Voor vele mensen lijkt dit een huzaren werk, maar het uitmastikeren van een auto valt wel mee, tenminste als je tijdens de laswerken voldoende aandacht besteed hebt aan de daaropvolgende carrosseriewerken.
Regel één is zo weinig mogelijk mastiek gebruiken (max enkele millimeters), dwz de auto zo goed mogelijk uitplaneren (hameren met tas).
Een groot discussie punt in de oldtimer wereld is mastiek gebruiken of tin leggen. Bij gelegenheid zal ik hier een discussie topicje over openen maar eerst moet de kever klaar zijn.
Ik ben absoluut voorstander van mastiek, zoveel gebruiksvriendelijker, zeker voor de hobbyist, even goede hechting en bij de juiste keuze van mastiek en als het goed aangebracht is, zeker zo sterk als tin. Tin leggen is veel delicater, daarbovenop kan je door het verwarmen van de plaat, bij het aanbrengen van tin, deze enorm kromtrekken.
We beginnen met de vezelmastiek, een mastiek versterkt met glasvezels, enorm sterk en super hechtend. Wel te schuren met een korrel 40, anders niet te doen.
Het is beter en sterker van laagje per laagje te leggen, ipv het van de eerste keer proberen goed te krijgen.
We schuren enkel met een lange schuurvijl, kruislings in de lengte richting van de auto.
Op de laatste foto zie je die eerste laag vezelmastiek gedeeltelijk geschuurd. We schuren tot we hier en daar terug op het blote metaal zitten.