, de binnenkant, wielkassen en roestgevoelige plaatsen bedekt met een laagje roet-o-leum. De buitenkant kunnen we nu uitmastikeren. Op de laatste foto zie je de eerste laag vezel mastiek, een enorm sterke en hechtende mastiek maar wel hard om schuren.
IMG_3306.JPG
IMG_3307.JPG
IMG_3320.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

De grote ommekeer, de eerste dingen, remleidingen, handrem-, gas- en ontkoppelingskabels enz... worden terug gemonteerd op het chassis.
IMG_3300.JPG
IMG_3310.JPG
IMG_3311.JPG
IMG_3312.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

Opbouwen en aansluiten van de remmen.
IMG_3311.JPG
IMG_3313.JPG
IMG_3314.JPG
IMG_3316.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

Het chassis staat op zijn wielen. Je merkt dat ik een frame gemaakt heb om de voorste mac-pherson vering voorlopig aan vast te maken. Zo kan het chassis volledig opgebouwd worden en kunnen we het verrijden.
Het chassis is nu klaar om de kas erop te plaatsen, maar de kas moet eerst nog gemastikeerd worden, en de binnenkanten moeten gespoten zijn. Dit wordt het volgende hoofdstuk.
IMG_3323.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

Voor vele mensen lijkt dit een huzaren werk, maar het uitmastikeren van een auto valt wel mee, tenminste als je tijdens de laswerken voldoende aandacht besteed hebt aan de daaropvolgende carrosseriewerken.
Regel één is zo weinig mogelijk mastiek gebruiken (max enkele millimeters), dwz de auto zo goed mogelijk uitplaneren (hameren met tas).
Een groot discussie punt in de oldtimer wereld is mastiek gebruiken of tin leggen. Bij gelegenheid zal ik hier een discussie topicje over openen maar eerst moet de kever klaar zijn.
Ik ben absoluut voorstander van mastiek, zoveel gebruiksvriendelijker, zeker voor de hobbyist, even goede hechting en bij de juiste keuze van mastiek en als het goed aangebracht is, zeker zo sterk als tin. Tin leggen is veel delicater, daarbovenop kan je door het verwarmen van de plaat, bij het aanbrengen van tin, deze enorm kromtrekken.

We beginnen met de vezelmastiek, een mastiek versterkt met glasvezels, enorm sterk en super hechtend. Wel te schuren met een korrel 40, anders niet te doen.
Het is beter en sterker van laagje per laagje te leggen, ipv het van de eerste keer proberen goed te krijgen.
We schuren enkel met een lange schuurvijl, kruislings in de lengte richting van de auto.
Op de laatste foto zie je die eerste laag vezelmastiek gedeeltelijk geschuurd. We schuren tot we hier en daar terug op het blote metaal zitten.
IMG_3318.JPG
IMG_3320.JPG
IMG_3321.JPG
IMG_3319.JPG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny
Site Admin
Berichten: 1113
Lid geworden op: 03 apr 2010, 20:32

Re: Volkswagen Kever Cabrio 1979

Bericht door Ronny »

Na 2 laagjes vezelmastiek (schuren lange vijl korrel 40) gaan we over op gewone mastiek, ook heel sterk maar strijkt iets beter uit en is zachter om te schuren. Deze mastiek gaan we schuren met korrel 80 of 120. Na weer enkele laagjes schakelen we over op afwerkings mastiek, deze is nog zachter om te schuren (korrel 120, 150 of 180).
We schuren steeds met de lange schuurvijl, diagonaal in de lengte richting van de auto.
We schuren elk laagje tot we hier en daar op de blote plaat zitten, zo gebruiken we zo weinig mogelijk mastiek (regel 1).
Probeer nooit enkel de oneffenheid te mastikeren, mastikeer een groter vlak uit en bij een volgende laag maak je het vlak steeds groter. Bij meerdere oneffenheden mastikeer je best het gehele paneel. Weet dat je 4 à 5 laagjes moet leggen en schuren vooraleer alle oneffenheden weg zijn. Een ervaren persoon zal hier 3 laagjes voor nodig hebben.
Het komt er eigenlijk op neer dat je "kilo's" mastiek gebruikt maar dat je hiervan bijna 80% wegschuurd.
Dit is de manier om een auto mooi in lijn te zetten.
Op de laatste 2 foto's zie je de kas klaar om in de spuitplamuur te zetten.
IMG_3325.JPG
IMG_3326.JPG
IMG_3327.JPG
IMG_3328.JPG
IMG_3330.JPG
IMG_3342.JPG
IMG_3345.JPG
IMG_3346.JPG
Afbeelding
Plaats reactie